Magazin: Kevesebb cukorral is élmény az íz

Szerző: Budai Klára Dátum: 2021. 05. 19. 06:36

A globális trendeket követve a hazai gyártók is folyamatosan szélesítik azon termékeik körét, amelyek csökkentett cukor- és/vagy szénhidráttartalommal rendelkeznek, esetleg ezektől teljes mértékben mentesek.

Szerző: Budai Klára

ACoca-Cola HBC Magyarországnál mind volumenben, mind értékben mérsékelt növekedést figyeltek meg 2020-ban a szénsavas üdítő kategóriában.


Palkó András- Coca-Cola

Palkó András
marketingüzemeltetési vezető
Coca-Cola HBC
Magyarország

– A cukormentes és alacsony kalóriatartalmú termékek egyre nagyobb választékban érhetőek el a boltok polcain és volumenben ez a leggyorsabban növekvő szegmens a szénsavas üdítőitalokon belül. Az egészségtudatos vásárlók számának gyarapodásával egyre többen választják a zéró vagy csökkentett kalóriatartalmú üdítőket – avat be Palkó András, marketing-üzemeltetési vezető.

Az értékesítési csatornákat vizsgálva megállapítja, hogy értékben és volumenben kiemelkednek a diszkonterek, amelyek a hipermarketekhez képest több mint kétszer akkora eladott volument generáltak a cukormentes szénsavas üdítők kategóriában, ami egyértelműen a nemzetközi márkáknak köszönhető.

Horváth Adrienn - MárkaÜdítőgyártó

Horváth Adrienn
marketingigazgató
Márka Üdítőgyártó

Horváth Adrienntől, a Márka Üdítőgyártó Kft. marketingigazgatójától megtudjuk: a magyarországi élelmiszergyártó ágazatok közül a hazai üdítőital-vállalkozások, illetve azok szövetsége, a MAGYÜSZ tettek elsőként cukorcsökkentési vállalásokat. Ezek elérésére minden gyártó akciótervet határozott meg, ami a receptúrák fejlesztését is érintette.

– Termékpalettánkat már ezt megelőzően is úgy alakítottuk, hogy figyelembe vettük a népegészségügyi rendelkezéseket és javaslatokat. A Márka üdítők minden kategóriában energiaszegények, illetve egyes italok, ízek kaphatók cukormentes verzióban is. Hisszük, hogy a termékpalettánk változatossága mellett ez is hozzájárul eredményeinkhez, ugyanis 2020-ban 35%-os növekedést értünk el – nyilatkozza Horváth Adrienn.

A Márka Üdítőgyártó Kft. marketingigazgatója azt látja, a kisebb kiszerelések forgalma jelentősen lecsökkent a piacon, míg a nagyobb, gazdaságosabb kiszerelések iránti kereslet emelkedett.

Nock-Vető Katalin
marketingvezető
Pek-Snack

– Az ABA 2019-es kutatása szerint az egészséges életmód trendje a péksütemények és kenyérfélék piacán is kimutatható, ugyanis a fogyasztók 43%-ának fontos, hogy az egészségesebbnek ítélt, teljes kiőrlésű változatot rakja a kosarába – mutat rá Nock-Vető Katalin, a Pek-Snack Kft. marketingvezetője.

Az elmúlt időszakban a cég fitt péksüteményei mellett további újdonságokat fejlesztett. A Fitt Aktív, Protein és Vegán termékek 2021 második felében lesznek elérhetőek a boltok polcain.

– Igyekeztünk a fogyasztók által már ismert és preferált termékeket olyan módon átalakítani, hogy az egészséges és aktív életmód segítői legyenek, és a péksüteményekre ne üres kalóriaként gondoljanak az emberek – ismerteti Nock-Vető Katalin.

Koósa Péter_Detki Keksz

Koósa Péter
ügyvezető igazgató
Detki Keksz

A Detki Keksz Kft. évtizedek óta jelen van ebben a piaci kategóriában. Kezdetben mindössze 3 diabetikus terméket gyártottak, azonban az elmúlt évek termékfejlesztéseinél az egészséges táplálkozási szándék kielégítését helyezték fókuszba, és ezt a termékkört is jelentősen bővítették.

– Jelenleg 10 hozzáadott cukor nélküli (HCN) termék található a portfóliónkban. A 2020-as évben ennél a termékcsaládnál közel 20%-os forgalmi növekedést sikerült elérnünk – tájékoztat Koósa Péter, ügyvezető.

Schobert Norbert
ügyvezető
Norbi Update Lowcarb

Schobert Norbert, a Norbi Update Lowcarb Zrt. ügyvezetője arról számol be, hogy bár 2020 második negyedévben visszaesést tapasztaltak, összességében pozitív eredménnyel zárták a tavalyi évet.

– Cégünk továbbra is a franchise-rendszer üzemeltetésében és fejlesztésében látja az elsődleges és legszakmaibb kiszolgálás lehetőségét. Szerencse, hogy mára a nagy láncok beszerzői is átlátják az életmódváltás fontosságát, és segítő szándékkal és proaktívan állnak a beszállítók rendelkezésére – jelzi Schobert Norbert.

 

 

 

 

Átalakult fogyasztói kör

– A fitt termékeinknek három fő célcsoportot határoztunk meg. Az első az egészségtudatos, aktív életet élő fogyasztók csoportja, akiknek a száma folyamatosan nő. Számukra a Pek-Snack Fitt Protein termékcsalád egy izgalmas, új fehérjeforrást jelent, amivel változatosságot csempészhetnek mindennapjaikba. A következő célcsoportunk a gondoskodó családanya, aki az egész családot tudatosan táplálja, mert jó anya és családmenedzser akar lenni. Nekik a Pek-Snack Fitt Aktív és Fitt Protein olyan reggeli- és uzsonnaopció, amely ízletes, gyors és kiváló tápanyagforrás. Utolsó célcsoportunkat „elvetemülteknek” kategorizáltuk be, akiknek az életük középpontjában áll a napi szintű mozgás, és mellette a tudatos táplálkozás is – vázolja Nock-Vető Katalin, aki azt is elárulja, hogy célcsoportjaik elsődleges szempontja a magas minőségű és ízletes tápanyagforrás, és ezen előnyök miatt hajlandóak az átlagosnál kicsivel magasabb árat is fizetni.

– Komplex szolgáltatást és bő választékot szeretnénk kínálni a piacon, mindezt a legmodernebb gyártási- és élelmiszer-fejlesztői technológiák alkalmazásával, annak érdekében, hogy a vevőkörünket ne csupán a valamilyen egészségügyi panasszal küzdők tegyék ki, hanem mindenki – fejti ki Schobert Norbert.

A Detki Keksz Kft. ügyvezetője arra hívja fel a figyelmet, hogy a diabeteszes betegek száma világszinten növekvő tendenciát mutat, illetve az egészségtudatosság jegyében is sokan választják a cukormentes, csökkentett szénhidráttartalmú termékeket, ami hozzájárul a piac dinamikus növekedéséhez.

– A fogyasztók összetétele kevésbé homogén napjainkban: míg korábban jellemzően az idősebbek vásárolták az ilyen jellegű termékeket, akik árérzékenyebbek is egyben, manapság a fiatalabb korosztály körében is egyre népszerűbbek. Ők kevésbé árérzékenyek, ugyanakkor keresik az újdonságot mind ízben, mind megjelenésben – jegyzi meg Koósa Péter.

Mindig kell valami újdonság

Horváth Adrienn azt tapasztalja, hogy az emberek egyre tudatosabbak a folyadékbevitel terén is, már nemcsak a mennyiségre, hanem a minőségre is kiemelt figyelmet fordítanak.

