Magazin: Legyen mindentől (is) mentes!

Szerző: Tisza Andrea Dátum: 2020. 07. 02. 07:27

Széles körben terjed a fogyasztók körében az egészséges életmód iránti törekvés. Ma már nem kell megalkudnia annak, aki akár a gluténra, akár a laktózra érzékeny, vagy éppen a cukrot száműzi az étrendjéből. Mint ahogy az sem elképzelhetetlen, hogy az állati összetevők nélkül táplálkozni kívánók is élvezettel fogyaszthassák el vegán ételeiket.

Rosta Katalin, Nestlé

Rosta Katalin
dairy kategória
üzletágvezető
Nestlé Hungária

A Nestlé Hungária Kft. szakemberei azt tapasztalják, hogy a mentes termékek egyre nagyobb szeletet hasítanak ki mind a reggelizőtermékek, mind a forró italok kategóriájából.

– A mi esetünkben az édesanyák döntését nagyban befolyásolja, hogy gyermekeiknek egészségesebb napindítót adhassanak, illetve fontosabb lett számukra, hogy ők dönthessenek arról, hogy gyermekük mennyi és milyen típusú hozzáadott cukrot visz be feldolgozott élelmiszerek által a nap folyamán – mondja Rosta Katalin, dairy kategória üzletágvezető.

Hesz Flóra-UpfieldHungary

Hesz Flóra
junior shopper marketing
manager
Upfield Hungary

Hesz Flóra, az Upfield Hungary Kft. junior shopper marketing managere határozott növekedést figyel meg a növényi eredetű termékek piacán. Egyre többen váltanak vegetáriánus vagy vegán étrendre, illetve népszerű az úgynevezett flexitariánus étrend is, melynek lényege, hogy főként növényi ételeket fogyasztanak, de alkalomadtán húst és halat is. A gyártók igyekeznek reagálni a megnövekedett igényekre.

 

Szalai Judit, Eisberg

Szalai Judit
értékesítési vezető
Eisberg Hungary

– Az Eisberg Hungary Kft. mosott, csomagolt salátái a nyersanyaghoz hasonlóan „mindenmentesek”, azaz nem adnak a salátákhoz semmit, és nem vesznek el belőlük semmit. Gyáli üzemünkben ívóvíz tisztaságú vízzel mossuk a zöldségeket. A salátakeverékek a védőgázas csomagolásnak köszönhetően állnak el a gyártást követő 7. napig, amennyiben a hűtőlánc nem sérül – jelzi Szalai Judit, a vállalat értékesítési vezetője.

A természetesség és a frissesség a többi általuk forgalmazott termékkörnek is fontos jellemzője: ezersziget, cézár, joghurt és francia fokhagymás ízesítésben kapható salátaönteteik egytől egyig glutén- és tartósítószer-mentesek. Az ezersziget öntetet laktózérzékenyek is fogyaszthatják. A Tokaj öntetcsaládjuk tagjai laktóz-, glutén-, tartósítószer-mentes, 100%-ban természetes és vegán öntetek, melyek sokrétűen felhasználhatók, húspácként, mártogatósként is fogyaszthatók.

Gurdon András, az Import Trade Hungary Kft. kereskedelmi igazgatója is egyetért abban, hogy 2019-ben a piac ezen szegmense töretlenül fejlődött. Kiemeli: a mentes piacot az általános egészségi állapot, a trendek – amelyben jelentős a média szerepe –, az élelmiszerek összetevői és végül az anyagi jólét szintje befolyásolja.

– A mentességekre való igény egy 10-15 éves múltra visszatekintő trend, ami azóta folyamatosan erősödik. 2019-ben a kényelmi piac tovább fejlődött, ennek hatása K&K Family Kft. forgalmán is érezhető volt a tavalyi évben – egészíti ki az elhangzottakat Lóczki Zsuzsanna, a K&K Family kereskedelmi és marketingigazgatója.

Az igényt nemcsak a szükség diktálja

Tamáskovitsné Gila Éva - Gyulahús

Gila Éva
marketingmenedzser
Gyulahús

– 2020 tavaszán csak azon fogyasztóink számára volt elsődleges szempont a glutén- és laktózmentesség, akik ténylegesen élelmiszer-allergiával vagy ételintoleranciával küzdenek. Március közepe óta a vásárlási döntésekben nem ez volt a főszerep, bár a Gyulahús esetében nincs relevanciája a mentességnek ilyen értelemben. A cég a gyártás során nem használ glutén- és laktózalapú összetevőt, így a töltelékes készítményeink, illetve a Gyulai Májas, valamint annak ízesítései – sültpaprikás, majoránnás, kolbászfűszeres – is glutén- és laktózmentesek – avat be Gila Éva, a Gyulahús Kft. marketingmenedzsere.

