Magazin: MVI-javaslatok a szakképzés reformjához
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Oktatási és Képzési Igazgatósága lehetőséget biztosított a szakmai szervezeteknek a vendéglátó-ipari szakképzésekkel összefüggő dokumentumok (modulok, kerettantervek, SZVK) véleményezésére. Az MVI vezetése a szakképzési anyagokkal kapcsolatos észrevételeit és javaslatait levélben küldte el az MKIK Oktatási és Képzési Igazgatósága fejlesztő koordinátorának – ennek kivonatát osztjuk meg most olvasóinkkal.
Tisztelt Kakusziné Körtvélyesi Anikó!
Az MVI örömmel vette a szakképzés reformjával kapcsolatos fejlesztési folyamat elindítását, amelynek célja, hogy a tanulók tudása a munkaerő-piaci igényekkel összhangba kerüljön.
Nagyra becsüljük az Önök által megküldött anyagok kidolgozásába fektetett munkát és szakértelmet, azonban úgy látjuk, hogy a korábbi anyagok átdolgozásán túl érdemi, a képzések egészét érintő szemléletváltásra nem került sor. Erre figyelemmel a megismert képzési dokumentumokban szereplő kompetencia-struktúrára és az egyes szakképzésekre vonatkozóan az alábbi észrevételeink, illetve javaslataink lennének.
Az egyes képesítések modulonkénti leírásai még nem a Magyar Képesítési Keretrendszer (MKKR) szintleíró jellemzőihez (tudás, képességek, attitűdök, autonómia és felelősségvállalás) igazodó tanulási eredményeket tartalmazzák. Indokolt lenne a jelenlegi kompetenciastruktúra felülvizsgálata és az egyes kompetenciák az MKKR 4. szintjének megfelelő tanulási eredményekkel történő összehangolása.
Az egyes szakképzéseket illetően
a következő javaslatokat tesszük
szakács szakképzés:
• A szakácsképzés szemléletváltásának egy ékes példája, hogy a vizsgán nem előre meghatározott menüsorok főzését javasoljuk, hanem egy adott nyersanyagkosárból a szakácstanuló állítana össze egy menüsort. Egy központi gyakorlati tételsor nem nyersanyagkosarakat, hanem nyersanyagkosár variációkat tartalmazna, kötelező nyersanyag-felhasználással együtt.
• A szakmai vizsga munkaterv-készítési feladatainak szándékával egyetértünk, de a szakma olyan szakácsot vár, aki fejben tudja megszervezni munkáját. A valóságban nincs idő munkatervek készítésére. A munkaszervezés mérésére kiváló lehetőséget ad, hogy a vizsgázó a rendelkezésére álló idő alatt elkészítette-e vizsgafeladatát, vizsgaproduktumát.
• A nyersanyagokat a tanuló ne könyvből, biológiai, kémiai, történelmi szemléletmóddal tanulja, hanem ismerje meg a fajtáit, azok ízeit, javasolt elkészítési módjait, a hozzáillő alapanyagokat, fűszereket. Az élelmiszerismeret tantárgy legyen összevonva az ételkészítéssel, az oktató gyakorlati tanár legyen. Amennyiben az összevonás nem lehetséges, kerüljön ki a közös (cukrász, pincér) modulok közül, és kizárólag a szakács vonatkozásában, felhasználási szemléletmóddal mutassa be a nyersanyagokat.
• A konyhai munkának nagyon fontos része az élelmiszerbiztonsághoz kapcsolódó higiénia és a balesetvédelem. Javasoljuk, hogy ezekkel kezdődjenek a képzések, és erre gyakorlati oldalon végig nagy hangsúlyt fektessenek.
pincér szakképzés:
• A mai világ elvárásainak megfelelő pincérképzéshez nem szükséges három év. Javasoljuk a piaci elvárásoknak megfelelő további hasznos és fontos területek elsajátítását, valamint elsősorban gyakorlatorientáltabb képzés megvalósítását.
• A pincér kollégáknak az értékesítés területén is fontos, hogy viszonylag magas fokú ételkészítési ismeretetekkel rendelkezzenek. Ezért létfontosságúnak érezzük, a „konyhai kisegítő” munkakör tematikájának beépítését a pincérképzésbe. A vizsgán ilyen szinten szükséges lenne érteni az ételkészítéshez, de a vizsgázó egyúttal megkapja a „konyhai kisegítő” rész-szakképesítést is.
• A vendéglátó eladó szakképesítés kerüljön be a pincérképzés tematikájába, amelyhez szükség lesz alapfokú cukrászismeretre is. A pincér kolléga a megfelelő tudás mellé megkapná a „vendéglátó eladó” szakképesítést is.
• Javasoljuk a barista képzés és a rendezvényekhez kapcsolódó felszolgálás erőteljesebb megjelenését a pincérképzés tematikájában.
Az alapképzések újragondolásával különösen fontosnak érezzük a vendéglátás-szervező és az üzletvezető szakképesítés összehangolását is.
A vendéglátó szakma nevében kérjük az MKIK-tól új munkacsoport létrehozását, amely átgondoltan és szisztematikusan újragondolja az egyes szakképesítésekhez kapcsolódó képzést.
Tisztelettel:
Magyar Vendéglátók Ipartestülete
Kapcsolódó cikkeink
Javuló tendenciák
Az MVI évente közzéteszi statisztikai helyzetjelentését a vendéglátásról. A kiadvány…
Tovább olvasom >Ez volt az idei Gundel-díj átadás – A nap képe
Október 27-én a Gundel Étteremben immáron 9. alkalommal adták át…
Tovább olvasom >Ingadozó munkaerő-állomány
Az MVI évente közzéteszi statisztikai helyzetjelentését a vendéglátásról. A kiadvány…
Tovább olvasom >További cikkeink
Magyar narancs: málna nem, füge és banán igen
A klímaváltozás miatt a Kárpát-medencében olyan növényfajok tűnhetnek el, amelyek…
Tovább olvasom >Tanuljunk nyelveket – A nap képe
Frenetikus szövegfordítások – a leiterjakab FB oldalán találtuk, és persze…
Tovább olvasom >