Meglepetééés!

Szerző: Szalai László Dátum: 2022. 08. 28. 13:32

Jó lesz az idei év végi édességszezon. Vagy nem. Pro és kontra sorakoztatják az érveket és forgatókönyveket a megkeresett piaci szereplők. Ami bizonyos, hogy a fogyasztók megpróbálnak valamiféle kompromisszumra jutni az ünnepi hangulat és a meghúzott nadrágszíj között úgy, hogy nem mennek egy bizonyos minőségi szint alá. Ez utóbbi pedig a tudatosan épített és bővített márkáknak kedvez.

Tavalyra a szezonális édességek kiheverték a 2020-as év hektikusságát: egy erős húsvét után dupla számjegyű értékbeni piaci növekedés jellemezte az év végi szezont is, volumen tekintetében pedig a 2019-es szintre álltak vissza az eladások.

Kelemen Lilla-Nestlé

Kelemen Lilla
szezontermékekért és
pralinékért felelős brand manager
Nestlé Hungária

– Legnagyobb ütemben a csomagos termékek és a kalendáriumok nőttek. Utóbbi esetében a szegmens premizálódott, nem lett sokkal több termék a piacon, inkább portfólióváltozások jellemezték, az értékesítés a drágább termékek irányába tolódott el – tekint vissza Kelemen Lilla, a Nestlé Hungária Kft. szezontermékekért és pralinékért felelős brand managere.

Töretlen népszerűségnek örvendenek az üreges szegmensben tavasszal a nyúl, illetve decemberben a Mikulás-figurák, messze vezetik az eladásokat. Mivel elsősorban gyermekek számára vásárolják ezeket a termékeket, a klasszikus tejcsokoládé dominál, az elmúlt szezonokban azonban már egyre több ízesített, dúsított termék jelent meg a piacon.

A csomagok az elmúlt szezonokban egyre dinamikusabban növekedtek, karácsonyi időszakban pedig a kalendáriumok kerültek előtérbe.

A szaloncukrok keresettségét a járvány sem tudta visszavetni. Itt a legnépszerűbb variáns még mindig a zselés, amit különböző krémekkel töltött ízek követnek.

Az idei húsvét lehet irányadó

Az idei húsvéti szezon az előzőhöz képest újra növekedést hozott értékben (nem is keveset: mintegy 25%-osat), azonban komoly változást jelentett az előző évekhez képest, hogy a saját márkás termékek szinte minden alkategóriában piaci dinamika felett nőttek.

– Mindebből következtethető, hogy a vásárlók ugyanúgy szerették volna megajándékozni a családtagjaikat, gyermekeiket szezonális, ünnepi csokoládétermékekkel, viszont valamivel árérzékenyebbé váltak, ami a szezonális időszakokra kevésbé szokott jellemző lenni – hangsúlyozza Kelemen Lilla. – A rendkívül gyorsan változó, jelenlegi volatilis környezetben nehéz megjósolni mit hoz majd az év vége, de nem kizárt, hogy a húsvétihoz nagyon hasonló trendeket fogunk látni.

Jantász Nikolett, Mondelez

Jantász Nikolett
szezontermékekért
és pralinékért felelős
márkamenedzser
Mondelēz

Az idei húsvét után lőttek ki igazán az árak, és még nem látni, mikor és hol lesz a vége. A piac fejlődése megjósolhatatlan, és a helyzet minden vállalatot érinteni fog, nem csak az FMCG-szektort, hívja fel a figyelmet Jantász Nikolett, a Mondelēz Hungária Kft. szezontermékekért és pralinékért felelős márkamenedzsere (Csehország, Magyarország, Szlovákia), aki hozzáteszi:

– Nehéz azt is megbecsülni, hogy a fogyasztók hogyan reagálnak majd erre. Véleményem szerint a szezonális termékek portfóliója nem tipikus piac, a fogyasztók hajlandóak mélyebben a pénztárcájukba nyúlni annak érdekében, hogy egy szép karácsonyi időszakot tudjanak varázsolni a legközelebbi szeretteiknek.

Molnár Pál, a Szerencsi Bonbon Kft. kereskedelmi vezetője úgy látja, hogy idén megint a szokásos problémával szembesülnek a gyártók: azt tudják, mire számít a kiskereskedelem, de azt már kevésbé, hogy mire a fogyasztó (mint végső felhasználó).

Molnár Pál - Szerencsi

Molnár Pál
kereskedelmi vezető
Szerencsi Bonbon

– Angolosan: a „sell-in”-t már tudjuk, a „sell-out”-ot még nem is sejtjük – fogalmaz. – A mostani helyzet multiplikátorhatást gyakorol a világpiaci keresletre és a fogyasztásra. Az (immár globális) verseny fokozódik a fogyasztó pénzéért, a nemzeti valuták csökkenő vásárlóereje mellett. Racionálisan nézve az euró és a dollár „rallyja” a forinttal szemben egyre növekvő költségeket indukál, amit exportnövekedéssel lehetne balanszírozni. A szaloncukorexport azonban nem könnyű kenyér. A termelés egyre nagyobb és reálisabb veszélyét ugyanakkor az elszabadult rezsiköltségek jelentik, illetve az esetleges energiakorlátozás miatt bekövetkező kényszerű termelésleállítás.

Ugyanakkor az is igaz, teszi hozzá, hogy a fogyasztási tendenciák nem igazán adnak okot borúlátásra, mivel az emberek megszerették a megengedhető, magas minőségű, stílusos és tradicionális finom édességeket. A COVID-fenyegetettség halványulásával párhuzamosan az látszik, hogy a fogyasztók vágynak a szabadságra és az önkifejezésre, a jó értelemben vett minőségi kényeztetésre.

Kifizetődik a tudatos márkaépítés

A Nestlé szezonról szezonra tudatosan építi KITKAT márkáját, amelyre a kereslet is jól láthatóan megmutatkozik: a márka 2021 karácsonyán a piaci dinamika duplájával nőtt a szezonális kategóriában. Nagy népszerűségnek örvendett például a megújított KITKAT Kalendárium, illetve például újdonságuk, a KITKAT Téli Barátok töltött figura csomag.

– Külön szeretném kiemelni, hogy a töltött KITKAT szezonális termékeink gluténmentesek is, igyekszünk ezáltal minél szélesebb fogyasztói réteget kiszolgálni a márkával – mondja Kelemen Lilla. – Emellett tavaly karácsonykor beléptünk a szaloncukor szegmensbe is, BOCI márkánkkal.

Az idei évre sok újdonsággal készülnek. Többek között bővül a SMARTIES márka portfóliója: nemcsak új alszegmensbe lépnek be vele, de az ikonikus színes SMARTIES drazsék vonalán is egy vidám hangulatú termékkel jelentkeznek.

A BOCI márkán belül elsősorban az üreges figura szegmensben érkeznek újdonságok, de a szaloncukroknál is lesznek újítások. Az AFTER EIGHT márkához kapcsolódóan pedig limitált ideig forgalmazott különlegességek várják a fogyasztókat – és nem csak a mentolos ízvilág szerelmeseit.

– A szezonális időszakokban az eladáshelyi megjelenés a kulcs: mind bolti pozíció tekintetében, mind pedig a kihelyezések attraktivitásában, minőségében – szögezi le a Nestlé Hungária szezontermékekért és pralinékért felelős brand managere. – Idén karácsonykor erre is fókuszálunk, egyes láncokban kihelyezéseinket különleges, hangulatos dekorelemekkel tesszük még ünnepiesebbé. Mindemellett újdonságainkkal igyekszünk minél szélesebb vevői réteget megszólítani.

Új márka a szaloncukrok között

A Mondelēznél úgy látják, hogy a fontos kategóriák – a szaloncukrok, a figurás termékek, adventi kalendáriumok, válogatások stb. – növekednek, és a jövőben is fejlődni fognak.

– A vásárlók valószínűleg az alacsonyabb árú termékek iránt kezdenek el érdeklődni, de ezzel szemben azt is tudjuk, hogy karácsonykor és húsvétkor hajlandóak többet költeni, úgyhogy a 2022-es és 2023-as karácsony új trendet fog felállítani – jósolja Jantász Nikolett, aki az idei terveikkel kapcsolatban is nyilatkozik:

– Minden évben hozunk valami újat. Ebben az évben egy nagyon izgalmas újdonsággal készülünk. A Mondelēz a szaloncukorpiacra egy új csokoládémárkával készül belépni, alaposan meglepve fogyasztóinkat.

Ahogy minden évben, idén is erős marketingkommunikációval, mind ATL-, mind BTL-eszközökkel segítik az év végi forgalom növekedését.

– Összességében jókor kell lenni jó helyen a termékeinkkel! – foglalja össze a Mondelēz szezontermékekért és pralinékért felelős márkamenedzsere.

Minőség trendekhez igazítva

A Szerencsinél a karácsony legnagyobb száma mindig a szaloncukor, mellette a desszertek és a táblás csokik állnak a fókuszban mind forgalom, mind innovációs munka szempontjából. Ezekkel igyekeznek megköszönni jelenlegi fogyasztóiknak a 100 éves márkanév iránti töretlen hűséget és új fogyasztókat megnyerni a minőségi édességek kedvelőinek táborába.

A Szerencsi márka prémiumizálódása az elmúlt időszakban tovább zajlott. Ezzel párhuzamosan a piacon nőtt az igény a minőségi étcsokoládé és az egészségtudatos csokoládé iránt, no és visszatért az ajándékozási kedv is.

A COVID-fenyegetettség halványulásával a fogyasztók vágynak a jó értelemben vett minőségi kényeztetésre

– A prémiumizálódást az áremelkedés egyelőre nem akasztotta meg, sőt, tovább fokozta, hiszen igazán olcsó édességet már nem lehet találni – szögezi le Molnár Pál. – Sem gyártói márkák, sem saját márkás termékek esetében nem lehet egyszerre olcsó és jó minőségű alapanyagokhoz jutni. A költségek is minden téren megnőttek a termelésben, és a nagyon olcsó, rossz minőségű termékek iránt már kereslet sincs. Az alapanyag-ellátásunkat egyelőre sikerült középtávra stabilizálni, így folyamatosan tudunk gyártani a bővülő igényeknek megfelelően. A legfontosabbnak továbbra is azt tartom, hogy az egyik legismertebb édesipari magyar márkaként önazonosak tudjunk maradni és megfizethető polci áron kiváló, prémium termékeket kínálni.

A cég csak a legmagasabb minőségű, 40%-os tejcsokoládéval, valamint 70%-os étcsokoládéval dolgozik.

– Termékfejlesztésünk során természetesen tekintettel kell lennünk a piaci trendekre (egészségmegőrzés és -tudatosság, gluténmentesség). A minőséget, amely eddig is termékeink sajátja volt, a kor növekvő elvárásainak megfelelő módon kell tudnunk megmutatni – hangsúlyozza a Szerencsi Bonbon kereskedelmi vezetője. – Büszkék vagyunk arra, hogy a Szerencsi csokoládé a nemzeti értéktár részeként újabb területekre tud lépni, s közben közel 100 éves múltjához hűen, mindig következetesen, vállalhatóan viseli a változó idők kihívásait.

A szaloncukornál is a minőség az úr

A Lissé Édességgyár Kft. az előző évhez képest 30%-os növekedést ért el a 2021-es szezonban, tudjuk meg Rácsai Mariannától, a cég kereskedelmi vezetőjétől, aki azonban hozzáteszi:

Rácsai Marianna, Lissé

Rácsai Mariann
kereskedelmi vezető
Lissé Édességgyár

– Ezt a sikert beárnyékolják az idei év piaci nehézségei. Cégünk annak érdekében, hogy a március elején letárgyalt árakat biztosítani tudja a partnerei számára, a gyártáshoz szükséges alapanyagokat már előre megrendelte, illetve már nagy része raktárban van. Ez egyrészről óriási többletköltséget jelent, ami majd év végén realizálódik, illetve az alapanyagok túlnyomó része import, amit még a forint-euró árfolyam is befolyásol.

A Lissé, mint minden évben, idén is újdonságokkal készül az év végi szezonra. Még a tavalyi évben jelentek meg a piacon két töltött szaloncukrukkal (Mákos guba és Aranygaluska), amelyek hozzáadott cukrot nem tartalmaznak.

