Megkezdődhet a mangalica exportja az USÁ-ba
Megkezdődhet a magyar mangalica exportja az Amerikai Egyesült Államokba – mondta a Mangalicatenyésztők Országos Egyesületének elnöke az MTI-nek, hozzátéve, az itt tenyésztett, hungarikumnak számító mangalicahízókból 20 ezer kerül a vágóhidakra, a termékek nagy részét pedig a prémium piacokra exportálják.
Tóth Péter elmondta, a kiviteli lehetőség most az amerikai piaccal bővül. Közölte, a napokban már kiérkezett az Egyesült Államokba az első friss, fagyasztott magyar szállítmány, igaz, egyelőre csak 60 kilogramm, amelyet gasztronómiai-bemutatókon használnak fel. A mangalicahúsból készült ételeket csütörtökön mutatják be a texasi Houstonban egy díszvacsora keretében. Emellett lesz még bemutató a tervek szerint Dallasban és New Yorkban is.
Az elnök szerint mindez azért fontos, mivel ez az első alkalom, amikor nyers húst – és nem terméket – szállíthatnak az Egyesült Államokba Magyarországról. A bemutatókon a potenciális vásárlók ismerkedhetnek meg a mangalicával.
Hozzátette: a tárgyalások alapján már amerikai vevő is jelentkezett, akivel már lehet üzletet kötni.
A piacról elmondta, az elmúlt 6-7 évben Ázsiában is egyre több mangalicát vásároltak, most pedig az amerikai piac is megnyílhat a mangalicahús előtt, és ott is a prémium termékek közé kerülhet.
Aláhúzta, az Egyesült Államok piacára nagyon nehéz friss húst szállítani másik országból. Úgy vélte, az újabb piaci lehetőség tovább növeli belföldön is a mangalica ázsióját, tartási kedvét, ösztönzi a termelőket és a feldolgozókat.
Az Amerikába szállított hús az Olmos-Tóth Kft. tenyésztéséből származik, a mangalicákat a Pick Szeged Zrt. vágta le, mivel ez a cég rendelkezik a szükséges amerikai exportengedélyekkel. A szállítás és a bemutatók a Mangalicatenyésztők Országos Egyesületének szervezésében valósulnak meg.
Magyarországon 9500 mangalicakoca van, és mintegy 60 ezer hízó. A hízókból mintegy 40 ezret háznál vágnak le, 20 ezret pedig a vágóhidakon, ám az egyesület szeretné az utóbbi számot legalább 30 ezerre növelni. Az új piacok keresését az orosz embargó negatív hatása is ösztönzi – hívta fel a figyelmet a szakmai szervezet elnöke.
A vágóhídon levágott hízók mintegy 75-80 százalékát exportálják, főként Spanyolországba, de jelentős vásárló Németország, Svédország és Anglia, továbbá az ázsiai országok, Japán, Szingapúr, Hongkong és Tajvan is.
A tenyésztők árbevétele éves szinten mintegy 3,6-4,0 milliárd forint, a termékek eladását is hozzászámítva az éves árbevétel 9-10 milliárd forintra tehető. Ebből az exportbevétel 25-30 százalékot tesz ki, de a kivitel arányát is növelni akarja az egyesület – mondta Tóth Péter. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Rettenetes éve volt a magyar húsiparnak 2023
A 2023-as év kihívásokkal teli volt a magyar húsipar számára,…
Tovább olvasom >Ukrán szaktárca: Kijev kész korlátozni az EU-ba irányuló ukrán élelmiszerexportot
Ukrajna kész elfogadni a kereskedelmi korlátozásokat az Európai Unióval, hogy…
Tovább olvasom >Nagy lehetőség előtt áll a magyar húsipar
A növénytermesztők mellett az állattenyésztőket is helyzetbe kell hozni, a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hét trend, amely 2024-ben az in-store marketingre és a kereskedelmi dizájnra hatással lesz
A fogyasztók figyelmének megragadása és megtartása évről évre egyre nehezebbnek tűnik.…
Tovább olvasom >2024 a kihívások éve a dohányipar és dohány-kiskereskedelem számára
A gazdasági nehézségek ellenére várhatóan növekedett a dohány-kiskereskedelem éves árbevétele…
Tovább olvasom >Megjelent a Trade magazin legújabb száma!
A digitális verzió ezúttal is bővített formában jelent meg, és olvasható a levél…
Tovább olvasom >