Magazin: Kemény küzdelem a kereskedők és a fogyasztók figyelméért
A gluténmentes, laktózmentes és szénhidrátcsökkentett termékek gyártóinál és forgalmazóinál nehezebb helyzetben vannak azok a vállalkozások, amelyek az egyéb adalékanyagoktól való mentességet állították fókuszba termékfejlesztéseik során. Az előző kategóriákban már viszonylag tájékozottak mind a fogyasztók, mind a kereskedők. Ezzel szemben az „egyébmentes” termékek szerepéről még egyik fél sem rendelkezik kellő ismeretanyaggal, az ezen a területen működő cégekre sok egyéb mellett jelentős edukációs feladatok is várnak.
A Sága Foods Zrt. kereskedelmi vezetőjétől megtudjuk: a húsipari termékek piacára is kihat az a tendencia, hogy egyre több magyar fogyasztó keresi a különböző adalék- és allergénanyagoktól mentes termékeket a diagnosztizált ételintoleranciája miatt, vagy csak azért, mert szeretne egészségesebben táplálkozni.
– Mivel a Sága termékei ezeknek az elvárásoknak túlnyomórészt már régebb óta megfelelnek, nem kell tartaniuk attól, hogy a változó fogyasztói szokások negatívan befolyásolnák eladásaikat – avat be Szalayné Szilvágyi Erzsébet.
Gombár Norbert, a Luxfood Kft. ügyvezetője arról számol be, hogy termékük, a Genuine Coconut kókuszital forgalma jóval elmarad a környező országokban realizálódó forgalmaktól, ahol tudatosabbak és nem annyira árérzékeny pénztárcával rendelkeznek a fogyasztók. Ennek okát egyrészt abban látja, hogy ez a termékkör még mindig nem élvez elegendő figyelmet a kereskedők részéről, másrészt a kókusz nem kifejezetten szerepel a magyar emberek ital-, illetve étlapján.
– Sajnálatos azt látni, hogy az élelmiszerek a polcra jutás fázisában drágulnak meg, és legtöbb esetben nem a termelőnél vagy forgalmazónál csapódik le a haszon nagyobb része. Kisvárosi polgárként elmondhatom, hogy bármely üzletlánc „minden mentes” polcai mellett elhaladni maximum négy, nem túl nagy lépésből áll. Nincs kínálat. Ha van is, az centralizált, nagyvárosközpontú – jelzi Gombár Norbert.
Nehézséget okoz az elérhetőség és a láthatóság
Az MCS Vágóhíd Zrt. szakemberei úgy látják, továbbra is minden kimutatás szerint a legfontosabb szempont az ár, és csak ezt követi a minőség a vásárlói döntések meghozása során.
– Elmondható, hogy az a fogyasztói csoport, amely egészség- és környezettudatos, nagyjából összecseng azzal a réteggel, akik életritmusuk és preferenciáik alapján egyre inkább a kényelmi kiszereléseket, a minél konyhakészebb termékeket keresik. Prémium termékcsaládunkban több szeletelt és kockázott termék megtalálható, emellett a védőgázas, illetve skin csomagolások is a felhasználók kényelmét szolgálják – jegyzi meg Kalácska Ágnes, marketing és sales manager.
A Luxfood Kft. terméke az első 100%-ban certifikált organikus kókuszvíz, mely a saját héjában fogyasztható. Csomagolását és beltartalmi értékeit figyelembe véve érzékelhető a különbség a feldolgozáson és hőkezelésen átesett Tetra Pak, PET- és alumíniumdobozos kókuszvizektől, a minimálisan szükséges csomagolásnál pedig biológiailag lebomló anyagokat használnak.
– Árfekvés tekintetében az eladási csatornák és azok hajlandósága a termék bevezetésére a legnagyobb problémánk. Amennyiben több üzletláncban és nagyobb felületen találkozhatna vele a vásárló, úgy az ismertség mellett nőne a vásárlói kedv is, a volumennek köszönhetően pedig csökkennének a fuvardíjak, melyeket tovább tudnánk érvényesíteni a vásárlók felé. Van még min dolgoznunk – hívja fel a figyelmet Gombár Norbert.
A Sága a Fitt szárnyashústermékeivel a valamilyen ételintoleranciában szenvedők mellett azokat a fogyasztókat célozza meg, akik szeretnének minél egészségesebben táplálkozni, és lehetőség szerint kerülik a színező és ízfokozó adalékokat is. A termékfejlesztésben fontos a vállalat számára a sportos életmódot folytató, ezért fokozott fehérjebeviteli igényű vásárlók igényeinek kielégítése is.
– Ma már szinte alapelvárás, hogy a továbbfeldolgozott húskészítmények szója-, glutén-, laktóz- és nátrium-glutamát-mentesek legyenek. Néhány éve még ezek a tulajdonságok kiemeltek egy-egy terméket a többi közül, mostanra azonban megfordult a helyzet, hiszen az az áru kerül hátrányba, amelyik ezeknek az elvárásoknak nem felel meg – fejti ki Szalayné Szilvágyi Erzsébet. – A só- és zsírtartalom csökkentésével, a különböző adalékanyagok elhagyásával lehet eleget tenni az egészségtudatos vásárlók igényeinek, ugyanakkor ezt úgy kell megvalósítani, hogy az új termékek ízvilága ne térjen el jelentősen a megszokottól. Erről ugyanis nem szívesen mondanak le a vásárlók.
Egészséges hűsítők
2019-ben számos vegán újdonságot vezetett be az Algida a jégkrémpiacra. Három márkától három termékformátum érkezett: pálcikás, családi és multipack jégkrémek.
– A Magnum 1989 óta magas minőségű alapanyagairól, az ikonikus roppanós csokoládérétegről és a lágy jégkrémről ismert. A Magnum élményt pedig mostantól a vegán étrendet követők is 100%-ban élvezhetik. A Magnum Vegán Mandula lágy vegán vanília jégkrém, roppanós köntösben, manduladarabokkal. A Magnum legkedveltebb variánsának vegán verziója két formátumban található meg a boltok polcain, pálcikás és 4 darabos multipack kiszerelésben – tájékoztat Purman Fanni, az Unilever Magyarország Kft. brand managere.
A Ben&Jerry’s története 1978-ban indult Amerikában, napjainkra pedig több mint 40 országban elérhető. A Ben&Jerry’s jégkrémek gondosan válogatott összetevőkből, sok-sok keksz-, sütemény- és csokoládédarabkával és szószörvénnyel készülnek. Az új vegán jégkrémek ugyanezt biztosítják, „csak a tehén nélkül”. Amellett, hogy vegánok, tejfehérjementesek is, a tejfehérje-allergiások is nyugodtan fogyaszthatják.
A krémes és csokis finomságok mellett két frissítő pálcikás jégkém is elérhető már a Solerótól. A Solero termékcsalád az Epres és az Ananászos Smoothie jégkrémmel van jelen a piacon. Az Epres Solero Smoothie egy 35% gyümölcstartalmú jégkrém, gyümölcsdarabkákkal, amely mindössze 50 kilokalóriát tartalmaz.
– Fontosnak tartottuk, hogy bevezessünk olyan vegán termékeket is, amelyek a gyümölcsös ízek szerelmeseinek kedveznek, és úgy gondoljuk, hogy ezekkel kiegészülve sikerült kialakítanunk egy sokszínű portfóliót a vegán fogyasztóink számára – hangsúlyozza Purman Fanni.
Kiemelten fontos a kommunikáció
A Sága az egészségtudatos, mentes termékeket kereső vásárlók igényeit elégíti ki új termékcsaládjával, a Fitt-tel. Emellett hamarosan a boltokba kerül a Sága másik újdonsága, a fiatalok igényeire kifejlesztett Füstli Junior, amely vékonyabb és rövidebb lesz a szokásosnál. A magasabb hústartalmú Füstli Juniort a fiatalok számára vonzó, négyféle csomagolásban hozzák forgalomba.
A Fitt termékek esetében a Sága számára új csatornákon is kommunikáltak, Fitt kihívás nyereményjátékkal indították el Instagram-oldalukat, illetve több influencerrel is sikeresen együttműködtek.
– A Sága szórólapokkal is tájékoztatja a vásárlókat az új termékek előnyéről, valamint kóstolókon ismerteti meg őket az új ízekkel – mondja Szalayné Szilvágyi Erzsébet.
Az MCS Vágóhíd Zrt. legnépszerűbb termékei a 30% zsírtartalmú darálthús, a szeletelt tarja, illetve a hártyázott szeletelt karaj, melyek nemcsak GMO-mentesek, de antibiotikummentes hízótakarmány és magasabb állatjólét is növeli értéküket.
Idén jelentek meg a piacon skin pack csomagolású termékeik, amely sertés termékek esetén nem megszokott csomagolási forma, viszont még jobban hangsúlyozza a termékcsalád exkluzivitását, prémium mivoltát.
– A teljes GMO-mentesség, az antibiotikummentes takarmányozás hízófázisban, illetve a magas állatjólét kombinációja egyedülálló a magyar piacon, így a PICK Friss hús prémium termékcsalád megismertetéséhez elengedhetetlen az intenzív kommunikáció és edukálás.
A fogyasztói edukációt kiemelten fontosnak tartjuk, ezt rövid videókkal, weboldalunkon külön menüponttal, illetve rövid leafletekkel támogatjuk – fejti ki Kalácska Ágnes.
A Luxfood Kft. kínálatában a Genuine Coconut kókuszvíz, valamint a zöldspárga és az édesburgonya található meg. A három termék közül ez idáig a zöldspárga értékesítése a legeredményesebb.
Legfrissebb termékük a Genuine Coconut Drink & Eat, mely egy sokkal nagyobb, több kókuszvizet tartalmazó, nagyobb kókuszhústömeggel rendelkező GIANT kókuszdiófajta.
– Szórólapokkal és a terméken elhelyezett logóval igyekszünk felhívni a fogyasztók figyelmét arra, hogy a termékeink mind olyan – fair trade – méltányos kereskedelmi megállapodásokon alapuló harmadik országban lévő gazdaságokból érkeznek, ahol a termesztők tisztességes árat kapnak a kókuszdiókért, amivel segítjük az ott élők gazdasági, edukációs helyzetét és boldogulását – emeli ki Gombár Norbert.
Amennyiben az értékesítési számok azt sugallják, hogy érdemes, a kóstoltatások mellett szeretnének ismert és új reklámarcokat is bevonva TV-reklámban és egyéb online felületen is hirdetni.
B . K.
Kapcsolódó cikkeink
A növényi alapú jövőért felhagy a hústermékgyártással a Gruppo Tonazzo
Az olasz Gruppo Tonazzo bejelentette, hogy az év végéig felhagy…
Tovább olvasom >Megnőtt a vegán ételek iránti kereslet a brit reptereken
Az Egyesült Királyság legnagyobb, a London Stansted, az East Midlands…
Tovább olvasom >Sok sót tartalmaznak és drágák az új generációs növényi alapú húsok
Míg a növényi alapú húshelyettesítők nagy többsége a hússal szemben…
Tovább olvasom >További cikkeink
Aprópénztől csörgő zsebek
A tavalyi évhez képest, amikor az életünk a feje tetejére…
Tovább olvasom >Van okunk óvatos optimizmusra
Hogyan alakul a magyar gazdaság a következő években? Milyen kihívásokkal…
Tovább olvasom >A beszállítói és beszerzői célok ugyanazok, de csatornánként mások a kihívások és tervek – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
Keddtől a kiskereskedelem tudományában mélyedhettek el az FMCG-szabadegyetem hallgatói a…
Tovább olvasom >