Íz’ rájderek
A fesztiválokon elsősorban a food truckok képviselik a modern street food kínálatot. Hazai piacuk folyamatosan formálódik, sok az új belépő, és sok a lemorzsolódás. A szakma szerint food truckot üzemeltetni életstílus, sajátságos hozzáállást igényel mind a gasztronómiai kreativitás, mind a problémamegoldás területén.
A cikk a Trade magazin 2024/4. lapszámában olvasható.
A food truckok kínálatát alapvetően a trendek alakítják. Európához hasonlóan a gasztronómia, fejlődése, a különböző alapanyag-felhasználási szempontok, a frissesség, fenntarthatóság, az ételérzékenyek számának növekedése és a vendégek sok nemzetközi tapasztalata az, ami leginkább változtatja az igényeket. A street food szegmens ezekre gyorsan reagál.
– 10 éve csak egy divathullámnak gondolták a food truckok hazai megjelenését – magyarázza Horváth Zoltán, a Magyar Street Food Egyesület vezetője. – Mi már akkor is tudtuk, hogy nincs jobb megoldás a fesztiválok, szabadtéri rendezvények kiszolgálására ezeknél. Jól kitalált funkcióra, termékre kiépített mozgó egységekről beszélünk, amelyek gyorsan, tisztán, minőségit termelnek. Mivel sokat dolgoznak, működő vállalkozások, így marad tartalékuk a folyamatos fejlesztésre, megújulásra. Ez a jövőjük titka.
A food truckok számát az általunk ismert, működő, modern egységek ismerete alapján számoljuk – mi nagyjából 150 aktív kereskedelmi egységről tudunk. Ők határozzák meg a mai „elitet”, velük találkozunk a legtöbbet rendezvényeken.
A food truckok egyébként nem feltétlenül függetlenek a hagyományos vendéglátástól. Akad olyan kolléga, aki a „büfékocsizás” sikereire építve nyit egy állandó, „kőéttermet”. Erre a legjobb példa a Zing Burger, aki egy kocsival kezdte, ma a legnagyobb magyar márkás hamburgerlánc 14 üzlettel. Mások a már működő étteremből jönnek az utcára – a nagyobb elérésért, a plusz bevételért, új koncepciók kipróbálására.
Egy-egy egység sikerének titka az állandó megújulásban és a körülményekhez történő alkalmazkodásban rejlik. Elképesztően nehéz évek vannak mögöttünk; aki nem tudott optimalizálni, alkalmazkodni az alapanyagok, munkaerő drágulásához, aki nem alkalmazott újabb, modernebb technológiát, elveszett. A klasszikus street food palettáról is azok maradtak talpon, akik modernizáltak, fejlesztettek. Soha nem volt ennyi egzotikum vagy gluténmentes, vegán termékeket áruló egység a piacon.
Ami a gasztronómiai trendeket illeti, idén az autentikus thai konyha ízei, a brazil tápiókaszendvicsek vagy a svájci raclette sajt húsos és hús nélküli verziói lesznek a legnépszerűbb fogások. A pizza – úgy látom – leginkább már csak a nápolyi, minőségi alapanyagokból készült formában lesz keresett.
Egyesületünk is leginkább az optimalizálásban segített a tagoknak. Iránymutatást adunk az állandóan jelentkező új tagoknak, és az időt leginkább a trendek változásával, az árkategóriák meghatározásával és a kiigazodásban töltjük az adórendszer útvesztőjében. Szeretnénk a jövőben a városi, nem rendezvényes jelenlétet erősíteni. Egy olyan rendszer kiépítésén dolgozunk, amellyel regisztráció után több városi ponton elérhetővé válna a műfaj. Igazi „neverendingstory”.
A Food Truck Show mint saját márkás rendezvény ma már a kapacitásunk 30-40%-át köti le. Minden egyéb erőforrásunk, bevételünk céges „cateringes” megrendelésből adódik. Ezek jellemzően kis, vagy nagyvállalati megrendelések, családi napok, születésnapok, filmforgatások és más márkanevű fesztiválok teljes vendéglátásának megszervezéséből lebonyolításából állnak. Mindemellett vállalunk úgynevezett dolgozói ebédeltetést, a város legkülönbözőbb pontjain irodaházaknál, egyetemeknél, főiskolák kertjeiben. Ezek jellemzően magánterületek, így nem akadunk el a közterület-foglalási mizériában. Az önkormányzatok, jellemzően elutasítják a közterületre irányuló igényeket, mindezt jegyzői hatáskörben, városképi okokkal indokolják.
Büszkék vagyunk a környezettudatosságunkra. A saját szervezésű eseményeken, és a kiajánlott catering munkákban is kizárólag műanyagmentes eszközökkel dolgozunk. A Food Truck Show volt az első „zérowaste” gasztronómiai esemény, és idén már a 100. ilyen rendezvényen is ezt a filozófiát képviseljük. //
Kapcsolódó cikkeink
Ízletes desszertek mellett számos gyógyszerünk alapanyaga a mák
Nem csak desszertjeink hagyományos alapanyagaként kiváló a mák. A gazdag…
Tovább olvasom >Ízletes desszertek mellett számos gyógyszerünk alapanyaga a mák
Nem csak desszertjeink hagyományos alapanyagaként kiváló a mák. A gazdag…
Tovább olvasom >Országos kutatás: ezek a magyarok kedvenc fogásai
Bár többé-kevésbé nyitottak az újdonságokra, egyértelműen ragaszkodnak a hagyományos karácsonyi…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >