Magazin: Hídépítés
Harmadik alkalommal szervezett közös konferenciát a Magyar Vendéglátók Ipartestülete és a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) Pest Megyei Adó- és Vámigazgatósága (PMAVIG), amelynek keretei között május 29-én az érdeklődő vendéglátósok választ kaphattak gyakorlati problémáikat érintő kérdéseikre. Tájékozódhattak többek között a borravaló és a felszolgálási díj kezelésének legfontosabb szabályairól, a jövedéki termékeket érintő ellenőrzési gyakorlatról, valamint a vendéglátásban feltárt leggyakoribb hiányosságokról.
A korábbiaknál is nagyobb érdeklődés mellett zajló konzultáció célja a tájékoztatás és az együttműködés lehetőségeinek kutatása volt.
Vendéglátóként dr. Minya Mihály, a NAV Pest megyei Adó- és Vámigazgatóságának igazgatója aláhúzta, hogy a rendezvény egyfajta szakmai fórumként funkcionál, amelynek keretében a NAV a konkrét problémákra reagálva ad szakmai tájékoztatást a vendéglátó-vállalkozásokat érintő jogszabályi előírásokról, az változó adókörnyezetről.
Kovács László köszöntőjében hangsúlyozta, hogy a jogkövető magatartáshoz szükség van a jogszabályok megfelelő értelmezésére is. A NAV pedig azon hatóságok közé sorolható, amely partnerként tud együttműködni a vendéglátó-vállalkozásokkal. Nagyra értékelte a NAV edukáló tevékenységét, és felajánlotta jövőbeni együttműködését. Kihangsúlyozta, az értelmetlennek érzett büntetések csökkentik a vállalkozói kedvet, rossz esetben dacot váltanak ki.
A konferenciát megelőzően az MVI által írásban eljuttatott kérdésekre az előadásokon kaptak választ az érdeklődők. A konferencián elsőként dr. Lambertus József, a Központi Irányítási, Ügyfélkapcsolati és Tájékoztatási Főosztály Pest Megyei Tájékoztatási Osztályának vezetője az általános forgalmi adót érintő aktualitásokról, a borravaló és a felszolgálási díj kezeléséről tartott előadást. A vendéglátáshoz kapcsolódó áfaszabályokban alapvetően nem történt változás, azonban az osztályvezető felhívta a figyelmet arra, hogy 2019. július 1-jétől az áfatörvényben az SZJ helyett TESZOR számok fognak szerepelni. Erről a NAV honlapján közzétettek egy tájékoztatót.
A borravalóval kapcsolatban elhangzott, hogy az a készpénzes vagy bankkártyás fizetéstől függetlenül nem képez áfaalapot. A borravaló a bankkártyás fizetéskor mindenképpen bekerül a kasszába, így a vállalkozás bevételét képezi, amit a pénztárgépben pénzmozgásbizonylattal kell kezelni. A téma fontosságára figyelemmel az MVI további tájékoztató anyag közzétételét is tervezi, ami segít eligazodni a borravaló és a felszolgálási díj megfelelő kezelésében (ennek rövidített változatát külön anyagban olvashatják).
A következő előadó, Bakos Lajos a Pest Megyei Adó- és Vámigazgatóság (PMAVIG) Jövedéki Főosztályának főosztályvezetője a vendéglátáshoz kapcsolódó jövedéki termékek kiskereskedelméről, a levált vagy sérült zárjegyekkel és a jövedéki termékekkel kapcsolatos ellenőrzési gyakorlatról tájékoztatott.
Végezetül Kuhn Tünde, a PMAVIG Operatív Főosztályának vezetője tartott előadást a vendéglátóipari tevékenységhez kapcsolódó helyszíni ellenőrzések tapasztalatairól. Felhívta a figyelmet az online pénztárgép használatával kapcsolatos leggyakoribb hibákra, amelyek a kézi nyugtatömb használata, a nem meglévő vagy nem megfelelő napnyitás, -zárás, a kasszaeltérés, a nem megfelelő áfagyűjtő használata, az éves felülvizsgálat elmaradása vagy késedelme, valamint a pénztárgépnapló helyszíni hiánya.
Az előadások interaktívak voltak, ugyanis a résztvevők nyugodtan kérdezhettek az előadások közben is a NAV munkatársaitól. A konferencia után felmerült további kérdéseket írásban, az MVI-n keresztül lehet eljuttatni a NAV-hoz. Az elhangzott előadások anyagai az MVI honlapján hamarosan elérhetők.
Konklúzióképpen elmondható, hogy a konferencia remek bizonyítéka volt nemcsak a NAV nyitottságának, de az is egyértelművé vált, hogy keresik a problémák megoldásának lehetőségét; a jogszabályokat ismertető előadásokban jól nyomon követhetőek voltak az előző két év felvetései nyomán történt apróbb-nagyobb változások. //
Kapcsolódó cikkeink
Várakozások az USA-ban
Az amerikai Nation’s Restaurant News november eleji cikkében azt taglalta,…
Tovább olvasom >Újragondolt felszolgálási díjak
A szakmai szervezetek örömmel fogadták az NGM felszolgálási díjjal kapcsolatos…
Tovább olvasom >További cikkeink
Digitális formában is elérhetővé válik a SZÉP-kártya 2025-től
2025. szeptember 1-jétől jelentős változás lép életbe a SZÉP-kártya felhasználásában:…
Tovább olvasom >A MOL Campus mindkét étterme, a Virtu és a Zazie is Michelin ajánlást kapott
Mindössze egy évvel a megnyitásukat követően a MOL Campus mindkét…
Tovább olvasom >