Komoly válsággal néz szembe az édességipar
A kakaóválság súlyos problémákat okoz az édességiparban, amelynek hatásai már Magyarországon is érezhetőek. A fogyasztás csökkenése évtizedek óta nem látott mértékű, és az árak emelkedése miatt az embereknek le kell mondaniuk a kedvelt édességekről.

Sánta Sándor
A HUNBISCO húsvéti sajtóeseményén elhangzottak szerint az édességfogyasztás minden fő kategóriában csökken, ami Magyarországon is érezhető. Sánta Sándor, a Magyar Édességgyártók Szövetségének elnöke szerint az elmúlt években nem volt olyan, hogy minden édességkategóriában csökkenjen a fogyasztás. A tavalyi év különösen nehéz volt, mivel a fogyasztás még a húsvéti időszakban is jelentősen visszaesett, noha ez az ünnep általában stabilan tartja magát az édességpiac szempontjából.
A probléma egyik fő oka a kakaó árának jelentős növekedése a világpiacokon. Az afrikai kakaótermelő országokban, mint például Ghána és Elefántcsontpart, természeti katasztrófa sújt, ami akár 40%-kal is csökkentheti a termés mennyiségét. Ez a termelési visszaesés, párosulva a világpiaci kereslet növekedésével, hatalmas áremelkedést eredményezett. A kakaó ára egy év alatt 400 százalékkal nőtt, ami a gyártókat is arra kényszeríti, hogy reagáljanak a változásokra. Ennek következtében csökkentik a csokoládék méretét, és olcsóbb helyettesítő anyagokkal, például pálmaolajjal helyettesítik a kakaóvajat.
Ez az áremelkedés azonban nem csak a csokoládék méretét érinti, hanem a húsvéti klasszikusok árát is. A húsvéti nyusziknak és tojásoknak bár a éves értékesítésben kisebb szerep jut, az árak emelkedése miatt az emberek más édességekről lemondva mégis megvásárolják őket.
Összességében a kakaóválság komoly kihívás elé állítja az édességipart, és az árak emelkedése a fogyasztók pénztárcáját is érinti. A változások hatásai még hosszú ideig érezhetőek lesznek az ágazatban.
Kapcsolódó cikkeink
100%-ban a Nestlé tulajdonába került a kínai Hsu Fu Chi édességmárka
Megszerezte a Nestlé a kínai Hsu Fu Chi édességgyártó fennmaradó…
Tovább olvasom >ISM 2025: A snack- és édesipar globális találkozóhelye
Idén február 2 és 5 között újfent Kölnben adtak találkozót…
Tovább olvasom >További cikkeink
KSH: februárban a fogyasztói árak átlagosan 5,6 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbiakat
2025. februárban a fogyasztói árak átlagosan 5,6 százalékkal haladták meg az…
Tovább olvasom >Jönnek az intézkedések: Orbán Viktor a Facebookon fakadt ki az áremelések miatt
Elég volt, véget vetünk az indokolatlan áremeléseknek – közölte a…
Tovább olvasom >Árrésstop 30 alapvető élelmiszerre: így próbálja kordában tartani az inflációt a kormány
A magyar kormány újabb árkorlátozó intézkedést jelentett be az élelmiszerpiacon.…
Tovább olvasom >