Hullámok a palackban
Az ásványvíz kategóriát sem hagyták érintetlenül a kivétel nélkül minden kereskedelmi szegmenst sújtó gazdasági nehézségek. A gyártók itt is áremelésre kényszerültek, ami bizonyos fokú átrendeződéshez vezetett a piacon. Míg a szénsavmentes termékek népszerűsége továbbra is töretlen, a saját márkás ásványvizek fogyasztói a csökkenő árkülönbség miatt meginogtak, és sok esetben választottak inkább gyártói márkát.
A cikk a Trade magazin 2023/6-7. lapszámában olvasható.
Az NIQ kiskereskedelmi indexe alapján az ásványvíz-kategória volumenben enyhe, 1,6%-os csökkenést mutatott 2022-ben a 2021-es teljes évvel összehasonlítva, és 885 millió litert tett ki, ugyanakkor az eladások értéke 20,9%-kal nőtt, és meghaladta a 75 milliárd forintot.
– Tavaly a Szentkirályi Magyarország közel azonos volument értékesített, mint 2021-ben, csupán nagyon enyhe visszaesést észleltünk, amely főként a diszkontcsatornából ered. Értékben két számjegyű emelkedést értünk el, ami leginkább az áremeléseknek köszönhető, amire a megváltozott piaci körülmények miatt kényszerültünk – avat be Peter Schenk, a Szentkirályi Magyarország marketingigazgatója.
A Szentkirályi Magyarországnál arra törekednek, hogy kínálatukkal minden fogyasztási alkalmat lefedjenek. Az idei év innovációi is ezt a fogyasztói igényt hivatottak kielégíteni.
– Egyfajta új szegmensként jelent meg a piacon 2021-ben termékinnovációnk, a Szentkirályi Extra Dús, amely jelentős hozzáadott értékkel bír a márka életében és igazi közönségkedvenccé vált a kategóriában – jelzi Peter Schenk.
Elszálló költségek
A teljes hazai ásványvízpiac értékesítése 2022-ben 947 millió palack volt, ami 4%-kal magasabb mennyiséget jelent 2021-hez képest a MAGYÜSZ adatai alapján, egyutas, PET, ízesítetlen ásványvizekre vonatkozóan.
– A pandémia, a szomszédunkban zajló háború és annak következményei miatt a hazai ásványvízpiac 2022-es évét elsősorban a kiszámíthatatlanság jellemezte. A csomagolóanyagok ára egy év alatt megduplázódott, az áramszámlák ennek sokszorosával emelkedtek, és az üzemanyagárak, mint ahogy az köztudott, 50%-kal nőttek. Miután a költségek döntően külső okok miatt változnak ilyen drasztikusan, a Magyarvíz Kft. a gyártási folyamatai, energiaszükségletei optimalizálásával, illetve a költségvetésének akár havi szintű újratervezésével próbálta kivédeni a negatív gazdasági tendenciákat – tájékoztat Kozák Krisztina, a Magyarvíz Kft. marketingvezetője.
Elmondása szerint értékesítési csatornák közül a dobogó első fokain a Lidl és az ALDI helyezkedik el, magasan megelőzve a többi csatornát.
Csökkenő palacksúly
A 2022-es évben a Magyarvíz Kft. értékesítése kis mértékű csökkenést mutatott mennyiségben, viszont nőtt az árbevétel a kényszerből meghozott áremelésnek köszönhetően.
– Cégünk alapításakor a tulajdonos a nyugati tendenciákat követve kiegyensúlyozott ásványianyag-tartalmú forrást keresett és talált. A harmonikus ásványianyag-tartalom semleges ízt biztosít, nagy mennyiségben is fogyasztható. Ezért is lett a Mizse a „család vize”. Erősségeink között szerepel a tulajdonos San Benedetto több mint 60 éves tapasztalata, szakértelme, biztos pénzügyi háttere – jegyzi meg Kozák Krisztina.
Arra is rámutat, hogy a Mizse jól csengő márkanév, népszerűvé a kiegyensúlyozott íze teszi és a jó ár-érték aránya. A polipos víz tudhatja magáénak az ország első karbonsemleges palackját, amellyel a Mizse Ecogreen 1 literes termék büszkélkedhet.
– Folyamatosan alkalmazkodunk a modern fogyasztói igényekhez és a jogszabályi feltételekhez, így például palackjaink súlya tavaly egy év alatt átlagosan 1 grammal csökkent. További környezetvédelmet figyelembe vevő újítás a kupakok palackhoz rögzítése, ami az idei év újdonsága lesz – vetíti előre a marketingvezető.
Sokasodó kihívások
A pandémia utáni első évben, 2022-ben az infláció okozta a legnagyobb fejtörést az FMCG-gyártók számára, ráadásul extra adókkal is számolni kellett. Minden gyártó kénytelen volt növelni a termékek árát, ezt pedig a fogyasztók is megérezték, így jelentősen csökkent a kosárméret. 2023 szintén kihívásokkal indult, részben a tavalyi év nehézségei miatt, azonban jelenleg érzékelhető némi enyhülés. Továbbra is nagy kihívás az ellátási láncok átrendeződése, az alapanyagok és az euró árfolyamának nagy ingadozása, és az energia és benzin árának komoly emelkedése.
– Az elszálló energiaárak, illetve a nyersanyagok árának drasztikus emelkedése miatt 2022-ben a legnagyobb problémát a versenyképes árazás megtartása jelentette. 2023 első félévében a magas infláció és a nettó keresetek csökkenése miatt a kereslet csökkenésére lehet számítani – osztja meg tapasztalatait Nemes-Tóth Vivien, az Orbico Hungary Kft. category managere.
A 2023-as üzleti évben előreláthatóan minden eddiginél érzékenyebbek lesznek a fogyasztók az ásványvíz ár-érték arányára. Fontos a hidratáció, de előtérbe kerülnek más, eddig háttérben lévő termékjellemzők is, úgymint az ásványianyag-tartalom, a csomagolás és kupak minősége, a gyártói környezettudatosság, illetve a funkció, például, hogy mennyire stabil a zsugorfólia és a fül.
Különleges töltési technológia
Az erős első féléves értékesítésnek köszönhetően az Orbico Hungary Kft. termékei tavaly közel két számjegyű növekedést értek el.
– Termékeink erőssége a magas minőség. A Jana természetes ásványvizet modern, aszeptikus töltési technológiával palackozzák, így 7000 év után először akkor kerül kapcsolatba a külvilággal, amikor a fogyasztó kinyitja a palackot és megízleli. A Jana eredete azokra az időkre nyúlik vissza, mikor a természet még érintetlenül tiszta volt. A kút 800 méteres mélységének, valamint az ásványi sziklák rétegein át megtett ezeréves útjának köszönhetően tökéletesen kiegyensúlyozott ásványianyag-összetétellel rendelkezik – mondja Nemes-Tóth Vivien, az Orbico Hungary Kft. category managere.
Záródik az olló
Az értékesített volumen közel 60%-át teszik ki a szénsavmentes termékek, az enyhe kategória aránya nagyjából 7%, a fennmaradó részt pedig a szénsavas termékek adják. Az előző évekhez hasonlóan folytatódott a szénsavas vizek részesedésének lassú fogyatkozása. A következő években a jelenlegi 40% körüli arány további csökkenésére lehet számítani.
A szénsavas ásványvíz forgalma a húsvéti és karácsonyi időszakokat leszámítva jellemzően a nyári hónapokban kiemelkedő, ugyanis BBQ/grill partik, limonádék és long drinkek nélkülözhetetlen hozzávalója.
A saját márkás termékek mennyiségben a természetesásványvíz-piac közel egyharmadát adják, arányuk enyhén csökkent 2021-hez képest.
– A saját márka és gyártói márka közötti folyamatos „küzdelem” az ásványvíz kategóriában vélhetően egyre kiegyenlítetteb lesz, hiszen a megnövekedett PET- és fajlagosan magas logisztikai költségek mellett a gyártósorok működtetéséhez szükséges energiaára miatt szűkül az „olló”. Minden gyártó – a sajátmárka-gyártó is – extrém mértékű áremelést volt kénytelen végrehajtani az elmúlt pár hónapban, így az első áras termékek is olyan árponton elérhetőek, ami már elgondolkodtatja a vásárlót, hogy gyártói márkát választ vagy saját márkát – nyilatkozza Hajdu János, az In-Food 2000 Kft. key account managere.
Előtérben a környezetvédelem
A 2022-es év eseményeinek hatása erőteljesen rányomta bélyegét az ásványvíz kategóriára is, ettől függetlenül a Vöslauer ásványvíz magyarországi forgalmát tekintve, az értékesítési csatornák közötti volumen- és értékalapú megoszlás nem változott. Továbbra is retail, petrol- és nagyker szereplőknél csapódik le a volumen jelentős része, míg a direkt profitabilitás HoReCa és OnTheGo csatornáknál realizálódik. Kiemelkedő évet zártak az online kereskedőpartnereikkel, ami tisztán mutatja a hibrid vásárlási szokások egyre erősödő jelenlétét.
– A Vöslauer márka számára prioritás a környezetvédelem, amit nem győzünk hangsúlyozni. Nemcsak a 100%-ban rePET-palackokra vagyunk büszkék, hanem izgatottan várjuk, hogy Magyarországon is rendelkezésre álljon a többutas PET-palackokat kiszolgáló infrastruktúra. Ausztriában már nagyon hatékonyan működik a rendszer, és a Vöslauer éllovas ebben a kategóriában is – jelenti be Hajdu János.
Idén 4 új termékük is kikerül a polcokra, emellett az 1 literes szortimentjük minden terméke új formát kapott.
– Jelenleg úgy látjuk, hogy mind a csomagolással, mind pedig a termékfejlesztéssel elégedettek lehetünk. Természetesen nem dőlhetünk hátra, hiszen a folyton változó fogyasztási igények és gazdasági környezet állandó kihívások elé állítja a márkát – árulja el az In-Food 2000 Kft. key account managere.
Kiszerelések igényekre szabva
Kiszerelés szerint kétfelé bonthatjuk az ásványvízpiacot, jellemzően impulz és otthoni fogyasztási alkalmakat különböztetünk meg. Az impulz kategóriába tartoznak az 1 literes kiszerelés alatti termékek, amelyek között a legnépszerűbb a 0,5 literes kiszerelés, de egyre több gyártó jelentkezik kisebb (0,33 literes) és nagyobb (0,75 literes) azonnali fogyasztásra szánt variánssal is. Az otthoni fogyasztás legkeresettebb kiszerelése a 1,5 literes változat, de népszerűek az 1 literes babavizek vagy akár a nagyobb, 5 literes kiszerelések is.
– Az exportban és a hazai értékesítésben is egyre népszerűbbek a kis kiszerelésű Primus palackok. Ennek számos oka lehet, többek között a fogyasztói szokások változása, az egészségtudatosság, a kényelem és az árérzékenység. Az exportban a kis kiszerelések előnye, hogy könnyebben szállíthatóak és kezelhetőek, ami csökkentheti a logisztikai költségeket. Emellett a kis kiszerelések rugalmasabbá teszik a termék kínálatát, lehetővé téve, hogy a termékek jobban igazodjanak a helyi igényekhez és preferenciákhoz.
A hazai értékesítésben a kis kiszerelések nagyobb változatosságot és választékot kínálnak a vásárlóknak, mivel lehetővé teszik, hogy a fogyasztók kisebb mennyiségű terméket vásároljanak, és így többféle terméket kipróbáljanak – fogalmazza Regőczi László, a Primus Ásványvíz ügyvezető igazgatója.
Fontosnak tartja megjegyezni, hogy a kis kiszerelések előállítása és csomagolása általában magasabb egységköltséggel jár, így gyártásuk és forgalmazásuk magasabb költségeket is jelenthet a vállalatok számára. Ezt figyelembe véve a vállalatoknak meg kell találniuk az optimális egyensúlyt a kis kiszerelések és a nagyobb csomagolási egységek között, hogy a lehető legjobban kielégítsék a fogyasztók igényeit, és növeljék az értékesítésüket.
PET-palackból 9 hét alatt talajjavító
A Primus ásványvizek értékesítése döntően az exportpiacokon történik. Mind a volument, mind az árbevételt illetően szignifikáns növekedést mutat, több mint 30%-kal növelték az export árbevételeiket.
– A Primus ásványvíz különlegessége az eredetiségében és a palackozásában rejlik. Az ásványvíz a föld mélyéről származik, és évezredek óta védett azoktól a behatásoktól, amelyek a felszínen befolyásolják a víz tisztaságát. Ezért az ásványvíz különleges tisztasággal és összetétellel rendelkezik – részletezi Regőczi László.
A palackozás során nagy hangsúlyt fektetnek a víz minőségének megőrzésére. A palackozás szigorú szabályok szerint történik, és kizárólag baktériummentes körülmények között zajlik. Ez garantálja, hogy az ásványvíz hosszú ideig megőrzi frissességét és tisztaságát.
– A konkrét kísérletek során beigazolódott, hogy a Primus ásványvízpalackok 9 hét alatt lebonthatóak egy baktériumkoktél segítségével, és mezőgazdasági talajjavítóvá alakíthatóak át. A talajjavító hatás annak köszönhető, hogy az ásványvízpalackok polietilén tereftalát (PET) anyagából készülnek, amely fontos szerves anyagforrás lehet a talaj számára. A PET ásványvízpalackokból származó anyagok a talajban biológiailag lebomlanak, és különböző tápanyagokat szolgáltatnak a növényeknek, mint például nitrogén, foszfor és kálium. Fontos azonban megjegyezni, hogy bár az ásványvízpalackok lebonthatóak és hasznosíthatóak, a legjobb megoldás még mindig az újrahasznosítás. Az újrahasznosítás lehetővé teszi, hogy a PET-palackok újra felhasználhatóak legyenek, és ez segít csökkenteni a hulladék mennyiségét és csökkenteni az új palackok előállítását – hívja fel a figyelmet a Primus Ásványvíz ügyvezető igazgatója.//
Kapcsolódó cikkeink
Black Friday akciók a legnagyobb hazai láncoknál: Lidl, Tesco, Spar és még sokan mások
A Black Friday láz 2024-ben sem hagyja hidegen a vásárlókat…
Tovább olvasom >Így panaszkodnak a magyar dolgozók generációi – országos kutatás Steigervald Krisztiánnal
Egy átlagos magyar felnőtt a családján és a munkahelyén kívül…
Tovább olvasom >Önálló vállalkozásba szervezi víz- és prémiumital-üzletágát a Nestlé
A jövő év elejétől globálisan önálló vállalkozásba szervezi víz- és…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >Véget ért a Biokultúra napja – Minden eddiginél nagyobb támogatásokról beszélt az államtitkár
Minden korábbinál nagyobb előnyöket kapnak azon termelők, akik az ökológiai…
Tovább olvasom >