Higiénia vs. fenntarthatóság: melyik a fontosabb?

Szerző: Gyarmati Orsolya Dátum: 2020. 12. 09. 10:11

Új időszámításba léptünk. A neve: A. C., azaz After Corona (Koronavírus után). A csomagolóipar épp úgy átalakult a járvány következtében, mint minden más szektor. A transzformáció egyrészt már meglévő trendek felgyorsulását jelentette, másrészt teljesen új irányok, technológiák és megoldások megjelenését. Az elfogadható ár, a kényelem és a megjelenés mellett kiemelten fontossá vált a higiénia, ami a csomagolásnál kezdődik…

Szerző: Gyarmati Orsolya

A csomagolóipar jelenlegi három legmeghatározóbb területe a fenntartható, az okos- és az antimikrobás csomagolás. Globálisan a zöld csomagolópiac 2024-re várhatóan 238 milliárd dollárt ér majd. Végtelen azon startupok sora, amelyek alternatívákat fejlesztenek az egyszer használatos műanyagok kiváltására, hiszen a globális gazdaság számára a műanyag csomagolásból keletkező hulladék évente 80–120 milliárd dollárnyi veszteséget jelent. Szerencsére van kiút, hiszen már megjelentek az ehető csomagolások, az újrahasználható tárolók, a fa-, nád-, vagy épp hulladékalapú, újrahasznosított anyagok. Ezek a megoldások hatalmas mennyiségű szeméttől szabadítják meg mind az óceánokat, mind a szeméttelepeket.

Kizöldült csomagolások

Évente kétmilliárd tonna szemetet termelünk, ami elképzelhetetlen mértékben terheli a környezetünket. A környezetbarát csomagolás sokat segít ezen a problémán. Az újrafelhasználható, alternatív, biológiailag lebomló anyagok a körkörös és fenntartható gazdasághoz is hozzájárulnak. A cégek nem győzik bejelenteni ezzel kapcsolatos rövid és hosszú távú vállalásaikat, míg a startupok hatalmas bevételekre tesznek szert innovációikkal: példának okáért a Sulapac biológiai úton lebomló műanyag-alternatívái 21 millió, a TemperPack polisztirolmentes, csomagolásokon használható „szigetelő” anyaga 33 millió dollárt hoztak a konyhára. A Notpla egyenesen forradalmasítja a csomagolást, hiszen hínárból és egyéb növényekből állít elő csomagolóanyagot, amely ehető, de ha épp nem fűlik hozzá a fogunk, magától lebomlik 4-6 hét alatt. A találmányra több élelmiszeripari és kozmetikai cég is lecsapott. A Pernod Ricard például Ooho-kapszulákban dobta piacra Glenlivet nevű koktéljait. A Lactips tejfehérjéből állított elő polimert, amely egyaránt lebomló és ehető. A Lyspackag­ing nádcukorból készített „műanyagot”, amelyből csomagolóanyagot és palackokat egyaránt lehet készíteni.

A Notpla hínárból és egyéb növényekből előállított csomagolóanyagai ehetőek, és maguktól lebomlanak 4-6 hét alatt

Vannak olyan zöld megoldások is, amelyek által a fogyasztók maguk tudják újrafelhasználni, vagy egészen más célra alkalmazni a csomagolóanyagot. A Monday’s Child gyermekruhákat gyárt. Ha rendelünk tőlük, a doboz, amelyben a ruhák érkeznek, babaházzá alakítható, így nem kell kidobni. A Bee Brightot néhány kanadai diák találta fel: egy olyan méztartályt hoztak létre, amely 100%-ban méhviaszból készült, s ha a doboz kiürül, a fogyasztónak csupán a feje tetejére kell fordítania azt, és onnantól gyertyaként használhatja a tartályt. Tökéletes példája ez a zéró hulladék megoldásnak, illetve a csomagolás többrétű felhasználási módjának.

Csomagolj okosan!

Az okoscsomagolás lényege, hogy megsokszorozza a csomagolás különböző céljait és funkcióit. Ehhez digitális eszközök szükségesek.

Az okoscsomagolás két fajtájára, az aktívra és az intelligensre számos példa született az elmúlt időszakban. Az aktív okoscsomagolás interakcióba lép a becsomagolt termékkel, növeli élettartamát vagy minőségét, akár azáltal, hogy különböző anyagokat enged a termékbe, akár úgy, hogy kivon bizonyos anyagokat a termékből. Az egyik legjobb példa erre a műanyag flakonban tárolt sör: a flakon kupakja elnyeli az oxigént, ezáltal 3-6 hónappal hosszabbítja meg a termék élettartamát.

Az intelligens csomagolás az alapvető csomagolási „feladaton” túlmutató plusz előnyökkel ruházza fel a terméket, méghozzá úgy, hogy „kommunikál” a külvilággal. Az intelligens csomagolás rendelkezhet diagnosztikai vagy indikátor funkciókkal is, s olyan adatokról képes visszajelzést adni, mint a termék frissessége, hőmérséklete, tárolhatósági ideje, de marketing vagy védelmi funkciókat is elláthat többek közt vonalkódokon, LED-eken, kiterjesztett valóságon, NFC-n keresztül. Kiváló példa erre egyes gyógyszerek intelligens csomagolása, amely beépített RFID-chipekkel, LED-ekkel és pici hangszórókkal rendelkezik, s képes jelezni, ha a beteg túl sok tablettát vett ki a dobozból, sőt, erről még az orvosának is tud üzenetet küldeni. A legújabb Audi TT prospektusa pedig olyan, mint egy varázskönyv: ha kinyitjuk és ráhelyezzük a prospektus megfelelő oldalaira az okostelefonunkat, kipróbálhatjuk, milyen funkciói vannak az autónak. A Novalia által nyomtatott brossúra egy beépített Bluetooth-chip segítségével éri el mindezt.

Egy biztos: az okoscsomagolások elképesztően nagy lehetőséget rejtenek a fogyasztók elérését illetően. A szakértők egyetértenek abban, hogy az információéhség csak nőni fog a jövőben, épp ezért a „kommunikáló” csomagok kedvező fogadtatásra találnak majd a fogyasztóknál. Az innovatív csomagolás e típusának lehetséges hozzáadott értékei a teljes ellátási lánc szereplőinek hasznára válhatnak, hiszen a logisztika terén optimalizálják a hatékonyságot, növelik a termékek biztonságosságát (főleg az élelmiszer- és gyógyszeriparban), hatalmas lökést adnak az egyes márkáknak, a fogyasztókból pedig elégedettséget, és ami még fontosabb: hűséget váltanak ki.

Tiszta csomag, jó csomag

A higiénia az elmúlt évben fontosabb lett, mint valaha, és ez az igény a csomagolóipart is rendkívül komolyan érintette. A Grand View Research felmérése szerint a globális antimikrobiális csomagolás piaca 2024-re eléri a 11,92 milliárd dollárt. Az ezzel foglalkozó cégek nem győzik egymást túlszárnyalni innovációikkal, s az erre vonatkozó egyre erősödő igények és a vállalatok számának növekedése is figyelemreméltó, bár a COVID árnyékában egyáltalán nem meglepő.

A járvány kétségtelenül rányomta bélyegét a teljes csomagolóiparra (is). A munkahelyek és üzletek fertőtlenítése mellett a cégeknek megoldást kellett találniuk arra is, hogy a gyártás és/vagy eladás során milyen módon lehet biztosítani a maximális higiéniát a termékek tekintetében. A szépségipar különösen érintett most, hiszen a kicsomagolás után a fogyasztók azonnal az arcukhoz fognak érni a termékek használata során. Hasonlóképpen érintett az élelmiszeripar is, mivel a fogyasztók aggódnak, nem kerül-e a vírus valamilyen módon az ételükbe bármilyen tároló- vagy csomagolóanyag révén. Sajnos, a COVID-19 bizonyos mértékben azt is magával hozta, hogy fel kellett adnunk fenntarthatósági céljaink egy részét, mivel az eldobható csomagolás a nagyobb higiénia érzetét nyújtja. Újra rendkívüli módon megugrott az egyszer használatos műanyagok aránya, s erre a jelenségre az antimikrobiális innovációk kiváló alternatívát jelenthetnek.

S hogy milyen megoldások születtek? A Muse Wearables kifejlesztett egy olyan, textileken alkalmazható nanorészecske-alapú antimikrobiális bevonatot, amely képes inaktiválni a vírust. A bevonat használható maszkokon és élelmiszert tartalmazó zsákokon is. A Symphony Environmental Technologies nemrég kapott FDA-engedélyt antimikrobiális technológiájához, amelyet a kenyerek műanyag csomagolásán alkalmazna. A PepsiCo nemrég egyezett meg a Parx Materials nevű startuppal, amely antimikrobiális alapanyagból készít polimereket. A Digi-Key ultraviola fénnyel működő egészségügyi csatornát épített annak érdekében, hogy megvédje dolgozóit az esetleges fertőzéstől, a Virustatic Shield pedig vírusszűrő maszkot dobott piacra. //

 

Sötétben vizsgálják a lebomlást

Komposztálhatóságot és biológiai lebonthatóságot is vizsgálnak egy nemrég nyílt francia laboratóriumban. Elsősorban papír és műanyag csomagolóanyagokat tesztelnek majd. A szolgáltatás Magyarországról is elérhető, a terméktanúsítással kiegészítve pedig a fogyasztóknak és a forgalmazóknak egyaránt kiemelt biztonságot jelenthet.

