Megszenvedte a sörpiac a járványt

Szerző: Budai Klára Dátum: 2021. 01. 25. 14:25

A magyar sörpiac eredményességét, mint mindenhol Európában, nálunk is jelentősen befolyásolták a COVID-19 intézkedések. A nehéz körülmények ellenére az innovációk a tavalyi évben sem maradtak el, a fogyasztók számos újdonsággal találkozhattak az üzletek polcain. Idén sem lesz ez másként – a piac szereplői nagy reményekkel várják az újranyitást.

Szerző: Budai Klára

A nagy magyar sörgyártók forgalmának közel 30%-át adja a horeca szektor, amelyben a tavaszi és az év végi bezárások alatt megszűnt a sörforgalom.

dr Kántor Sándor - Sörszövetség

Dr. Kántor Sándor
igazgató
Magyar Sörgyártók
Szövetsége

– Tavasszal azt tapasztaltuk, hogy a kiskereskedelem ennek a forgalomkiesésnek egy jelentős részét átvette, de a téli időszakban ez kisebb mértékben következett be. Összességében az első 11 hónap forgalmi adataiból azt láttuk, hogy az öt legnagyobb magyar gyártó 8,5%-kal kevesebb sört adott el belföldön, mint a korábbi évben – fogalmaz dr. Kántor Sándor, a Magyar Sörgyártók Szövetségének igazgatója.

A Heineken Hungária Sörgyárak Zrt.-t, csakúgy, mint a piac minden szereplőjét negatívan érintette a koronavírus-járvány, az értékesítés jelentős része elmaradt, melyet a retail szegmens nem tudott pótolni, annak ellenére sem, hogy növekedést mutatott.

 

BaloghBarbara-Heineken

Balogh Barbara
marketing- és trade
marketing igazgató
Heineken Hungária
Sörgyárak

– Mindenki várja, hogy az elmaradt rendezvények és sportesemények 2021-ben megtörténjenek, erre mi is nagyon számítunk sörgyártóként. De a szemünk előtt lebeg, hogy még nincs vége a vírusnak, és nem tudjuk pontosan mikor lélegezhetünk fel igazán – jelzi Balogh Barbara, marketing- és trade marketing igazgató, aki szerint továbbra is kihívás, hogy a vírus okozta helyzet a horeca csatornát sújtja a leginkább, és az ebből adódó visszaesés a sörfogyasztásban 2021 elején is fennmaradt, amit az étel-házhozszállítás a sörkategóriában nem tud pótolni.

 

gyovai györgyi - dreher

Gyovai Györgyi
értékesítési igazgató
Dreher Sörgyárak

Gyovai Györgyi, a Dreher Sörgyárak értékesítési igazgatójának elmondása szerint a 2020-as sörszezon a pandémia nyári enyhülésének, a vendéglátás újranyitásának és a hazai erős turizmusnak köszönhetően a nyári hónapokban erősödött, noha földrajzilag jelentős eltérésekkel.

– Biztatónak gondoljuk, hogy a sörpiac többéves prémiumizálódása nem lassul, a pandémia és az azzal járó esetleges recessziós jelenségek ellenére sem. A piaci értékteremtés tovább zajlik, melyből a Dreher nagy szerepet vállal. A 2020-as évet ebben a tekintetben sikeresnek tartjuk cégünk számára – jegyzi meg Gyovai Györgyi.

 

Vuleta Zsolt, Borsodi Sörgyár

Vuleta Zsolt
ügyvezető
és kereskedelmi igazgató
Borsodi Sörgyár

A Borsodi Sörgyár Kft. szakemberei fontosnak tartják hangsúlyozni, hogy a körülmények ellenére 2020-ban tovább tudtak építkezni, az előzetes terveknek megfelelően befejezték az utóbbi évek legnagyobb beruházását, melynek során összesen 12 millió euró értékben újították meg a gyártósorukat, ezzel mintegy 2,5 millió hektoliterre növelve a gyár éves kapacitását.

– Az idei év első felében a legnagyobb feladatot továbbra is a járvány hatásainak csökkentése és az ezt követő időszakra való felkészülés, az újbóli építkezés jelenti. Dolgozunk a további fejlesztéseken, és partnereinkkel közösen készülünk a korlátozások csökkenésére és az újranyitásra – nyilatkozza Vuleta Zsolt, a vállalat ügyvezetője és kereskedelmi igazgatója.

