Higiénia vs. fenntarthatóság: melyik a fontosabb?
Új időszámításba léptünk. A neve: A. C., azaz After Corona (Koronavírus után). A csomagolóipar épp úgy átalakult a járvány következtében, mint minden más szektor. A transzformáció egyrészt már meglévő trendek felgyorsulását jelentette, másrészt teljesen új irányok, technológiák és megoldások megjelenését. Az elfogadható ár, a kényelem és a megjelenés mellett kiemelten fontossá vált a higiénia, ami a csomagolásnál kezdődik…
Szerző: Gyarmati Orsolya
A csomagolóipar jelenlegi három legmeghatározóbb területe a fenntartható, az okos- és az antimikrobás csomagolás. Globálisan a zöld csomagolópiac 2024-re várhatóan 238 milliárd dollárt ér majd. Végtelen azon startupok sora, amelyek alternatívákat fejlesztenek az egyszer használatos műanyagok kiváltására, hiszen a globális gazdaság számára a műanyag csomagolásból keletkező hulladék évente 80–120 milliárd dollárnyi veszteséget jelent. Szerencsére van kiút, hiszen már megjelentek az ehető csomagolások, az újrahasználható tárolók, a fa-, nád-, vagy épp hulladékalapú, újrahasznosított anyagok. Ezek a megoldások hatalmas mennyiségű szeméttől szabadítják meg mind az óceánokat, mind a szeméttelepeket.
Kizöldült csomagolások
Évente kétmilliárd tonna szemetet termelünk, ami elképzelhetetlen mértékben terheli a környezetünket. A környezetbarát csomagolás sokat segít ezen a problémán. Az újrafelhasználható, alternatív, biológiailag lebomló anyagok a körkörös és fenntartható gazdasághoz is hozzájárulnak. A cégek nem győzik bejelenteni ezzel kapcsolatos rövid és hosszú távú vállalásaikat, míg a startupok hatalmas bevételekre tesznek szert innovációikkal: példának okáért a Sulapac biológiai úton lebomló műanyag-alternatívái 21 millió, a TemperPack polisztirolmentes, csomagolásokon használható „szigetelő” anyaga 33 millió dollárt hoztak a konyhára. A Notpla egyenesen forradalmasítja a csomagolást, hiszen hínárból és egyéb növényekből állít elő csomagolóanyagot, amely ehető, de ha épp nem fűlik hozzá a fogunk, magától lebomlik 4-6 hét alatt. A találmányra több élelmiszeripari és kozmetikai cég is lecsapott. A Pernod Ricard például Ooho-kapszulákban dobta piacra Glenlivet nevű koktéljait. A Lactips tejfehérjéből állított elő polimert, amely egyaránt lebomló és ehető. A Lyspackaging nádcukorból készített „műanyagot”, amelyből csomagolóanyagot és palackokat egyaránt lehet készíteni.
Vannak olyan zöld megoldások is, amelyek által a fogyasztók maguk tudják újrafelhasználni, vagy egészen más célra alkalmazni a csomagolóanyagot. A Monday’s Child gyermekruhákat gyárt. Ha rendelünk tőlük, a doboz, amelyben a ruhák érkeznek, babaházzá alakítható, így nem kell kidobni. A Bee Brightot néhány kanadai diák találta fel: egy olyan méztartályt hoztak létre, amely 100%-ban méhviaszból készült, s ha a doboz kiürül, a fogyasztónak csupán a feje tetejére kell fordítania azt, és onnantól gyertyaként használhatja a tartályt. Tökéletes példája ez a zéró hulladék megoldásnak, illetve a csomagolás többrétű felhasználási módjának.
Csomagolj okosan!
Az okoscsomagolás lényege, hogy megsokszorozza a csomagolás különböző céljait és funkcióit. Ehhez digitális eszközök szükségesek.
Az okoscsomagolás két fajtájára, az aktívra és az intelligensre számos példa született az elmúlt időszakban. Az aktív okoscsomagolás interakcióba lép a becsomagolt termékkel, növeli élettartamát vagy minőségét, akár azáltal, hogy különböző anyagokat enged a termékbe, akár úgy, hogy kivon bizonyos anyagokat a termékből. Az egyik legjobb példa erre a műanyag flakonban tárolt sör: a flakon kupakja elnyeli az oxigént, ezáltal 3-6 hónappal hosszabbítja meg a termék élettartamát.
Az intelligens csomagolás az alapvető csomagolási „feladaton” túlmutató plusz előnyökkel ruházza fel a terméket, méghozzá úgy, hogy „kommunikál” a külvilággal. Az intelligens csomagolás rendelkezhet diagnosztikai vagy indikátor funkciókkal is, s olyan adatokról képes visszajelzést adni, mint a termék frissessége, hőmérséklete, tárolhatósági ideje, de marketing vagy védelmi funkciókat is elláthat többek közt vonalkódokon, LED-eken, kiterjesztett valóságon, NFC-n keresztül. Kiváló példa erre egyes gyógyszerek intelligens csomagolása, amely beépített RFID-chipekkel, LED-ekkel és pici hangszórókkal rendelkezik, s képes jelezni, ha a beteg túl sok tablettát vett ki a dobozból, sőt, erről még az orvosának is tud üzenetet küldeni. A legújabb Audi TT prospektusa pedig olyan, mint egy varázskönyv: ha kinyitjuk és ráhelyezzük a prospektus megfelelő oldalaira az okostelefonunkat, kipróbálhatjuk, milyen funkciói vannak az autónak. A Novalia által nyomtatott brossúra egy beépített Bluetooth-chip segítségével éri el mindezt.
Egy biztos: az okoscsomagolások elképesztően nagy lehetőséget rejtenek a fogyasztók elérését illetően. A szakértők egyetértenek abban, hogy az információéhség csak nőni fog a jövőben, épp ezért a „kommunikáló” csomagok kedvező fogadtatásra találnak majd a fogyasztóknál. Az innovatív csomagolás e típusának lehetséges hozzáadott értékei a teljes ellátási lánc szereplőinek hasznára válhatnak, hiszen a logisztika terén optimalizálják a hatékonyságot, növelik a termékek biztonságosságát (főleg az élelmiszer- és gyógyszeriparban), hatalmas lökést adnak az egyes márkáknak, a fogyasztókból pedig elégedettséget, és ami még fontosabb: hűséget váltanak ki.
Tiszta csomag, jó csomag
A higiénia az elmúlt évben fontosabb lett, mint valaha, és ez az igény a csomagolóipart is rendkívül komolyan érintette. A Grand View Research felmérése szerint a globális antimikrobiális csomagolás piaca 2024-re eléri a 11,92 milliárd dollárt. Az ezzel foglalkozó cégek nem győzik egymást túlszárnyalni innovációikkal, s az erre vonatkozó egyre erősödő igények és a vállalatok számának növekedése is figyelemreméltó, bár a COVID árnyékában egyáltalán nem meglepő.
A járvány kétségtelenül rányomta bélyegét a teljes csomagolóiparra (is). A munkahelyek és üzletek fertőtlenítése mellett a cégeknek megoldást kellett találniuk arra is, hogy a gyártás és/vagy eladás során milyen módon lehet biztosítani a maximális higiéniát a termékek tekintetében. A szépségipar különösen érintett most, hiszen a kicsomagolás után a fogyasztók azonnal az arcukhoz fognak érni a termékek használata során. Hasonlóképpen érintett az élelmiszeripar is, mivel a fogyasztók aggódnak, nem kerül-e a vírus valamilyen módon az ételükbe bármilyen tároló- vagy csomagolóanyag révén. Sajnos, a COVID-19 bizonyos mértékben azt is magával hozta, hogy fel kellett adnunk fenntarthatósági céljaink egy részét, mivel az eldobható csomagolás a nagyobb higiénia érzetét nyújtja. Újra rendkívüli módon megugrott az egyszer használatos műanyagok aránya, s erre a jelenségre az antimikrobiális innovációk kiváló alternatívát jelenthetnek.
