Jelentős növekedést produkált az első félévben a globális hotelipar

Szerző: Trademagazin Dátum: 2023. 10. 26. 11:46

Komoly felívelő szakaszban van a nemzetközi hotelpiac: az idei első félévben az egy kiadható szobára jutó árbevétel 19,5 százalékkal, az átlagos napi szobaár 6,4 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbi értéket, miközben az átlagos szállodai foglaltság 61,2 százalékról 68,9 százalékra emelkedett – derül ki a Moore Global tanácsadó és könyvvizsgáló cég által közzétett negyedéves iparági elemzésből.

A nemzetközi tanácsadó cég négy globális hotellánc: a Marriott, a Hilton, az InterContinental és a Hyatt által közzétett adatokból összeálló reprezentatív mintája alapján 108 ország több mint 23 ezer szállodája teljesítményének elemzését végzi el minden negyedévben, értékes betekintést adva a nemzetközi hotelpiac aktuális folyamataiba.

Az egy kiadható szobára jutó árbevétel (RevPAR) 2023 első félévében 110,7 dollár volt, ami nem csupán az egy évvel korábbi 92,6 dolláros értéket múlja felül, hanem immár a Covid előtti időszaknak a csúcsértékét, a 2019 első félévében mért 105,3 dollárt isAz átlagos napi szobaár (ADR) 160,6 dollárra nőtt az egy évvel korábbi 151 dollárról, és immár 11 százalékkal haladja meg a 2019-es 144,9 dollártA 68,9 százalékos foglaltság pedig már alig marad el a 2019 első félévének 72,4 százalékos rátájától.

Minden kategóriában kedvező fejlődést mutatnak a számok, de különösen kiemelkedő a luxuskategóriás hotelek teljesítménye, ahol a foglaltság mértéke egy év alatt 54 százalékról emelkedett 68 százalékra. Ebben a kategóriában a RevPAR értéke már 201 dolláros (+36% éves növekedés) szinten jár, a ADR elérte a 295 dolláros szintet (+13,9%).

A vizsgált négy szállodalánc esetében a korrigált EBITDA értéke 14-18 százalékkal emelkedett egy év alatt, a működési eredmény pedig 12 százalékkal haladta meg a 2022 első féléves szintet. Csupán az elmúlt negyedév során több mint 400-zal, 23 409-re nőtt (+1,7%) a mintába tartozó szállodák száma, ennek jelentős része már meglévő hotelek csatlakozásának eredménye: az ismert brandek erősítik a piaci pozíciót és a javítják a jövedelmezőséget.

„Az adatokból az látszik, hogy a nemzetközi szállodaipar a nehézségekre rugalmasan reagált és növelte ellenállóképességét, mára pedig minden korábbinál versenyképesebbé vált”

 – értékelte az adatokat Takács Márton, a Moore Global Hotel és Turizmus munkacsoportjának globális vezetője.

„Az emberek vágya az utazások iránt a lezárások feloldása után töretlenül kitart, és a gazdasági nehézségek, az inflációs hatások sem tudták visszafogni ezt a kitartó keresletbővülést. A lendület várhatóan a második félévben is kitart, bár a közel-keleti konfliktus, annak esetleges eszkalálódása érezhető visszaesést is hozhat az első féléves adatokhoz képest.”

Amint arról a Moore Global korábbi jelentése beszámolt, az érintett szállodaláncok év eleji előrejelzése 2023 egészére a RevPAR tekintetében 8 százalékos átlagos növekedést tartalmazott. Ugyanerre az időszakra figyelemreméltó, 5 százalék körüli átlagos nettó szobaszám-növekedési rátával kalkuláltak, ami egyrészt töretlen terjeszkedési erőfeszítéseiket, másrészt a köztük zajló éles versenyt tükrözi a szállodai kínálat minden szintjén.

Kapcsolódó cikkeink