Teret nyerhetnek a baromfimájasok

Szerző: Szalai László Dátum: 2022. 11. 21. 10:00

A homogén, kenhető májas igazi hungarikum, és az erős hagyományok stabil eladásokat biztosítottak neki COVID idején is. Az idei őszt azonban a gyártók nem várhatták nyugodtan: az alapanyagárak és más költségek növekedése újra próbára teszi a vásárlói hűséget. Várhatóan a kisebb, kedvezőbb árpontú variánsok kerülnek majd előtérbe, és teret nyerhetnek a baromfimájasok is.

A kenőmájas a fogyasztói szokások alapján nem elsődleges húskészítmény, de a magyar étkezés egyik állandó részese, hűséges vevőkörrel.

Benkő András-KaiserFood

Benkő András
kereskedelmi és marketingigazgató
Kaiser Food

– A COVID hatása ebben a termékkategóriában nem igazán tükröződik – mondja Benkő András, a Kaiser Food Kft. kereskedelmi és marketingigazgatója. – Általánosságban elmondható, hogy a stabil fogyasztói bázis miatt a kenőmájasok forgalma kiegyensúlyozott.

Ha a COVID nem is, a közelmúlt makrogazdasági fejleményei (mindenekelőtt az alapanyagok drasztikus drágulása) ezt a piacot is felbolygatták.

A termékkategória eladásai hagyományosan ősztől emelkednek – nos, a most induló szezonra az általános költségnövekedés már rányomja bélyegét, jelzi Kováts Tamás, a Trade Group Europe Kft. kereskedelmi igazgatója:

Kováts Tamás, Trade Group Europe

Kováts Tamás
kereskedelmi igazgató
Trade Group
Europe

– Az inflációs és a dráguló alapanyagok ebben a szegmensben is egyértelműen előtérbe helyezik az olcsóbb termékeket, irántuk a kereslet várhatóan emelkedni fog – jósolja Kováts Tamás. – Gondolok itt például a baromfialapú termékekre, vagy a kis kiszerelésű, alacsony árponton elérhető májasokra. Ez már most egyértelműen látszik a vásárlói igényeken.

A nagykereskedelmi csatornában a kenősáru évek óta stagnál, informálja lapunkat Kanizsai Tóth Csaba, a FÁN Group Kft. cégvezetője.

– Az látható, hogy a gyártók szívesen innoválnak ebben a szegmensben, különböző ízekkel kísérletezve, ám jellemzően a vidéki piac nem növekszik – teszi hozzá. – A saját márkák folyamatosan teret nyernek, a „jó minőség, közepes áron” filozófia jegyében. A baromfihús-készítmények aránya szintén emelkedik (egyelőre főként a párizsi, virsli és sonka kategóriákban), ami egyben az egészségtudatos(abb) fogyasztói attitűdnek is köszönhető.

A szigorítás emelte a minőséget

Tamáskovitsné Gila Éva

Tamáskovitsné
Gila Éva
marketingmenedzser
Gyulahús

A hazai májasok sajátossága a krémszerűség, a viszonylagos homogenitás. Magát a kenhető májast mintegy 40 évvel ezelőtt „találták fel” a Gyulai Húskombinátban. A nemzetközi piacokon máig inkább szemcsés, morzsalékos a májasok metszéslapja. A homogenitás inkább a konzervkészítményekre jellemző külföldön is, ott kevésbé elterjedt a bélbe töltött máj vagy májas készítmény. Inkább pástétomokat kínálnak, melyet cserép- vagy üvegedénybe tesznek, tudjuk meg Gila Évától, a Gyulahús Kft. marketingmenedzserétől.

– A kenőmájas forgalmi volumene a feldolgozott húskategóriában 5% körül mozog, értékben kicsit kisebb súllyal szerepel, az olcsóbb termékek közé tartozik – tér át a gasztrokulturális jellemzőkről a hazai piac elemzésére Gila Éva. – A pár évvel ezelőtt lefutott élelmiszerkönyvi szabályozás jót tett a kategóriának. A Gyulai receptúráján egyenként nem kellett változtatni: eredendően magas a májtartalma, illetve glutén- és laktózmentes.

Hosszú távon a magyar fogyasztókat az ízélmény vezérli, ez felülír mindent, tudjuk meg tőle. A cég tavaszi, a Trend Piackutató Kft.-vel bonyolított kutatásából többek között kiderült, hogy egyre tudatosabbak a fogyasztók, jobban figyelnek arra, mit esznek, de az igazán nyerő páros az egészséges és finom étel. Ha nincs egészségügyi kockázat, a finomabb étel viszi a pálmát, de öröm, ha a finom egészséges.

Mini, midi, maxi

Gyulán tavaly régi terv vált valóra, amikor piacra dobták a Gyulai Minimájast, 4 darabos, 50 g-os gyűjtőcsomagolásban. A termék el is nyerte az Érték és Minőség díjat.

