Ipartestületi konferencia a SIRHA Budapest 2024 kiállításon

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2024. 05. 14. 11:19

A SIRHA Budapest 2024 szakkiállítás első napján – immár hagyományosan – szakmai konferenciát tartott az ipartestület Válságoktól a sikeres visszatérésig – Vendéglátás 2024 a kihívások és megoldások tükrében címmel.

A cikk a Trade magazin 2024/5. lapszámában olvasható.

Szántó Krisztina, a Magyar Turisztikai Ügynökség NTAK-osztályvezetője Pincérblokktól a szoftverig című nyitó előadása a vendéglátóüzletek NTAK-regisztrációjáról és adatszolgáltatásáról szólt. Az MTÜ elengedhetetlenül fontosnak tartja, hogy folyamatosan megbízható statisztikai adatokkal rendelkezzen, ezért tartotta szükségesnek a szálláshelyek integrálását egy online adatszolgáltatási rendszerbe – ez lett az NTAK. A rendszer bevezetése óta már 45 ezer szálláshelytől érkeznek azonnali statisztikai adatok az MTÜ-höz.

A vendéglátós adatszolgáltatás keretein belül tavaly nyáron szakaszosan indult el az adatküldés, ami akkor csak a legnagyobb – 100 M forint fölött bevételt produkáló – szolgáltatók üzleteinek kötelezettsége volt, idén január elsejétől már a 12–100 M forint közötti nettó árbevételt elért üzletek is kötelezettek az adatszolgáltatásra.

Ezzel nem egy-egy szolgáltatónak vagy gazdasági társaságnak a bevételére vagyunk kíváncsiak hangsúlyozta szakember –, hanem mindig a konkrét vendéglátó üzletekére, ennek alapján dől el, hogy az adott üzletnek van-e adatszolgáltatási kötelezettsége. Regisztrációs kötelezettsége viszont minden üzletnek van – ahogy a szálláshelyeknek is –, hogy egy naprakész központi nyilvántartás álljon rendelkezésre.

Az NTAK tehát egy digitális felület, egy weboldal, ahova egyszerűen csak be kell regisztrálni, ami pár percet vesz igénybe, magát az adatszolgáltatást szoftveren keresztül kell teljesíteni, automatikusan, emberi beavatkozás nélkül.

A szoftver használatánál fontos annak megfelelő igazolása – erre azért van szükség, mert egy egységes adatközlő rendszerbe egy szolgáltató nyilván akkor tud adatot küldeni, ha az az adat adekvát módon érkezik be ebbe a rendszerbe, ezt garantálja az igazolás. Jelenleg körülbelül 200 vendéglátós üzleti szoftver van a piacon, ezekből 160-nak van megfelelő tanúsítványa.

A szakember szerint a vendéglátásból beérkező bevételi adatokból a szakma képviselői is profitálni fognak.

Jó témák és magas színvonalú előadások jellemezték az idei konferenciát

Kapni és adni

A MOHU MOL Hulladékgazdálkodási Zrt. gyártói felelősségi rendszerek vezetője, Szabó Szilvia az idei évtől érvényes DRS visszaváltási rendszer bevezetéséről és a kezdeti tapasztalatairól tartott beszámolót – ennek megállapításait ezúttal az Energiaügyi Minisztérium által kiadott aktuális tájékoztatóval összefésülve aktualizáltuk. Eszerint a vendéglátóhelyek önkéntes visszaváltási pontként csatlakozhatnak a rendszerhez, a vendéglátó üzleteknél elsősorban a kézi visszaváltás alkalmazása kerülhet szóba.

A kézi visszaváltást a MOHU mobil visszaváltó automatával felszerelt járművekkel támogatja, a szolgáltatás 1000 darab ép palack esetén vehető igénybe, akár hetente többször is, az étterem pedig minden visszaváltott egyutas palack után kezelési díjat is kap a koncessziós társaságtól. A vendéglátóüzlet – mint bármely fogyasztó – akármelyik visszaváltási pontra eljuttathatja az üres csomagolásokat. Ha a vendég helyben fogyaszt, és a termék csomagolása a vendéglátóhelyen marad (az italt csomagolás nélkül értékesítették a fogyasztónak), akkor a vendéglátóhely nem számíthatja fel a visszaváltási díjat – ez egyutas csomagolás esetében 50 forint, többutas csomagolás esetében a gyártó által meghatározott összeg).

A vendéglátóhelyeknek – mint üzleti fogyasztóknak – lehetőségük lesz igénybe venni a MOHU mobil visszaváltó automatás szolgáltatását azokra a náluk összegyűlt üres egyutas palackokra is, amelyeket nem adtak át a fogyasztóknak. A betétdíjat közvetlen bankszámlára is lehet kérni, kezelési díj ebben az esetben nem jár a vendéglátóhelynek, hiszen a csomagolás ki sem került a fogyasztókhoz, azaz nem történt visszaváltás.

Görög Rudolf a személyzeti problémák és a munkaerőhiány kezelésére létrehozott, thai munkaerő-toborzással foglalkozó vállalkozást, a Work & Smile Kft.-t mutatta be. A cég munkavállalók közvetítésével nyújt teljes körű szolgáltatást a hazai szállodáknak, éttermeknek és rendezvényszervezőknek, garanciát is vállalva az általuk kiközvetített munkaerőre. A szakember a thai munkaerőt motiváltnak, szorgalmasnak, lojálisnak és tapasztaltnak írta le.

