Magazin: Jégtánc új elemekkel

Szerző: Szalai László Dátum: 2021. 04. 08. 07:47

Eljutni a fogyasztókhoz – most elsősorban ezen ügyködnek a jégkrémpiac szereplői. A pandémia miatt megváltozott vásárlási szokások és a korlátozottabb fogyasztási alkalmak feladták a leckét. A megoldott házi feladatok között olyanokat találunk, mint a saját online értékesítés kiépítése, más online csatornákba való becsatlakozás, a multipack kiszerelések fókuszba állítása vagy a speciális igények kiszolgálása.

Szerző: Szalai László

 

Inkább rémes, mint krémes év volt 2020, legalábbis, ha a jégkrémpiacot nézzük. A pandémia számtalan hatása (az impulzvásárlások csökkenése az üzletekben, az előforduló készlethiányok, a megrendült horeca szektor, az elmaradt turisták) és a hűvösebb nyárelő egyaránt a szezon beindulása ellen dolgoztak. A cégeknek lépniük kellett ahhoz, hogy ilyen körülmények között növekedni tudjanak.

Jégkrém házhoz szállítva

Purman Fanni_Unilever

Purman Fanni
innovation HUB brand
manager
Unilever Magyarország

– Olyan rugalmas és innovatív megközelítéseket kellett találnunk, mint például az online jégkrém-házhozszállítási programunk – mondja Purman Fanni, az Unilever Magyarország innovation HUB brand managere. – Mivel vásárlóink az otthonukba kényszerültek, nekünk kellett eljuttatnunk hozzájuk az olyan ismert és kedvelt márkáinkat, mint a Magnum, Carte d’Or vagy a Ben&Jerry’s. Tavaly március óta egyre több helyen elérhető ez a szolgáltatás, és folyamatosan dolgozunk rajta, hogy alkalmazkodjunk a megváltozott helyzethez és fogyasztóink igényeihez.

KapuiFerenc_Ragonese

Kapui Ferenc
marketingvezető
Ragonese

A Ragonese Kft. szintén elindította web­shopját, amely új csatornaként támogatja eladásaikat.

– Webshopunk olyan termékekkel is kiszolgálja a fogyasztókat, amelyekhez eddig csak partnereinken keresztül juthattak hozzá, így tudtuk erősíteni a kapcsolatot cégünk és a végfogyasztók között – emeli ki Kapui Ferenc, a Ragonese Kft. marketingvezetője. – Emellett külső partnerekkel is igyekszünk növelni webes eladásaink részarányát. A nemzetközi trendek az e-kereskedelem további növekedését jelzik előre.

 

 

Multiznak

Kisfali Attila Froneri

Kisfali Attila
country business
development manager
Froneri

A piac szerkezetét illetően a legérzékelhetőbb változás – amely nem újkeletű, de a járvány felerősítette –, hogy az impulz kategóriában visszaszorulnak a tradicionális pálcikás (tölcséres, ostyaszeletes stb.), „szóló” jégkrémeknek. A fogyasztók jelen helyzetben minél ritkábban, gyorsabban és többet vásárolnak, így az impulzivitást a boltból egyre inkább otthonra „helyezik át”, a multipack kiszereléseket részesítve előnyben az egyadagos termékekből.

– Ezzel együtt a megszokott méretek mellett fejlődik a 450–500 ml-es papírpoharas csomagolás, elsősorban a prémium márkák esetében, akár 2000–2500 forintos fogyasztói áron – fűzi hozzá Kisfali Attila, a Froneri country busi­ness development managere. – Emellett teret nyernek az extrémebb, meghökkentőbb ízek és kombinációk, valamint az olyan divatos gyümölcsös variánsok, mint például a mangó, a maracuja vagy a görögdinnye.

Kisfali Attila megemlíti még a sorbet és mentes termékek előretörését, a nagy alapterületű üzletek és diszkontok, valamint ezzel összefüggésben a saját márkás termékkör szerepének növekedését is.

A promóciós eladásokról elmondja:

– Az eddig tapasztalt 3-5 akciós időszak/szezon helyett egy termékre akár 6-8 aktivitás is jut, tehát tovább nő az akciós eladások aránya.

