Az idén várhatóan kisebb lesz a húsvéti bárányexport a tavalyinál
Az átlagos 100-120 ezer húsvéti báránynál az idén várhatón mintegy 10 ezerrel kevesebbet lehet majd exportálni Olaszországba, miközben az elérhető ár is csökken – mondta Bátor Árpád, a Juh Terméktanács elnöke az MTI-nek hétfőn, hozzátéve, hogy ez a magyar juhtartók számára rendkívül kedvezőtlen, hiszen a bárányexport 85-90 százaléka az olasz piacra irányul.
Tavaly a 20-24 kilogrammos húsvéti pecsenyebárány ára mintegy 3,2 euró volt kilogrammonként, míg az idén a kereslet csökkenése miatt átlagosan 2,5-2,7 euróra mérséklődött.
Bátor Árpád tájékoztatása szerint a tenyésztők úgy kívánnak segíteni az olasz értékesítési gondokon, hogy más országokba is szállítanának, ám például Izraelben és az észak-afrikai országokban csak a pecsenyebáránynál nagyobb, 30-35 kilogrammos állatokat lehet eladni. Ez azt jelenti, hogy igen kockázatos az értékesítés, mert az ilyen súlyú állatokat máshol nemigen lehet értékesíteni, így kiszolgáltatottá válnak az állattartók – mondta.
Magyarországról évente átlagosan mintegy 600 ezer bárányt vágnak le, ennek mintegy 90 százaléka exportra kerül, a kivitel 85-90 százaléka Olaszországba irányul. Az olaszországi export mintegy 20-25 százaléka a húsvéti bárány.
A juhtenyésztőknek gondot jelent az is, hogy a gyapjúra nincs kereslet, miután bedőlt a kínai piac azon része, amely a magyar gyapjút vásárolta – jegyezte meg.
A magyar juhtartás éves árbevétele átlagosan mintegy 20 milliárd forint, ami az utóbbi években nem nőtt, ugyanúgy, ahogy az ágazat támogatása sem, ez anyajuhonként 24 euró (7200 forint), és mindent összevéve – például a de minimis támogatást is – összesen 7,5 milliárd forintot tett ki tavaly, szemben az előző év 8 milliárd forinttal – ismertette a terméktanács elnöke. Úgy vélte, ahhoz, hogy egy gazdálkodó haszonnal tarthassa állatait a mostani 20 ezer forintról 27-30 ezer forintra kellene emelni átlagosan az egy anyajuhra vetített éves árbevételt.
Tavaly mintegy 965 ezer anyajuh volt az országban, ám éppen a tenyésztési nehézségek miatt számuk érzékelhetően csökken – mondta Bátor Árpád. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Szallas.hu: pünkösdkor majdnem annyian utaznak, mint húsvétkor
Pünkösdkor közel annyian utaznak idén, mint húsvétkor a Szallas.hu előfoglalási…
Tovább olvasom >A külföldi turisták Budapesten kívül nem nagyon mennek máshova
A KSH márciusi turisztikai eredményei kiugró növekedést mutatnak, amely elsősorban…
Tovább olvasom >MTÜ: nőtt a húsvéti forgalom a szálláshelyeken
A tavalyi ünnepi hosszú hétvégéhez képest 3 százalékkal magasabb forgalmat…
Tovább olvasom >További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >