Magazin: Dr. Franchise
A hazai vendéglátás mai helyzetéhez alkalmazkodva nem készít már terveket, inkább a napi problémákhoz igazodik Rózsa József, több nemzetközi gyorsétteremlánc hazai franchise-jogainak birtokosa. Valamit mégis jól csinálhat, mert „birodalma” folyamatosan nő, és a magyar partnereket kutató kisebb-nagyobb hálózatok képviselői is mind megfordulnak irodájában. Vele beszélgettünk eredményeiről, a siker és a kudarc okairól.
– Ön először akkor került a hírekbe, amikor átvette a tetszhalott Nordsee franchise-jogait. Miért pont ezzel a jócskán eladósodott vállalkozással, és pont válság idején kezdte vendéglátós pályafutását?
– Szinte magától értetődött a döntés a lánc újraélesztéséről; egy azóta megszűnt vállalkozásom volt a fő beszállítója a Nordseenek, aminek így sokat láttam mindennapi harcaiból, és azt is, hol követtek el hibákat akkori működtetői. Persze külső okok is jócskán közrejátszottak a jó nevű étteremlánc hazai bukásában: pont olyan időszakban próbálkoztak bevezetésével, amikor a recesszió a csúcson volt, a forint pedig folyamatosan gyengült – márpedig a legfontosabb alapanyagokat importból kell(ett) biztosítani.
Úgy tapasztalom, hogy a halfogyasztás és a tengeri termékek népszerűsége nő, és ebben a szegmensben sem a haléttermek, sem az egészségtrendekre épülő éttermek területén nincs igazi konkurenciánk. Azt sem igazán hiszem, hogy a közeljövőben bárki is hálózat formájában szeretne halat árulni idehaza. A név jó, a pozicionálás markáns: a 24–42 közé belőtt elsődleges célcsoport kétharmada nő, 2000–2500 forint egy komoly egytálétel – bízom a koncepcióban. Már négy plázában működik Nordsee étterem, az év közepéig még egy hasonló, valamint két kisebb üzlet is nyílik majd.
Valamiféle túlélési időszakként élem meg ezt a periódust, ami után törvényszerűen jönnek majd a gazdagabb évek! Szeretnék a fővárosban a következő 2-3 évben még 3-5 üzletet nyitni, a vidék meg a jövő zenéje – ott ugyanis nem biztosítható a napi kontroll.
– A napi kontrollon múlna a siker?
– Talán furcsán hangzik, de minden nap végigjárom minden éttermünket, nemcsak a Nordseeket. Ez igen hatékony ellenőrzési módszer, de önmagában persze édeskevés: kell a bátorság, a határozottság és a jó piacismeret. De én azt is természetesnek tartom például, hogy a koncepciók adaptálásában gasztrós szakemberek segítségét is igénybe veszem.
A franchise-tulajdonosok részéről az alkalmazkodás és a rugalmasság hiánya is akadálya a hálózat kialakításának – ezért próbálkozik sok amerikai, sőt európai lánc is sikertelenül nálunk. Alapvető marketinghibák döntik be a már működő próbálkozásokat is: jó példa erre az egyébként kimondottan kreatív Konopizza esete (Trade magazin 2013/5 – a szerk.), amelynek már a zászlósüzlete is rossz árpozicionálással, rossz helyen működött.
Az sem kedvez a hazai vendéglátós franchise fejlődésének, hogy mi magyarok hajlamosak vagyunk elutasítani a merevebbnek tűnő rendszerelőírásokat, amúgy is mindig mindent jobban tudunk, no meg invesztálni sem szeretünk ilyesmibe!
– Ön viszont vevő volt több más hálózat master franchisejogára is!
– Nézze, én kalandor típus vagyok; nem a vendéglátás az egyetlen terület, amelyen én tettem meg itthon a legelső lépéseket. Határozott elképzeléseim vannak a piacról, és hitelesen be tudom mutatni a lehetőségeket a partnereket kereső cégeknek. Volt, akit sikerült meggyőznöm, hogy ha nálunk kívánja megvetni a lábát, neki is alkalmazkodnia kell az itteni adottságokhoz. Ilyen volt például a Mucho Burrito – az első áprilisban nyílik az egyik budapesti bevásárlóközpontban. Autentikus receptek alapján készülő, igazi mexikói ételt kínálunk jó alapanyagokból – ez is olyan szegmens, ahol nemigen van igazi konkurens. Célcsoportja a fiatal korosztályok, akik a jó minőségű, 1200–1500 forintos rizses-húsos tortillatekerccsel jól is tudnak lakni.
A Wienerwald egy 60 éve működő patinás étteremlánc, amely az utóbbi évtizedben átkerült a gyorséttermi kategóriába. Ebből is működik már az első – az amerikai fast food csirkeételek alternatíváját kínálja, némi bajor felhanggal. A Häagen Dazs márkát pedig aligha kell bemutatnom: prémium alapanyagokkal dolgozó kávézó-fagylaltozó.
Dolgozom más ötleteken is, nyitott vagyok a jó koncepciókra, azzal együtt, hogy tudom, a „nasi” kategóriát leszámítva Magyarországon a legfontosabb világtrendek már jelen vannak.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Eladták a Hot Ones-t gyártó First We Feast stúdiót – Soros György cége is az új tulajdonosok között
A Buzzfeed 82,5 millió dollárért (több mint 32 milliárd forintért)…
Tovább olvasom >Kemény leánybúcsúk kelléke – A nap videója
És még a mixer is cifrázza! A videóért katt a…
Tovább olvasom >