Magyar termék, magyar boltból
Közel 50 akciócsoport 200 helyi terméket kínálva mutatkozott be március elején a II. Európai LEADER Expón. Itt jelentették be, hogy hamarosan útjára indul a „Magyar termék, magyar boltból” program, mely a hazai termelők piacra jutását segíti.
A II. Európai LEADER Expo az idei Utazás kiállítás legszínesebb rendezvénye volt. Csaknem 50 helyi LEADER-akciócsoport mutatta be a településükön készülő különleges termékeket.
A hét végén Magyarországon tartózkodó Dacian Ciolos, az Európai Bizottság új mezőgazdasági biztosa is hangsúlyozta: a helyi termelőket és a helyi termékeket csak a helyi piacok kialakításával, hatékony marketinggel és tudatosabb vásárlói magatartás elősegítésével lehet megvédeni a nemzetközi áruházláncok túlerejétől.
Éppen erre tesz kísérletet a „Magyar termék, magyar boltból” elnevezésű kezdeményezés, amelyet március 25-én indítanak a Tolna megyei Tabon. Mészáros István, a Magyar LEADER Szövetség elnökhelyettese bejelentette: a kísérleti projekt a Dél-Dunántúlon indul, Szekszárd, Siklós és Sellye térségében. Ahhoz, hogy a helyi termékek versenyképesek legyenek a hazai piacon, biztosítani kell, hogy állandó legyen a minőségük, és ahol árusítani kezdik őket, ott folyamatosan elérhetők legyenek. A termelőknek tehát szövetkezniük kell egymással. Egyedül nem lehetnek versenyképesek, mert a hatékony piaci fellépéshez megfelelő árumennyiségre, logisztikai rendszerre és marketingmunkára van szükség.
Mészáros István elmondta azt is: a helyi termékeknek először a helyi piacot kell meg-, vagy visszahódítaniuk, mert versenyelőnyt jelent, ha minimális a szállítási költség.
A Magyar LEADER Szövetség szerződést kötött a COOP-hálózattal, illetve a Települési Önkormányzatok Országos Szövetségével (TÖOSZ). A COOP-hálózat szinte minden településen jelen lévő üzleteiben árusítják e termékeket – az élelmiszertől a különleges használati tárgyakig. A TÖOSZ szervezetébe tartozó mintegy 1700 önkormányzat pedig azt vállalja, hogy fejleszti a helyi piacokat, ahol hetente egy-két alkalommal találkozhat a helyi termékek kereslete és kínálata.
Ha termékfelesleg keletkezik, amely már nem talál vevőre helyben, akkor kiterjesztik az ellátást más települések – elsősorban városok – COOP-üzleteire és piacaira is.
Fontos információforrás lesz az internet, amely segíti e speciális kereslet és kínálat egymásra találását. Mészáros István hangsúlyozta: meg kell tanítani az embereket arra, hogyan élhetnek a helyi piacok hálózata által kínált, reményeik szerint egyre bővülő lehetőségekkel. Ezért mintegy 200 ezer ember speciális képzését tervezik – erre a célra 26 milliárd forint áll rendelkezésre – írja a Népszabadság Online.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >K&H: ajándékot, de mit és melyik boltból?
A karácsonyi ajándékozás során a fiatalok körében a ruhák vannak…
Tovább olvasom >Gyümölcslékoncentrátum-gyártót vásárolt az Eckes-Granini Németországban
Európa egyik vezető gyümölcslégyártója, az Eckes-Granini megvásárolta Németországban a gyümölcsital-koncentrátumok…
Tovább olvasom >