Nehéz pótolni a horeca forgalmát

Putics András, a Pécsi Sörfőzde Zrt. kereskedelmi igazgatója azt tapasztalja, hogy a sörpiac élelmiszer-kereskedelemben realizálódó forgalma kisebb mértékben volt kitéve az általános piaci visszaesésnek, és az online, valamint a szervezett kereskedelem is tudott hozzáadott forgalmat generálni. Meglátása szerint az első hullám gyors visszaesését azon gyártó cégek tudták könnyebben átvészelni, amelyek erős brandekkel rendelkeznek.

– A Pécsi Sörfőzde ilyen tekintetben jól szerepelt, hiszen a hazai sörpiaci gyártási adatok alapján a totál visszaesés mértéke közelítette a két számjegyet, míg a Pécsi Sörfőzde 5%-ot tudott növekedni. Ezen belül is a Pécsi Prémium márkánk 7%-os növekedésben van az előző évhez képest. Ez számomra azt jelenti, hogy a termékeink iránti fogyasztói hűség erős, és kitart egy válságos piaci környezetben is – mutat rá Putics András.

A Budapest sör csapata a tavaszi első hullám során – gyors reakcióképpen – elindította webshopját, és megoldotta, hogy portfóliója országosan is elérhető legyen a fogyasztók számára.

Tóthy Judit-Europe Gastro

Tóthy Judit
marketingvezető
Urban Beer

– Ezt az időszakot kiválóan fel tudtuk használni arra, hogy újragondoljuk a teljes stratégiánkat, és az új évet már ez alapján indítottuk, felfrissülve és nagyratörő akciótervvel – tájékoztat Tóthy Judit, az Urban Beer Kft. marketingvezetője. – Azon kivételek közé tartozunk, akik komoly kapacitással bírnak és állandó minőséget tudnak garantálni. A termékeinket ezért is hívjuk kisüzemi söröknek, megkülönböztetve ezzel is magunkat a kézműves söröktől. Nem ipari termelés folyik nálunk, hisz a sörfőző mesterünk szenvedélye biztosítja a személyes figyelmet, ugyanakkor a technikai felszereltségünk miatt fel sem merülhet bármilyen minőségbeli ingadozás – mondja Tóthy Judit.

Pető Csaba, a Hedon Kézműves Sörfőzde Kft. üzemvezető sörfőzője elmondja, hogy a kiesett értékesítést vállalatuk más csatornákon keresztül igyekezett pótolni.

Pető Csaba, Hedon

Pető Csaba
üzemvezető sörfőző
Hedon Kézműves
Sörfőzde

– Hangsúlyosabb szerepet kapott stratégiánkban a kiskereskedelem, így a beszerzési társulások, független kiskereskedők, szuper- és hipermarket áruházak, valamint a webshopos eladás. A horeca csatorna kiesett forgalmát jórészt sikerült pótolnunk volumenben, azonban a fedezetünk messze elmaradt a tervezettől – tudjuk meg Pető Csabától.

Starcsevics Péter, Stari

Starcsevics Péter
kereskedelmi igazgató
Stari-Ker

Mint a legtöbb sörfőzde, a Stari-Ker Kft. is nagyrészben a horeca szektorba szállít, a tavalyi évben eladásaik drasztikusan visszaestek.

– Az viszont pozitívum volt, hogy termékeink bekerültek a Metro Áruházakba, illetve elindítottuk webshopunkat országosan ingyenes kiszállítással – fűzi hozzá Starcsevics Péter kereskedelmi igazgató.

A Stari-Kernél nagy reményekkel várják a kereskedelmi törvény hatását, ami alapján azoknak a vendéglátóhelyeknek, amelyek kizárólagos szerződést kötöttek valamely nagyüzemi sörgyárral, a csapon kötelezően forgalmazniuk kell 20%-ban kisüzemi sört is. Ez azt jelenti, hogy lehetőségük nyílik olyan helyekre is sört szállítani, ahova eddig a kizárólagosságok miatt lehetetlen volt.

Erősödik a prémium szegmens

– A söripar évek óta a prémium termékekre helyezi a hangsúlyt. Az innováció és az új termékek piacra hozatala csakúgy folyamatos, mint a hagyományos márkák megújulása – ismerteti dr. Kántor Sándor. – Ez a lendület 2020-ban sok okból megtorpant, talán leginkább a promóciós lehetőségek tapasztalt korlátai következtében. Azt várom, hogy 2021-ben új lendületet kap az ipar, különösen a prémium szegmensben várható sok újdonság.

A Magyar Sörgyártók Szövetségének igazgatója úgy látja, a kiszerelések területén a dobozos sör dominanciája töretlen. Ízek közül különösen sikeres a meggyes íz, ami egyben fanyar és édes is, jól illeszkedik a magyar konyha ételeihez.

Vuleta Zsolt szerint a dobozos kiszerelés népszerűségét 2020-ban a vendéglátóhelyek korlátozott működése tovább erősítette. 2018-ban indított fejlesztésükkel, melynek keretében új doboztöltő gépsort helyeztek üzembe, a megnövekedett igényeket hatékonyan ki tudják elégíteni.

– Tavaly is folytatódott a korábbi években elkezdődött irány, a fogyasztók nyitnak a magasabb minőségű, prémium termékek felé. Keresik az újdonságokat, szeretnek felfedezni és új ízeket kipróbálni. Ezért is fontos, hogy mindig tudjunk számukra újdonságot kínálni a jól megszokott prémium minőségű termékeink, például a Staropramen vagy a Miller mellett – emeli ki a Borsodi Sörgyár Kft. ügyvezetője és kereskedelmi igazgatója.

– Látható, hogy azok a sörgyárak, amelyeknek anyagi lehetősége ezt engedte, csökkentették a fogyasztói árakat, ezzel is próbálva piacrészt növelni a megváltozott piaci környezetben. A Pécsi Sörfőzde próbált inkább hű maradni az eddigi marketingstratégiájához, miszerint kisüzemi sörfőzdeként minőségi alternatívát nyújtunk olyan árfekvés mellett, amely elérhetővé teszi a termékeinket a napi szintű sörfogyasztásra – teszi hozzá Putics András.

Az elmúlt évben a Dreher Sörgyárak partnerkapcsolatai még inkább megszilárdultak.

– Számos partnerünknél láttuk, hogy milyen súlyos veszteséggel járt a koronavírus miatti zárva tartás. A tavaszi és őszi horeca zárva tartási időszakokban a fel nem használt hordós sörök visszavásárlásával és szakmai tanácsadással igyekeztünk segíteni nekik. Emellett nyáron, országszerte 3000 újranyitó vendéglátóhelyet, összesen 300 000 ingyen pohár sörrel támogattunk, hogy mihamarabb visszanyerjék fogyasztóikat – részletezi Gyovai Györgyi.

Balogh Barbara, a Heineken Hungária Sörgyárak Zrt. marketing- és trade marketing igazgatója az e-kereskedelem megerősödéséről számol be, amelyre reagálva elindították az ország első országos sörkiszállítási platformját.

– A Beerclub.hu-n keresztül most már bárki az otthonához kiszállítva akár másnapra tud rendelni a Heineken Hungária portfóliójából, bizonyos rendelési értékhatár felett akár ingyenesen – avat be Balogh Barbara.

Innovációk újult erővel

A Borsodi Sörgyár Kft. a koronavírus ellenére sem lassított, tavaly a portfóliójukban összesen négy új terméket üdvözölhettek a fogyasztóik, amelyből kettő a Borsodi márka új termékportfóliójának két tagja, a Borsodi Hoppy és a Borsodi IPA.

– Az új Borsodi sörök mind receptúrájukban, mind megjelenésükben eltérnek a megszokott Borsodi sörtől. A Borsodi Hoppy egy citrusos, alsó erjesztésű hoplager sör, a Borsodi IPA a gyár első felső erjesztésű terméke, mindkettő megújult dobozban kerül a boltokba. Emellett a Borsodi Friss alkoholmentes termékcsalád is egy új, 0,0%-os málna-áfonya ízzel bővült, a Belle-Vue Extra Kriek pedig tavalyi év őszétől már nem csupán a vendéglátóhelyeken elérhető, hanem a boltok polcain is, dobozos kiszerelésben is megvásárolható – adja hírül Vuleta Zsolt.