– A „karanténéletmóddal” a testsúlyprogramok is új lendületet kaptak, amelyeknek meghatározó része a hozzá illeszkedő, tudatos frissítés is. Az italok kiválasztásában fontos szerepe van az energiatartalom mellett az ízvilágnak, az újdonságnak és ezáltal az izgalomnak is. A korlátozott életkörülmények között a fogyasztók most még inkább keresik az impulzusokat, az újdonságokat – emeli ki a Márka Üdítőgyártó Kft. marketingigazgatója.

A Coca-Cola HBC Magyarország teljes körű italgyártó vállalatként minden fogyasztási alkalomra kínál termékeket a fogyasztóinak.

– Az újdonság ereje nagyban motiválja a fogyasztókat a cukormentes és alacsony kalóriatartalmú variánsok kipróbálására – avat be Palkó András.

Annak érdekében, hogy a vállalat segítse a fogyasztókat a tudatos döntés meghozatalában, törekednek átlátható és egyértelmű módon informálni vásárlóikat termékeik cukor- és tápanyagtartalmáról. Ezért is indította el a The Coca-Cola Company magyarországi leányvállalata néhány éve az Okoscimke.hu tudásbázis-weboldalt, ahol többek között kérdezz-felelek szekción és tudományos cikkeken keresztül tájékozódhatnak a cukor- és cukorhelyettesítők fogyasztásáról, a termékek összetevőinek hatásairól, az ezekkel kapcsolatos tévhitekről és az élelmiszerek címkéjén olvasható információk hasznosításának módjáról egyaránt.

Kevesebb cukorral, egyre több ízben

A Maspex Olympos Kft. az Olympos gyümölcsitalok portfóliójában 3 light terméket kínál, melyek azok számára készültek, akik szeretik a gyümölcsitalokat, de fontos számukra, hogy minél kevesebb kalóriát vigyenek be a szervezetükbe.

A termékek címkéi idén megújultak.

Peres Patrícia, Maspex

Peres Patrícia
brand manager
Maspex Olympos

– A magyar fogyasztók számára egyre fontosabb, hogy hazai termékeket vásároljanak, és mivel a Magyar Termék Nonprofit Kft. kommunikációs tevékenységének köszönhetően egyre többen ismerik a védjegyet és bíznak is annak hitelességében, mi is szerettük volna, hogy termékeink bekerüljenek a védjegyhasználók körébe. 2020 év végén megkaptuk ehhez a kedvező elbírálást az Olympos gyümölcsitalokra, így a grafika módosítása mellett a címkék frontoldalára felkerült a „Hazai termék” védjegy is – adja hírül Peres Patrícia, brand manager.

A vállalat Apenta Light szénsavas üdítői 0% hozzáadott cukorral készülnek azok számára, akik nem akarnak kompromisszumot kötni a kalóriák és a kellemes ízvilág között. A már hosszú idő óta elérhető málna, narancs, grapefruit-pomelo és kaktuszfüge ízek mellett a választékot idén tovább bővítették.

– A szőlőíz a magyar piacon hagyományosan közkedvelt, ezért idén januárban bevezettük az Apenta Light szőlő szénsavas üdítőt. A tavalyi év nagy slágere volt az Apenta Light görögdinnye ízű szénsavas üdítőnk, melyet limitált kiadásként dobtunk a piacra, azonban a nagy sikerre való tekintettel idén már állandó termékként van jelen a választékunkban – jelzi Peres Patrícia.

A közkedvelt Apenta+ portfóliójában egyszerre találhatóak meg az energiaszegény és a cukormentes termékek is. Az Apenta+ FIT és Apenta+ RELAX zero cukortartalmú termékek mellé két újdonságot is bevezettek 2020-ban.

– Az arónia-meggy ízű Apenta+ BODY támogatja testünket a normál vérnyomás, izomműködés és az oxigénszállítás fenntartásában. A narancsos ízű üdítőitalok kedvelői pedig kipróbálhatják a C-vitamin erejét. Az Apenta+ POWER-C termékünkben ugyanis 1000 mg C-vitamin van palackonként, amivel hozzájárul a fáradtság és kifáradás csökkentéséhez – egészíti ki Halász Gábor brand manager.

