Időálló ízek, új elvárások
Az édességpiac idei folyamatai jól mutatják, hogy a gyártóknak egyszerre kell megőrizniük a megszokott ízekhez kötődő márkahűséget és reagálniuk a megjelenő új igényekre. A fogyasztói elvárások gyorsabban változnak, mint korábban bármikor, miközben az alapanyag- és gyártási feltételek is folyamatosan átrendeződnek. Ebben a helyzetben az egyensúly megtalálása vált az ágazat egyik legfontosabb feladatává.
A cikk a Trade magazin 2025/12-2026.01. lapszámában olvasható.

Intődy Gábor
főtitkár
Magyar Édességgyártók
Szövetsége
A hazai édességipar 2025-ben is a kihívások és az alkalmazkodás kettősségében működik. Az év első felét erősen meghatározta a csokoládéalapú termékek piacán a rendkívül magas kakaóár, amely visszafogta a mennyiségi növekedést, miközben az árbevételi szintet a prémiumszegmens stabil kereslete és az inflációs hatások tartották. A második félév kapcsán a szereplők óvatos bizakodással tekintenek előre: bár a kakaópiac továbbra is ingadozó, a cukor és más mezőgazdasági alapanyagok árának mérséklődése enyhítheti a költségnyomást. A globális és hazai környezet kiszámíthatatlansága miatt a rugalmasság és a gyors reagálóképesség a vállalatok egyik legfontosabb versenyelőnyévé vált.
Minőség, tudatosság, kényelem
A fogyasztói szokások három jól kirajzolódó irányban változnak. Egyrészt terjed az a megközelítés, hogy kevesebbet, de jobb minőségű termékeket vásárolnak – különösen az ünnepi időszakra szánt édességek és ajándékcsomagok esetében. Másrészt egyre erősebb az egészségtudatosság, amely a cukorcsökkentett, vegán, fehérjedús és gluténmentes termékek iránti kereslet növekedésében jelenik meg. Harmadrészt az életmódhoz igazodó kényelem kap kiemelt szerepet: nő az érdeklődés a kisebb, praktikus kiszerelések és az „on-the-go” megoldások iránt.
– Bár a közösségi médiában időről időre felkapott „trendi” termékek – mint például a „dubai csoki” – képesek rövid távon figyelmet kelteni, a piaci sikerességet hosszú távon a minőség, az elérhetőség és a jó ár-érték arány határozza meg – fogalmaz Intődy Gábor, a Magyar Édességgyártók Szövetségének főtitkára.

A piaci sikerességet hosszú távon a minőség, az elérhetőség és a jó ár-érték arány határozza meg
Gyártói válaszok
Az elmúlt időszakban a gyártók a költségnövekedés kezelésére három fő stratégiát alkalmaztak: a szelektív árazást, a portfólió optimalizálását és a hatékonyság növelését. Ez utóbbi a gyártási folyamatokat, az energiafelhasználást, a gépesítést és a robotizálást egyaránt érinti, és különösen a csomagolási és logisztikai területeken hozott látványos előrelépést.
– Termékkategóriák szintjén eltérő teljesítmények láthatók: a táblás csokoládék iránti kereslet csökkent, miközben a desszertek, bonbonok és ajándékcsomagok változatlanul stabil pozíciót tartanak. A kekszek és a sós snackek kiegyensúlyozottabban teljesítenek, a funkcionális termékek pedig lassan, de folyamatosan bővülnek – jelenleg még inkább réspiaci jelleggel – vázolja a főtitkár.
Igényekre hangolva
A szezonális időszak szerepe tovább erősödik: a kiskereskedelmi láncok már szeptember végén megkezdik az ünnepi kínálat felvezetését, ami jól mutatja, mennyire stratégiai jelentőségűvé vált az év vége. Eközben egyre erősebbek a generációs különbségek is: a fiatalabb fogyasztók nyitottabbak az újdonságokra és a fenntarthatósági üzenetekre, míg az idősebb vásárlók inkább a megszokott ízeket és formátumokat részesítik előnyben.
– Az édességipar legnagyobb feladata ma az, hogy egyszerre őrizze meg a hagyományokat, és közben folyamatosan képes legyen megújulni, hogy mindkét fogyasztói csoport számára értéket tudjon kínálni ebben a kiszámíthatatlan, ugyanakkor inspiráló környezetben – fogalmaz Intődy Gábor.
Kapcsolódó cikkeink
20 éves a Magyar Termék – stabil iránytű a hazai FMCG-ben – Benedek Eszter: hogyan épít közösséget és üzleti értéket a védjegyrendszer?
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Az idő egyre fogy…
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >KPMG CEO Outlook 2025: Újratervezett bizalom
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >További cikkeink
20 éves a Magyar Termék – stabil iránytű a hazai FMCG-ben – Benedek Eszter: hogyan épít közösséget és üzleti értéket a védjegyrendszer?
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Az idő egyre fogy…
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >KPMG CEO Outlook 2025: Újratervezett bizalom
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >

