Magazin: Szerves kapcsolatok
A kozmetikai és háztartási vegyi áruk piacát az elmúlt időszakban számos jogszabályi változás és szervezeti átalakulás érintette mind hazai, mind európai uniós szinten, bizonyos témák pedig a Brexit miatt is fókuszba kerültek. Ezekről és egyéb, iparágat érintő gyártási, forgalmazási és fogyasztói témákról szólt a KOZMOS kétnapos visegrádi konferenciája.
Az idén 25 éves Magyar Kozmetikai és Háztartás-vegyipari Szövetség október 24–25-én tartotta szokásos, éves konferenciáját Visegrádon. A kétnapos szakmai eseményt a szövetség főtitkára, Murányi István nyitotta meg, aki köszöntőjében kiemelte, hogy a születésnapon túl az idei év számos szervezeti, szerkezeti és jogszabályi változást is hozott, így az esemény egy részét kiemelten ezeknek a változásoknak szentelik. A konferencián az iparágat érintő minden hatóság képviseltette magát, ezért a témakörök a 2017-es és 2018-as évek vonatkozásában a teljes spektrumot érintették.
Az 1. nap előadásai a kozmetikumokkal kapcsolatos aktuális kérdéseket tárgyalták, mely a szokásokhoz híven az Európai Kozmetikai Hatósági csoport éves beszámolójával kezdődött. Előadásában az OGYÉI munkatársa, Hóvári Judit a csoport 2018-as munkáját foglalta össze, aki a megjelent 2017/2228/EU, 2018/885 és 2018/978 EU rendeletek által szabályozott összetevőkkel, olajokkal, kivonatokkal, nanoanyagokkal kapcsolatos döntéseket, a CMR-anyagok új szabályozásait, valamint egyéb összetevőkről szóló hatósági változásokat ismertette.
Csökken a kifogásolható gyártók száma
A Nemzeti Népegészségügyi Központ Környezet- és Táplálkozás-egészségügyi Főosztály Élelmezés- és Táplálkozás-egészségügyi Osztály részéről Schmidt Richárd osztályvezető a kozmetikum szakterületen végzett közegészségügyi ellenőrzések 2018-as részjelentéseinek eredményeiről adott beszámolót. A Népegészségügyi Hatóság a Nemzeti Népegészségügyi Központ által meghatározott munkatervi célpontok alapján végzi a vizsgálatokat minden évben március 1-től december 31-ig. Előadásában a forgalomban lévő kozmetikai termékek körében ez év szeptember 1-ig elvégzett ellenőrzések eredményeit, a gyártóhelyek ellenőrzésének eredményeit, valamint a termékinformációs dokumentációkkal kapcsolatos hatósági tevékenységet ismertette. A gyártóhelyek vizsgálati eredményeinél Schmidt Richárd kiemelte, hogy a gyártóhelyek száma folyamatosan emelkedik, ugyanakkor a kifogásolhatók száma tendenciálisan csökken.
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium Fogyasztóvédelemért Felelős Helyettes Államtitkárságának szakmai főtanácsadója, dr. Török Zoltán a kozmetikumokat érintő fogyasztóvédelmi ellenőrzések ez évi tapasztalatait foglalta össze. Előadásában kiemelte, hogy az ellenőrzések egyik kiindulási alapját jelentő RAPEX (Rapid Alert System for dangerous non-food products) eredményei szerint Magyarország a 4. helyen áll a vizsgálatok eredményességét tekintve, ami a felügyelet aktív és eredményes munkáját jelzi. A 2018-as vizsgálatok során összesen 140-féle kozmetikai terméket vizsgáltak, ezek közül 120 (sampon, tusfürdő, folyékony szappan, natúrkozmetikum, pipereszappan, szájvíz) vizsgálata lezárult, 20 terméké (dekorkozmetikum) pedig jelenleg is zajlik. Az eddigi eredmények szerint a 120 kozmetikum közül összesen 7 nem felelt meg az előírásoknak.