S hogy milyen megoldások születtek? A Muse Wearables kifejlesztett egy olyan, textileken alkalmazható nanorészecske-alapú antimikrobiális bevonatot, amely képes inaktiválni a vírust. A bevonat használható maszkokon és élelmiszert tartalmazó zsákokon is. A Symphony Environmental Technologies nemrég kapott FDA-engedélyt antimikrobiális technológiájához, amelyet a kenyerek műanyag csomagolásán alkalmazna. A PepsiCo nemrég egyezett meg a Parx Materials nevű startuppal, amely antimikrobiális alapanyagból készít polimereket. A Digi-Key ultraviola fénnyel működő egészségügyi csatornát épített annak érdekében, hogy megvédje dolgozóit az esetleges fertőzéstől, a Virustatic Shield pedig vírusszűrő maszkot dobott piacra. //
Sötétben vizsgálják a lebomlást
Komposztálhatóságot és biológiai lebonthatóságot is vizsgálnak egy nemrég nyílt francia laboratóriumban. Elsősorban papír és műanyag csomagolóanyagokat tesztelnek majd. A szolgáltatás Magyarországról is elérhető, a terméktanúsítással kiegészítve pedig a fogyasztóknak és a forgalmazóknak egyaránt kiemelt biztonságot jelenthet.
A nemzetközi laboratóriumhálózatot működtető WESSLING-csoport GreenLab elnevezésű új létesítményében azt ellenőrzik majd, hogy a vizsgált anyagok természetes körülmények között, például vízben vagy talajban a környezet károsítása nélkül képesek-e a lebomlásra, illetve komposztálódásra. A Franciaországban is egyedülálló laboratórium szolgáltatása a cégcsoport budapesti tudásközpontja terméktanúsításával kiemelten biztonságos termékek forgalmazását teheti lehetővé. //
Unilever: újítások a bolygó védelméért
Az Unilever tíz éve indult fenntarthatósági programjának lezárása után számos vállalást jelentett be. A projekt keretében a cég a termékek hulladéklábnyomát 32%-kal, a termelésből fakadó üvegházgáz-kibocsátást 50%-kal csökkentette, a telephelyeken pedig megújuló hálózati villamosenergiára állt át. A tavalyi műanyagcsökkentési terveket követően az Unilever idén még határozottabban lépett fel a klímaváltozás ellen.
A fenntarthatóságot szolgáló innovációk már a hétköznapi termékek szintjén is kézzelfoghatóak. Magyarországon is kapható a szuperkoncentrált, otthon hígítandó Cif ecorefill, a műanyag flakonos Dove termékek csomagolása már újrahasznosított plasztikból készül, a Love Beauty and Planet Oceans Edition termékcsalád minden flakonja óceánpartokról begyűjtött és újrafeldolgozott műanyagból van, s hamarosan itthon is elérhetőek lesznek a szintén reciklált műanyag tégelybe töltött poharas Magnum jégkrémek. //
Több papír, kevesebb alumínium és fólia a Coca-Colától
A Coca-Cola HBC Magyarország számtalan csomagolási innovációval mérsékelte környezeti lábnyomát 2020-ban. A cég 13 százalékkal csökkentette alumínium italdobozainak súlyát, így éves szinten közel 170 tonnával kevesebb alumíniumot használ fel. Ezzel párhuzamosan 43 tonnával csökkentette a kiszállítás során alkalmazott raklapfólia, 36 százalékkal pedig az üveges termékek vendéglátó egységekbe való szállításakor felhasznált zsugorfólia mennyiségét.
A Coca-Cola a Paboco startup céggel közösen megalkotta első papírpalack-prototípusát is. A Paboco Pioneer Community, melynek a Coca-Cola az egyik alapítótagja, olyan, teljesen bioalapú és újrahasznosítható papírpalackot kíván létrehozni, amely üdítők, szépségápolási cikkek és más mindennapos fogyasztói termékek csomagolásaként is szolgálhat. Az első generációs palack még mindig tartalmaz valamennyi műanyagot: papírvázból áll, belül műanyag béléssel. Ez a műanyag réteg persze 100%-ban újrahasznosított műanyagból készül, amely felhasználás után ismét újrahasznosítható, ám a startup olyan papírpalackot szeretne alkotni, amely teljes egészében papírként hasznosítható újra.
A csomagolóanyagokra vonatkozó fenntarthatósági törekvései mellett a cég a termékportfólióját is fejlesztette: az év legnagyobb újdonsága a Rainforest Alliance minősítéssel rendelkező Costa Coffee otthoni, elviteles és munkahelyi fogyasztásra való bevezetése volt. Emellett idén került piacra a tripla adag eszpresszót tartalmazó Espresso Monster, mely 150 mg koffeintartalmával emelkedik ki a fogyasztásra kész kávék piacáról. //
Magyar startup mentheti meg a világot a műanyagoktól
Magyar fiatalok előállítottak egy, a világon egyedülálló baktériumkoktélt, amely 7 hét alatt bármilyen egyszer használatos műanyagot képes lebontani. A felfedezés jelentőségét jól mutatja, hogy a Poliloop már alá is írt egy Fortune 500-as céggel, így az ipari tesztelés is küszöbön áll. A biotech startupba a budapesti Vespucci Partners fektetett be a világ egyik legelismertebb, USA-központú nemzetközi akcelerátorával, a Techstars-szal együtt.
A Poliloop két női alapítója, Madaras Liz és Lévay Krisztina a Műszaki Egyetem elkötelezett környezetvédőiként alapították meg startupjukat. Biológiai lebontásra eddig senki nem volt képes, azonban a két magyar felfedező egy olyan baktériumkoktélt állított elő, mely a főleg élelmiszeriparban felhasznált, gyorsan keletkező csomagolási műanyagok mindegyikét képes lebontani 6-8 hét alatt. A technológia igazi különlegessége, hogy a folyamat végére a műanyagok újra természetazonos anyaggá válnak, hisz a lebontással szerves iszapot, komposztot kapunk, melyet nem csupán mezőgazdasági célra lehet felhasználni talajjavítóként, hanem elő lehet állítani belőle bioműanyagot is. Utóbbi megoldással a Poliloop megteremt egyfajta körkörös gazdaságot, ezáltal lehetőséget biztosít a nagy FMCG-cégek számára, hogy ugyanazt a műanyag csomagolást használják fel újra és újra. //
Kapcsolódó cikkeink
Optimistán szenvednek a márkák, sikertől duzzadnak a drogériák – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 2. rész)
Közel 1100 „diák” iratkozott be az FMCG Szabadegyetemre, hogy szeptember…
Tovább olvasom >105 millió dollárból fejleszti az Unilever a házon belüli illatinnovációs képességét
Az Unilever bejelentette, hogy 105,58 millió dollárt (100 millió eurót)…
Tovább olvasom >Megválik vegán üzletágától az Unilever
Értékesíteni készül az Unilever a The Vegetarian Butcher növényi alapú…
Tovább olvasom >További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Digitális formában is elérhetővé válik a SZÉP-kártya 2025-től
2025. szeptember 1-jétől jelentős változás lép életbe a SZÉP-kártya felhasználásában:…
Tovább olvasom >Megnyílt a SHEIN első magyarországi üzlete
2024. december 10-én délben megnyílt a SHEIN első magyarországi üzlete…
Tovább olvasom >