Magazin: Higiéniai papírtermékek

Dátum: 2020. 03. 19. 07:40

Legyen szó higiéniáról vagy fenntarthatóságról, a fogyasztó emelkedő igényszintje befolyásolja elsősorban, mivel és mennyire tartja tisztán mosdóit és konyháját a vendéglátós, akiket a beszállítók minden lehetséges eszközzel és szolgáltatással támogatnak. A higiéniai papírpiac legnagyobb szereplőivel beszélgettünk.

Rédey Anikó
customer marketing
activation manager
Essity

Az elmúlt 2-3 évre a minőségi vendéglátás térfoglalása volt jellemző – állapítja meg Rédey Anikó, az Essity customer marketing activation managere, – a vendéglátás szektor megerősödött, aminek következtében a minőség került előtérbe az árérzékenységgel szemben. Kialakult egy réteg, jellemzően már anyagilag független fiatal felnőttek, akik hajlandók utazni az ország különböző régióiba, hogy a minőségi gasztronómiát élvezhessék – az ő elvárásaik a környezet higiéniájával szemben is magasabbak. Így kerültek képbe és terjedtek el a szegmensre specializálódott olyan termékek, mint például a séfkendő, a különböző konyhai törlőpapírok és az evőeszköztartó szalvéták. Felértékelődni látszik a higiéniai szaktanácsadás szerepe is. A piac radikális változásokon ment keresztül, hiszen a minőség iránti igény determinálja a megfelelő higiéniai megoldások iránti szükségletet. Egy minőségi mosdó támogatóan hat a vállalkozás sikerére, és ez fordítva is igaz. Az a vendéglátó, aki nem veszi észre, vagy nem veszi figyelembe a közösségi média és az értékelő applikációk jelentőségét, lemarad a versenyben és elveszíti törzsközönségét. A termékválasztásban egyre nagyobb hangsúlyt kap a fenntarthatóság, főként a vendéglátásban is végbemenő generációváltásnak köszönhetően.

Mi a gazdaságos?

Varga Márk
ügyvezető igazgató
Hagleitner Hygiene
Magyarország

A papírtermékek piaca nem változott számottevően az utóbbi években – állítja Varga Márk, a Hagleitner Hygiene Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója. – Megfigyelhető, hogy minden gyártó igyekszik környezetbarát, újrahasznosított papírok irányába fordulni. Továbbra is a hajtogatott kéztörlő papírok uralják a piacot. A gyártók szeretnek elsősorban a lapárral érvelni, azonban könnyen beláthatjuk, hogy az olcsó hajtogatott papír, amelyből 6–15 lapot fogyaszt a felhasználó kéztörléshez, a valóságban nem lehet gazdaságosabb megoldás egy rolnis rendszernél, mely lapadagolással működik, és a lapadagolások közötti időzárnak köszönhetően egy vendég átlagosan 1,8 lapot használ el kéztörlésre. A teljes rendszerrel a működési költségek 20–40 százalékkal csökkenthetők az olcsó hajtogatott kéztörlőkkel szemben, a papírmennyiség pedig akár 80 százalékkal is kevesebb lehet.

A fogyasztó gyorsan szelektál, rákényszeríti a vendéglátóst a konyha és a mosdó rendben tartására. Persze a tulajdonosok nagy többsége ma is gazdasági szempontok alapján hozza meg döntését a higiéniai beszállító kiválasztásakor. A mi feladatunk bebizonyítani nekik, hogy gazdaságosabban, környezettudatosabban lehet dolgozni magas minőségű, innovatív termékekkel, mint az átlagos megoldásokkal. Ami jó, az minden bizonnyal drága is, hiszi sok tulajdonos, én inkább megfordítanám a dolgot: ami olcsónak tűnik, arról hamar kiderül, hogy használhatatlan, esetleg káros a környezetre és a felhasználóra.

Böyte Dániel
horeca-üzletág-igazgató
Sofidel Hungary

A vendéglátásban forgalmazott papírtermékek hazai piaca még mindig erősen árvezérelt, ugyanakkor érezhető egy szignifikáns kimozdulás a minőségi papírok felé – árnyalja a képet Böyte Dániel, a Sofidel Hungary Kft. horeca-üzletág-igazgatója. – Az utóbbi években a nemzetközi hátterű vezető papírbeszállítók erősítették jelenlétüket a helyi piacon, diverzifikálták portfóliójukat. Általánosságban elmondható, hogy az intenzív versenynek köszönhetően hozzáférhetőbbé váltak a minőségi termékek az átlagfelhasználó számára. Ugyanakkor a fenntartható gyártásból származó papírok kereslete is felívelő trendet mutat. Az egy főre eső higiéniai ráfordítás jóval elmarad a nyugat-európai szinttől, és az árérzékenység a vendéglátás területén fokozottan tetten érhető. Én azt az időt várom, amikor nemcsak az asztalon, de a higiéniában is hozzáadott értekkel fognak versenyezni a piaci szereplők.

