Komoly válsággal néz szembe az édességipar
A kakaóválság súlyos problémákat okoz az édességiparban, amelynek hatásai már Magyarországon is érezhetőek. A fogyasztás csökkenése évtizedek óta nem látott mértékű, és az árak emelkedése miatt az embereknek le kell mondaniuk a kedvelt édességekről.

Sánta Sándor
A HUNBISCO húsvéti sajtóeseményén elhangzottak szerint az édességfogyasztás minden fő kategóriában csökken, ami Magyarországon is érezhető. Sánta Sándor, a Magyar Édességgyártók Szövetségének elnöke szerint az elmúlt években nem volt olyan, hogy minden édességkategóriában csökkenjen a fogyasztás. A tavalyi év különösen nehéz volt, mivel a fogyasztás még a húsvéti időszakban is jelentősen visszaesett, noha ez az ünnep általában stabilan tartja magát az édességpiac szempontjából.
A probléma egyik fő oka a kakaó árának jelentős növekedése a világpiacokon. Az afrikai kakaótermelő országokban, mint például Ghána és Elefántcsontpart, természeti katasztrófa sújt, ami akár 40%-kal is csökkentheti a termés mennyiségét. Ez a termelési visszaesés, párosulva a világpiaci kereslet növekedésével, hatalmas áremelkedést eredményezett. A kakaó ára egy év alatt 400 százalékkal nőtt, ami a gyártókat is arra kényszeríti, hogy reagáljanak a változásokra. Ennek következtében csökkentik a csokoládék méretét, és olcsóbb helyettesítő anyagokkal, például pálmaolajjal helyettesítik a kakaóvajat.
Ez az áremelkedés azonban nem csak a csokoládék méretét érinti, hanem a húsvéti klasszikusok árát is. A húsvéti nyusziknak és tojásoknak bár a éves értékesítésben kisebb szerep jut, az árak emelkedése miatt az emberek más édességekről lemondva mégis megvásárolják őket.
Összességében a kakaóválság komoly kihívás elé állítja az édességipart, és az árak emelkedése a fogyasztók pénztárcáját is érinti. A változások hatásai még hosszú ideig érezhetőek lesznek az ágazatban.
Kapcsolódó cikkeink
Gondok vannak csoki-fronton
Miközben egyre többet fizetünk a prémium csokoládékért, a kakaótermesztők többsége…
Tovább olvasom >Új TikTok-őrület a boltokban: jön a Lidlbe az Angel Hair csoki
A dubai csoki után újabb édes szenzáció tarol a közösségi…
Tovább olvasom >Magyar Édességgyártók Szövetsége: stagnáló piacon egyensúlyoz a magyar édesipar
A hazai édesipar számára mennyiségben stagnáló piacot hozott 2024, és…
Tovább olvasom >További cikkeink
Akciók, árak, alternatívák – promóciós helyzetkép a magyar háztartásokban
Turcsán Tünde, a YouGov ügyvezető igazgatója a Promóciók Napja konferencián…
Tovább olvasom >Sikeresen zárult a „Passzold vissza, Tesó!” 2025-ös tavaszi kampánya!
Idén már hetedik éve tart a ‘Passzold vissza, Tesó!’ használt…
Tovább olvasom >K&H: hiánypótló iránytűt kapnak a befektetők
Elindult a K&H Értékpapír – befektetői hangulatindex, amely heti rendszerességgel…
Tovább olvasom >