 

A fogyasztók az impulzivitást a boltból inkább otthonra „helyezik át”, a multipack kiszereléseket részesítve előnyben az egyadagos termékekből

 

A speciális igényektől a gyermekekig

A piac szereplői igyekeznek reagálni a fenti tendenciákra, a megváltozott fogyasztói magatartásra és igényekre.

Az Unilever Magyarország például a különlegesebb ízek térhódítását saját innovációival is ösztönzi. Ilyen volt például a tavalyi évben bevezetett gesztenyepürés Carte d’Or, illetve a sóskaramellás és a Ruby csokoládéval bevont Magnum.

A speciális igényeket kielégítő, cukorcsökkentett vagy növényi alapú termékek iránt is folyamatosan nő az érdeklődés, erre a Calippo Zero és a poharas vegán Carte d’Or jégkrémjeikkel adtak válaszokat.

– Idén a Carte d’Or 900 ml-es termékcsaládját, amelybe általában közkedvelt, különleges desszertek által inspirált jégkrémek tartoznak, egy igazán népszerű ízzel bővítjük, amelyet a trendi csokoládés keksz inspirálta – árulja el Purman Fanni. – A Csokoládés-Kekszes Carte d’Or egy csokoládé- és tejszín ízű jégkrém, amelyet kakaós kekszdarabkákkal szórtak meg.

Az alapízeket átfogó 1 literes termékcsaládba 2021-ben több újdonsággal is készülnek, tudjuk meg tőle. A már szinte klasszikusnak számító narancs és étcsokoládé párosítása végre Carte d’Or jégkrém formájában is elérhető. Ezenfelül a már jól ismert vanília jégkrémjük cukorcsökkentett verzióban is elérhető lesz, ráadásul 30%-kal kevesebb cukrot tartalmaz, mint a Magyarországon kiskereskedelmi forgalomban kapható dobozos jégkrémek. Emellett a sorbetkínálatuk is bővül, a citromos sorbet mellé a mandarinos is felsorakozik.

A gyermekekről sem feledkeznek meg. 2021-ben az Algida bevezeti a Disney jégkrémeket. A mesehős jégkrémek között megtalálható a Jégvarázs egyik ikonikus alakja, Olaf, a hóember, illetve a Marvel-filmekből jól ismert Pókember is.

– Ezenkívül a Star Wars rajongók nagy örömére végre megérkeztek a fénykard alakú vizes jégkrémjeink, amelyek áfonya-, illetve görögdinnye ízben kaphatóak. S végül, de nem utolsósorban elhoztuk a Bosszúállók szuperhőseit is – említi meg a brand manager. – A Disney jégkrémek, amelyek olyan eljárással készültek, hogy megfeleljenek a gyermekek számára előírt táplálkozási alapelveknek, mind pálcikás, mind multipack formában elérhetőek.

Termékeik népszerűsítésére a hagyományos ATL-eszközöket továbbra is használják, ugyanakkor egyre több energiát fektetnek idén abba is, hogy jobban megismerjék a fogyasztóikat online, és személyre szabott ajánlatokat küldjenek nekik.

– Nem hagyhatjuk mi sem figyelmen kívül az online kereskedelmet: egyre több partnerrel, éttermi lánccal állunk kapcsolatban, akik az Algida jégkrémeket is bevették a kínálatukba. Mindemellett virtual store-ként jégkrémboltokat hoztunk létre, ami lehetővé teszi, hogy a jégkrém akár fél órán belül megérkezzen a megrendelt címre – teszi teljessé a képet Purman Fanni.

 

Az eddig tapasztalt 3-5 akciós időszak/szezon helyett egy termékre akár 6-8 aktivitás is jut

 

Megünneplik a 30 évet

Az idén 30 éves fennállását ünneplő Ragonese Kft.-nél saját eladásaikon keresztül érzékelik, hogy évről évre növekszik az egészséges életmódra törekvő fogyasztók száma.

– Többféle mentes termékünk régóta meghatározó eleme ennek a speciális szegmensnek: hozzáadott cukor- és laktózmentes, cukor- és energiacsökkentett laktózmentes, valamint vegán termékeink kedveltek a fogyasztók körében – mondja Kapui Ferenc.

