Magazin: Szakemberek a pezsgőpiaci trendekről

Szerző: trademagazin Dátum: 2016. 01. 06. 07:32

Szűkült a pezsgők hazai piaca, de saját vállalkozásuk tekintetében pozitív tendenciákról számolnak be a piackörképünkben megkérdezett szakemberek. Mérséklődik a termék szezonális jellege, a fogyasztók egyre szélesedő rétege fordul a minőségi termékek felé. Úgy tűnik, a bor alapú buborékos italok trendje nálunk is mind markánsabban érzékelhető.

A pezsgő éves forgalmának 40-50 százaléka még mindig novemberben és decemberben realizálódik, de már erősek a nyári hónapok és a különféle ünnepek körüli időszakok is, ugyanakkor az ital ott van a fogyasztók asztalán különleges alkalmakkor, vagy akár csak egy nehéz nap végén is – állítja Kovács György, a Törley Pezsgőpincészet Kft. ügyvezető igazgatója. Idén a Nielsen több periódusban is a piac növekedését mérte. – Pozitív elmozdulást tapasztalunk tartályos erjesztésű pezsgőinknél is, ám a magasan pozícionált fajtáknál kétszámjegyű a növekedés. A száraz, magas értékű pezsgők iránt a horecában is újraélénkült a kereslet az elmúlt évben. A szezonalitást a pezsgőkoktélok népszerűsítésével is igyekszünk tompítani, és folyamatosan keressük az új, illetve alternatív fogyasztási alkalmakat.

Trendi a buborék

pezsgőA szakember szerint a világban a pezsgőfogyasztás emelkedő trendje főként a prosecco-nak köszönhető, amely főleg a német és angol nyelvterületeken fejlődött jelentősen – nálunk e trend még csak kibontakozóban van. Pénztárcájuk mellett a vásárlók ízlése, illetve az általuk követett divat határozza meg a termékskálát. Itthon a piac kétharmadát továbbra is az édes pezsgők teszik ki, a száraz pezsgő részaránya enyhe növekedést mutat, és körülbelül ugyanannyi félszáraz pezsgő kerül a magyar fogyasztókhoz. A legnagyobb mennyiség a tartályos erjesztésűből fogy, de egyre szélesebb körben vásárolják a magas minőségű, palackos erjesztésű tételeket is. A felmérések alapján azt is megfigyelhettük, hogy a chanel brandek háttérbe szorultak a márkatermékekhez képest.

Nagyon örültünk a pezsgőt népszerűsítő AMC kampánynak – hangsúlyozza az ügyvezető –, de egy kampány nem kampány, ez a pezsgőkampány csak egy része volt annak a tudatos borpiaci fejlesztésnek, amibe Magyarország a ’90-es években kezdett bele.

Nem lát különösebb változást a fogyasztói szokásokban Fórián Szabó Róbert, a Royalsekt Zrt. marketingigazgatója. – Pezsgőt évente egy-két alkalommal mindenki fogyaszt, így volt ez az elmúlt évek során is. A „hétköznapi” pezsgőfogyasztás pedig alapvetően személyes preferencia, illetve jövedelem függvénye. Természetesen a fiatalok és a hölgyek körében mind népszerűbb az ital alkalomtól függetlenül is. Pincészetünknél a növekedés az elmúlt 5 évben folyamatos volt, értékesítésünket ezalatt 900 ezer palackról sikerült 5 millió palackra növelni. Termékeink 90 százalékát retailben értékesítjük. Ami az ízeket illeti, továbbra is magasan vezetnek az édes, muskotályos és a rozé pezsgők. A pezsgőfogyasztás jelentős része még mindig valamilyen alkalomhoz kötött, de már nemcsak az év végi ünnepekhez. Tudok a szezonalitás hatását csökkenteni próbáló központi törekvésekről, de az AMC pezsgőfogyasztás népszerűsítő kampányáról például én is csak a sajtóból értesültem – mérhető eredménye nem is volt számunkra a projektnek.

Édes kontra száraz

Mind a statisztikák, mind gasztronómiai partnereink azt jelzik, hogy egyre több tradicionális módszerrel készült pezsgőt fogyasztanak a vendégeik, és hogy pezsgőzni trendinek számít – hangsúlyozza Prisztavok Zoltán, a Kreinbacher Birtok kereskedelmi és marketingvezetője. – A száraz, palackban erjesztett és érlelt pezsgők rég nem látott népszerűségre tettek szert, forgalmuk növekvő tendenciát mutat.