Dr. Kovács Márta a Nemzeti Népegészségügyi Központ Környezet- és Táplálkozás-egészségügyi Főosztályának főosztályvezetője a Nemzeti Népegészségügyi Központ létrehozásának kapcsán beszélt az általános közigazgatási rendtartásról szóló törvény aktuális változásairól. Az EMMI Országos Tisztifőorvosi Feladatokért Felelős Helyettes Államtitkárság és az Országos Közegészségügyi Intézet egybeolvadásával 2018. október 1-jével megalakult a Nemzeti Népegészségügyi Központ, melynek vezetője dr. Kovács Attila országos tisztifőorvos. Dr. Kovács Márta részletesen ismertette a 2018. január 1-én, a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény helyébe lépett általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény közötti lényeges különbségeket.
Jövőbe mutató trendek
A délutáni előadások sorát dr. Fazekas Ildikó, az Önszabályozó Reklám Testület főtitkárának influencer marketingről szóló előadása nyitotta. A felvezetésben elmondta, hogy a reklámbüdzsé több mint 40%-a digitális platformokon kerül elköltésre, a fiatal fogyasztói réteg pedig már szinte kizárólag ezen keresztül szólítható meg, akik viszont csak az általuk fontosnak tartott személynek hisznek, a hagyományos reklámok és hivatalos források alig játszanak szerepet a fogyasztásukban. Dr. Fazekas Ildikó hangsúlyozta, hogy ez erre épülő influencer marketing szabályai még nem maradéktalanul kidolgozottak, így több pontot is meghatározott az influencerek és a reklámipari szereplők feladatait illetően. A GVH vonatkozó szabályainak ismeretén túl kiemelte a brand safety fontosságát, valamint az influencer egyszerre több márkával való együttműködésének érzékeny elemeit.
Murányi István az IKW német szövetség és a német jövőkutató intézet (Zukunftsinstitut) közös tanulmánya alapján a következő 30 évben várható fogyasztói attitűdöket és jelentősebb kozmetikai megatrendeket vázolta. A tanulmány az új individualizáció kapcsán az önkifejezés erősödését, az egyén egy választott csoporthoz való erős kötődését, valamint a bizalom irányának megváltozását prognosztizálja. A jövőben gyengül az intézményesített formákkal szembeni bizalom, és erősebb lesz a véleményvezérekhez való igazodás. A természetes nemek szerinti múltbéli attitűdök a jövőben szintén megváltoznak. A tanulmány egy bizonyos gender eltolódást vetít előre, mindezt a szépség szubjektív felfogásának eredményeképpen, ami magával hozza majd új kozmetikai lehetőségek megjelenését is. Ehhez kapcsolódik a férfi szépségeszmény revolúciója is, mely a smink termékek használatában is jelentkezni fog. Egy erőteljes, már ma is megfigyelhető trend az idősebb korcsoportokhoz is kapcsolódik (ezüst generáció). A várható élettartam folyamatos kitolódása és a megváltozott életstílusok magukkal hozzák az időskor új fogyasztói attitűdjét, mely az aktív, újra önmegvalósító idősebb korosztályokban új fogyasztási szokásokat generál.
Piaci adatok szerint
A fogyasztói megatrendekhez kapcsolódva a Nielsen két szakembere, Veres Nóra senior piackutatási tanácsadó és Rhorer Dávid ügyfélkapcsolati vezető a kozmetika és háztartás-vegyipar aktuális piaci trendjeit mutatták be. Az elmúlt évek teljes magyar FMCG-piac számára is pozitív gazdasági környezetét Rhorer Dávid makrogazdasági adatokon keresztül értékelte. Az egészségesen növekvő GDP, az alacsony szintű infláció és alacsony munkanélküliségi ráta kedvező környezetet jelent, a Nielsen által mért fogyasztási piacokon a 2018 Q2-es adatok az előző év azonos időszakához viszonyítva európai szinten kiemelkedő, 7,8%-os FMCG-bővülést mutatnak a magyar piacon, mely aránnyal hazánk Romániával együtt az első helyen áll. Ehhez növekvő fogyasztói bizalmi index társul, a háztartásonkénti havi átlagos költés pedig 42 800 Ft-ról 48 843 Ft-ra emelkedett. Ehhez a piaci erősödéshez kategóriák közül az élelmiszerek, csatornák tekintetében pedig a diszkontok és drogériák járulnak hozzá legnagyobb mértékben. Ezek mellett Rhorer Dávid részletes képet adott a leginkább vásárolt termékkategóriák piaci súlyáról az online és offline csatornák tekintetében is.
A makrotrendek bemutatását követően Veres Nóra a kozmetikai és háztartás-vegyi áru kategóriáinak piaci trendjeit ismertette. A Nielsen a vegyi áruk esetében a hipermarketek folyamatos csökkenését azonosította, melynek fő oka a drogériák és diszkontok erősödéséből ered. A Nielsen adatai szerint a teljes hazai vegyi áru kategória, benne a szépségápolás, a háztartási, valamint egyéb vegyi áru, az előző időszakhoz képest +7%-os növekedést realizált, melyben a szépségápolási szegmens érte el a legmagasabb eredményt. Veres Nóra részletesen elemezte az egyes alkategóriák értékbeli eladásait, valamint a top 10 termékkategóriánál kitért a promóciós értékesítések arányaira. A szakember beszámolója szerint az értékbeli növekedést nagymértékben befolyásolta az árszínvonal-emelkedés, mely az alapvető, az egészség- és környezettudatos, valamint a kényelmi termékek esetében ért el a legnagyobb arányt.
Körforgásos gazdaság és a termékdíj kérdései
A konferencia első napját Borsányi-Bognár Levente, az e-Termékdíj.hu Kft. szakmai ügyvezetőjének előadása zárta. Prezentációjában beszélt az Európai Unió által elfogadott körforgásos gazdaság és az EU által jelenleg tárgyalt egyszer használatos műanyagokkal kapcsolatos stratégiai kérdésekről, emellett pedig tájékoztatást adott a hazai minisztériumi rendszerről és a termékdíj várható változásairól. Az elfogadott körforgásos gazdaság szabályozásának lényege az erőforrásokkal való hatékonyabb gazdálkodás, köztük a primer nyersanyagok bevonása helyett, másodnyersanyagok használata a gyártásban, másik eleme pedig a karbonszegény folyamatok előtérbe helyezése, a lerakott hulladék mint erőforrás kezelése. Mindehhez kiterjesztett gyártói felelősséget is csatolt, melyről Borsányi-Bognár Levente részletesen beszámolt, kitérve az Európai Unió által kitűzött megvalósítási célértékekre a különböző csomagolási hulladékok tekintetében. A műanyag stratégián belül a szakember a hazai szabályozás vitatott és még nem elfogadott kérdéseiről is szólt, köztük a büfékben használt műanyag evőeszközökre, a vásárlásnál használt műanyag zacskókra, valamint a reklámhordozó papírokra vonatkozó termékdíjak mértékéről. Cikkünk megjelenéséig a Kormány ülésén döntés született, hogy a hivatkozott termékek termékdíja nem változik 2019. január 1-től.
REACH és CLP változások
A konferencia 2. napja a háztartás-vegyipari termékekkel kapcsolatos kérdéseket járta körül. Czékus Miklós, a Nemzeti Népegészségügyi Központ Kémiai Biztonsági és Kompetens Hatósági Főosztály munkatársa előadásában a CARACAL és a REACH Bizottság aktuális feladatairól és döntéseiről számolt be a jelenlévőknek. Ebben részletesen ismertette a Brexittel, a REACH-felülvizsgálattal, továbbá a biztonsági adatlapok, illetve REACH- és CLP-rendeletek módosításaival kapcsolatos fontos információkat. A szakember a Brexit kapcsán hangsúlyozta, hogy mind a REACH, mind a CLP szerinti szerepek és kötelezettségek változhatnak. A REACH-rendelet felülvizsgálatának ismertetésekor részletesen kitért az egyes változókra, valamint a 2015/830/EU, biztonsági adatlapokról szóló rendeletének tartalmi módosításaira, korlátozási rendelkezéseire és engedélyezéseire. A CLP-rendelet esetében az egyes változásokról és azok hatályba lépésének időpontjairól közölt információkat. Az előadás kitért a titándioxid harmonizált osztályozására vonatkozó tervezet ismertetésére is.
A CLP új, VIII. mellékletéről tartott részletes ismertetőt a Kémiai Biztonsági és Kompetens Hatósági Főosztály munkatársa, Jaltai Judit, aki előadásának bevezetőjében tájékoztatást adott a CLP 45. cikkéről, mely a veszélyes keverékek forgalmazóinak, tovább felhasználóinak és importőreinek megelőzési és gyógyítási intézkedések segítése céljából előírja a bejelentési kötelezettséget. A VIII. melléklet célja az uniformizált információk meghatározott benyújtási formátumban történő bejelentése, mely ezeknek a CLP hatálya alá tartozó veszélyes keverékeknek a bejelentését szabályozza. A rendelet 2020. január 1-től válik kötelezően alkalmazandóvá, és a szakember kihangsúlyozta, hogy a bejelentéseket a forgalomba hozatal előtt kell megtenni. Jaltai Judit ezt követően részletesen ismertette a mellékletben szereplő előírásokat és bemutatta a bejelentési felületet.
A biocid termékeket is érinti a Brexit
A Nemzeti Népegészségügyi Központ Környezet- és Táplálkozás-egészségügyi Főosztály Biocid Kompetens Hatósági Osztályáról Szántó Emese biocid referens a biocid termékek és termékcsaládok engedélyeztetéséhez szükséges hasznos tudnivalókat adott át a hallgatóságnak, részletes tájékoztatást nyújtva a szabályozás átmeneti időszakáról és a hatóanyagok értékelésének menetéről, előbbiről hazai viszonylatban a 316/2013-as kormányrendelet ad pontos eligazítást. Az átmeneti időszakkal kapcsolatban Szántó Emese kiemelte, hogy ez idő alatt csak létező hatóanyagot tartalmazó termék lehet forgalomban, új hatóanyagot tartalmazó termék csak a hatóanyag jóváhagyását és termékként történő engedélyezését követően kerülhet piacra. A szakember ezenkívül hangsúlyozta, hogy a Brexit a biocid hatóanyagokat is érinti majd. 2015 szeptembere óta csak az ECHA 95. cikk szerinti listáján szereplő beszállítóktól lehet biocid hatóanyagot vásárolni, az ezen a listán lévő angol székhelyű cégek (amennyiben azok nem módosítják székhelyüket) a Brexitet követően a listáról törlésre kerülnek, és nem vásárolható tőlük biocid hatóanyag.
Háztartási vegyianyag-mérgezések
Kürti Éva, a KOZMOS munkatársa az akkori OKK (Országos Közegészségügyi Központ) és a KOZMOS közös, gélkapszulákkal kapcsolatos baleseti adatgyűjtési projektjének eredményeit ismertette. A 2016. szeptember 1-én indult és ez év május 31-én lezárult vizsgálatsorozat a Henkel, a Procter & Gamble, a Reckitt Benckiser, a Tesco és az Unilever támogatásával valósult meg. A projekt elsődleges célja volt, hogy a gélkapszulákkal kapcsolatos mérgezések hátterét, pontos okait, körülményeit és a CLP rendeletben leírt termékbiztonsággal kapcsolatos intézkedések hatásait feltérképezze, hogy ezáltal még hatékonyabb megelőzést lehessen kidolgozni. A felmérésben összesen 39 egészségügyi intézmény szolgáltatott adatokat. Kürti Éva az eredmények kapcsán kiemelte, hogy 31 esetből mindössze 3 volt csak, amelyiknél a mosókapszula el volt zárva a gyermek elől, 28 esetben a gyermek számára hozzáférhető helyen volt a termék. Az esetek zömében a kapszulát a gyermekek kiharapták, és a tartalmát lenyelték. Kürti Éva hangsúlyozta, hogy ezek miatt a magas kockázati tényezőt jelentő mérgezések és beavatkozások miatt is kiemelten fontos foglalkozni a témával. A 26 enyhébb, 6-7 középsúlyos és 1 súlyos eset több mint felében az egészségügyi ellátáskor invazív beavatkozásokra, főként nyelőcső- és gyomortükrözésre került sor, melyet a gyermekeken minden esetben altatásban végeztek. A felmérés azt is rögzítette, hogy az összes érintett gyerek meggyógyult.
A háztartás-vegyipari termékekkel kapcsolatos 2016-os és 2017-es statisztikai adatokat ismertetett Rabóczki Krisztina, az Egészségügyi Toxikológiai Tájékoztató Szolgálat munkatársa. 2017-ben 22 175 mérgezési eset bejelentése történt, ennek 7,77%-a háztartási vegyi anyag eredetű. Az összes, egészségügyi ellátásban részesült mérgezéses beteg közül 71 vesztette életét, ebből 18 halálát okozta háztartási vegyi anyag. Rabóczki Krisztina részletesen ismertette a különféle vegyi áru-termékcsoportokra vonatkozó mérgezéses adatokat. Beszámolója szerint a véletlenül bekövetkezett háztartási mérgezések között a tisztítószerek, a hypo és a mosógélkapszulák okozta esetek a leggyakoribbak.
Így mos Európa
A konferencia zárásaként Murányi István főtitkár az A.I.S.E. fogyasztói szokások felmérése alapján az európai mosási és tisztítási trendekbe adott betekintést. A 2017. október–novemberben készített reprezentatív, online felmérés 23 országból 4611 18–65 év közötti, mosószert vásárló fogyasztót szólított meg, és a mosási szokásokon túl az alapvető, tisztasággal kapcsolatos attitűdöket is feltárta. Az otthoni takarítási gyakoriságról szóló adatok szerint a háztartások 72%-ában egy héten többször lemossák a különböző felületeket, legalább egyszer egy héten a válaszadók 64%-a kitakarítja a lakást/házat, 52%-a pedig a wc-t.
A mosogatógép-használattal kapcsolatban Murányi István a kategória számára fontos felmérési adatokat osztott meg. A felmérés szerint a vizsgált európai háztartások 64%-a rendelkezik mosogatógéppel, mellyel 3,1 mosogatás történik egy héten, 10-ből 8 alkalommal teli géppel. A mosási adatok terén a mosási hőmérséklet-változások szolgáltattak érdekes adattal. Míg 1997-ben átlagosan 48 °C-on mostak a háztartások, 2011-re ez 42,7 °C-ra csökkent. A mosószerek felmérési eredményeihez Murányi István hozzátette, hogy a KOZMOS szorgalmazza minden kiszerelésű és formátumú mosószeren a mosási alkalmak számának feltüntetését az egységárak könnyű összehasonlíthatósága érdekében, emellett a szövetség a fogyasztói termékek esetében a címkén feltüntetett információk körének és azok méretének módosításáért is dolgozik, mert, ahogy azt az A.I.S.E. felmérés is alátámasztotta, a fogyasztók kiemelkedően nagy része nem olvassa el a CLP-s előírások szerinti, sűrűn teleírt termékcímkéket.
Jung Andrea
Kapcsolódó cikkeink
Európai Kereskedelem Napja: átalakul a szektor
Huszadik alkalommal rendezték meg az Európai Kereskedelem Napját, amelyen a…
Tovább olvasom >A piaci egyensúly biztosítására törekszik majd az új fogyasztóvédelmi hatóság
A január 1-jén felálló Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH)…
Tovább olvasom >Gerlaki Bence: a kormány minden korosztályban segíti a fogyasztói tudatosság fejlődését
A kormány minden korosztályban segíti a fogyasztói tudatosság fejlődését, de…
Tovább olvasom >További cikkeink
Gyümölcslékoncentrátum-gyártót vásárolt az Eckes-Granini Németországban
Európa egyik vezető gyümölcslégyártója, az Eckes-Granini megvásárolta Németországban a gyümölcsital-koncentrátumok…
Tovább olvasom >Megjelent a Trade magazin 2024/12-2025/1. száma
A digitális verzió ezúttal is bővített formában, 192 oldalon jelent meg. Alább, a levél alján…
Tovább olvasom >Visszafogott év után erős az ünnepi szezon
Az online vásárlók 74%-a, mintegy 3,1 millió fő készül az…
Tovább olvasom >