A cég a tavalyi év végén, az ünnepi időszakban dobta piacra Ice&Joy néven a fagylalttal töltött kürtőskalácsát, amely a magyar kürtőskalács és az olasz fagylalt izgalmas találkozása. Az idei évben is innovációkkal készülnek a piac olyan szegmenseit elérni, ahol eddig kevésbé volt erős a jelenlétük. Úgy gondolják, hogy a vakcinák tömeges beadása után a piac élénkülni fog.

– A válságok általában megnyirbálják a céges marketingkereteket, ugyanakkor hiba lenne pont a legnehezebb időszakban takaréklángra állítani a kapcsolatot a márka és fogyasztó között – hívja fel a figyelmet a marketingvezető. – Cégünknél a korábbiakhoz képest nagyobb hangsúlyt kapott az online jelenlét, kitűnő mérhetőségének és relatíve alacsony költségeinek köszönhetően.

A cég idei kommunikációjában 30 éves fennállását állítja a középpontba.

 

Teret nyernek az extrémebb ízek

 

Programozott marketinggel

A Froneri olyan ismert márkák disztribúcióját látja el a magyar jégkrémpiacon, mint a Milka, az Oreo, a Toblerone, a Daim, a KitKat, a Lion, a Kaktus, a Nesquik, a Nestea, a Schöller, a Manhattan, az After Eight vagy a Pirulo.

– Az idei évben ezek közül elsősorban a Milkára és Oreóra fókuszálunk – tudjuk meg Kisfali Attilától. – Elsősorban a multipack kiszerelésektől várjuk a növekedést, a portfóliónkban 2021-ben duplázzuk az ilyen formában elérhető termékek választékát.

A cég marketingtevékenységét az online csatornákra összpontosítja: Instagram, Facebook, YouTube és TikTok. Emellett rendszeresen használja a programmaticot, vagyis a programozott vásárlást, amely a digitális médiafelületek automatizált, algoritmusalapú és valós idejű adásvételét jelenti.

– Becslésünk szerint még 2-3 szezon, amíg a piac visszaáll a régi kerékvágásba – tekint előre a country business development manager. – A mirelit áruk érzékenysége miatt óvatosságra lehet számítani a kereskedelmi szereplők részéről. A házhozszállítás új szintre lépett, és további szinteket fog még elérni a közeljövőben, a mirelit áruk így a jégkrémek is nagyobb választékban jelenhetnek meg majd a házhoz szállítók palettáján.

Prémium ízek praktikus pohárban

A Häagen-Dazs prémium jégkrémmárka 2020 októberétől tartozik a Maresi Foodbroker Kft. portfóliójába.

Gál Kinga - Maresi

Gál Kinga
junior brand manager
Maresi Foodbroker

– Mint minden más márkánk esetében, a jégkrémek szortimentjének kialakítása során is a fogyasztói igények legmagasabb szintű kiszolgálása kapja a legnagyobb fókuszt – mondja Gál Kinga, a Maresi Foodbroker Kft. junior brand managere. – Az utóbbi időben, nem csupán a világjárványnak köszönhetően, a kényelem kifejezetten nagy szerepet kapott a mindennapokban. Ehhez hozzájárulva kerülnek bevezetésre a Häagen-Dazs Mini cup termékek, amelyek kispoharas kiszerelésüknek köszönhetően nem foglalnak nagy helyet a fagyasztóban. Ráadásul akár útközben is élvezhetjük kedvenc jégkrémünket, hiszen a kupak egy műanyag kanalat rejt. Idén négy ízt vezetünk be a fogyasztói preferenciáknak megfelelően. A makadámdiós, a sóskaramellás, a klasszikus vaníliás és a gyümölcsös ízek kedvelőinek később málna sorbettel is kedveskedni fogunk. Ez az új család hivatott támogatni a már jól ismert 460 ml-es poharas termékeinket, illetve a két multipack válogatásunkat, melyek nem hiányozhatnak egy háztartásból, ha egy kis „luxusra” vágyunk egy hosszú nap után.

Függetlenül a világjárvány következtében kialakuló új üzletmenetektől, úgy érzik, egy ilyen impulz prémium márka esetében elengedhetetlen a fogyasztók bolti szintű megszólítása. Ezt a jövőben minél több üzleten belüli kommunikációval és marketingeszközzel próbálják elérni, ugyanakkor az online értékesítési csatornákat is erősítik.