A nemzetközi laboratóriumhálózatot működtető WESSLING-csoport GreenLab elnevezésű új létesítményében azt ellenőrzik majd, hogy a vizsgált anyagok természetes körülmények között, például vízben vagy talajban a környezet károsítása nélkül képesek-e a lebomlásra, illetve komposztálódásra. A Franciaországban is egyedülálló laboratórium szolgáltatása a cégcsoport budapesti tudásközpontja terméktanúsításával kiemelten biztonságos termékek forgalmazását teheti lehetővé. //

Unilever: újítások a bolygó védelméért

Az Unilever tíz éve indult fenntarthatósági programjának lezárása után számos vállalást jelentett be. A projekt keretében a cég a termékek hulladéklábnyomát 32%-kal, a termelésből fakadó üvegházgáz-kibocsátást 50%-kal csökkentette, a telephelyeken pedig megújuló hálózati villamosenergiára állt át. A tavalyi műanyagcsökkentési terveket követően az Unilever idén még határozottabban lépett fel a klímaváltozás ellen.

A fenntarthatóságot szolgáló innovációk már a hétköznapi termékek szintjén is kézzelfoghatóak. Magyarországon is kapható a szuperkoncentrált, otthon hígítandó Cif ecorefill, a műanyag flakonos Dove termékek csomagolása már újrahasznosított plasztikból készül, a Love Beauty and Planet Oceans Edition termékcsalád minden flakonja óceánpartokról begyűjtött és újrafeldolgozott műanyagból van, s hamarosan itthon is elérhetőek lesznek a szintén reciklált műanyag tégelybe töltött poharas Magnum jégkrémek. //

Több papír, kevesebb alumínium és fólia a Coca-Colától

A Coca-Cola HBC Magyarország számtalan csomagolási innovációval mérsékelte környezeti lábnyomát 2020-ban. A cég 13 százalékkal csökkentette alumínium italdobozainak súlyát, így éves szinten közel 170 tonnával kevesebb alumíniumot használ fel. Ezzel párhuzamosan 43 tonnával csökkentette a kiszállítás során alkalmazott raklapfólia, 36 százalékkal pedig az üveges termékek vendéglátó egységekbe való szállításakor felhasznált zsugorfólia mennyiségét.

A Coca-Cola a Paboco startup céggel közösen megalkotta első papírpalack-prototípusát is. A Paboco Pioneer Community, melynek a Coca-Cola az egyik alapítótagja, olyan, teljesen bio­alapú és újrahasznosítható papírpalackot kíván létrehozni, amely üdítők, szépségápolási cikkek és más mindennapos fogyasztói termékek csomagolásaként is szolgálhat. Az első generációs palack még mindig tartalmaz valamennyi műanyagot: papírvázból áll, belül műanyag béléssel. Ez a műanyag réteg persze 100%-ban újrahasznosított műanyagból készül, amely felhasználás után ismét újrahasznosítható, ám a startup olyan papírpalackot szeretne alkotni, amely teljes egészében papírként hasznosítható újra.

A csomagolóanyagokra vonatkozó fenntarthatósági törekvései mellett a cég a termékportfólióját is fejlesztette: az év legnagyobb újdonsága a Rainforest Alliance minősítéssel rendelkező Costa Coffee otthoni, elviteles és munkahelyi fogyasztásra való bevezetése volt. Emellett idén került piacra a tripla adag eszpresszót tartalmazó Espresso Monster, mely 150 mg koffeintartalmával emelkedik ki a fogyasztásra kész kávék piacáról. //

Magyar startup mentheti meg a világot a műanyagoktól

Magyar fiatalok előállítottak egy, a világon egyedülálló baktériumkoktélt, amely 7 hét alatt bármilyen egyszer használatos műanyagot képes lebontani. A felfedezés jelentőségét jól mutatja, hogy a Poliloop már alá is írt egy For­tune 500-as céggel, így az ipari tesztelés is küszöbön áll. A biotech startupba a budapesti Vespucci Partners fektetett be a világ egyik legelismertebb, USA-központú nemzetközi akcelerátorával, a Techstars-szal együtt.

A Poliloop két női alapítója, Madaras Liz és Lévay Krisztina a Műszaki Egyetem elkötelezett környezetvédőiként alapították meg startupjukat. Biológiai lebontásra eddig senki nem volt képes, azonban a két magyar felfedező egy olyan baktériumkoktélt állított elő, mely a főleg élelmiszeriparban felhasznált, gyorsan keletkező csomagolási műanyagok mindegyikét képes lebontani 6-8 hét alatt. A technológia igazi különlegessége, hogy a folyamat végére a műanyagok újra természetazonos anyaggá válnak, hisz a lebontással szerves iszapot, komposztot kapunk, melyet nem csupán mezőgazdasági célra lehet felhasználni talajjavítóként, hanem elő lehet állítani belőle bioműanyagot is. Utóbbi megoldással a Poliloop megteremt egyfajta körkörös gazdaságot, ezáltal lehetőséget biztosít a nagy FMCG-cégek számára, hogy ugyanazt a műanyag csomagolást használják fel újra és újra. //

Kapcsolódó cikkeink