Kína energiafogyasztásban megelőzte az Egyesült Államokat
Újabb területen előzte meg a világot Kína: a Nemzetközi Energia Ügynökség (IEA) adatai szerint az ázsiai ország fogyasztja a Földön a legtöbb energiát. A vezető helyet tavaly vette át az addigi világelső Egyesült Államoktól.
Kína 2252 millió tonna kőolajnak megfelelő energiát fogyasztott 2009-ben, ami nagyjából 4 százalékkal több a 2170 tonnás amerikai fogyasztásnál. A távol-keleti ország energia-éhségének fokozódását mutatja, hogy 2000-ben az Egyesült Államok még kétszer annyi energiát fogyasztott, mint Kína, 2008-ban már csak 150 tonnával "vezetett", tavaly pedig a második helyre szorult.
Kína a vártnál jóval gyorsabban tört az élre, főként azért, mert az energiahatékonyság az Egyesült Államokban nagyobb mértékben javult, mint Kínában, és az ázsiai országban a válság kevésbé vetette vissza a fogyasztást, mint az Egyesült Államokban. Egy főre számítva azonban még mindig az Egyesült Államok a legnagyobb fogyasztó.
Peking kétségbe vonja az IEA adatainak hitelességét. A kínai statisztikai hivatal szerint 2132 millió tonna kőolajnak megfelelő energiát használtak fel az országban tavaly.
A váltás következményeként Kína nem csupán az energiaárak alakulását tudja nagyobb mértékben befolyásolni, hanem a globális energiafelhasználás mintázatait is. Ha például az ázsiai ország a környezetbarát, elektromos vagy hibrid meghajtású autók használatát támogatja, azzal szinte az egész autógyártást átformálhatja – mondta Fatih Birol, az IEA vezető közgazdásza.
Kína erőteljesen ösztönzi is a megújuló energiaforrások használatát; a következő tíz évben összesen 738 milliárd dollár értékben hajtanak végre fejlesztéseket, azzal a céllal, hogy 2020-ban 15 százalék legyen a megújuló energia aránya a felhasználásban.
Jelenleg a szén a meghatározó, 70 százalékos részaránnyal. Kína a legnagyobb szénfogyasztó a világon, és a tetemes hazai készlet ellenére behozatalra szorul. Kőolajfogyasztásban egyelőre az Egyesült Államok áll az élen, a legnagyobb termelő Szaúd-Arábia viszont tavaly először több olajat adott el Kínának, mint az Egyesült Államoknak, amely évtizedekig az első számú vásárló volt – írja a Népszabadság Online.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Íz és minőség nélkül nem maradnak versenyben a növényi alapú márkák
Ian Hepburn, a Flora Food Group marketingigazgatója figyelmeztetett: a növényi…
Tovább olvasom >Elmarad a Kroger és az Albertsons egyesülése
Az Albertsons bejelentette, hogy felbontja a Krogerrel kötött, 25 milliárd…
Tovább olvasom >Felvásárolja a Zalando az About You-t
A Zalando bejelentette, hogy megvásárolja német versenytársát, az About You-t.…
Tovább olvasom >