Varga Zoltán, a BKIK szakképzési vezetője a 3 éve megújult szakképzési rendszer eredményeiről mutatott be statisztikákat, kihangsúlyozva annak jelentőségét, hogy a duális képzésben a tanulók külső helyszínen, valós piaci körülmények között sajátíthatják szakmájukat, miközben tanulóként munkabért kapnak.

A BKIK egyik fő feladata a duális képzés feltételeinek biztosítása Budapest területén a duális képzőhelyek nyilvántartásba vételével – 2023-ban közel ezer ilyen eljárásra került sor. Kamarai gyakorlati oktatói képzést, illetve az azt követő vizsgát 149-en fejezték be sikerrel.

A Budapesten működő 11 ágazati képzőközpont közül a turizmus-vendéglátásban 3 érintett.

A rendezvény csúcspontja három sikeres szakember pódiumbeszélgetése volt

Tanulni a sikerből

A konferenciát a Hullámvasút a vendéglátásban – megéri előre ülni! című kerekasztal-beszélgetés zárta Csapody Balázs, a Gastrogold Kft. ügyvezetője, Kőrössy Zoltán, az Eventrend Group ügyvezető igazgatója és Semsei Rudolf, a VakVarjú éttermek és más vendéglátóipari vállalkozások tulajdonosának részvételével.

Az egyórás, jó hangulatban zajló beszélgetésen számos ötlet, érv ütközött – ezek közül válogattunk néhány érdekes gondolatot.

Munkaerőpiac

Cs. B.: A munkaerő-problémákat először a hazai munkaerőpiacról kell megpróbálni megoldani. A régi kollégákat tudni kell megtartani, a kiégetteket tudni kell elküldeni. Egy új kolléga felvételekor számomra fontos, hogy annak csillogjon a szeme – őt felhozzuk a megfelelő szakmai szintre. Nagyon sokat foglalkozunk a belső képzéssel. Nem azért veszek fel novemberben új kollégát, ilyenkor annyira dübörög az üzletünk, hanem azért, hogy áprilisig betanítsuk arra a szintre, hogy szakmailag a többieket utolérje.

S. R.: Bármennyire fontos a csapat, de ha nincs vendég, akkor nincs csapat, és amelyik kolléga ezt nem érti meg, és azt gondolja, hogy ő fontosabb, mint a vendég, az nem illeszkedik ebbe a rendszerbe – mert ez matek! A kollégák kezelésében az idei év filozófiája nálunk nem csak a szakmai képzés, de az emberi, a magánéleti kapcsolatokra is nagy hangsúlyt fektetünk.

Megváltozott a munkaerőpiac: az emberek jönnek vissza a szakmába az építőiparból, és sokan külföldről is. Amíg tavaly feladtunk egy hirdetést, 3 ember jelentkezett, a múltkor feladott pincérhirdetésre viszont kétszáz.

K. Z.: Nálunk is dolgozik több külföldi – jórészt vietnámi – munkavállaló, szeretjük őket, kinyitják a szemüket és dolgoznak addig, amíg este be nem csukják; egy egészen más munkakultúra, nyilván sok előnyével, sok hátrányával. De valójában nem érezzük úgy, itt lenne az ideje, hogy tömegesen kelljen külföldi munkavállalókat alkalmazni egy nagyvárosban ahhoz, hogy működjön a vendéglátás.

Siker és kudarc

Cs. B.: Ha a szűk környezetemet és a Balatont nézem, úgy érzem, hogy a legfontosabb, ami a legtöbb vendéglátó vállalkozókból hiányzik, az a kitartás. Kezdetben bolondnak néztek az egész éves nyitva tartás miatt, ma a leggyengébb téli hónapban is asztalt kell hétvégén foglalni.

A szerelemprojektként indított helyek tömeges bedőlése nagy fokú piacrombolást jelent.

S. R.: Arra törekszünk, hogy törzsvendégkörrel építsük az üzletünket – ez az egész gondolkodásunknak a középpontja. Szerintem minden vendéget, aki bejön, úgy kell kezelni, mintha törzsvendég lenne. A COVID idején nem is próbálkoztunk volna a házhozszállítással, a törzsvendégeink voltak, akik rávettek minket, hogy foglalkozzunk vele – elképesztő élmény volt, hogy szinte adományként rendeltek tőlünk, hogy megmentsenek bennünket.
K. Z.: Mindannyian, akik itt ülünk az asztalnál, nagyon hiszünk a minőségben

és a vendégélményben, de a vállalkozás lényege, hogy van mögötte konzisztencia, struktúraépítés, gazdálkodás, HR-rendszer – a dolgok nem véletlenül történnek! A piacon hirtelen megjelent vállalkozók közül sokan a vendégprofilt magukra próbálják alkotni, tehát maguknak vagy a barátaiknak próbálnak éttermet csinálni, és nem azzal foglalkoznak, hogy a sikeres üzlet a lényege a hosszú távú fennmaradás. //

Kapcsolódó cikkeink