Komoly válsággal néz szembe az édességipar
A kakaóválság súlyos problémákat okoz az édességiparban, amelynek hatásai már Magyarországon is érezhetőek. A fogyasztás csökkenése évtizedek óta nem látott mértékű, és az árak emelkedése miatt az embereknek le kell mondaniuk a kedvelt édességekről.
A HUNBISCO húsvéti sajtóeseményén elhangzottak szerint az édességfogyasztás minden fő kategóriában csökken, ami Magyarországon is érezhető. Sánta Sándor, a Magyar Édességgyártók Szövetségének elnöke szerint az elmúlt években nem volt olyan, hogy minden édességkategóriában csökkenjen a fogyasztás. A tavalyi év különösen nehéz volt, mivel a fogyasztás még a húsvéti időszakban is jelentősen visszaesett, noha ez az ünnep általában stabilan tartja magát az édességpiac szempontjából.
A probléma egyik fő oka a kakaó árának jelentős növekedése a világpiacokon. Az afrikai kakaótermelő országokban, mint például Ghána és Elefántcsontpart, természeti katasztrófa sújt, ami akár 40%-kal is csökkentheti a termés mennyiségét. Ez a termelési visszaesés, párosulva a világpiaci kereslet növekedésével, hatalmas áremelkedést eredményezett. A kakaó ára egy év alatt 400 százalékkal nőtt, ami a gyártókat is arra kényszeríti, hogy reagáljanak a változásokra. Ennek következtében csökkentik a csokoládék méretét, és olcsóbb helyettesítő anyagokkal, például pálmaolajjal helyettesítik a kakaóvajat.
Ez az áremelkedés azonban nem csak a csokoládék méretét érinti, hanem a húsvéti klasszikusok árát is. A húsvéti nyusziknak és tojásoknak bár a éves értékesítésben kisebb szerep jut, az árak emelkedése miatt az emberek más édességekről lemondva mégis megvásárolják őket.
Összességében a kakaóválság komoly kihívás elé állítja az édességipart, és az árak emelkedése a fogyasztók pénztárcáját is érinti. A változások hatásai még hosszú ideig érezhetőek lesznek az ágazatban.
Kapcsolódó cikkeink
Az Auchan is beszállt a dubaji csokoládéversenybe
A karácsonyi szezon közeledtével már nemcsak a Lidl polcain támad…
Tovább olvasom >A hagyományos ízek mellett egyre több különleges ízvilágú szaloncukor színesíti a kínálatot
A hagyományos ízesítéstől a különleges gyümölcsök és fűszerek felhasználásával készült…
Tovább olvasom >További cikkeink
Nyílt Marketing Fórum a Magyar Termék Védjegyhasználatról – már lehet regisztrálni!
Idén február 20-án kerül megrendezésre a Magyar Termék Marketing Fórum,…
Tovább olvasom >Nagy Márton: itt a fordulat, a magyar gazdaság 2025-ben nagyobb növekedési pályára vált
A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 2024 utolsó negyedévében az…
Tovább olvasom >A tojás ára tovább emelkedik: a ketreces tartás kivezetése drágítja a piacot
A magyarországi tojásárak január végére átlépték a száz forintos lélektani…
Tovább olvasom >