Közép- és Kelet-Európára összpontosít az Action

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2024. 05. 23. 09:06

Növeli terjeszkedésének ütemét az Action. A non-food diszkont számára az egyik legfontosabb célország Lengyelország. A szegmensben tapasztalható kiélezett verseny ellenére a kiskereskedő működése első évében valamennyi közép-európai országban pozitív eredményeket ért el.

Növekedési lehetőséget lát Európában az Action. A gyorsan fejlődő holland non-food diszkontcég azt tervezi, hogy 2026 végéig legalább 1300 új üzletet nyit a kontinensen, ami 50%-os bővülést jelent a jelenlegi, mintegy 2600 üzletből álló lábnyomához képest. Miután 2019 óta évente több mint 250 üzlettel bővült a kiskereskedő hálózata, a terjeszkedés ütemét évi 430-nál is több üzletre kívánja felgyorsítani. A vállalat szerint a mérsékelt gazdasági növekedéshez való visszatérés, amelyet az alacsonyabb infláció és a növekvő bérek támogatnak, a közeljövőben előmozdíthatja az Action felgyorsított növekedési stratégiájának megvalósulását. Egy befektetői konferencián felszólalva Hajir Hajji vezérigazgató arról beszélt, hogy szerinte „hatalmas potenciál” rejlik az európai piacokban. Lengyelország egyike azon országoknak, amelyekben a kiskereskedő, amely európai szinten tavaly 27,8%-kal nőtt, és 11,3 milliárd eurós nettó árbevételt ért el, a legnagyobb potenciált látja az olyan érettebb piacok mellett, mint Németország, Franciaország és Olaszország.

Az Action terjeszkedési potenciáljának legfontosabb mutatóját – az egy üzletre jutó lakosok számát – mérceként használva a feltörekvő piac ígéretesnek tűnik a kiskereskedő ország-portfóliójában. Hazai piacán, Hollandiában ez a szám 43000, Franciaországban 85000, Németországban 159000, Lengyelországban pedig 114000.

Az Action történelme a közép- és kelet-európai régióban (KKE) nem olyan régen kezdődött. A diszkont 2017-ben nyitotta meg első üzletét Lengyelországban, amelyet 2020-ban a Cseh Köztársaság, majd 2023-ban Szlovákia követett. Ez a három ország a 2023-ban Európában újonnan megnyitott több mint 300 üzlet egyharmadát adta. Lengyelország három év alatt a negyedik legnagyobb piaccá vált az Action portfóliójában. Tavaly év végén a kiskereskedő 322 boltot működtetett Lengyelországban, szemben a holland 414, a német 526 és a francia 799 üzlettel.

Növeli a terjeszkedés ütemét az Action Közép-Európában

(nettó bevétel Lengyelországban és a Cseh Köztársaságban millió euróban kifejezve)

Forrás: a vállalatok mérlegadatai alapján a szerző által végzett saját kalkuláció

Az Action jól teljesít a nem élelmiszercikkek diszkont szegmensében folyó intenzív verseny ellenére. A Pepco, a Tedi, a Kik és a Dealz non-food diszkontok már működnek Lengyelországban. A szegmensben piacvezető Pepco a 2021/2022-es pénzügyi évben (szeptember végén) 2,2 milliárd eurós nettó forgalmat, és közel 210 millió eurós adózás előtti nyereséget ért el az országban, ami 9,5%-os adózás előtti árrést jelent. Az Action 480 millió eurót és 15 millió eurós adózás előtti nyereséget termelt, ami 3,2%-os adózás előtti árrésnek felel meg.

Az Action szabványosított, racionalizált üzleti modellje lehetővé teszi a kiskereskedő számára, hogy a lehető legrövidebb időn belül nyereségessé váljon. Mint a mérlegadatok mutatják, a diszkont már az első üzletek elindításának évében a három kelet-közép-európai piac mindegyikén a pozitív tartományban mozgott. A 2022-re vonatkozó legfrissebb rendelkezésre álló adatok szerint a régióban a nettó kiskereskedelmi árbevétel 576 millió euró, az adózás előtti eredmény pedig 18 millió euró, ami 3,1%-os adózás előtti árrést jelent.

Kapcsolódó cikkeink