Csak természetesen

Szalay József Anjuna

Szalay József
ügyvezető
Anjuna Ice Pops

Az Anjuna Ice Pops Kft. egyike a feltörekvő kisvállalkozásoknak a jégkrémpiacon, amelyek a piaci réseket próbálják betölteni. A kezdetektől a saját útjukat járják természetes, növényi alapú és adalékmentes termékeikkel. Az áruházi értékesítést tavaly kezdték, emellett a fő eladási csatornát saját Anjuna üzleteik jelentik.

– A járványhelyzet miatt 2020-ban üzleteink forgalma 40%-ot zuhant a megelőző évhez képest – érzékelteti a pandémia hatását Szalay József, az Anjuna Ice Pops Kft. ügyvezetője. – Idén jelentős javulásra számítok, de a 2019-es számokat nem fogjuk hozni, mert a válság elhúzódik, és a turistáknak csak egy töredéke tér vissza.

Úgy látja, hogy egyre több gyártó jön ki vegán termékvonallal, ami nem egy múló divat, hanem a jövő. Különböző okokból ugyan, de egyre többen fognak átállni a növényi táplálkozásra.

Karácsonyra egy ünnepi jégkrémválogatást állítottak össze fűszeres gesztenye, mák-fekete szezám & vanília, pirított tökmag, valamint vanília & kókuszos mandula ízvariációkkal, amelyet a vevőkör jól fogadott. Most egy nyári multipack fejlesztésén dolgoznak.

– Úgy gondolom, a pálcikás jégkrémünk itthon kategóriateremtő, mert ebben a minőségben nem készít senki hasonlót – jegyzi meg Szalay József. – Kisvállalkozás lévén az anyagi lehetőségeink erősen korlátozottak, ezért a marketingtevékenységünk szinte teljes egészében a social mediában való jelenlétre korlátozódik. //

 

 

Fagylaltkészítés kicsiben és nagyban

Sokan nem tudják, hogy a fagylaltkészítéshez eddig Magyarországon nem gyártottak megfelelő magpasztát, azt mindig külföldről (túlnyomórészt Olaszországból) kellett beszereznie a kisebb-nagyobb fagylaltgyáraknak, valamint a cukrászatokat ellátó nagykereskedelmi vállalkozásoknak. Ezen az állapoton változtatott a NÉBAR Kft., amikor megjelent a dió-, török- és földimogyoró, pekándió, pisztácia-, mandula- vagy kesudió fagylaltokhoz kínált, immáron Magyarországról is elérhető magpaszták választékával, amelyek minősége vetekszik az import termékekkel.

Mostantól kiváló minőségben, különböző igényeket is kielégítő kiszerelésekben, akár ipari mennyiségben is, ráadásul elérhető áron kínálja a bajai Nébar Kft. a Nébar NaturPro márkanév alatt bemutatott magpasztáit.

Tóthy Judit NÉBÁR

Tóthy Judit
marketing- és
exportfejlesztési igazgató
NÉBAR

– Mitől olyan magabiztos a cég, hogy a kínált portéka minősége megállja a helyét a nemzetközi összehasonlításban is? – kérdeztük Tóthy Judittól, a NÉBAR Kft. marketing- és exportfejlesztési igazgatójától.

– Egyrészt a természet tökéletességére alapozva. A krémekbe semmilyen adalékanyag, tartósítószer, ízfokozó vagy színezék nem kerül, a pörkölt magok saját olajtartalmuk segítségével, 100%-ban tisztán, paszta állagban kerülnek a csomagolásba, így a termékek valódi ízekkel dobhatják fel akár a kis mennyiségben kínált kézműves vagy az ipari mennyiségben, csomagolt formában készülő fagylaltokat.

Másrészt cégünk – bár ezt a márkacsaládot most mutatja be a magyar piacon – már 25 éve foglalkozik magvak pörkölésével és értékesítésével. Ez a tapasztalat és a területen használt géppark szükséges ahhoz, hogy az új termékek a kritikus szakemberek számára is meggyőző minőségben kerüljenek a felhasználókhoz.

A magpasztákat egyébként a fagylaltkészítésen túl csokoládék és pralinék töltésére is kiválóan lehet használni, tehát nyáron fagylaltban, télen csokoládéban is viszont láthatjuk ezeket a csodás magkrémeket. //

Kapcsolódó cikkeink