Még 3-4 év a visszarendeződésig

Szerző: Kátai Ildikó Dátum: 2024. 04. 11. 19:16

A Trade Marketing Klub „Piackutatóktól első kézből” online rendezvényén az elmúlt 15 hónapot elemezték a szakemberek. Az áremelkedés, mennyiségi csökkenés, promóciós fókusz és saját márka felé tolódás leképződése és hatásaik maradandó nyomot hagynak a fogyasztói és vásárlási szokásokban. Az esemény elején egy rendkívüli hírt is bejelentettek a szervezők.

Közel 160-an regisztráltak az idén április 11-én 15 órától kezdődő „Piackutatóktól első kézből” online TMK Találkozóra. Hermann Zsuzsanna, a TMK egyik alapítója, a Trade magazin ügyvezető főszerkesztője köszöntötte az egybegyűlteket.

Breaking News: POP világbajnok a Coca-Cola Creations display

Harmati Tamás Coca-Cola HBC és Nidermayer Gergő,  Trusted Implementation

Az Év Displaye 2023

Az Év Displaye 2023: Coke Creations display

A TMK másik két alapítója Csiby Ágnes és Kátai Ildikó, a POPAI elnöke és főtitkára rendkívüli bejelentést tett, miszerint az előző este Cincinattiban (Ohio, USA) megrendezett Shop! Global Awards ünnepélyes díjkiosztó gálán kihirdetésre kerültek az idei kategória győztesek. Erre a versenyre kizárólag a nemzeti első helyezettek nevezhetnek be. Hatalmas öröm és megtiszteltetés, hogy 2010 és 2015 után 2024-ben ismét van magyar „POP világbajnok” ezen a rendkívül színvonalas és egyedülálló nemzetközi versenyen. A Digital, Mobile, Interactive Media & Technology kategória nyertese a magyar Trusted Implementation Kft. „Coca- Cola Creations : Innovative Design for an AI-based Product” nevezése lett, amelyet a Coca-Cola HBC részére és együttműködésével készített el. A pályamunka a magyar POPAI Awards versenyen az „Év Displaye” volt. Az örömhírt és a gratulációkat Harmati Tamás, a Coca-Cola HBC kereskedelmi marketing vezetője és Nidermayer Gergő, a Trusted Implementation alapítója is személyes bejelentkezéssel kommentálta. Gratulálunk!

Az alkalmazkodás éve

Bakonyi-Kovács Krisztina

Bakonyi-Kovács Krisztina, GfK-Yougov

A szakmai előadások sorát Bakonyi-Kovács Krisztina, a GfK-Yougov Consumer Panel kutatási vezetője kezdte. Az elmúlt 15 hónapra visszatekintve megállapította, hogy az infláció és az alkalmazkodás jellemzi leginkább ezt az időszakot. A háztartások a fogyasztás csökkentésével, bizonyos termékek olcsóbb alternatíváival vagy teljes elhagyásával reagáltak a reálbérek csökkenésére. A nagy kosarak leolvadnak, jellemzően kevesebbszer és kisebb kosarakat vásárolnak a magyar háztartások. Az átlagár növekedés egyik hatása, hogy csökken az árkülönbség a márkás és sajátmárkás termékek között. Ugyanakkor néhány kategória mennyiségben is növekedni tudott, mint például a protein tartalmú élelmiszerek csoportja. Összességében az előadó 2024 második felét a „kivárás” időszakaként jellemezte, ahol a csökkenés lassulása, a mennyiségek szinten tartása lehet a reális célkitűzés.

Adat alapú nyereményjátékok

Goneth Jácint

Goneth Jácint, PromoLab

Goneth Jácint, a PromoLab üzletfejlesztési vezetője, az esemény szakmai támogatója az online promóciók leghatékonyabb formáit mutatta be. Saját kutatásaik eredményeit részletezve kitért az image fókuszú nyereménypiramis veszélyeire, a pontos adatok alapján szervezett promóciók lehetőségeire, a torzító körülmények kizárásának és a pontos időzítés betartásának a fontosságára. A promóciók jelentőségének növekedésével a hatékonyság, értékesítési eredményesség és a vásárlói hűség törzsvásárlássá alakítása kulcs szerepet tölthet be az aktivitások sorában.

Költéshatáron a vásárlók

Andreas Christou

Andreas Christou, RetailZoom

Andreas Christou, a RetailZoom ügyvezető igazgatója az élelmiszer infláció 2020-24 közötti áttekintésével szemléltette a fogyasztás visszafogás állomásait. Jelen állapotban a költések már nem tudják követni az árváltozást, ezért a magyar láncokban is kevesebb mennyiség vásárlására, kisebb kiszerelések és saját márkák választására, kategóriák elhagyására kényszerültek a vevők 2023-ban. A 2024. első negyedéves adatok a tavalyinál magasabb kosárértéket és átlagosan havi 4,4 bevásárlást mutatnak. A hűségkártya használat, pontbeváltás és akciós részarány növekedése ebben a csatornában is jellemző. Az előadó bemutatta az áremelésben legkiemelkedőbb kategóriák top listáját, majd a leginkább és legkevésbé lojális vásárlású kategóriákat is.

Szezonban az erő

Zsigmond-Czikora Csilla

Zsigmond-Czikora Csilla, NIQ

Zsigmond-Czikora Csilla, az NIQ (korábban Nielsen) ügyfélkapcsolati igazgatója a makrogazdasági adatok gyors áttekintése után az infláció és a reálbér változásokat az európai országok viszonylatában is bemutatta, kiemelve a hasonlóságokat és a különbségeket. Az Európában jellemző fogyasztói mintázatok hazánkban is megjelennek, bár a vásárlási gyakoriság és a prioritások tekintetében eltérnek. A diszkont csatorna árai a top 10 kategóriában a legalacsonyabbak, az árszínvonal itt is nő, így az olló zárul a többi csatornához viszonyítva. 2023-at összegezve szembeötlő, hogy a trendek a szezon időszakokban megtörnek. Decemberben a márkás ajándékok, ünnepi élelmiszerek előtérbe kerülnek és többen mennek a hipermarket csatornába is. Ugyanez a tendencia megfigyelhető az e-kereskedelemben is.

Kérdésekre válaszolva a szakemberek egyetértettek abban, hogy még 3-4 évet várni kell a fogyasztás mennyiségi visszarendeződésére, a reálbérek értékének visszaállására, növekedésére.

Az eseményről bővebben a következő lapszámunkban számolunk be.

Kapcsolódó cikkeink