Így alakulhat át a digitális életünk a járvány után
Ahogy a világban milliók alkalmazkodtak a járvány miatti bezártsághoz, egyre világosabban látszik, hogy alapjaiban változhat meg a digitális életünk, ha elvonul a koronavírus. A videokonferenciák, az online oktatás vagy az otthonról végzett, interneten közvetített edzések ugyanis megnyitották a kaput számos olyan változás előtt, amelyek várhatóan tartósan velünk maradnak a jövőben – olvasható az origo-n.
Korábban egyszerűen adottnak vettük, hogy vannak bizonyos szolgáltatások a társadalomban, amelyekhez elengedhetetlen a személyes kapcsolat. A mostani helyzetben azonban egyre világosabban látszik, hogy ez a felfogás radikális átalakuláson megy át – mondta a CNBC-nek Carsten Wierwille, a digitális termékeket fejlesztő Ustwo vezérigazgatója.
A változásnak azonban két oldala van. Egyfelől az emberek sokkal jobb szolgáltatásokat kaphatnak olyan vállalkozásoktól, amelyek képesek növelni a digitális jelenlétüket, illetve a szolgáltatásaik színvonalát. Vagyis emberek sokasága tapasztalhatja meg, hogy közvetlenül az otthonaikba jutnak el olyan termékek és szolgáltatások, amelyek eléréséhez eddig kimozdultak otthonról. Másfelől viszont probléma lehet, hogy a fogyasztók kevésbé figyelnek a személyes adataik védelmére a digitális térben.
Egy új kiskereskedelem
A mostani válság számos vállalatot belökött a mélyvízbe. Sokaknak ugyanis pillanatok alatt kellett átállniuk a digitális szolgáltatásra, vagy nagyon gyorsan kellett felfejleszteniük az eddig elérhető, de inkább másodlagosnak tartott online csatornákat.
A jelenlegi helyzet tehát nem azt idézte elő, hogy egyes cégek elkezdtek elgondolkodni a jövőbeni lehetőségeken, hanem szinte egyik napról a másikra egy olyan „jövőben” találták magukat, amelyre hat hónappal ezelőtt még csak nem is gondoltak – tette hozzá Nigel Vaz, a Publicis Sapient digitális tanácsadócég vezetője.
A technológiát érintő új beruházások pedig számos fogyasztó életét tehetik könnyebbé. Vaz például tanácsadóként dolgozik olyan autóipari cégeknél, melyek éppen fejlesztés alatt álló digitális szolgáltatásai lehetővé teszik, hogy a fogyasztók online választhassák ki a megvásárolni kívánt autók paramétereit. Most ugyanis előállt az a helyzet, hogy a vásárlók azt szeretnék, az autókereskedők lényegében házhoz vigyék nekik a járműveket, és nem igénylik sem a tesztvezetéseket, de még azt sem, hogy élőben megnézzék a kiválasztott kocsit. Vaz kiemelte, ez például egy olyan lépés, amely komoly változásokat hozhat a jövőben az iparágban. A Publicis Sapient olyan vállalatokkal dolgozik együtt, mint az Audi vagy a Nissan.
Az egészségügy területén szintén láthatók olyan fejlesztések, melyek később akár az életünk szerves részévé is válhatnak. Jelenleg ugyanis a járványveszély miatt számos ország igyekszik elkerülni a nem feltétlenül szükséges orvos-beteg találkozásokat.
Erre kínálnak megoldást az olyan speciális szoftverek, melyeken keresztül az orvosok online segíthetnek a páciensek kezelésében.
A brit orvosok körében már jelentősen meg is ugrott az ezekre irányuló kereslet.
Ráadásul Vaz hangsúlyozta, a vállalatok egyre inkább proaktívak a megoldások területén. Egyes internetszolgáltatók például már elkezdtek új mérési eszközökkel reagálni a megnövekedett adatforgalomra, míg mások olyan mesterséges intelligencia eszközöket fejlesztenek, melyek képesek kezelni az ügyfélszolgálataikhoz beérkező hívások megugró számát.
Mindennek azonban van egy árnyoldala is. Ahogy ugyanis a felhasználók egyre jobban támaszkodnak a digitális megoldásokra, annál kevésbé figyelhetnek arra, milyen személyes adatokat szolgáltatnak ki.
A kényelem tehát idővel egyre jobban felülírhatja az adatvédelmi igényeket.
Ez a probléma azonban most általában is fölmerül a járvány elleni védekezés kapcsán.
Kulturális változások
Ha a munkahelyek átalakulását nézzük, jól látszik, hogy az introvertáltabb dolgozók lehetnek a nagy nyertesei a digitális átalakulásnak. Ha ugyanis tömegével válik lehetségessé az otthonról végzett munka, és a dolgozók kevésbé lesznek kötelezve arra, hogy személyesen, nagyobb nyilvánosság előtt beszéljenek, akkor az sokak életét teheti könnyebbé – a munkavégzést pedig hatékonyabbá.
Ez a folyamat pedig már ma is érezhető.
Az Ustwo vezetője például hangsúlyozta, a digitális megbeszélések látványosan kiegyenlítik a dolgozók közti csoportdinamikát.
Míg korábban, amikor csak személyes megbeszélések voltak, a csapatokban egyes senior partnerek domináltak. Ahogy viszont a megbeszélések áttevődtek az online térbe, az introvertáltabb kollégák is egyre lelkesebben vesznek részt a videókonferenciákon. Ezzel pedig javul a csapatokon belüli egyensúly – hangsúlyozta Wierwille.
Ehhez jön még, hogy számos vállalatnál nem kell majd annyit utazni, mint korábban. A járvány előtti világban ugyanis sokan adottnak vették, hogy feltétlenül szükséges, hogy az alkalmazottak elutazzanak az ügyfelekhez a személyes találkozók érdekében. Most azonban egyre világosabb, ezekre sokszor nincs feltétlenül szükség – tette hozzá az Ustwo vezérigazgatója.
A kulturális változások egy másik aspektusa a közösségi médiában érhető tetten. Az elmúlt néhány évben ugyanis a közösségi média platformok tömegek számára csupán passzív helyek voltak. Ez azt jelenti, hogy sokan mindössze görgették a felületeket és passzívan befogadták a látottakat. A mostani helyzetben azonban a dinamika itt is megváltozott.
Sokkal több ember kezdett el ugyanis aktív közösségi életet élni ezeken a platformokon, beleértve például az aktív részvételt egyes Facebook csoportokban, a főzőtanfolyamoktól a jógaórákig – mondta Callum McCahon, a Born Social stratégiai igazgatója. A szakértő kiemelte, az elmúlt hetekben látványosan megváltozott a felhasználói aktivitások mintázata a közösségi média felületeken.
Átalakuló szórakozás
A szórakoztatóiparban a leglátványosabb változás az online műsorstreaming szolgáltatások iránti megnövekedett kereslet. A Disney például nemrég jelezte, hogy a Disney+ csatornájának előfizetői száma már meghaladta az 50 milliót.
Ez azonban csak egy már eddig is népszerű megoldás további terjedését jelenti. Ami ennél érdekesebb is lehet, hogy egyre nagyobb elismertséget kaphatnak például az online sporttevékenységek.
A nagy kérdés itt az, hogy a sportokat közvetítő szolgáltatók mennyire csapnak le a járvány után az esportok területére. Az esport ugyanis jelenleg is egyre folyamatosan növekvő szektor, azonban most, amikor a hagyományos sportközvetítések szünetelnek, a klasszikus szereplők is egyre jobban belátják, mekkora lehetőség rejlik a digitális világban – beleértve magukat a sportolókat, az intézményeket, valamint a reklámozó vállalatokat.
Ezzel párhuzamosan a digitális oktatás népszerűsége is tartós lehet, amikor a közvetlen szükségszerűség elmúlik. Pontosan látszik ugyanis, hogy a világ számos táján jól alkalmazkodtak a felek a digitális oktatási és képzési lehetőségekhez.
A digitális oktatással foglalkozó Brainly például arról számolt be, hogy az aktivitás csak márciusban 200 százalékkal nőtt.
A vállalat vezetője hozzátette, a jövőben teljesen máshogy tekintünk majd a digitális oktatásra, és ez az egész rendszer számára előnyt jelenthet.
Ehhez jön még, hogy az online hír- és információszolgáltatási platformok népszerűsége is erőteljesen megnőtt, ahogy az emberek bezárkóztak otthonaikba. Következésképpen a média és az információáramlás tekintetében is fokozódhat az online szolgáltatások népszerűsége, gyorsítva az eddig látott változások ütemét. (origo)
Kapcsolódó cikkeink
Felgyorsult a kéknyelv-betegség terjedése Hollandiában
Hollandiában megugrott a kérődző állatokat megtámadó kéknyelv-betegség eseteinek száma –…
Tovább olvasom >Uniós bíróság: a biztosítóknak vissza kell téríteniük a koronavírus-járvány miatt lemondott szervezett utazások árát
A csődbe ment utazási irodák biztosítóinak vissza kell téríteniük azoknak…
Tovább olvasom >Ezekért a termékekért rohamoznák meg a boltokat, ha jönne egy katasztrófa
A koronavírus-járvány tanulsága alapján fontos felkészülni a váratlan eseményekre, legyen…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fogyasztóvédelmi kiválóságok díjazása: elismerték a 2024. év legjobbjait
Az idei év kiemelkedő fogyasztóvédelmi referensei és különdíjazottjai vehették át…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelés 0,2 százalékkal mérséklődött októberben
Októberben az ipari termelés volumene 0,2, munkanaphatástól megtisztítva 3,1 százalékkal…
Tovább olvasom >A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >