Magyar spárgatermesztés: új kihívások és lehetőségek a hazai piacon
A magyar gasztronómia egyik kincse, a spárga, csak mostanában kezdi felfedezni igazi potenciálját hazánkban, noha Európa egyik legnagyobb termelőjének számítunk. Bár Magyarország az Európai Unió hatodik-hetedik legnagyobb spárgatermesztője, itthon még mindig kevés fogy belőle. A piaci adatok szerint nagyjából 2000 hektáron 3000 tonna spárgát termesztenek, melynek 80-90 százaléka exportra kerül, főként Németországba és Ausztriába.
A spárgaszezon jellemzően április végétől június elejéig tart, de az idei szokatlanul enyhe időjárás miatt várhatóan hetekkel előbb megjelenhet a magyar spárga a piacokon. Erről a várható szezonról és a termesztés aktuális helyzetéről Kocsis Mártont, a FruitVeB Magyar Zöldség-Gyümölcs szakmai referensét kérdeztük.
A legnagyobb spárgaterületek Bács-Kiskun és Csongrád-Csanád megyékben találhatók, ahol az utóbbi években egy kis fellendülés volt tapasztalható a terület növekedésében. Azonban a COVID-19 járvány hatására ez a növekedés visszafogottabbá vált, és visszaesett a terület nagysága.
A tavalyi sok csapadék és az idei meleg tél egyaránt kihívás elé állította a termelőket. Bár a meleg tél nem okozhat nagyobb problémát azoknak, akik időben védekeztek a kártevők ellen, az extrém korai szezonkezdettel már most számolni kell. A rügyek korai megjelenése miatt a fagyok jelentős károkat okozhatnak, ami kockázatot jelent a termelők számára.
Tavaly általában jó évnek számított a spárgatermesztés tekintetében, ám az idei szezon különlegessége miatt még bizonytalan a kilátás. A korai szezonkezdettel még a spanyol spárga is jelen lehet a piacon, ami befolyásolhatja a magyar termék árát.
Az idei szezonban az árakra még nehéz prognózist adni, mivel még nincs tavaszi spárga a piacon. Azonban érdemes figyelni a kosárközösségeket, ahol kedvezőbb áron juthatunk hozzá a termelőktől, és így támogathatjuk a hazai termelést.
Az új trendek között kiemelendő, hogy a háziasszonyok egyre inkább kedvelik a vékonyabb spárgát, amit nyersen, salátákban vagy fagyaszva is fogyaszthatnak. A kosárközösségek egyre népszerűbbek, és lehetőséget teremtenek a közvetlen vásárlásra a termelőktől.
A magyar spárgatermesztés tehát új kihívásokkal és lehetőségekkel néz szembe az idei szezonban, és a fogyasztók is egyre nagyobb érdeklődéssel fordulnak a hazai termékek felé.
Kapcsolódó cikkeink
Sokszínű szezon: változó trendek az európai spárgapiacon
A 2024-es spárgaszezon is megerősítette, hogy Európa egyik legnépszerűbb tavaszi…
Tovább olvasom >Erősödött a spárga exportja 2024-ben
Az Eurostat adatai szerint Magyarországon az elmúlt évtizedben csökkent a…
Tovább olvasom >Megérkezett a spárga a Kifli.hu-ra – egyre többen keresik a szezonális, hazai zöldségeket
A Kifli.hu tavaszi kínálata újabb különlegességgel bővült: áprilistól június közepéig…
Tovább olvasom >További cikkeink
Akciók, árak, alternatívák – promóciós helyzetkép a magyar háztartásokban
Turcsán Tünde, a YouGov ügyvezető igazgatója a Promóciók Napja konferencián…
Tovább olvasom >Sikeresen zárult a „Passzold vissza, Tesó!” 2025-ös tavaszi kampánya!
Idén már hetedik éve tart a ‘Passzold vissza, Tesó!’ használt…
Tovább olvasom >K&H: hiánypótló iránytűt kapnak a befektetők
Elindult a K&H Értékpapír – befektetői hangulatindex, amely heti rendszerességgel…
Tovább olvasom >