A Dreher Sörgyárak a prémiumizálási stratégiájának megfelelően 2021-ben is egy szélesebb, nem csupán a fogyasztói igényeknek jobban megfelelő termékportfóliót alakít ki, hanem aktívan bővíti az alkoholmentes termékei számát is. Ehhez kapcsolódtak a 2020-as év termékinnovációi is.

– Márciusban különleges ízvilágú sörrel bővült a Dreher alkoholmentes termékcsaládja, bevezettük a Dreher 24 Vörös Sört. A hatféle komlót tartalmazó Dreher IPA áprilisban érkezett meg a márka családjába. Ezt követte az alkoholmentes Kozel, a nyár közeledtét pedig a Dreher 24 Meggy-­szeder ízű variánsával üdvözöltük. Ezt hamarosan követte a karakteres lager sör és az intenzív, meggyes íz párosításával létrejött Dreher Szilaj meggy. Legfrissebb újdonságaink pedig a szintén kőbányai gyökerekkel rendelkező Mad Scientist Sörfőzdével közösen alapított új márka, a Kőbánya X égisze alatt megjelent Underground Lager, valamint a Catacombs Coffee Stout – sorolja Gyovai Györgyi.

Hozzáteszi azt is, hogy a 2021-es évben továbbra is a kiskereskedelmi sörértékesítés fejlődésével számolnak, melyben a dobozos kiszerelések szerepe meghatározó, és mixét tekintve pedig továbbra is a prémium és szuperprémium márkák fejlődését prognosztizálják.

– Piacvezetőnek érezzük magunkat az innovációk területén, akár a hazai termékekre gondolok, mint a Soproni Óvatos Duhaj termékcsalád, vagy az importokra, mint a Desperados vagy a Mort Subite. Természetesen készülünk újdonságokkal 2021-ben is, az első, melyet fogyasztóink nagyon várnak, az a II. Soproni Sörverseny győztese, a Soproni Óvatos Duhaj HopLáger – tájékoztat Balogh Barbara.

A Pécsi Sörfőzde Zrt. az elmúlt időszakban sok újítást vezetett be a piacra, kezdve a Pécsi Gluténmentes Lager sörüktől a bio, organikus alapanyagokból készített variánsokig. A 2021-es évet elsősorban ezen termékeik disztribúciójának növelésére és a márka építésére szeretnék használni.

– Mindig is büszkék voltunk a Pécsi Prémium Radler termékcsalád egyedi megjelenésére és ízvilágára. 2020-ban a legnagyobb projektünk ennek a termékcsaládnak az arculatváltása volt, amely olyan sikert ért el, amire mi sem számítottunk – tudjuk meg Putics Andrástól.

Bővülő termékportfóliók

A Hedon Kézműves Sörfőzde Kft. 2021-ben az új gyümölcsös söreivel elindul palackos és hordós kiszerelésben is, valamint a nyári szezonra tervezik a limitált kiadású „small batch” termékeik 0,33 l-es alumínimumdobozba töltését is.

– Az ilyen irányú terveink sajnos mind meghiúsultak tavaly, hiszen a pandémia átírta az előirányzott költségvetésünket és lehetőségeinket. A tervezett fejlesztéseink közül egyedül a webshopunk valósult meg, ami a várakozásoknak megfelelően indult tavaly október végén, és komoly forgalmat tudtunk bonyolítani az ünnepi időszakban is – árulja el Pető Csaba.

A Stari-Ker Kft. kínálata a közelmúltban egy díszdobozos válogatással bővült, a Stari Ötcsillagos Sörválogatás a karácsonyi időszakra készült el, de egész évben elérhető.

– Öt fantasztikus Stari sört és egy logózott poharat tartalmaz, amely legyen szó húsvétról, karácsonyról, szülinapról, vagy akár egy kis figyelmességről, mindig kitűnő ajándék lehet. Ezenkívül összeállítottunk 12 darabos tematikus egységcsomagokat, például Balatoni Élménycsomag, Stari-val ismerkedő Sörcsomag stb. – hívja fel a figyelmet portfóliójuk sokszínűségére Starcsevics Péter.

