Kisebb eladótér, nagyobb raktár, hibrid megoldások

Szerző: Kátai Ildikó Dátum: 2020. 06. 14. 11:36

A boltok háttéregységei könnyen növelhetők, így lépést lehet tartani az e-kereskedelem növekedésével. Az eladótér és a választék kisebb lesz, de élménycentrikusabb, egy dizájnszakértő szerint.

Változó boltdizájn

A fogyasztói szokások változásához alkalmazkodik a külső-belső boltdizájn

A COVID-19 előtt is az e-kereskedelem kiszolgálásának és a helybenfogyasztási lehetőségek növelése volt a napicikk kereskedők két jelentős fejlesztési iránya. A világjárvány csak ráerősített és felgyorsította ezeket a trendeket. Tom Custer, a FRCH Nelson vezérigazgató helyettese, aki olyanokkal dolgozott, mint a Subway, KFC, Tagret, Kroger, a személyes tapasztalatait osztotta meg a Grocery Dive hasábjain.

Hibrid megoldások

Az online vásárlás egyre több fogyasztó szokásává válik, ehhez a napicikk kereskedőknek alkalmazkodni kell. A növekvő számú megrendelés összekészítéséhez, sokszor aznapi kiszállításához több helyre és több erőforrásra van szükség a boltokban. Legtöbb kereskedő erre a célra a raktárterületet növeli meg az eladótér rovására vagy a parkolóból választ le részeket. A boltok oldalához, hátsó részéhez való hozzáépítéssel az árufelvétel gyorsítható, akár drive-thru rendszerrel, akár pick-up pontok, tornyok vagy szekrények kialakításával. A lényeg, hogy a vevők minél hamarabb és minél automatizáltabb módon kapják meg megrendelésüket.

A Whole Food az eladótérben korábban kialakított kávézóit alakította át e-kereskedelmi célokra Philadelphiában és Atlantában. Több száz Walmart áruházban automata kioszkokat és narancssárga átvevő szekrényeket helyeztek el. A Hy-Vee nemcsak saját területén, de a környéken, például kórházakba is kirakott ilyen átvevő állomásokat.

Átvevő pontok és szekrények

Az e-kereskedelem előretörésével egyre több átvevő pont létesül

Jól célzott választékok

Ha a raktár nagyobb lesz, sokszor az eladótér csökken. Kisebb helyen koncentráltabb kínálattal lehet hatékonyan megjelenni. A kereskedők gyakorlottak a hatékony SKU racionalizálásban. Esetenként teljes kategóriákat vagy a lassabban forgó termékeket ki kell venni a bolti választékból és csak az online felületen kínálni. Custer szerint felesleges például az állateledelt vagy a ruházatot, de akár az összes tartós élelmiszert hosszú gondolasorokon bemutatni, a szakboltokkal versenyezni. Elegendő a leggyorsabban forgó cikkeket kitenni, a többit pedig online felületen kínálni, mobil applikáción, kihelyezett képernyőn vagy digitális kioszkon keresztül, akár aznapi kiszállítással.

Léteznek olyan hibrid üzletek is, ahol a bolt applikációján vagy helyi kihelyezett eszközön keresztül leadott rendelést robotok válogatják össze a hátsó helyiségekben, míg a vásárló a frissárut helyben megveszi, vagy étkezik az üzlet területén levő kávézókban, éttermekben. Sok üzletlánc kínál helyben étkezési vagy elviteles lehetőséget, egészséges opciókkal.

A bolt környezetétől és célközönségétől függ, hogy milyen hibrid megoldás működik. A vegyes, fizikai és online vásárlással és kész ételekkel is rendelkező üzletek a kertvárosokban élnek meg leginkább, ahol magas a vásárlóerő, erős az on- és offline forgalom egyaránt.

Étkezés és kényelem

A napicikk üzletek saját választékukban is egyre több kész, félkész vagy gyorsan elkészíthető ételt kínálnak. A világjárvány alatt, a vendéglátó egységek zárva tartásával ezt a választékot tovább növelték. Bár az éttermek megnyitottak, érdemes továbbra is ezekre a kategóriákra odafigyelni.

Custer úgy gondolja, hogy a salátabárok ideje lejárt, a pandémia eltörölte ezt a szabad szedéses formát. Alternatívája lehet az előre megrendelt és zárt dobozban összekészített saláta.

Városi nagy élelmiszer üzletekben egyre több helyen nyitnak a plázákéhoz hasonló, több alternatívát felvonultató étkezési lehetőséget. A Kroger Cincinnati üzlete zászlóshajó ezen a területen.

Éttermek nyílnak az élelmiszerüzletekben

A Kroger zászlóshajó üzletében nagy az étterem-választék is

Kapcsolódó cikkeink