Kalácska Ágnes, MCS Vágóhíd

Kalácska Ágnes
marketing&sales manager
Bonafarm (MCS Vágóhíd)

A PICK Friss hús prémium termékcsaládjának termékei olyan sertésekből készülnek, melyek nevelése magas állatjóléti státuszú telepeken történik, takarmányozásuk teljesen GMO-mentes, a hízófázisban teljesen antibiotikummentes. Mindemellett felelős antibiotikumhasználat, illetve humánus vágási folyamat jellemzi előállításukat.

– A termékcsalád célcsoportja mindenképpen azok a tudatos fogyasztók, akik érdeklődnek az asztalukra került ételek eredete, esetünkben az állat jólléte, egészsége iránt. A legjobbat akarják maguknak és családjuknak, a jó minőségű termékeket keresik, és ebben nem kötnek alkut – fejti ki Kalácska Ágnes, a Bonafarm Zrt. (MCS Vágóhíd) marketing&sales managere.

Gyakoribb a tudatos, ritkább az impulzív vásárlás

A saláta kategória célcsoportja egy olyan generáció, amely már életvitelszerűen odafigyel nemcsak a fizikai, hanem a mentális jólétre is.

Lóczki Zsuzsanna K&K Family

Lóczki Zsuzsanna
kereskedelmi és
marketingigazgató
K&K Family

– Fogyasztóink jellemzően a valódi értelemben vett ár-érték arányt tartják szem előtt. Fontos persze, hogy a pénzükért magas minőséget kapjanak, ugyanakkor nem hanyagolható el az sem, hogy kényelmi termékről lévén szó, hajlandóak a megspórolt idejükért cserébe többletköltséget vállalni – ismerteti Lóczki Zsuzsanna.

A vegetáriánus vonal elsősorban elhatározás kérdése, amelyben a trendek a fő mozgatórugók.

– A cukor, laktóz, gluténmentes kategóriában az egészség a fő ok, amiért ezt választják az emberek. Míg a vegetáriánusok önként döntenek, addig a többieket kényszer vezérli. Ez meg is határozza azt, hogy milyen körülmények között hajlandók változtatni – emeli ki Gurdon András.

A Nestlé Hungária Kft. „Nesquik kakaó italpor hozzáadott cukor nélkül” terméke esetében a célcsoport nem változott az eddigi Nesquik kakaó italpor termékeikhez képest: elsősorban a 6–12 éves gyermekekkel rendelkező édesanyákra céloznak, akik szeretnék tudatosan befolyásolni családjuk bevitt hozzáadott cukor mennyiségét és minőségét.

– A különböző érzékenységgel vagy diabétesszel rendelkező vásárlók célirányosan keresik a polcokon a számukra is fogyasztható termékeket, míg akik inkább az általános egészségük megőrzése érdekében fogyasztanak mentes élelmiszereket, impulzívabban választanak a boltban – osztja meg véleményét Rosta Katalin.

Az Eisberg Hungary Kft. és az Impetus Research nemrég végzett kutatásából többek között az is kiderült, hogy nemcsak az egészséges táplálkozással fonódik össze szervesen a saláta, hanem a megkérdezettek többsége egyszerűen szereti a saláta friss ízét.

– Missziónk, hogy leromboljuk azt a tévhitet, hogy a saláta csak a fogyókúrásoknak való unalmas, íztelen étel – jegyzi meg Szalai Judit.

A kisebb kiszerelések megfizethetőbbek és praktikusabbak

– Margarin kategóriában minden gyártó törekszik a természetes összetevők alkalmazására, ez mondható a főfókusznak. Kiszerelést tekintve az ár-érték arányban kedvezőbb, nagyobb kiszerelések a keresettek, kiváltképp a járvány okozta helyzetben – mutat rá Hesz Flóra, az Upfield Hungary Kft. junior shopper marketing managere.

– A mentes termékek előállítása általában költségesebb az összetevők és a méretgazdaságosság alacsonyabb szintje miatt, ezért a fogyasztói áruk is gyakran magasabb a hasonló – nem mentes – termékekénél. Ennek megfelelően gyakran a kiszerelések mérete is kisebb, hogy több vásárló számára elérhetők legyenek a mentes élelmiszerek. Eladási csatornák tekintetében a drogériák jelenléte jóval erősebb, mint az élelmiszer kategória nem mentes termékei esetében, mindhárom nagy drogérialáncnál jelentős szortimentbővítés volt megfigyelhető az elmúlt néhány évben – vázolja a Nestlé Hungária Kft. dairy kategória üzletágvezetője.

Ahogy az ultrafriss kategória kevésbé reagál a mennyiségi kedvezményekre, úgy a pandémia miatt megfigyelhető „bespájzolási láz” vagy a nagyobb kiszerelések iránt növekvő kereslet is kevésbé érintette az Eisberg Hungary Kft.-t.

– Előrehoztuk viszont az új, kis kiszerelésű salátakeverékünk bevezetését, hogy a friss salátát egyedül fogyasztóknak, illetve azoknak, akik családban, másodlagos köretként vagy szendvicshez feltétként fogyasztják a salátát, még nagyobb választék álljon rendelkezésére. Az én salátám névre keresztelt termék két hete elérhető a nagyobb áruházláncok polcain, s az eddigi eladási adatok igazolják időzítésünket – teszi hozzá Szalai Judit.

A K&K Family termékeinél a frissesség az első számú szempont, ezért hosszú ideje az egyadagos kiszereléseik a legnépszerűbbek, melyekkel az ár is optimalizálható, és a változatosságra való igény is kielégíthető.

– Dolgos hétköznapokra a convenience termékcsalád vált be, amely kész salátatálakat kínál feltétekkel és öntettel, míg az alaptermékeink a hétvégi sütés-főzések rendszeres szereplői. Emiatt mindkét vonalat folyamatosan fejlesztjük, hogy megfeleljenek a gyorsan változó piaci trendeknek és fogyasztói igényeknek. Ugyanakkor természetesen hangsúlyt fektetünk a HoReCa-vonalra is, célunk, hogy a nagyobb kiszerelésű gasztrotermékeink népszerűsége is a céggel párhuzamosan tudjon növekedni, újabb és újabb partnerek bevonásával – tudjuk meg Lóczki Zsuzsannától.

A MCS Vágóhíd Zrt.-nél azt érzékelik, hogy a fogyasztók nagy része életritmusa és preferenciái alapján egyre inkább a kényelmi kiszereléseket, illetve a minél konyhakészebb termékeket (például szeletelt húsok) keresi.

– Megfigyelhető az előrecsomagolt, 400–600 g kiszerelésben kínált húsok térnyerése a nem önkiszolgáló, lédig friss hús termékekkel szemben, a koronavírus miatt talán még többen választják inkább a higiénikusabbnak vélt, előre csomagolt húsokat – mondja Kalácska Ágnes.

Legyen mindentől (is) mentes!

Egyre nagyobb az igény a természetes, minőségi és biztonságos termékek iránt

Új trend: a minél több mindentől mentes

Az Algida jégkrémei között az idei évtől megtalálhatóak a vegán, laktózmentes, gluténmentes, cukormentes és hozzáadott cukrot nem tartalmazó termékek is.

– Hazánk egyik legkedveltebb jégkrémmárkája, a Carte d’Or is szeretne kedvezni azon fogyasztóknak, akik laktóz- vagy tejfehérje-érzékenység miatt vagy egyéb okokból lemondtak az állati eredetű ételek fogyasztásáról. Portfólióját idén három vegán variánssal – a kakaós-piros gyümölcsös, a kókusz-áfonya és a fahéj-karamell – bővítette. Ezen termékek nem tartalmaznak állati eredetű összetevőt, növényi alappal készülnek. Kettő közülük kókusz-, egy pedig mandulaalapú. Továbbá igaz rájuk az is, hogy tejfehérje- és laktózmentesek is – nyilatkozza Purman Fanni, az Unilever Magyarország Kft. Innovation HUB brand managere.

A Nestlé Hungária Kft. legújabb mentes terméke a „Nesquik kakaó italpor hozzáadott cukor nélkül”, mely 100%-ban természetes, és mindössze három összetevőt tartalmaz: etikus forrásból származó nyugat-afrikai kakaóport, fahéjat és természetes vaníliaaromát.

– Nemrég jelent meg a piacon a Nesquik All Natural nádcukros kakaó italporunk is, mely a termékpalettánkban található instant kakaó italporokhoz hasonlóan szintén gluténmentes. A kakaó kategórián folyamatosan dolgozunk azon, hogy termékeinkben csökkentsük a cukor mennyiségét, növeljük a természetes összetevők arányát, illetve néhány új termékünknél sikerült megoldanunk, hogy újrahasznosítható papírcsomagolásban kerüljön a boltok polcaira, természetesen a változatlan minőség biztosítása mellett – ismerteti Rosta Katalin, a Nestlé Hungária Kft. dairy kategória üzletágvezetője.

– A mentes trend a zöldségek és saláták világára lefordítva azt jelenti, hogy egyre nagyobb az igény a természetes, minőségi és biztonságos termékek iránt. A házhozszállítás iránt megnőtt igényre adott válaszképpen, kiemelt beszállító és logisztikai partnereinkkel áprilisban elindítottuk a lakossági házhozszállítást. A vegsandbags.hu oldalon megtalálható minden, ami egy jó zöldségesnél: az Eisberg-saláták és -salátaöntetek mellett friss zöldségek, gyümölcsök, vecsési savanyúság is kapható, és a kínálat folyamatosan bővül. A webshopban mutatkozik be először az új, 100%-ban természetes termékcsaládunk, az Eisberg smoothie-k és juice, de itt teszteljük a leendő salátaolajokat is – adja hírül Szalai Judit.

Hússal és anélkül is kerek a világ

A Gyulahús Kft. fő termékei a Gyulai Májas és a Majoránnás Májas. 2020-ban került a boltokba legújabb májaskészítményük, a Medvehagymás ízesítésű Gyulai Májas.

– Szárazáru fronton már megjelentünk az adalékmentes szárazkolbászcsaláddal, illetve adalékmentes májassal, a belistázása folyamatban van – jelzi Gila Éva.

Az Upfield Hungary Kft. növényi portfóliójának legnépszerűbb terméke a Flora Original, amely kétféle kiszerelésben is elérhető. Továbbá a Light, a Gold és a ProAktiv variáns is kedvelt a fogyasztók körében. Idei évük egyik újdonsága, hogy a Flora Gold új receptúrával jelent meg. Változatlan ízélmény mellett a terméket 100%-ban növényi összetevők alkotják. Az év második felében további termékbevezetéseket terveznek.

A K&K Family valamennyi terméke hőkezelés- és adalékanyag-mentes.

– Új üzemünk az év elején kezdte meg működését. További célunk, hogy bővítsük, frissítsük a termékkínálatunkat, melyben magyar tulajdonú vállalatként egyre nagyobb szerepet szánunk a szezonális, hazai alapanyagoknak – vetíti előre Lóczki Zsuzsanna.

A MCS Vágóhíd Zrt. kínálatában továbbra is a darált hús a slágertermék.

– Rengeteg pozitív visszajelzést kapunk, ami a termék magas minőségének, a kiváló, 100%-ban teljes értékű sertéshús alapanyagnak köszönhető. Külön segítség a vásárlóknak, hogy a PICK Friss hús prémium termékcsaládjában három különböző zsírtartalmú (7%, 20% és 30%) darált hús is megtalálható, így a recepttől függően tudnak száraz, illetve zsírosabb alternatívát választani a főzéshez – ismerteti Kalácska Ágnes.

Az Import Trade Hungary Kft. vezető termékkategóriája a Vivera holland vegetáriánus és vegán készítmény család, amelynek termékei ízre, állagra és kinézetre is hasonlítanak a húsra.

– A másik termékkör a DayUp család, mely cukor-, színezék-, tej- és tartósítószer-mentes. Trendi pouch (tasak) kiszerelésben kerül forgalomba, így ideális lehet autóban, edzés után, vagy a gyerekeknek tízóraira. Könnyű, de teljes értékű étel – sorolja az Import Trade Hungary Kft. népszerű termékeit Gurdon András, kereskedelmi igazgató.

A cég vegán vonalon most hozza be a „Húsgolyókat”, a DayUp kategóriában pedig a Wake&Joy Kölesreggelit pouch kiszerelésben gyümölcsökkel.

Budai Klára

Kapcsolódó cikkeink