– A mini kiszerelés mellett az 500 g-os is jól megy, de a Gyulainál a klasszikus töltősúly a 125 g – informál bennünket a marketingmenedzser. – Ebben a kiszerelésben több ízesítést kínálunk – a tavaly szintén Érték és Minőség díjat kapott medvehagymást, a régóta ismert majoránnást és a két vezértermékünk gyümölcsét, a kolbászfűszeres májast. A vásárlók igénylik a termékfejlesztést, de a döntő forgalom a klasszikus májasból realizálódik.

A cég idén ősszel komoly online kampánnyal támogatja májasait: felhívja a fogyasztók figyelmét a glutén- és laktózmentességre, receptötleteket kínál a www.szeretemagyulait.hu oldalán, YouTube-videókat futtatnak, és a kereskedelmi partnereiknél is a májasra helyezi a fókuszt.

– Piackutatásaink során fogyasztói problémaként jelent meg, hogy a májas felbontás után barnul – jelzi Gila Éva. – Ez egy természetes élelmiszer-oxidációs folyamat: ha valaki nem fogyasztotta el egy étkezés során a teljes mennyiséget, akkor oxigén jelenlétében elszíneződés indulhat a termék felületén. Erre adunk egy pofon egyszerű megoldást, a felbontott májast egyszerűen csipeszeljük le, elzárva az oxigéntől már nem fog barnulni. Hogyan? Fenti oldalunkon ezt is megmutatjuk.

A Gyulahús 2022 őszén is becsatlakozik a Magyar Termék Nonprofit Kft. közösségi játékába: október közepétől mind a májas, mind szárazáru termékeik promócióban vesznek részt, értékes nyereményekkel.

A gyártók szívesen innoválnak ebben a szegmensben

Szezonális újdonságok

A Trade Group Europe által forgalmazott termékek palettájáról a kenősáru kategória zászlóshajója a ZIMBO Prémium viaszos borjúmájas natúr és sülthagymás ízben, 900 g és 400 g kiszerelésekben. Emellett sertésmájast is kínálnak 125 g-os kiszerelésben. A termékek nagyon közkedveltek a fogyasztók körében, nem véletlenül: a Magyar Ár-Érték Arány Kutató Egyesület idei vaktesztjén a viaszos borjúmájas szerezte meg az első helyet.

– Termékeink mindkét variációban magas minőséget képviselnek a piacon – szögezi le Kováts Tamás. – A kategóriában limitált variációkat tervezünk bevezetni, idényjelleggel. Meglepetéseinkkel a fogyasztók nemsokára találkozhatnak az üzletekben!

Marketing tekintetében mind a fizikai üzletekben, mind az online térben aktívan jelen vannak.

– Nagyon fontosnak tartjuk mindkét területet, minden visszajelzés azt igazolja, hogy a csatornák adta lehetőségeket ki kell használni – hangsúlyozza a kereskedelmi igazgató.

A baromfi alapú, illetve a kis kiszerelésű, alacsony árponton elérhető májasok keresettsége nőhet a jövőben

Hagyományok, ha találkoznak

A Kaiser kenőmájas-portfóliója sertésalapú. Az elmúlt hónapok értékesítési adatai alapján ebben a szegmensben növekedést tapasztaltak, tudjuk meg Benkő Andrástól, aki egy újdonság közelmúltbeli bevezetéséről is beszámol:

– A kenőmájas kategória a hagyományos magyaros ízvilág képviselője. Ennek megfelelően egy másik nagy hagyományokkal rendelkező termékünkkel párosítottuk össze, a Csabai kolbásszal. Ez a párosítás az első tapasztalatok, fogyasztói visszajelzések alapján nagyon jól sikerült.

Ahhoz, hogy termékeik széles skáláját minél szélesebb körben bemutathassák, kipróbáltathassák a fogyasztókkal, számos kóstoltatást szerveznek, amit online kommunikációval is erősítenek annak érdekében, hogy a Kaiser brandhez minél szorosabban társuljon a májas kategória, árulja el végezetül a kereskedelmi és marketingigazgató.

A forgalmazónak is fontos az erős marketing

Kanizsai-Tóth Csaba-FÁN Group

Kanizsai-Tóth Csaba
cégvezető
FÁN GROUP

A FÁN Group továbbra is meghatározó pozícióban akar maradni a frissárupiacon, ezért innovációs stratégiáját is ennek szellemében alakítja.

– Jelenleg elsősorban a virsli és a sonka, valamint szalámi kategóriában látunk lehetőséget a termékfejlesztésekre – árulja el Kanizsai Tóth Csaba.

Az elmúlt évek erőteljes marketingmunkája tovább folyik, teszi hozzá a cégvezető:

– Folytatnunk kell azt a típusú munkát, amit elkezdtünk, és amiben hiszünk! Ma már nagyon fontos, hogy marketing­alapú értékesítési stratégiája legyen egy feldolgozónak, de a forgalmazónak úgyszintén. A kommunikációs csatornák tekintetében jövőre is maradunk a social media platformjain. TV-kampányt egyelőre nem tervezünk, de rádiós megjelenésen gondolkozunk. //

 

Ez a cikk a Trade magazin 2022/11. számában olvasható

Kapcsolódó cikkeink