– Az Aranygaluskás szaloncukor elsöprő sikert aratott. Ami számunkra még nagyobb elismerést jentett, hogy a Magyar Édességgyártók Szövetsége által rendezett Az Év Szaloncukra 2021 versenyen a cukormentes szaloncukor kategóriában 2. helyezettek lettünk ezzel a termékkel – újságolja Rácsai Marianna. – Ennek sikerén felbuzdulva további ízvilágok fejlesztésébe kezdtünk. Az előrejelzések alapján a legátütőbb siker a hozzáadott cukrot nem tartalmazó tejcsokoládés-szicíliai pisztáciás krémmel töltött szaloncukortól várható, de emellett készítettünk mézeskalácsost, mangóst, mogyorókrémest is. Mivel nagy hangsúlyt fektetünk a mentes termékekre, ezért az összes töltött szaloncukrunk gluténmentes, így az erre érzékenyek is nyugodtan fogyaszthatják.

Ha már szaloncukorverseny: immár 3 éve folyamatosan a zselés kategória győztese a Chocco Garden zselés szaloncukra, ami a magas étcsokoládé- és a valódi gyümölcstartalomnak köszönhető, no és a friss gyártásnak a szezonban.

Sánta Sándor-chocco-MÉSZ

Sánta Sándor
ügyvezető igazgató
CHOCCO Garden

– Ennek a termékünknek a disztribúciójára koncentrálunk 2022-ben is – jelzi Sánta Sándor, a Chocco Garden Kft. ügyvezető igazgatója. – Bár úgy látjuk, hogy idén az árak jelentősen emelkedni fognak, s várhatóan akár komolyabb forgalom-visszaesés is lehet az egyes szegmensekben, ám a szaloncukorpiac több mint kétharmadát továbbra is a zselés termékek adják, így tovább erősítjük portfóliónkat: a két zselés szaloncukor mellett a banán és eperhabos ízeket is támogatni fogjuk. //

 

 

Növekvő igény a szezonédességek iránt

A NielsenIQ kiskereskedelmi indexe szerint a szezonális (a karácsonyi és a húsvéti) édességek a 2021. június – 2022. májusi időszakban közel 12 milliárd forintos forgalmat generáltak. Ez 22%-kal magasabb érték, mint az előző év azonos periódusában. Az értékesített mennyiség 14%-kal nőtt, ami azt jelenti, hogy az elmúlt egy évben összesen csaknem 2 ezer tonna szezonális finomság került a kosarakba.

NielsenIQ logo

Séra Katalin_NielsenIQ

Vendégszerző:
Séra Katalin
senior elemző
NielsenIQ

A húsvéti szezon termékei adják a kategória eladásának 54%-át, míg karácsony környékén a szezonédességek értékesítésének 46%-a megy végbe.

A 401–2500 négyzetméteres üzletekben zajlik az értékbeli eladás 47%-a, 38%-ot hasítanak ki a piacból a 2500 négyzetméternél nagyobb üzletek.

A vizsgált 12 hónapban a fogyasztók leginkább a gyártói márkás termékeket vásárolták, értékbeli piaci részesedésük ugyanis 82%-os. A növekedés mértéke azonban a saját márkás szezonális édességek esetében nagyobb: 26%-os növekedés figyelhető meg, míg a gyártói márkás termékeknél 22%-os emelkedés történt.

Az év szezonjait összesítve a csokoládényulak, -mikulások és -tojások dominálnak a többi csokifigurával szemben. A szezonális édességek forintban mért forgalmából a csokinyulak részesedése 25%-ot, a csokimikulásoké 24%-ot, míg a csokoládétojásoké 18%-ot tesz ki.

Az ízek tekintetében a tejes szezonális csokoládék a legnépszerűbbek, a teljes forgalom 90%-át teszik ki. Azonban nő az igény az étcsokis, valamint a mix variánsok iránt is. Előbbi esetében 35, utóbbinál 28%-kal nőtt az értékbeli eladás az előző év azonos időszakához viszonyítva.

Kiszerelések közül pedig leginkább az 56–110 grammos termékek fogynak, az eladások egyharmadát adják, ezen kívül a 111–200 grammos termékeket részesítik még előnyben a fogyasztók: az összforgalomból egynegyed részt hasítanak ki. //

 

Ez a cikk a Trade magazin 2022.08-09. 28-31. oldalán olvasható.

Kapcsolódó cikkeink