Mint minden szegmensben, így a pezsgőkében is sikert hozhat a minőség és a megfelelő ár-érték arány. A minőség ugyanakkor erősíti a fogyasztók bizalmát is, akik pozitív élményeiket megosztva bővítik a termék fogyasztói körét. Már érezzük annak a lassú folyamatnak az első jeleit, amely a száraz pezsgők felé vezeti a fogyasztókat. Amíg pár éve még a színvonalas éttermekben is ritkaság volt, hogy pezsgőt poharazzanak, mára ez gyakorlattá vált, így az ital a hétköznapok részévé válhat. Ma a borszaküzletekben is megfelelő módon képviselik a tradicionális pezsgőket. Minthogy pezsgőink forgalmának markáns részét a gasztronómia és szakkereskedések adják, kevésbé érezzük a szezonalitás hatásait, de természetesen így is tisztában vagyunk vele, mennyire erősek az ünnepek előtti és nyári hónapok.

A magas értékű, palackos erjesztésű termékek piaca egyértelmű növekedést mutat – erősíti meg Kovács György is –, valóságos nyerspezsgő-trend van kibontakozóban a szofisztikáltabb fogyasztók körében, így idén mi is elsősorban ebben a szegmensben színesítettük kínálatunkat, és újragondoltuk a tradicionális eljárással készített Törley pezsgők csomagolását. Az utóbbi időben számos kis pincészet megjelenését látjuk a piacon. Úgy gondoljuk, hogy a pezsgőkultúra kiépítésében a direkt kommunikáció a fogyasztó és a pezsgőpincészet között nagyon sokat segít, erre pedig a kis pincészeteknek van nagyobb lehetősége. A borkultúrának a szájról-szájra történő terjesztése elindult, reméljük, ugyanígy lesz a pezsgőkultúrával is.

Hely a horecában

A horeca szektort a hagyományosnak mondható beszerzési forrásokon keresztül (nagykereskedők) ösztönözzük, termékeink disztribúciójával egy ötfős gasztronómiai képviselői csapat foglalkozik – folytatja Kovács György. – Az utóbbi időben jelentkezett a gasztronómia oldaláról igény egyedi ’csak nálunk, csak most’ termékekre is, mi kizárólag ebben a csatornában értékesítjük például a François család legújabb tagját. A horecában a kommunikációs eszközeink egy része a láthatóságra, a visibility-re irányul, másrészt pedig a termékek megfelelő felszolgálásának, tárolásának elősegítésére. Kínálatunkban alapeszköznek számítanak a különböző márkáink logójával ellátott pezsgős jégtálak, jégvödrök, pezsgőspoharak és pezsgőzárók.

Ami a jövőt illeti, hisszük, hogy Európa és Magyarország gazdasági fejlődésével együtt növekednie kell a pezsgőfogyasztásnak is, ezért optimisták vagyunk.

A fogyasztók mindig örülnek a választékbővítésnek, az új ízeknek, új termékeknek és kiszereléseknek – szögezi le Fórián Szabó Róbert –, így az új piaci szereplőknek is. A pezsgő viszont tradicionális termék, amely kiszerelésének minden elemét konkrét előírások szabályozzák – ezen a területen nem igazán várhatók innovációk. Ezzel együtt évente próbálunk valami újat nyújtani ízben, csomagolásban. Álláspontom szerint az elkövetkezendő években töretlen marad a pezsgők és a szénsavas italok népszerűsége, de hogy ez milyen eredményt hoz a minőség javulásában, az elsősorban a vásárlók pénztárcájának függvénye. Ízlésbeli változásokra nemigen számítunk, így leginkább termékeink minőségének megtartására, valamint a termékfejlesztés fő irányainak a fogyasztói igényekhez igazítására törekszünk – ahogy tettük azt az elmúlt években is.

Jól látható az új szereplők megjelenése a piacon, mind a hazai vállalkozások, mind az importkínálatban a legmagasabb minőségű palackos érlelésű pezsgők között is – húzza alá Prisztavok Zoltán. – A trend erős, és a nyitottság a fogyasztók részéről is adott, ha megfelelő módon prezentálják számukra az újdonságokat. A horeca kiemelten fontos számunkra, ehhez a szegmenshez alkalmazkodva alakítottuk ki stratégiánkat és portfóliónkat első számú partnerünkkel, a Bortársasággal együttműködésben. Folyamatosan készülünk újdonságokkal, idén ősszel például egy izgalmas, limitált kiadású pezsgővel. A több éves érleléssel járó tradicionális pezsgőkészítés meg sem engedné, hogy ne gondolkozzunk távlatokban.

A száraz és tradicionális pezsgők népszerűsége töretlen; azt reméljük, hogy felnőnek a fogyasztók, ahogyan az a borok világában is történt. Hiszünk benne, hogy ha jobban átlátják, megismerik a különböző pezsgőket, könnyebb lesz számukra a választás technológiák, stílusok, pezsgőborvidékek között.

I.T.

Kapcsolódó cikkeink