Tóthy Judit, az Urban Beer Kft. marketingvezetője úgy véli, jól választottak, amikor összeállították a Budapest sör portfólióját, amit elmondása szerint később a nagy sörgyárak is követtek.

– Elsők között voltunk Magyarországon a meggyes sörök kategóriájában, és az IPA is elsők között nálunk volt fogható. Meggyes sörünk nemcsak bemutatását tekintve volt első, hanem vakteszten, egy független sörszakértő csapat is legjobbnak ítélte a piacon kapható összes meggyes sör közül – jegyzi meg Tóthy Judit, aki azt is megemlíti, hogy új, Magyarországon még nem létező újdonságokkal készülnek, valamint mind portfólió, mind földrajzi elérhetőség tekintetében bővülés szerepel a közeli terveik között. //

 

Újdonságok a ciderek között

Fórián Szabó Róbert, Royalsekt

Fórián Szabó
Róbert
vezérigazgató
Royalsekt

A Royalsekt Zrt. 2019 nyarán kezdett ciderkészítéssel foglalkozni. A pezsgők, borok és üdítőitalok piacán több évtizedes tapasztalattal rendelkeznek, azonban a cider egy teljesen új terület számukra, ezért az elmúlt év elsősorban a Royal Cider márka bevezetéséről szólt a vállalatnál.

– A vásárlóink többnyire az édesebb ízeket kedvelik, és a választásnál a legfontosabb szempont, hogy az ital visszaadja a gyümölcsök valódi ízét és zamatát, és elvárják, hogy úgy legyen alkoholos, hogy az alkohol a lehető legkevésbé legyen érzékelhető a termék ízében.

Csomagolás tekintetében a ciderpiac legnagyobb innovációja nekünk köszönhető, hiszen a Royalsekt Zrt. töltött először 1 literes visszazárható, fogófüles palackba cidert, ahogy a limitált kiadású Royal Cider Sparkling 0,75 literes palackos kiszerelésünk is újdonságnak számít a hazai piacon – avat be Fórián Szabó Róbert, a Royalsekt Zrt. Pezsgőpincészet vezérigazgatója.

2021 tavaszán 4 új ízzel tervezik bővíteni kínálatukat. Az év többi részében is készülnek limitált kiadású termékekkel, amelyeknek vagy a csomagolása, vagy az íze lesz újdonság. //

 

Sörpölnek

Szabó Zoltán - Yuva Kft

Szabó Zoltán
ügyvezető igazgató
Yuva Kft.

A Yuva Kft. a hazai piacon egyedülálló termékkel jelent meg 2020-ban. Bár a termékbevezetés a vírushelyzetből adódóan nem ment zökkenőmentesen, mégis sikerült felkelteniük a fogyasztók érdeklődését.

– Felfedeztük, hogy a söripar jelentős energiát fektet azoknak a figyelmére, akik nem kifejezetten a sört szeretik, de ízvilágától nem teljesen zárkóznak el. Így jött létre az a radler szörpcsalád, melyet SÖRP névre kereszteltünk. A termék kifejezetten a radlereket és a szörpöket kedvelőknek jött létre egy-egy „csipetnyi” malátával, komlóval és söraromával. Különlegessége, hogy 25% gyümölcstartalommal készül. Funkciójából adódóan elég 330 ml SÖRP-öt hazavinnünk, és máris van otthon 6 db félliteres radlerünk – tájékoztat Szabó Zoltán, a Yuva Kft. ügyvezető igazgatója.

Jelenleg 3 ízben gyártanak radler szörpöt – natúr, lime és meggy –, de még az idei évben biztosan bővülni fog a választék. Csomagolásukat tekintve kezdettől fontosnak tartották a környezettudatosságot. 20 g 30%-os rPET kibocsátásával hoznak létre 3 liter üdítőitalt. Gondoltak a vendéglátósokra is, így 5 és 10 literes Bag in Box kiszerelésben egyaránt megvásárolhatóak termékeik. //

Kapcsolódó cikkeink