Szabályok és hézagok

Solymosi Piroska
higiéniai szaktanácsadó
Assist-Trend

A munkaerőhiány, a szabályozás szigorodása (az önellenőrzés bevezetése), a minőségi elvárások és a környezetbarát technológiák iránti igény növekedése egyszerre jellemezte a szektort az elmúlt években – hangsúlyozza Solymosi Piroska, az Assist-Trend higiéniai szaktanácsadója –, az adószabályok kedvező változása nélkül aligha tudott volna megfelelni az ágazat az egyszerre jelentkező kihívásoknak.

Ma a vendéglátósok sem csak az ár alapján választanak tisztítószereket, sőt, nem is feltétlenül csak a hatékonysági alapkérdéseket veszik figyelembe az ár-érték arány kalkulálásakor sem. Előtérbe kerülnek az egyéb minőségi szempontok – a hatóidő és a száradási idő is fontos, miközben a már sokat emlegetett környezetvédelmi kérdések is egyre fontosabbak. A cég külön „Zöld” portfóliót alakított ki, amelybe azokat a termékeket és szolgáltatásokat rendezte, amelyek nemcsak a környezetvédelmi szempontok figyelembevételével készültek, de minőségük, hatékonyságuk alapján is ajánlható ezek választása.

 

Fejlesztések és kínálat

A Tork a vendéglátóhelyek valamennyi szegmensébe (konyha, mosdó és vendégtér) kínál fenntartható megoldásokat, amelyek csökkentik a papírfelhasználást és hulladéktermelést, valamint növelik a hatékonyságot – mondja el Rédey Anikó. – Az elmúlt időszakban a költséghatékony megoldásaink kerültek főszerepbe: a jobb helykihasználást, kisebb raktárigényt igénylő tömörített csomagok, a fogyasztást csökkentő laponkénti adagolás. A vendéglátóhelyek az adagolókihelyezési szerződés keretein belül minimális invesztíció mellett valódi és minőségi eredményt tudnak elérni. Bővült a szalvétaportfóliónk, trendi színeket vezettünk be.

A konyhában elsősorban a megbízhatóság, költséghatékonyság alapján kell kialakítani a higiéniai megoldásokat, persze a szakmai előírások figyelembevételével – folytatja a szakember. – A vendéglátósok gyors, egyszerű működést és könnyű karbantartást, tisztíthatóságat várnak el. A konyhákban a higiénia már alapkövetelmény, hiszen az étellel való érintkezés nagyon kritikus szabályok mentén lett szabályozva. Természetesen itt is akadhat még tennivaló, hogy biztosan a legjobb megoldásokat használják a séfek a konyhán. Mindenképpen olyan helyzetet tartunk ideálisnak, ahol a költséghatékonyság és a hulladékmennyiség minimalizálása van a középpontban. A vendégmosdók kialakításánál a pozitív vendégélmény elérése kell hogy a cél legyen; a funkcionalitás megvalósításához és a folyamatos minőség fenntartásához nem feltétlenül a legdrágább eszközökre van szükség. A legfontosabb a megfelelő kézhigiénia és a kézfertőtlenítés priorizálása.

Beszélhetünk konyhai, épülethigiéniai vagy mosdóhigiéniai területről: a Hagleitner olyan készülékeket fejleszt, amelyek applikációkon keresztül kommunikálnak a vevőkkel – fejti ki Varga Márk. – A takarítóknak kijelzik, ha az adagolónak feltöltésre van szüksége, hasznos adatokat gyűjtenek a tulajdonosok felé a felhasználásról, és képekkel, videókkal támogatva segítik a helyszíni problémakezelésben. Rengeteg munkaidőt spórolunk ezzel vevőinknek. 2020-ban egy vendéglátóhelyi mosdó nem működhet a megfelelő higiéniai szolgáltatások nélkül. Először is legyen tiszta és rendezett, vannak egységek, ahol már ez is kihívást jelent. A toalettpapír, szappan, kéztörlő, illat mára már az alap, a WC-ülőke vagy megoldás a kézfertőtlenítésre hasznos plusz.

Szolgáltatások és szolgáltatásrendszerek

Komplex szolgáltatási modellünk lényege – hangsúlyozza Solymosi Piroska –, hogy a vendéglátósok arra tudjanak figyelni, ami a számukra fontos: a vendégre, az ételek minőségére. A munkaerőhiányt így az Assist-Trend szolgáltatásaival pótolhatják, a cég szakértői pedig felhívják a figyelmet arra, ügyfeleink milyen megoldásokkal tehetik hatékonyabbá működésüket, hosszabbíthatják meg gépeik élettartamát. Új stratégiáknak megfelelően folyamatosan bővítjük kínálatunkat: ma már olyan szolgáltatásokat kínálunk, mint a padozatápolás, a higiéniai szaktanácsadás, az időszakos nagytakarítás, a légtisztítás. Segítjük partnereinket a konyhai önellenőrzési rendszer kialakításában és az ellenőrzésekben is.

Cégünk célzottan a horeca-szegmens számára készített új termékportfóliót „Ready Table” néven – mondja Böyte Dániel –, ami főként rendszerszalvétákat, színes, antibakteriális, mosogatógépben mosható adagolókat tartalmaz. A Sofidel jól bevált termékcsaládjai közül kiemelném a BioTech díjnyertes termékcsaládot „barátságos” enzimekkel átitatott toalettpapírokkal, amelyek lebontják a lerakódásokat, kellemetlen szagokat, a DissolveTech család vízben pillanatok alatt szétmálló papírokkal. Dolgozunk az IOT-rendszermegoldásokon (például ahol az adagoló jelzi, amikor kifogyott a papír, sőt, előre is jelez a fogyások alapján), azonban ezek elterjedésé a költségek miatt egyelőre nem valószínűsíthető. A környezettudatosság területén legfontosabb törekvésünk a következő néhány évben az lesz, hogy a műanyagot kiszorítsuk termékcsomagolásunkból.

Innoválj, vagy lemaradsz!

Az iparágban történő termékfejlesztés fő irányai, trendjei visszaköszönnek az Essity innovációiban – húzza alá Rédey Anikó. – Szalmából papírt, cukornádból csomagolóanyagot készítünk. A szállítás során a lehető legkisebb CO2-kibocsájtást eredményező csomagolást alkalmazunk. Elsőként mutattuk be adatalapú adagolóinkat, amelyek képesek információkat közölni egy központi eszközzel, ahonnan az adott területért felelős személyzet információhoz jut. Ilyenek a fogyasztást érintő adatok, rendszerfenntartási és kezelési adatok, és további kifejezetten a takarítás szempontjából hasznos adatok. Magyarországon még nem elérhető, de létezik a Tork Paper Circle program: az elhasznált kéztörlőket összegyűjtve, visszaszállítva a gyárainkba újra papírterméket készítünk belőlük.

A Hagleitnernél a fő fejlesztési irány a koncentrátumok és a digitalizáció irányába mutat – emeli ki Varga Márk. – A koncentrált termékek szállítási, raktározási költsége jóval kedvezőbb, ezt a megtakarítást továbbadjuk vevőinknek; a kisebb ökológiai lábnyom pedig nagy lépés a fenntartható fejlődés irányába.

A digitalizáció elképzelhetetlen lehetőségeket rejt. Ha a partner tudja, melyik mosdójában, melyik adagolóból mennyi toalettpapírt, kéztörlőt, szappant és egyebet használtak el vendégei, akkor azt is tudja, mennyi van belőlük raktáron. Digitalizált adagolóink mindig pontos információt küldenek töltöttségi állapotukról. Ugyanez a helyzet a gépi mosogatásnál. A 4PLUS rendszer segítségével a mosogatógépek területét lehet egy applikációval kézben tartani.

Az optimális higiéniai szint

Az optimális az lenne, ha 2020-ban a vendéglátóhelyi mosdókban, illetve konyhákban az adagolórendszerek kiépítése, megfelelő minőségű termékek beszerzése, a higiénia nemcsak egy kipipálandó feladat lenne, hanem egy minőségi standard – véli Böyte Dániel. – A környezettudatosság jelenleg felívelő trend, ugyanakkor sajnos még nem elvárás a higiénia területén. Hiányoljuk egyelőre azokat a nagy beszerzési projekteket, ahol megkövetelik a különböző fenntarthatósági tanúsítványokat. A piacot nagyrészt még mindig a kisebb, helyi, regionális szereplők uralják, ők pedig ritkán tartják szem előtt a fenntartható gyártást. Cégünk egyébként mostanában 100 százalékig fenntartható forrásokból szerzi be FSC, PFSC és egyéb tanúsítványokkal rendelkező alapanyagait. A Sofidel a fenntartó termelés éllovasa, közös projektet indítottunk a WWF-fel ezen a területen. A papírgyártás intenzív energia- és vízfelhasználású iparág, ezekben a hatékonysági mutatókban világviszonylatban vezető pozícióval rendelkezünk.

Fenntarthatóság

A környezetvédelmi szempontok ma már a papírtermékek és az adagolók esetében is fontosak – mondja Solymosi Piroska. Utóbbiaknál az újrahasznosított műanyagok megjelenése a trend, miközben színekben a természet – zöld, bézs – színei dominálnak az adagolóknál is az eddigi fekete-fehér helyett. A papíráruk esetében az ökológiai lábnyomot a csomagolás újra-gondolásával lehet leginkább csökkenteni: ma az üdítőitalok után a higiéniai papírok csomagolása jelenti fajlagosan a második legnagyobb veszélyt a környezetre. Egyetlen négyfős család egy évben csak a toalettpapír csomagolásának kidobásával 7 négyzetméternyi nejlonszemetet termel. A piacon tavaly megjelent Crepto és a Szilvia műanyagmentes, papírdobozos csomagolásban is megtalálható, miközben a termékek kialakításakor figyeltek arra, hogy a tekercsen minél több hasznos papír legyen – így csökkentve a logisztikai terhelést is. De az Assist-Trend „Zöld” portfóliójában szerepel a Duni Ecoecho termékcsalád, amely olyan magas minőségű eldobható tányérokat, poharakat, szívószálat kínál, amelyek nemcsak újrahasznosíthatók, de komposztálhatók is.

I. T.

 

Kapcsolódó cikkeink