Nagy növekedés előtt az alternatív élelmiszerek piaca
Komoly változásokat okoz az élelmiszeriparban hús- és tejtermék-alternatívák térnyerése, mivel egyre több hús- és tejipari vállalat lép be erre a piacra, hogy megfeleljen a változó fogyasztói keresletnek. Az ING elemzőinek legújabb jelentése szerint az Európai Unióban és az Egyesült Királyságban a növényi alapú alternatívák piaca 2025-re 7,5 milliárd eurót fog elérni, szemben a 2019-es 4,4 milliárd euróval – olvasható az agrarszektor.hu-n.
2010 és 2020 között az hús- és tejtermék-alternatívák kiskereskedelmi értékesítése majdnem 10%-kal növekedett, olvasható az ING oldalán. Ez az eredmény jórészt annak köszönhető, hogy új termékek jelentek meg a piacon és a köztudatban, mint például a növényalapú hamburgerek, italok és jégkrémek, valamint annak, hogy egyre hangsúlyosabbak az egészség, az állatjólét és a fenntarthatóság kérdései a fogyasztói döntésekben is. A nagy növekedés ellenére a növényalapú élelmiszer-alternatívák még mindig csak egy kis részét képezik az élelmiszerszektornak. A hústermékek alternatívái mindössze a piac 0,7%-át jelentik, a tejtermékek helyettesítői pedig csak a 2,5%-át.
Emellett van egy regionális különbség is Európán belül a növényalapú élelmiszer-helyettesítők használatát illetően, különösen a termékpaletta és az árak tekintetében. Az Egyesült Királyság piaca a legfejlettebb, itt az alternatív tejtermékek és húsok kiskereskedelmi értékesítése majdnem eléri az 1 milliárd eurót is. Ezt követi a francia és a német piac. Ezzel szemben az egy főre eső fogyasztás Skandináviában és a Benelux-államokban a legmagasabb.
Jelenleg a növényalapú élelmiszer-helyettesítőknek három komoly hátránnyal rendelkeznek a természetes hússal és tejtermékekkel szemben. Először is, ezek meglehetősen drágák, emellett pedig az ízük, a kinézetük és az összetételük (vagyis a felhasználói élmény) is elmarad a hagyományos élelmiszerekétől, valamint a hozzáférhetőségük is limitált. Ha a gyártók a fogyasztók szélesebb közönséget akarnak megnyerni a növényalapú alternatíváiknak, akkor csökkenteniük kell az eredeti termék és a helyettesítő közötti árkülönbséget, javítaniuk kell a felhasználói élményen és a hozzáférhetőségen.
Az Egyesült Királyságban ezek az árak már alacsonyabbak, hiszen a növényalapú élelmiszerek piaca fejlettebb, és a kiskereskedelmi környezet is erősen kompetitív. Ezzel szemben Olaszországban például még mindig azokat a fogyasztókat célozzák a növényalapú élelmiszer-helyettesítőkkel, akik hajlandóak többet fizetni ezekért a prémium termékekért.
Az élelmiszeriparban és az ellátási láncban zajló beruházások és innovációk azt mutatják, hogy a következő öt évben komoly változások lesznek mindhárom, a fentebb említett korlátozó tényező tekintetében. Az ING elemzői arra számítanak, hogy a hús- és tejipari alternatívák piaca képes lesz fenntartani a 10%-os éves növekedési rátáját 2025-ig. Ez azt jelentené, hogy a növényalapú húshelyettesítők kiskereskedelmi értékesítése 2,5 milliárd euróra nőhet, a tejtermékek alternatíváinak értékesítése pedig elérheti az 5 milliárd eurót is 2025-re. Vagyis – a szakértők számítása szerint – a hústermékek alternatívái a teljes piac 1,3%-át jelentenék, a tejtermékek helyettesítői pedig a piac 4,1%-át tudhatnák magukénak.
A növényalapú helyettesítő élelmiszerek folyamatos növekedése a teljes élelmiszer-értékláncra hatást gyakorol, ám némely területeken nagyobb változásra van szükség, mint máshol. Míg az olyan start-up vállalkozások, mint a Beyond Meat és az Oatly, valamint a gyorsan forgó fogyasztási cikkeket értékesítő gyártók, mint a Danone, a Nestlé és az Unilever építettek a növényalapú termékekre, és elkezdtek belépni a hús- és tejpiacra, a legtöbb hagyományos hús- és tejipari vállalat várakozó állásponton maradt. Ezen már többen változtattak, és számos hús- és tejipari vállalat elkezdett kísérletezni a növényalapú alternatívákkal a meglevő termékpalettájuk mellett.
A technológiát és az alapanyagokat illető folyamatos beruházások kifinomultabb termékeket eredményezhetnek, és a gyengébb minőségű termékeknek komoly nehézségeket fog okozni az, hogy az üzletek polcain maradjanak. Az élelmiszeripar beszállítói számára a növényalapú alternatívák trendje egyszerre jelenthet lehetőséget és fenyegetést. Számos hozzávaló- és gépgyártó képes kiszolgálni az állati és növényi termelőket, míg a gazdálkodók jobban függenek az állati vagy a növényi értéklánctól.
A növényalapú élelmiszer-helyettesítők nagy figyelmet követelnek maguknak, de a számok azt mutatják, hogy még messze nem ért véget a hús- és tejalapú táplálkozás korszaka Európában. A hús- és tejtermékek számos jellegzetességét nagyon nehéz utánozni, és a két ágazat puszta mérete a növényalapú helyettesítőkhöz képest is akkora, hogy nem magától értetődő, hogy az alternatívák valaha is meg fogják előzni a hús- és tejtermékeket a kiskereskedelmi értékesítésben. Még ha az élelmiszer-helyettesítők a mostani tempójukban növekednek, értékesítés szempontjából csak a 2050-es évek második felére érhetik csak utol a hagyományos élelmiszereket. Ha valami ilyen kis bázisról indul, az azt jelenti, hogy évtizedeknek kell eltelnie, mire a helyettesítő túlszárnyalhatja az eredeti termékeket, jelentették ki az elemzők. (agrarszektor.hu, Szedlák Levente)
Kapcsolódó cikkeink
Tovább fokozzuk az agrárgazdasági együttműködésünket az Egyesült Államokkal
Új dimenziók nyílnak hazánk és az Egyesült Államok között az…
Tovább olvasom >Madárinfluenza a sertésekben? – Járványügyi kockázatra figyelmeztet az uniós élelmiszerbiztonsági szakértő
Súlyos járványügyi kockázatra figyelmeztetett Bernhard Url, az Európai Élelmiszerbiztonsági Hatóság…
Tovább olvasom >KSH: az élelmiszeripar értékesítési árai 6,2 százalékkal emelkedtek
2025 márciusában az ipari termelői árak átlagosan 7,3 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >További cikkeink
Nagy Márton: árréskorlátozást vezetne be a kormány a háztartási cikkeket árusító boltokra
A kormány szerdán tárgyalhatja, csütörtökön pedig várhatóan elfogadhatja azt az…
Tovább olvasom >Rekordméretű élelmiszergyűjtést szervez a Magyar Élelmiszerbank Egyesület pénteken és szombaton
A Magyar Élelmiszerbank Egyesület által szervezett pénteki és szombati adománygyűjtésen…
Tovább olvasom >Fagylalt-komp és balatoni ízek csatája – jön a Balaton Fagyija választás
Május 9-én nemcsak a Tihany és Szántód közötti kompjárat indul…
Tovább olvasom >