Magazin: Megállni tilos, tábla!

Szerző: Tisza Andrea Dátum: 2020. 05. 22. 07:16

A csokoládépiaccal együtt nőnek a táblás csokik eladásai is. A fogyasztók egyre finomabb és egészségesebb termékekkel kényeztetik magukat vagy szeretteiket. A piacvezető Milka, érzékelve a növekvő igényeket, a prémium szegmensben erősít, az új belépő Szamos pedig már eleve nagy hangsúlyt helyez a különleges ízélményre.

Dinamikusan fejlődik a csokoládépiac: 11%-os forgalomnövekményt tud felmutatni 2019-ben, az előző évhez képest. Ehhez képest a táblás csokoládék „csak” 6%-ot nőttek tavaly, de ekkora növekedéssel sok kategória kiegyezne.

Bellér-Anna-Mondelēz

Bellér Anna
márkamenedzser
Mondelēz Hungária

– A táblás csokoládé piacán még mindig a tejcsokoládék a legnépszerűbbek, majdnem 70%-át adják a piaci értékesítésnek. Azonban dinamikusan növekszik az étcsokoládé szegmens is, már több mint a piaci értékesítés 20%-át teszi ki – közöl néhány adatot a Trade magazinnal Bellér Anna, a Mondelēz Hungária Kft. márkamenedzsere (Csehország, Szlovákia, Magyarország). – Ízek tekintetében továbbra is nagyon népszerűek a mogyorós változatok, de a töltött gyümölcsös vagy gyümölcsdarabos csokoládék is egyre jelentősebbek, főleg az étcsoki szegmensben.

A diszkont csatornában összpontosul az eladások legnagyobb része (mintegy egyharmada), és a súlya tovább növekszik. Ezzel összefüggésben a saját márkás termékeknek is viszonylag nagy súlya van a piacon, több mint ötödét teszik ki a tábláscsoki-piacnak.

– Az ár és az árakciók még mindig kulcsfontosságúak az eladásösztönzésben, de már egyre nyitottabb a piac a magasabb árpontú, prémium termékekre is, jellemzően az étcsokoládé szegmensben – érzékeli a pozitív trendet Bellér Anna.

Étcsokoládé még gazdagabban

Az innovációknak továbbra is nagyon nagy szerepe van a piacon. Az „önjutalmazás”, az ízélmény még mindig a legfontosabb szempontok. Ugyanakkor megjelent és erősödik az egészségtudatosság is – ennek a szempontnak az egyik „haszonélvezője” az étcsokoládé.

– Ezeket a fő szempontokat figyelembevéve született meg a tavalyi innovációnk, a Milka Darkmilk termékcsaládunk, amelyben az étcsokoládé gazdagságát ötvöztük az alpesi tejcsokoládé lágyságával. Ezt a különleges platformot szeretnénk tovább népszerűsíteni és bővíteni a közeljövőben – árulja el a Mondelēz Hungária Kft. márkamenedzsere. – Emellett terveink között szerepel a már sikeres egyedi oreós ízesítésű Milka csokijaink portfóliójának színesítése további izgalmas oreós újdonságokkal.

A csokoládépiacon – így a táblás kategóriában is – az eladásnövekedést erőteljes ATL-kommunikációval igyekeznek meglovagolni a piaci szereplők. Elsődleges eszközök a televízió és online kommunikáció, de mellettük a trademarketing-támogatás, a bolti láthatóság növelése, a másodlagos kihelyezések is elengedhetetlen eszközei az értékesítés növelésének. Az országos fogyasztói promóciók vagy a partnerspecifikus, azonnali ajándékokat nyújtó aktivitások is jellemzőek a kategóriára.

– A hagyományos eszközök mellett, a Milka márkán gyakran dolgozunk együtt influenszerekkel is, hogy a fiatalabb célcsoportot is elérjük üzeneteinkkel – teszi teljessé a képet Bellér Anna. – A piacvezető Milka márkánk esetében kiemelten fontosnak tartjuk, hogy az innovációk, promóciók és eladásösztönzés mellett magát a márkát is folyamatosan építsük, növeljük a márkaértéket és megtartsuk az erős „Love brand” szerepünket. Jelenlegi kampányunk részeként egy saját instagram profilt is létrehoztunk, az Igazi Milka teheneknek, ahol a márkánk ikonikus és szerethető teheneinek a mindennapjaiba nyerhetnek bepillantást a fogyasztók.

Süteményízek a táblások között

A Szamos Marcipán viszonylag új szereplő a táblás csokoládék szegmensében, az első Szamos-táblák tavaly szeptemberben kerültek a polcokra.

– Annyi biztosan elmondható, hogy rengeteg szereplő van ebben a kategóriában is, sokféle pozicionálással, árszinttel, minőséggel találkozhatunk – beszél a cég első tapasztalatairól Bedő Hajni, a Szamos Marcipán Kft. brandmenedzsere. – Ahhoz, hogy ebből a tömegből ki tudjunk tűnni, egyértelműen megkülönböztethető üzenetre van szükség. Koncepciónk, hogy a Szamos márkához kötődő, jól ismert süteményes ízeket adják vissza táblás csokoládéink is. A kiváló alapanyagokra és a kényeztető, izgalmas ízvilágra fókuszálunk.
A fejlesztések során term
észetesen a táblás kategória jellegzetességeit is figyelembe vettük. Például tudjuk, hogy a fehércsokoládé megosztó a vásárlók között, de kihagyni semmiképp sem szerettük volna. Így született meg az Eszterházy tábla.

Az értékesítési csatornáknál kiemelt szerepe van a saját szakbolthálózatuknak, illetve a nemzetközi láncoknak, tudjuk meg tőle. Érdekességként megemlíti, hogy az alap­ízek (tej- és étcsokoládé) és az ízesített verziók keresettsége nagyon eltérő néhány csatornában, de egyértelműen a süteményes ízek a legkedveltebbek.

Szinte minden kategóriában, így az édességek és táblás csokoládé szegmensében is egyre erősebb az egészségtudatosság és a környezetvédelem kérdése fogyasztói oldalról – ennek bizonyítéka, hogy alig vetették meg még a lábukat a kategóriában, de máris érkezett hozzájuk megkeresés egy lehetséges mentes verzióval kapcsolatban. A jövő termékfejlesztéseinél szeretnék figyelembe venni ezt az egyre erősebb trendet is, egyelőre azonban maradnak a klasszikus tábláknál. Számukra most az a legfontosabb, hogy a fogyasztók jobban megismerjék néhány hónapja piacon lévő ízeiket.

Kommunikációjuk alapja, hogy a kedvelt Szamos-süteményízek most már táblás csokoládé formában is elérhetőek. Ez jelenik meg a csomagolásokon, a POS-anyagokon, az online felületeken.

– Az eladáshelyi ösztönzők mellett a hangsúlyt leginkább az online kommunikációra fektettük – mondja Bedő Hajni. – A social media aktivitások mellett év végén egy bannerkampánnyal támogattuk a bevezetést, illetve nyereményjáték során ismerkedhettek meg a vásárlók a teljes szortimenttel.

Sz. L.

Kapcsolódó cikkeink