Magazin: Maradj talpon! – Nyolc, jövőt álló kitörési terület hagyományos boltok számára
Ugyan a kiskereskedelem kihívásai nem most kezdődtek, de az mindenképpen kérdéses, hogy az új, digitálisan érett és egyre tudatosabb fogyasztó meddig lesz elégedett a tradicionális kereskedelmi egységek által nyújtott szolgáltatásokkal a jövőben. Szerzőnk nemzetközi és hazai írások alapján szintetizálja a kiskereskedelmet ért sokkhatást, és sorra veszi a lehetséges kitörési területeket is.
Forradalmi változások – nyertesek és vesztesek

Vendégszerző:
Dr. Katona
Norbert
adjunktus
Budapesti Metropolitan
Egyetem
A legmeghatározóbb vásárlási forradalmat éltük át az elmúlt hónapok alatt, mióta a szupermarketek lettek az uralkodók a kiskereskedelem porondján. A tavaly tavaszi COVID-járvány tovagyűrűző hatásai váratlanul érték az egyre inkább globálisan működő értékláncokat, és felkészületlenül találták a hagyományos kiskereskedelmi szereplőket is. A válság- és szolgáltatásérzékeny iparágak kibocsátásának radikális csökkenése rányomta a bélyegét a keresletre és a rövid távú fogyasztói, illetve üzleti várakozásokra is. Mindezt ugyan mára részben ellensúlyozza a vakcinák év végi rekord gyorsaságú engedélyezése, és a tömeges oltási kampányok megindulása, de az elindult folyamatokon már nem változtatott, a H&M ruházati kiskereskedelmi lánc például októberben bejelentette, hogy világszinten fokozatosan közel 250 üzlet bezárását tervezi.
Ebben az évben nem akadt olyan szereplő a kiskereskedelemben, aki ne tett volna emberfeletti erősfeszítéseket – vagy azért, hogy talpon maradjon, vagy azért, hogy kiszolgálja a hirtelen megnövekedett igényeket. Visszaestek a ruha- és cipőeladások, csökkentek használtcikk-eladások és a könyv-, számítástechnika-, egyéb iparcikk-értékesítések, valamint csökkent a bútorok és műszaki cikkek értékesítése is, miközben a COVID nagy nyertesei egyértelműen a webshopok lettek.
Bármennyire is állták azonban a sarat a nyugati világ ismert online kereskedői, a jövő trendjei már sokkal inkább keletről érkeznek. Kína online piaca ma nagyobb, mint az európai és az amerikai együttvéve, és az ottani piaci szereplők integrált online szolgáltatásaikkal előrevetítik a jövőt számunkra is – állítják a szakértők.
Maradj talpon! – kitörési pontok kiskereskedőknek
A kiskereskedelem jövőképének változása már jó ideje terítéken szerepel – a válság „csupán” egy nem várt időpontban felerősítette és előre megjósolhatatlan mértékben gyorsította a változás ütemét. Kapaszkodnunk kell, mert elindult az új időszámítás a kiskereskedelemben is. Az alábbi nyolc kulcsterület megmutatja, hol tarthatunk lépést a kihívásokkal, és lehetővé teszik számunkra, hogy fokozatosan elérjük és kiszolgáljuk a vevők igényeit.
1. Biztonság
Érjük el, hogy a vásárlók biztonságban érezzék magukat, és csökkentsük a sorban állás időtartamát
A járvány miatt számos vásárló aggódik saját egészségéért és biztonságáért, megnyerésükhöz elengedhetetlen, hogy egyértelműen kommunikált egészségügyi és biztonsági intézkedéseket hozzanak a kereskedők – és azt következetesen végre is hajtsák. A vásárlók eddig sem szerettek sorban állni, de ebben a helyzetben különösen fontos, hogy olyan eszközöket, terelési módokat vezessünk be, amelyekkel eredményesen rövidíthető a sorban eltöltött idő.
2. Online fejlesztések
Optimalizáljuk üzletünket a különböző online keresésekre, jelenjünk meg a Google Térképen, és tegyük láthatóvá az aktuális árukészletet
Úgy fejleszthetjük az üzlet SEO-szintjét, hogy különböző üzleti listákat állítunk be a Google- vagy a Facebook-platformon. A lényeg, hogy ezek létrehozásakor minél több részletet, speciális információt adjunk meg, pl. pontos név, cím, telefonszám, pontos nyitvatartás, képek, videók és vélemények – és rendszeresen aktualizáljuk ezeket. A kiskereskedő bolti készletének online és valós idejű kereshetősége már alapelvárás kezd lenni egyes kategóriákban, de a pandémia drámai módon felgyorsította ezt a tendenciát is.
3. Logisztikai fókusz
Biztosítsunk megfelelő készletszintet, alakítsunk ki átvevőpontot, és fejlesszünk mobilapplikációt
A készlet figyelemmel kísérése, hatékony menedzselése mindig is egy alapvető sikerkritérium volt a kereskedelemben. Ma egyre fejlettebb előrejelzési rendszerek állnak rendelkezésre, amelyek még hatékonyabb készletoptimalizálást eredményeznek. Amennyiben erre mobilra fejlesztett rendelési platformot ültetünk, és az üzletet – mint áruátvevő pontot is – pozicionáljuk, máris több vevőt vonzhatunk be, úgy, hogy mindeközben irányítani tudjunk akár a sorban állást is.
4. Ügyfélélmény
Olyan eladókkal dolgozzunk, akik értik és támogatják a vásárlási élményt
Ha növelni szeretnénk az eladásokat, akkor be kell fektetni a személyzetbe. Ez a most épülő jövő egyik – költséges, időemésztő, de egyben – meghatározó dimenziója lesz: olyan értékesítőkre van szükségünk, akik jártasak az adott termékben, szolgáltatásban. Képeznünk kell az eladókat az ügyféligények feltárására és azok megválaszolására. Bátorítani kell az értékesítőinket arra, hogy nyugodtan lépjenek kapcsolatba a vevővel.
5. Helyi ügyek
Legyünk aktív tagjai szűkebb közösségünknek, kapcsolódjunk CSR-küldetésekhez
A jó cselekedet jó az üzlet számára – ezt a nagyvállalatok már jó ideje tudják, ezért egyre több CSR (Corporate Social Responsibility) programot szerveznek. A mai fogyasztó inkább hajlamos olyan üzletekben vásárolni, amelyek jó ügyekhez kapcsolódnak. Fontos azonban, hogy ezek a témák illeszkedjenek az alaptevékenységünkhöz, illetve a szűkebb környezetünk kihívásaira is megfelelő módon reflektáljanak.
6. Látvány
Fejlesszük és aktualizáljuk az eladóhelyi megjelenítésünket
Ismert alapelv a megjelenítés fontossága az üzletekben, ugyanakkor a mai korszerű technika szintekkel magasabb minőségben és egyszerűbb kezelés mellett tudja mindezt biztosítani számunkra: tegyük többdimenzióssá a kijelzőinket, legyenek interaktív eszközeink, helyezzük fókuszba az aktuális termékeket, bátran kommunikáljunk az utca, a járókelők irányába is – és legfőképp, mindig legyünk aktuálisak, relevánsak.
7. Díjazzuk a hűséget
Alakítsunk ki és működtessünk testreszabott lojalitásprogramot
Ismerjük el a legjobb ügyfeleket – hozzunk létre önállóan, vagy csatlakozzunk meglévő hűségprogramhoz. A hangsúly először azon van, hogy legyen lojalitásprogramunk, és annak mentén folyamatosan kommunikáljunk a törzsvásárlóink felé – mindeközben ugyanakkor az is fontos, hogy a program ne legyen túl bonyolult. Az sem a vásárló, sem pedig az értékesítő személyzet számára nem előnyös.
8. Kommunikáljunk
Meséljük el saját történetünket, és használjuk aktívan a social médiát
A hitelesség mindent elad – a mai kor fogyasztói nagyra értékelik, ha a márkák „valósággá válnak”, illetve megmutatják sérülékeny oldalukat is – ezért mindenképpen meséljük el jó és hiteles történetünket. Kommunikációnkhoz találjuk meg azokat a csatornákat, amelyeken folyamatosan elérhetjük a fogyasztóinkat. Mindehhez gyártsunk tartalmakat, és bátran mozduljunk el social média irányába.
A digitálisan érett és egyre tudatosabb fogyasztó kétséges, hogy meddig lesz elégedett egy tradicionális kereskedelmi egység által nyújtott – tisztességes és szorgos napi munkával létrehozott, ugyanakkor – összességében már az igényektől elmaradó alapszolgáltatásaival. A megalapozott, átgondolt, stratégiai igényű munka elvégzése idővel semelyik szereplőnek sem lesz megkerülhető. Érdemes tehát magasabb fokozatra kapcsolni, hogy talpon maradjunk... //
Katona Norbert a Magyar Marketing Szövetség vezető tisztségviselője, a Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) oktatója, különböző marketingkommunikációs és kereskedelemfejlesztési projektek gondozója, a Marketing Döntéshozók Klubja alapító-vezetője.
Kapcsolódó cikkeink
Ismét Business Superbrands elismerést kapott a Magyar Logisztikai Egyesület
A Magyar Logisztikai Egyesületet (MLE) 2025 júniusában ismét Business Superbrands…
Tovább olvasom >Fuvarozás egy kattintásra: közeleg a kamionos Uber kora?
Ha valakinek van egy biciklije vagy robogója, könnyen lehet belőle…
Tovább olvasom >HUNGRAIL: a Vasúti Egyes Kocsi Teherfuvarozás támogatási programot a következő években is fenn kell tartani
A VEKT (Vasúti Egyes Kocsi Teherfuvarozás) támogatási programot idén is…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >