Hódítanak a tejipari alternatívák
A flexiteriánus, azaz a hús- és az állati eredetű élelmiszerek fogyasztásának csökkentésére törekvő fogyasztók számának növekedésének köszönhetően a tejipari alternatívák népszerűsége is fokozódik – írja az agrarszektor.hu.
Az Innova Market piackutató cég által végzett felmérés alapján a fogyasztók harmada egészségesebbnek véli az alternatívákat és 27%-a fogyasztásuk révén fokozza étrendje változatosságát. Miközben a fogyasztók egyre nyitottabbak az alternatívákra, jelentős elvárásokat is megfogalmaznak velük szemben, olvasható a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) oldalán. Az egyik ilyen elvárás, hogy a hagyományos termékhez hasonló érzékszervi élményt nyújtsanak. Azonban fontos tény, hogy a növényi és az állati eredetű fehérjék alapvető különbségeket mutatnak. A tejfehérjék például savas közegben erős hálókat hoznak létre, így krémes állagot alakítanak ki, míg a növényi fehérjék erre nem képesek.
A sikeres termékfejlesztések jelentős előrelépéseket hoztak az alternatívák állagának javítása tekintetében, azonban a növényi fehérjék magas arányú alkalmazása nem várt tulajdonságokat eredményezhet, mint a szemcsézettség vagy a homokosság. A krémesség és a sima szájérzet fokozásában segíthet a zsírtartalom növelése, amely az egészségtudatos vásárlókat kizárja, vagy a hidrokolloidok és a keményítők adagolása, azonban így a nedvesség megtartásának csökkenése miatt az eltarthatósági idő lerövidül. Bizonyos növényi rostok, mint a cikóriagyökér segíthet a krémesebb szájérzet kialakításában.
Az állag mellett nem szabad megfeledkezni az íz jelentőségéről sem. A növényi fehérjék mellékízének kiküszöbölésére megoldást jelenthetnek az édesítőszerek adagolása, azonban a fogyasztók az alternatív termékek csomagolásán kiemelt figyelmet szentelnek a cukor-, a zsír- és a fehérjetartalom tanulmányozására. A cukor mennyiségének csökkentésére ideális megoldás lehet a különböző édesítőszerek alkalmazása, mint a stevia vagy a cukoralkoholok.
Annak ellenére, hogy a tejipari alternatívák piaca megélénkült, a fogyasztói elvárásoknak való megfelelés komoly termékfejlesztési feladatokat ró az előállítókra. A tejfogyasztás általános helyzetéről és aktuális trendjeiről az Agrárszektor is beszámolt korábban. (agrarszektor.hu)
Kapcsolódó cikkeink
Kiszámíthatatlan szezont hozott 2025 a csonthéjas gyümölcsök piacán
Ellentétes tendenciák jellemzik a 2025-ös csonthéjas gyümölcsszezont világszerte: miközben egyes…
Tovább olvasom >A termelői piacok nemcsak kiváló minőségű élelmiszert, élményt is kínálnak a vásárlóknak
Több, mint 300 helyi termelői piac működik hazánkban, ahol a…
Tovább olvasom >Új megközelítés kell a bogyós gyümölcsök termesztésében
Bár az éghajlatváltozás komoly hatással van a bogyós gyümölcsök hazai…
Tovább olvasom >További cikkeink
A vásárók kedvenc FMCG-márkái – YouGov Brand Footprint 2025
Az elemzés alapja a CRP (Consumer Reach Points) mutató, amely…
Tovább olvasom >Drágul a csirke, drágul a tojás – ez vár most a magyar vásárlókra
Jelentős áremelkedés zajlott le a hazai baromfipiacon az elmúlt hónapokban…
Tovább olvasom >Szárnyalnak az árak a baromfipiacon: drágult a csirke, a pulyka és a tojás is
Az elmúlt hónapokban látványos áremelkedés zajlott le a hazai baromfi-…
Tovább olvasom >