Kis magyar ponyvaregény
Eltekintve néhány, vásárlási szokásokkal kapcsolatos kulturális különbségtől, a POS (azaz Point of Sale) ugyanazt jelenti Magyarországon is, mint a világ más tájain. Valamiben mégis különbözünk. A magyar boltok POS-felhozatala mind mennyiségben, mind esztétikai minőségben lényegesen alulmarad a nyugat-európai átlaghoz viszonyítva. A gyártó cégek és ügynökségeik arra panaszkodnak, hogy Magyarországon nem a minőség számít, kizárólag az ár dominál, és ez tükröződik a POS-reklám területén is. Az árérzékenység egyenes következménye, hogy nem lehet a termékek árába beépíteni az erre fordítandó teljes összeget. Így elsősorban funkció- és ármegközelítésből választanak POS-anyagokat, az esztétikum és minőség rovására. A POS-reklám a cégek hirdetésre szánt büdzséjének töredékét teszi ki (szemben más médiában megjelenő kampányokkal).
Míg egy francia termék esetében a csomagolásra és a bolti kihelyezésre fordított összeg kiteheti a termék árának akár 40 (!) százalékát is, ez itthon maximum 10-15 százalék lehet. Ugyanez érvényes a Nyugaton nagy sikernek örvendő akciós szigetek esetében is: a cégek nem képesek megfizetni a hely bérleti díját.
Zsibvásár vagy egyenfólia?
Sokan olcsóbb megoldásokhoz folyamodnak, ezek viszont kevésbé tartósak és esztétikusak, gyakran már az akció folyamán, idő előtt megrongálódnak. Több áruház vezetősége – jogosan – arra hivatkozik, hogy az ilyen reklámeszközök nem eladásösztönzők, inkább rontják az áruház összképét és ezzel együtt a cég imázsát. Ezért olyan döntést hoznak, hogy a jövőben nem engedik be a márkaforgalmazó által legyártatott és kihelyezett POS-anyagokat a „zsibvásár” elkerülése végett. Ez eddig rendben is lenne. De a megoldásként választott alternatíva, az áruházak által legyártatott és kihelyezett „AKCIÓ” feliratos (gyakran a többszöri használat miatt alapból piszkos), rikító színű ponyva vagy fólia semmivel sem segíti az esztétikus megjelenésre való törekvést – főleg, ha nem egy kimondottan diszkontáruházról van szó.
Másrészről több gyártó cég ebben a döntésben a nagy élelmiszerláncok saját márkás termékeinek előtérbe helyezését véli felfedezni.
Egy tény: ha egy helyen minden akciós, akkor az értéktelen, kevésbé vonzó vagy érdekfeszítő, ezért rutinvásárlásra ösztönöz, megfosztva a vevőt a felfedezés és elcsábulás élményétől… Mert mint tudjuk, a vásárlók többsége a helyszínen dönti el, mi kerül a kosárba.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Gyümölcslékoncentrátum-gyártót vásárolt az Eckes-Granini Németországban
Európa egyik vezető gyümölcslégyártója, az Eckes-Granini megvásárolta Németországban a gyümölcsital-koncentrátumok…
Tovább olvasom >Megjelent a Trade magazin 2024/12-2025/1. száma
A digitális verzió ezúttal is bővített formában, 192 oldalon jelent meg. Alább, a levél alján…
Tovább olvasom >Visszafogott év után erős az ünnepi szezon
Az online vásárlók 74%-a, mintegy 3,1 millió fő készül az…
Tovább olvasom >