Jól nyomják

Szerző: Szalai László Dátum: 2024. 02. 29. 11:22

A világpiaci és hazai nehézségek által megtépázott élelmiszer-kiskereskedelemben a mustárok, tormák, ketchupok és majonézek helyzete viszonylag stabil. Bár a fogyasztók mostanában általában kiszámolják, hol, mit és mennyiért vásároljanak, nem mondanak le a flakonokról és tubusokról, ízek tekintetében nem kötnek kompromisszumot és az újdonságokra is nyitottak. Így a forgalmazók jó húsvéti szezonra számítanak.

A cikk a Trade magazin 2024/2-3. lapszámában olvasható.

Elszabadult infláció ide, gazdasági nehézségek oda, a magyarok – különösen ünnepek alkalmával – szeretnek jókat enni, és ez óvatos optimizmussal tölti el húsvét előtt az ételízesítő-forgalmazókat is.

Jobban nézik az egységárat

Bazsó Rita
marketingigazgató
Univer Product

– A mennyiségi eladások zömét kétségkívül a klasszikus ízek teszik ki, de az a tapasztalatunk, hogy a vásárlók egyre bátrabban kísérleteznek az ízesített termékekkel, igénylik az újdonságot – állapítja meg Bazsó Rita, az Univer Product Zrt. marketingigazgatója. – Az Univer mentes termékei és a speciális étrendet követők számára fejlesztett vegán majonéze is egy szűkebb réteg igényeire reflektál, ennek ellenére szélesebb körben vásárolják az ízvilága miatt.

Úgy látja, hogy méretek tekintetében az alacsonyabb egységár miatt a nagyobb kiszerelések irányába tolódik a kereslet. Ám a kisebb kiszereléseknek is van létjogosultsága az egyszemélyes háztartások, nyugdíjas fogyasztók miatt, valamint azok részére, akik egyszerre kisebb összeget tudnak csak kiadni kedvenc ízesítőjük megvásárlására.

Bruszt László
ügyvezető
Lacikonyha Magyarország

– A klasszikus húsvéti termékek iránti kereslet alakulását több tényező is befolyásolta, beleértve az inflációt, különböző fogyasztói preferenciákat, valamint az egészségtudatos étkezéssel kapcsolatos trendeket – sorolja Bruszt László, a Lacikonyha Magyarország Kft. ügyvezetője. – Úgy tapasztaljuk, hogy a vásárlók a tormát és a mustárt olyan klasszikus húsvéti alapanyagnak tekintik, melyeknek helyük van az ünnepi asztalon. Az idei évben is erős húsvéti szezonra számítunk, és a kedvezőbb inflációs környezet hatására a kategória további növekedését prognosztizáljuk.

Válság után a dijoni mustár

Nem csak a szószokra, de a legtöbb termékkategóriára érvényes, hogy a vásárlók nagy része nagyobb kiszerelésű, valamint akciós árú terméket keres, jelzi Monori Anett, a Maresi Foodbroker Kft. brand managere, aki hozzáfűzi:

Monori Anett
brand manager
Maresi Foodbroker

– Ez együtt járhat azzal is, hogy más márkához, netán private labelhez fordul. A magas infláció sokat változtatott a vásárlások szerkezetén még prémium termékek esetében is. Szerencsére ez a Maille dijoni mustárokat nem érintette, az értékesítésünk volumenben visszatért a mustármagválság előtti időkre.

Az elmúlt két év ugyanis rendkívül nehéz volt a dijoni mustárok esetében, tudjuk meg tőle. A francia mustárgyártás alapanyag-szükségletének 80%-át eddig Kanada biztosította. Azonban a 2021-es pusztító hőhullámok abban a két kanadai tartományban, ahonnan a barna mustármag zöme érkezik, gyakorlatilag lefelezték a termelést, és bizonytalanná tették a francia gyártók alapanyag-utánpótlását. A hiány még rávetette fényét a 2023-as húsvéti szezonra is. A 2022-es betakarított mennyiséget nem tudták az igényeknek szükséges mértékben és időben feldolgozni, így sajnos, a tavalyi húsvéti megszokott promóciókat sem tudták megvalósítani. Idén már ilyen probléma előreláthatólag nem lesz.

 

 

Húsvéti kommunikáció új elemekkel

Az Univer fogyasztói mindig lelkesen fogadják az újdonságokat. Nem volt ez másként a 2022-ben bevezetett Erős Pistás termékek (Erős Pistás Majonéz, Ketchup és fokhagymakrém) esetében sem, árulja el Bazsó Rita.

– A kedvező fogadtatás részben azoknak a gasztronómiai trendeknek köszönhető, melyek a csípős ízek irányába mutatnak – jegyzi meg. – Ugyanakkor azokra is gondolunk a fejlesztések terén, akik kevésbé szeretik, vagy bírják a csípős termékeket. A tavalyi év végén bevezettük a passzírozott, kizárólag hazai termesztésű paradicsomot tartalmazó Passatát. A 330 grammos kiszerelésben polcokra kerülő újdonság a fenntarthatósági követelményeknek megfelelő, újrahasznosítható, Nutri-Score tápértékjelölési rendszerrel van ellátva.

A húsvéti időszak idén marketingkommunikáció szempontjából különleges lesz a cég számára, hiszen új kampánnyal jelentkeznek, amely izgalmas elemeket fog tartalmazni.

– A klasszikus marketingeszközök mellett egyre nagyobb teret engedünk az online megjelenéseknek, legyen az videós tartalom, display vagy akár social felület – árulja el az Univer Product Zrt. marketingigazgatója. – És bár egyre többen vásárolnak online felületeken, az áruházak egy-egy szezonban még mindig zsúfolásig vannak emberekkel. Így a trade marketingnek továbbra is kiemelt szerepe van az Univer marketingstratégiáján belül.

A piac stabil, de a vásárlások szerkezete nagyot változott

Van, aki pikánsan szereti

A tavalyi év a Lacikonyha Magyarországnál forgalom és mennyiség szempontjából is jól zárult. A gazdasági kihívások ellenére is növekedést konstatáltak szószok és tormakészítmények kategóriában, amelyet Bruszt László többek között a különleges termékkínálatuknak és a kiváló ár-érték aránynak tulajdonít.

– A fogyasztók a megtakarítást szem előtt tartva előszeretettel vásárolnak nagyobb kiszerelést, de továbbra is fontos a minőség és a finom ízélmény – húzza alá az ügyvezető. – A magyar vásárlók nyitottak a pikáns és karakteresebb ízvilágra is. Mustárkínálatunk legkedveltebb tagja a cseh mustár, és töretlenül kedvelt a tüzes mustáros ízünk is.

A húsvéti szezon a cég számára az év egyik kiemelkedő időszaka. A vásárlókat a boltokban kihelyezett eladás­ösztönzőkön kívül kiterjedt digitális és social media kampánnyal az online térben is megszólítják, valamint idén nagy hangsúlyt fektetnek a nyereményjátékokra, promóciókra is.

Eredeti tartalom új formában

A Maresi Foodbroker Kft. 2024-ben több új termékkel tervez piacra lépni. Ezek ízben változatlanul a jelenleg is elérhető és legkeresettebb eredeti, valamint egészmagos Maille dijoni mustárok, viszont formában és térfogatban új variánsok lesznek, árulja el Monori Anett, aki hozzáteszi:

– Egészen áprilistól az év végéig, különös tekintettel a kiemelt ünnepekre és szezonokra, árpromóciókkal, valamint másodlagos kihelyezésekkel készülünk. Emellett több gasztrooldallal is együttműködünk. //

Kapcsolódó cikkeink