Kakaó- és cukordrágulás: mit várhatunk a boltokban húsvét előtt?
Az elmúlt hónapokban rendkívül jelentős mértékben emelkedett a kakaó és a cukor ára a nemzetközi piacokon, melynek fő okai a termőterületeken fellépő problémák – állítják szakértők. De vajon mennyire érezzük meg mi, fogyasztók ezt a drágulást, és milyen mértékű áremelkedés várható az üzletekben a nemzetközi helyzet miatt?
A húsvét közeledtével különösen érzékeny téma a csokoládé árának alakulása, hiszen ez az ünnep elengedhetetlen kelléke. A folyamatosan zsugorodó infláció ellenére az idei csokoládédömping drágulása várhatóan kevésbé lesz markáns, mint tavaly, ám így is számíthatunk meglepetésekre a boltokban. A fogyasztók által észlelt árváltozásokat több tényező befolyásolja, köztük a nyersanyagpiaci alakulás és a termelési folyamatok változásai.
„Amikor a nyersanyagpiacon emelkedni kezdenek az árak, akkor számíthatunk arra, hogy ez előbb vagy utóbb a kiskereskedelemben is megjelenik. Ahhoz lehet a legjobban hasonlítani, mint amikor a világpiacon növekszik az olaj ára vagy a dollár erősödik. Ekkor ugyanis számíthatunk arra, hogy egy-két hét múlva a MOL emelni fogja itthon a gázolaj és a benzin árát. A gyártó úgy gondolkodik, hogy neki kelleni fog még sokáig a nyersanyag, ezért szerződéseket köt a beszállítóival arról, hogy a nyersanyag, jelen esetben a kakaó árát egy adott árfolyamon vásárolja meg – de ha tartósan emelkedik az ár a világpiacon, akkor időbeli eltolással bár, de számíthatunk arra, hogy mi is drágábban jutunk majd a kész termékekhez a boltokban”
– mondta el a Pénzcentrum kérdésére Bukta Gábor, a Concorde elemzője.
A kakaó árának drágulásában a termőterületeken fellépő problémák, például az afrikai országokban tapasztalható kedvezőtlen időjárás és növénybetegségek játszanak fő szerepet. Elefántcsontpart, Ghána és Indonézia, mint a kakaóbean termelésének fő kibocsátói, komoly visszaesést tapasztaltak a termelésben. Az Elefántcsontparton leállították a határidős értékesítést a kedvezőtlen időjárási körülmények miatt, ami további áremelkedést generált a nemzetközi piacon. Emellett az alvilág is reagált a helyzetre, így a csempészet is komolyan felütötte a fejét.
A kakaó drágulásában szerepet játszik a csempészet is, mivel a szomszédos országok magasabb felvásárlási árat fizetnek. Ezen felül, a piaci szereplők az árfelhajtó hatást erősítették azzal, hogy kevésbé fedezték le a vásárlásaikat a határidős piacon, ami magasabb árakhoz vezetett a nyersanyag későbbi beszerzésekor. A világpiaci kakaó ára az elmúlt hónapokban megduplázódott, ami természetesen a végfelhasználókra is kihat.
A kakaó ellátási láncának összetettsége további tényezőt jelent az árak alakulásában. A kakaótermesztő országoktól a csokoládé polcokra kerüléséig több fázison keresztül halad a feldolgozási folyamat, és a nyersanyag árának emelkedése végül a végtermék árában is megjelenik, bár százalékosan kisebb mértékben.
„Több fázison megy keresztül a folyamat, mire a termesztett kakaóbabból az üzletek polcain elérhető csokoládé lesz. A kitermelő országokban végzik a betakarítás után az erjesztést és a szárítást. Korábban a feldolgozást (pörkölés, őrlés) jellemzően a célországokban végezték, de egyre gyakoribb, hogy már a termelő országban is el tudják végezni. Ezt követően jön a csokoládétermék gyártása, majd a nagykereskedő és a kiskereskedő jön az ellátási láncban, melynek végén a vásárló áll. Mivel a nyersanyag ára emelkedett nagymértékben, az a végtermék árában is meg fog jelenni, de százalékosan kisebb mértékben”
– fogalmazott Varga Zoltán, az Equilor senior elemzője.
A kakaó- és cukordrágulás hatása tehát számos tényezőtől függ, ám a végfelhasználók számára ez a folyamat mindenképpen érezhető lesz. A csokoládégyártók különböző stratégiákkal védekezhetnek az áremelkedés ellen, például a kakaótartalom csökkentésével vagy a termék méretének csökkentésével. Azonban a húsvét előtt érdemes számításba venni, hogy a kedvenc csokoládéink ára kissé magasabb lehet az előző évekhez képest, és ez a trend akár hosszabb távon is folytatódhat.
Kapcsolódó cikkeink
Árverseny a dubai csokiért: a Lidl újabb kedvezménnyel robbantott
Újabb fordulatot vett a dubai csoki árversenye: a Lidl most…
Tovább olvasom >Az idei karácsony slágertermékei a dobozos csokoládé-válogatások és a játékok
Az idei karácsonyi szezon slágertermékei a csokoládé-válogatások és az edukatív…
Tovább olvasom >Izgalmas kérdés, hogyan fog alakulni az ünnepi édességpiac
A kiskereskedők nehéz helyzetben futnak neki az ünnepi szezonnak, ami…
Tovább olvasom >További cikkeink
KSH: novemberben a kiskereskedelmi forgalom az előző év azonos időszakit 4,1, az előző havit 0,6 százalékkal haladta meg
2024. novemberben a kiskereskedelem forgalmának volumene a nyers adat szerint…
Tovább olvasom >NGM: láthatóan kezd visszatérni a lakosság bizalma
A kormány azon dolgozik, hogy a gazdaság jobban teljesítsen, így…
Tovább olvasom >Fidelity Kitekintés 2025: Az USA készen áll a reflációra
A republikánusok fölényes győzelme a novemberi választásokon jelentősen megváltoztatta a…
Tovább olvasom >