Magyar spárgatermesztés: új kihívások és lehetőségek a hazai piacon
A magyar gasztronómia egyik kincse, a spárga, csak mostanában kezdi felfedezni igazi potenciálját hazánkban, noha Európa egyik legnagyobb termelőjének számítunk. Bár Magyarország az Európai Unió hatodik-hetedik legnagyobb spárgatermesztője, itthon még mindig kevés fogy belőle. A piaci adatok szerint nagyjából 2000 hektáron 3000 tonna spárgát termesztenek, melynek 80-90 százaléka exportra kerül, főként Németországba és Ausztriába.
A spárgaszezon jellemzően április végétől június elejéig tart, de az idei szokatlanul enyhe időjárás miatt várhatóan hetekkel előbb megjelenhet a magyar spárga a piacokon. Erről a várható szezonról és a termesztés aktuális helyzetéről Kocsis Mártont, a FruitVeB Magyar Zöldség-Gyümölcs szakmai referensét kérdeztük.
A legnagyobb spárgaterületek Bács-Kiskun és Csongrád-Csanád megyékben találhatók, ahol az utóbbi években egy kis fellendülés volt tapasztalható a terület növekedésében. Azonban a COVID-19 járvány hatására ez a növekedés visszafogottabbá vált, és visszaesett a terület nagysága.
A tavalyi sok csapadék és az idei meleg tél egyaránt kihívás elé állította a termelőket. Bár a meleg tél nem okozhat nagyobb problémát azoknak, akik időben védekeztek a kártevők ellen, az extrém korai szezonkezdettel már most számolni kell. A rügyek korai megjelenése miatt a fagyok jelentős károkat okozhatnak, ami kockázatot jelent a termelők számára.
Tavaly általában jó évnek számított a spárgatermesztés tekintetében, ám az idei szezon különlegessége miatt még bizonytalan a kilátás. A korai szezonkezdettel még a spanyol spárga is jelen lehet a piacon, ami befolyásolhatja a magyar termék árát.
Az idei szezonban az árakra még nehéz prognózist adni, mivel még nincs tavaszi spárga a piacon. Azonban érdemes figyelni a kosárközösségeket, ahol kedvezőbb áron juthatunk hozzá a termelőktől, és így támogathatjuk a hazai termelést.
Az új trendek között kiemelendő, hogy a háziasszonyok egyre inkább kedvelik a vékonyabb spárgát, amit nyersen, salátákban vagy fagyaszva is fogyaszthatnak. A kosárközösségek egyre népszerűbbek, és lehetőséget teremtenek a közvetlen vásárlásra a termelőktől.
A magyar spárgatermesztés tehát új kihívásokkal és lehetőségekkel néz szembe az idei szezonban, és a fogyasztók is egyre nagyobb érdeklődéssel fordulnak a hazai termékek felé.
Kapcsolódó cikkeink
A spárga kivitele mennyiségben és értékben is növekedett
A KSH adatai szerint Magyarországon 1,2–1,5 ezer hektárról 5,0–6,7 ezer…
Tovább olvasom >A megszokottnál korábban indult az idei spárgaszezon
A hirtelen jött felmelegedésnek köszönhetően az idén tavasszal a megszokottnál…
Tovább olvasom >Nem sújtja az időjárás a német spárgát, a fogyasztók mégsem kérnek belőle
A Német Szövetségi Statisztikai Hivatal, a Destatis termésbecslése szerint a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >