Jövő a jelenben
A novemberben már harmadik alkalommal megrendezett Plant-Powered Perspectives üzleti konferenciának a METRO Gasztroakadémia adott otthont. A rendezvény Magyarország első számú növényi alapú élelmiszeripari eseménye, a V4-országokban tartott rendezvénysorozat magyarországi állomása.
A cikk a Trade magazin 2023/12-01. lapszámában olvasható.
Az idei rendezvény fókuszában a HoReCa szektor állt, ennek megfelelően a szervezők a hallgatóságba vendéglátóhelyek és catering cégek vezetőit és tulajdonosait, séfeket és cukrászokat, élelmiszergyártó és -forgalmazó cégek képviselőit várták. Az esemény megnyitóját Péntek Csaba, a Vegan Business Circle alapítója tartotta.
Kiemelt vendégként dr. Felkai Beáta Olga, az Agrárminisztérium élelmiszeriparért és kereskedelempolitikáért felelős helyettes államtitkára a növényi alapú élelmiszerek szabályozásának kérdéskörében osztotta meg az Agrárminisztérium álláspontját a hallgatósággal.
A helyettes államtitkár asszony előadásának középpontjában a Magyar Élelmiszerkönyvben definiált hagyományos élelmiszerfajták és azok valamilyen okból módosított változatainak viszonya állt. Elemzésének a fenntartható fejlődési rendszer – globális és hazai – kereteinek és célkitűzéseinek értelmezése, valamint a klímasemlegesség megvalósítását segítő stratégia célok és területek rövid bemutatása adott keretet.
A fő hangsúlyt a módosított élelmiszerek társadalmi, etikai, jogi, élelmiszer-biztonsági kontextusának bonyolultsága kapta. A szakember elmagyarázta és példákkal támasztotta alá, hogy a számos nehézség és látszólagos ellentmondás ellenére miért kell szabályozni a területet, és hogy az érzelmi és üzleti megfontolások mentén alakított termékkommunikáció hogyan sértheti a fogyasztók érdekeit. Prezentációja végén gondolatébresztőként számos olyan, nehezen megválaszolható kérdést tett fel a hallgatóságnak, amelyek tisztázásával a növényi alapú élelmiszerek státusza is könnyebben behatárolható.
A változás küszöbén című előadásában Nagy Ervin, a Növényi Alapú Élelmiszereket Gyártók és Forgalmazók Országos Szövetsége (NÉGYOSZ) elnöke bemutatta a szervezet alapvető céljait, tevékenységét és néhány érdekes projektjét. Elmondta: a szervezet fő feladatának tekinti a növényi alternatívák megismertetését a magyar társadalommal és hatékonyan képviselni a gyártók, forgalmazók érdekeit a hazai jogrendszerben. A NÉGYOSZ tavalyi megalakulása óta számos konkrét eredménnyel büszkélkedhet, többek között egyeztetések Gazdasági Versenyhivatallal, az Agrárminisztériummal és a Közétkeztetők és Élelmezésvezetők Országos Szövetsége által rendezett verseny támogatása, ahol a büntetés-végrehajtási intézet három csapatának mentorálását segítették. Ezenfelül sikeres volt az elmúlt év során szervezett workshop is.
Sárga Diána, a Nestlé vezető dietetikusa a növényi alapú étkezés perspektíváiról tartott előadást Fehérjebevitellel útban a növényi táplálkozás felé címmel. Prezentációja középpontjában a növényi eredetű fehérje fogyasztásához fűződő attitűdök álltak. A szakember kutatási adatokra támaszkodva hívta fel a figyelmet a növényi alapú élelmiszerek növelésének fontosságára az étrendünkben, melynek mind az egészségünkre, mind pedig a környezetünkre jótékony hatása lehet. A Nestlé januári Veganuary kapcsán készített online kutatási adatait is bemutatta, kiemelve, hogy a 18 és 65 év közötti megkérdezettek 64%-a köti az egészséges táplálkozást a megfelelő zöldség- és gyümölcsfogyasztáshoz, ugyanakkor az állati eredetű élelmiszerek elhagyásához vagy csökkentéséhez mindössze 5%.
Az elemzés szerint az élelmiszer-vásárlás kulcsfontosságú tényezői közé tartoznak az élelmiszer-pazarlás csökkentése, a helyi összetevők keresése, valamint a kiegyensúlyozott és fenntartható étrend. Az állati eredetű élelmiszerek elhagyásának fő okai az állatok védelme, valamint a fenntarthatósági és az egészségügyi megfontolások.
Ezután az ország különböző pontjain működő három vegán étterem tulajdonosa – Nagy Márton (Vegan Garden), dr. Árvai Anita (Veganeeta) és Paál Béla (Kis Padlizsán) – egy moderált beszélgetés keretei között mesélt az üzletük indításakor felmerült problémákról, és összehasonlították előzetes elképzeléseiket elért eredményeikkel. A beszélgetés azt bizonyította, hogy a népszerűséget műfajtól függetlenül a minőség hozza, és a növényi alapú élelmiszerekre épülő éttermek sikere mögött mindig ott lehet sejteni a veganizmus gondolata iránt mélyen elhivatott tulajdonost.
A délelőtti szekció szervezett rapid networkinggel zárult, amely során lehetőség nyílt új partnerek megismerésére, üzleti kapcsolatfejlesztésre. Az ebéd természetesen növényi alapú finomságokból állt, amelyeket a METRO Gasztroakadémia szakácsai készítettek el.
Ebéd után különösen izgalmas téma került napirendre: Koppány Levente, a Michelin-csillagos budapesti Costes étterem séfje osztotta meg gondolatait a hallgatósággal a fenntarthatóság támogatásának lehetőségeiről és a növényi alapú ételek szerepéről a fine dining éttermekben.
Miskolczi István, a NÉGYOSZ ügyvezetője egy, a szervezet által októberben végzett 1000 fős reprezentatív piackutatás eredményeit mutatta be, rengeteg adattal illusztrálva a hazai fogyasztó preferenciáit, félelmeit, döntéseit. Mindezzel átfogó képet adott a hazai növényi alapú táplálkozás jelenlegi helyzetéről, sőt, érintőlegesen a jövőjéről is, hiszen a felmérés a megkérdezettek jövőbeli terveit is érintette az élelmiszereknek ebben a körében.
Bruzsa István, a Nestlé Professional food értékesítési vezetője, Kovács Zoltán, a budapesti Napfényes étterem tulajdonos-kreatív séfje és Kiss-Szabó Eszter, a Felelős Gasztrohős kommunikációs vezetője – ki-ki saját szemszögéből ítélve – arról beszélgettek, milyen preferenciákkal, milyen módon, milyen étlappal működjön egy vegetáriánus/vegán ételekre építő, környezettudatos étterem. Ezeknek a vendéglátóhelyeknek van létjogosultságuk a hazai vendéglátásban, ám a magas alapanyagárak és a még viszonylag szűk célcsoport miatt egyelőre a piac minden profitorientált szereplőjének „fáj valahol” – állapították meg.
Hogyan válik a fővárosi kraft söröző szcéna egyik legeredetibb alakja vegetáriánussá, hogyan alakítja vegyes étlapja ételeit és árait a „gondolat” mentén – ezt mesélte el Takács György, a Madhouse Budapest társtulajdonosa.
Steiner Kristóf és Gianni Annoni – a vegán és a húsevő – jó hangulatú beszélgetésének legérdekesebb dilemmája a húspótlók elfogadottságának kérdése volt.
//
Kapcsolódó cikkeink
Agóra-Vízió: A Magyar Termékek iránt a jövőben sem csökken majd a kereslet
Rendkívül sikeres 10. jubileumi konferenciát tartott a Magyar Termék Nonprofit Kft.…
Tovább olvasom >Hetedik napja a Tesco az Árfigyelő bajnok
A kiskereskedelmi áruházláncok közül már hetedik napja a Tesco kínálja…
Tovább olvasom >A Felelős Gasztrohős Alapítvány és a WWF Magyarország közös kampányt indít
A Felelős Gasztrohős Alapítvány és a WWF Magyarország közös kampányban…
Tovább olvasom >További cikkeink
Heteken belül több milliárd euró támogatás nyílik meg a zöld beruházásba kezdő vállalatoknak
Várhatóan idén novemberben több mint 3 milliárd eurós kerettel nyílik…
Tovább olvasom >NGM: nyáron tovább nőtt a SZÉP-kártya népszerűsége
A 2024-es év eddigi eredményei is megerősítik, hogy a SZÉP-kártya…
Tovább olvasom >Kihívásokkal teli piac: miért nehéz fenntarthatóan termeszteni az édesburgonyát Magyarországon?
Bár az édesburgonya népszerűsége és a kereslet iránta folyamatosan nő…
Tovább olvasom >