A Coca-Cola HBC Magyarország kínálatában a cukormentes és alacsony kalóriatartalmú szénsavas üdítők piacán a Coca-Cola Zero az abszolút közönségkedvenc, de legkedveltebb termékek közé lehet sorolni a Fanta Narancs Zerót és a Coca-Cola Zero ízesített variánsait is.

– Nagy hangsúlyt helyezünk az általunk kínált termékek innovatív jellegére. Ennek keretében bővítjük kalóriamentes italválasztékunkat, illetve számos termékünk kalóriatartalmát is csökkentjük. 2020-ban is számos újdonsággal készültünk a vásárlóinknak az egész portfóliónkban. A legújabb limitált kiadású Coca-Cola Zero Fahéj már országszerte több kiszerelésben is elérhető, és nagy népszerűségnek örvend. Emellett a klasszikus ízek kedvelőinek is biztosítottunk újdonságot tavaly májusban: a Fanta Citrom Zerót és kis kiszerelésben az alma-licsi ízeket – eleveníti fel Palkó András.

A Márka Üdítőgyártó Kft. első négy, örök klasszikus ízének fix rangsora: szőlő, meggy, narancs és málna – a három dobogósból létezik cukormentes verzió is.

Horváth Adrienn elmondása szerint jelenlegi fejlesztéseiknek a gyártási kapacitásuk szab csak határt, amin nagyban fog segíteni egy újabb gépsor telepítése, melynek előkészítő folyamatai már javában zajlanak. 2021-re is számos újdonsággal készültek: az évet egy új termékkategóriával indították, a szénsavas, 20% gyümölcstartalmú Márka Juicy Soda családdal, három klasszikus ízben. A következő új családtag a Márka Szeder ízű Limonádé lett, amelyet a Mangó-Sárgadinnye 25%-os Fruitica gyümölcsital követett. Az új ízzel pedig a brand arculata is megújult.

Egészséges alternatívák

A Norbi Update Lowcarb Zrt. minden termékkategóriája kiválóan teljesít, az egészséges édességek, desszertek és snackek különösen nagy népszerűségnek örvendenek.

– Folyamatosan figyeljük a trendeket, hazai és nemzetközi piackutatásokat végzünk annak érdekében, hogy mindig a legkeresettebb kategóriában tudjunk újat nyújtani. Jelenleg a Street-food ételektől (KETO Sajtburger, Libamájas burger, Wrap, Hot-dog stb.), a KETO élelmiszerektől, valamint az új süteményeinktől várunk sokat, szerencsére úgy néz ki, hogy nem alaptalanul – jegyzi meg Schobert Norbert.

A Detki Keksz Kft. a tradicionális háztartási keksz kategóriát elérhetővé tette hozzáadott cukor nélküli formában is, ezáltal a sütés területén is kínálnak alternatívát azoknak, akik ilyen jellegű édességet szeretnének otthon készíteni. Kétféle HCN cookies termékük szintén népszerű a fiatalok körében.

– Az elmúlt év végén léptünk piacra a termékkör legújabb tagjával: VITÁL almárkával megjelenő kekszünk teljes mértékben megfelel az említett piaci trendnek, amellett, hogy hozzáadott cukor nélküli termékről van szó, teljes kiőrlésű lisztből készült, valamint élelmi rostban gazdag. Terveink között szerepel a funkcionális termékkör további bővítése is – vetíti előre Koósa Péter.

A Pek-Snack Kft. meglévő termékei között nincs releváns különbség a keresettséget tekintve, mind a kakaós csiga, mind a szilvás táska népszerű a fogyasztók körében.

Folyamatosan bővítik a szénhidrátcsökkentett termékeik kínálatát, illetve a protein és vegán termékek kategóriáját is. A Fitt termékcsaládokon kívül 2021 második felében megjelenik a Pek-Snack Extra termékcsalád is, amely egyedülállóan magas, 42-46%-os töltelékaránnyal rendelkezik.//

Kapcsolódó cikkeink