Magazin: Egyre zabosabban

Szerző: Trademagazin Dátum: 2017. 03. 30. 07:00

A növekvő cereáliapiac „sztáralapanyaga” továbbra is a zab. Szinte minden gyártó felvett a kínálatába ebből készült terméket, és az idei innovációk között is szép számmal találunk ilyen variánsokat. Emellett más, az egészségtudatos táplálkozásban divatos alapanyagokkal is bővülnek az összetevők, és hódítanak a gluténmentes termékek is.

PT_Cerealiapot013 copy_opt

Az élelmiszerpiac átlagát meghaladóan növekedett tavaly a cereáliapiac. A fejlődésből mindhárom szegmense (müzli, gabonapehely, szelet) kivette a részét.

– Az ízeket tekintve töretlen a csokoládés és kakaós gabonapelyhek dominanciája, de a harmadik helyezett fahéjas íz is tudta növelni a jelentőségét, ha a 2015-ös és 2016-os teljes éves adatokat vetjük össze – beszél a gabonapelyhek szegmenséről Takács Klau­dia, a Nestlé gabonapehely-üzletágának associate marketing managere.

A gabonapelyhek hosszú stagnálás után indultak újból növekedésnek.

– Ebből a Nestlé Gabonapelyhek is jócskán kivették a részüket – jelzi Takács Klaudia. – A kimagasló teljesítményünket nagyrészt az innovációknak köszönhetjük: 2016 elején robbantak be a teljes kiőrlésű zabból készült, Cheerios karikákkal kevert Nestlé Cheerios Oats gabonapelyhek, és töretlen népszerűségnek örvend az immár három tagból álló gluténmentes Nestlé Corn Flakes termékcsaládunk is. Emellett meg tudtuk erősíteni a pozíciónkat a gyerek-gabonapelyhek terén, és jelentős sikereket értünk el a gabonaszeleteinkkel is – köszönhetően a kiváló területi képviselői csapatunknak, az alternatív csatornák kiaknázásának és a megfelelő bolti jelenlétünknek a polcokon és a másodlagos kihelyezéseken.

Belép a müzliszegmensbe a Nestlé

A Nestlé figyelme most a müzli, azon belül is a granola szegmense felé fordult. A granolákat más néven ropogós müzlinek is szokták nevezni, mert a termék textúráját, állagát tekintve gabonarögökből, gabonafalatokból áll.

– Ez a kis szegmens dinamikus növekedést mutat, s most már elárulhatom, hogy a Nestlé is belép erre a területre – informálja lapunkat Takács Klaudia. – Három termékünkből készítettünk granolaváltozatot, ezek a Nesquik, a Cini Minis, valamint a Lion. A granola termékeink alapját a gabonapelyhek adják, s zab hozzáadásával válnak ropogós gabonafalatokká. A granolákat februárban kezdtük szállítani a partnereinkhez, így a szerencsésebb vásárlók már találkozhattak velük a boltok polcain. A TV- és digitális támogatás áprilisban fog indulni, melyet áruházi kóstoltatással egészítünk ki. Ezt minden termékbevezetésnél nagyon fontos lépésnek tartjuk.

A Nestlé Gabonapelyhek esetében a cég mindig is küldetésének tekintette a fogyasztók edukálását. Több olyan PR-kampányt is szerveztek már – akár márkaemlítés nélkül –, amelyekben a reggelizés fontosságára hívták fel a figyelmet, vagy éppen a kiegyensúlyozott reggeli összetételéről beszéltek.

Emellett folyamatosan fejlesztik termékeiket, hogy minél inkább megfeleljenek a fogyasztói elvárásoknak – például a natúr Nestlé Fitness cukortartalmát 30%-kal csökkentették, széles gluténmentes termékválasztékot alakítottak ki stb.

– Mindezek ellenére is rengeteg negatív percepcióval találkozunk – árulja el Takács Klaudia. – Sokan azt gondolják, a termékeink tele vannak mesterséges aromákkal, színezékekkel vagy épp tartósítószerrel. Több ilyen jellegű tévhit kering, melyek közül párat megpróbálunk ledönteni a márciusi TV- és PR-kommunikációnk során.

Cukrot csökkent a Cerbona

A cereáliapiac legdinamikusabban növekvő kategóriája a tavalyi évben a gabonaszelet kategóriája volt, ezen belül is – az egészségtudatos tendenciáknak köszönhetően – a zabszeletek. Ebben a szegmensben a Cerbona zabszeletek forgalma nőtt legtöbbet, tudjuk meg Györkösné Gyöngyitől, a Naponta Kft. értékesítési vezetőjétől.

– Tovább tart a PL részarány növekedése minden cereália szegmensben – mind értékben, mind mennyiségben. Ez természetesen összefügg azzal, hogy a diszkont mint csatorna is erősödik. A müzli és a reggeli szeletek kategóriában a legjelentősebb csatornák a hazai láncok és a diszkontok, a gabonapelyheket azonban továbbra is leginkább a hipermarketekben vásárolják – emel ki néhány fontos trendet Györkösné Gyöngyi. – Ízesítések tekintetében nem történtek nagy elmozdulások: a Cerbona szeleteknél a top 3 legkedveltebb íz nem változott, érdekes azonban, hogy a kávés szeletünk egyre népszerűbb a fogyasztók körében.

Termékfejlesztéseik fő mozgatórugója, hogy egyre egészségesebb termékeket állítsanak elő úgy, hogy az ízélmény a lehető legkevésbé változzon. Ennek jegyében a tavalyi évben vágtak bele a cukorcsökkentést célzó projektjükbe, amely egy innovációt is tartalmaz. Oly módon csökkentették a müzliknél és szeleteknél a cukortartalmat, hogy kiváltására nem használtak édesítőszert. Ezeket a modernizált termékeket tavasszal mutatják be a fogyasztóknak. Emellett négy új taggal bővítik zab termékcsaládjukat márciustól, illetve továbbra is szem előtt tartják, hogy egyre több terméküket tudják fogyasztani a glutén- és laktózérzékenyek.

– A Cerbona termékek az idei évben kiemelt márkakommunikációs kampányban vesznek részt, melynek fókuszában cukorcsökkentett termékeink és a tavaly elindított, teljes portfólióinkat érintő csomagolásváltás áll – árulja el az értékesítési vezető. – Tavasszal indul egy országos promóciós nyereményjátékunk, amelyet in-store, valamint közterületi és online kampány egészít ki. Erős edukációs PR-kampány keretében szeretnénk népszerűsíteni fogyasztóinknak a cukorcsökkentést, valamint bemutatni új zabtermékeink előnyeit.

Megújul és bővül a Dr.Oetker Vitalis

Azok a termékek, amelyek az egészségességet a magas fokú ízélménnyel tudják párosítani, tartós sikerre számíthatnak. Ennek köszönhetően a müzli termékcsoport népszerűsége töretlen, mutat rá a siker zálogára Varga Eszter, a Dr. Oetker Magyarország Élelmiszer Kft. trade marketing és kategóriamenedzsere:

– A Dr. Oetker Vitalis müzlik 20 éve a legnépszerűbbek közé tartoznak ebben a kategóriában, idén pedig teljesen megújulnak. Az új Vitalis Ropogós müzlik izgalmas, változatos ízkombinációkban és kellemesen ropogós gabonagömbökkel kerülnek a boltok polcaira tavasszal.

Az egészséges és finom reggelik egyik új kedvence a zabkása, amely gyors és egyszerű elkészíthetősége miatt is egyre többek kedvence. Ezt a vásárlói igényt szeretné kiszolgálni a cég a Dr. Oetker Vitalis Zabkásákkal, melyek tökéletes reggeli alternatívát nyújtanak otthon, az iskolában vagy akár a munkahelyen.

– A hagyományos Klasszikus Vitalis Zabkása mellett két másik közkedvelt változat is a boltok polcaira kerül: a Csokoládés és Málnás – mutatja be újdonságukat Varga Eszter. – Az egyadagos, csupán forró víz hozzáadásával elkészíthető finomságokat széles körű reklámtámogatással kívánjuk bemutatni. A termékcsalád chiamagot is tartalmaz, amely napjaink egyik divatos szuperélelmiszere.

A termékeket az eladóterekben display- és másodlagos kihelyezésekkel, termékkóstolókkal, figyelemfelkeltő POS-anyagokkal és a ma már elmaradhatatlan online megjelenésekkel is támogatják.

Új termékcsaládokkal jön a Cornexi

Nagy verseny várható zabkása fronton a fogyasztókért, hiszen a Cornexi is most rukkol elő az egyadagos instant Cornexi Zabkása termékcsaláddal.

– Többféle ízesítésű zabkása fejlesztésén dolgozunk, amelyekből kettő is hozzáadott cukor nélkül készül. Reméljük, hogy ezek között minden fogyasztó megtalálhatja a kedvére való ízvilágot, összetételt – mondja Szőke Imola, a Cornexi Kft. key account managere – Új ízzel bővítettük zabszelet kategóriánkat, továbbá, gyermekpelyheink sikerén felbuzdulva, az év második felében felnőtt funkcionális pelyhek bevezetését is tervezzük.

A Cornexi forgalma tavaly 16%-ot növekedett az előző évhez képest. A szeleteladásaik is szépen fejlődtek, mintegy 10%-kal, de a pehely kategória növekedése kiugró volt: 21%-os. Ebben a key account manager szerint fontos szerepet játszott a NÉBIH Szupermenta teszten elért első helyezés a Cornexi márkatermékkel, valamint a második és harmadik hely a szintén általuk gyártott PL-termékekkel. Mint mondja, minden csatornában egyértelműen érzékelhető a funkcionális termékek iránti igény mind a gyártói, mind a kereskedelmi márkák között. Ezt a láncok megkülönböztetett helyre is pozicionálják az áruházon belül.

– Márkakommunikációra idén sokkal nagyobb hangsúlyt fektetünk, mint az előző években – emeli ki Szőke Imola. – Ennek érdekében a Cornexi az év elejétől új marketing- és kommunikációs szakmai partnerrel, a Labowsky reklámügynökséggel dolgozik együtt. Az eladásösztönzésen kívül célunk, hogy a fogyasztók fejében olyan kép alakuljon ki rólunk, hogy igényes, magas minőségű, legújabb fogyasztói irányzatoknak megfelelő termékeket gyártunk elérhető áron, melyek nemzetközi szinten is megállják a helyüket. Az online területet mindenképpen előnyben fogjuk részesíteni, azon belül is a social media felületeket, ahol egyre növekvő rajongótáborunknak szeretnénk a hasznos információk mellett, különböző játékokkal, promóciókkal kedveskedni. Emellett termékeinkhez kapcsolódva az egészséges életmód irányába is nyitunk majd a kommunikációnkban.

Még több gluténmentes Emco müzli

Mindenképpen valamilyen pluszt kell adni a termékekhez, hogy a vásárlók levegyék a polcról, hangsúlyozza Habuda-Salyámosy Rita, a Glatz Hungary Kft. marketingmenedzsere. Ezt arra alapozza, hogy az általuk forgalmazott Emco müzli esetében a gluténmentes, a nagy kiszerelésű és az akciós termékek esetében nőttek eladásaik.

– Ez azt mutatja, hogy ki kell tűnni az átlagos kínálatból ahhoz, hogy vonzóvá tegyük a termékeket, hiszen müzlit mindenki tud keverni akár magának is – már vannak ilyen szolgáltatások az interneten – jelzi a marketingmenedzser. – Szükség van a szakemberek segítségére, akik sok éves tapasztalatukkal, szaktudásukkal hozzáadják ezt a pluszt a termékekhez a siker elérése érdekében. Esetünkben emelkedett a bio és egészséges, nagykereskedelmi és szakbolti eladások mennyisége.

Az Emco müzlik gluténmentes termékvonalát, piaci sikerükre való tekintettel, gluténmentes müzliszeletekkel, mogyorószeletekkel és tiszta gyümölcsszeletekkel bővítették, amelyek ráadásul hozzáadott cukrot sem tartalmaznak.

– A müzli az egészséges reggeli fontos eleme, ezért „reggelizős” internetoldalakon kommunikáljuk az Emco müzliket, például a „Mindmegette” vagy a „No Salty” receptoldalakon – beszél a marketing eszközeiről Habuda-Salyámosy Rita. – Népszerűek a nyereményjátékaink is, amelyekkel termékeket és praktikus Emco fém tárolódobozt lehet nyerni.

Sok rost és sok gyümölcs a Fit müzlitermékekben

Jelentősen nőtt a gluténmentes és csökkentett cukortartalmú termékek iránti igény, érzékeli Vida Róbert ügyvezető igazgató az Úsovsko Hungary Kft. részéről. Megnőtt a bioboltok szerepe a piacon, és az áruházláncoknál is megjelentek az egészséges, bio- és gluténmentes polcok.

– Müzliszeleteink eltérnek a hagyományos müzliszeletektől – tér át termékeik bemutatására Vida Róbert. – Jelentős szerepet szánunk a rosttartalom magas szinten tartásának és a magas gyümölcstartalomnak. Alapelvünk az „ Egészséges, de finom” szlogen. Egyedülállóan magas gyümölcstartalmú Fit Fruit szeleteink speciális szeletek, eltérnek a hagyományos müzliktől a magas, 40% fölötti gyümölcstartalmuk miatt. Meg kell még említenünk az azonnal fogyasztható egyadagos Fit zabkása termékcsaládunkat, amely jelentős forgalmi sikereket ért el az elmúlt időszakban. Ez a zabfogyasztás előtérbe kerülésének, az innovatív, praktikus csomagolásnak és a kedvező ízvilágának köszönhető.

A hagyományos ATL-reklámozást fontosnak tartják, ezért nagyszabású TV-, city light és óriásplakát-kampányt szerveznek a közeljövőben. BTL-eszközöket is használnak: nagyobb sportrendezvényeken, eseményeken gyakran szerveznek kóstoltatásokat.

– Mostanában egyre nagyobb szerepet szánunk a trade marketingnek is, ez folyamatos display-akciókban, pénztárzónás kihelyezésekben, termékajánlásokban nyilvánul meg – teszi hozzá Vida Róbert. – Az internetes eszközök is egyre nagyobb jelentőséget kapnak marketingmunkánkban. „Fitmüzli” Facebook-oldalunk, a közeljövőben megjelenő online reklámfilmünk és új weboldalunk is ezt tükrözi.

Kapcsolódó cikkeink