Hétszeresére nőtt a hazai paradicsom termőterülete
Csaknem hétszeresére emelkedett az ipari paradicsom hazai termőterülete az elmúlt években – olvasható a magyaridok.hu-n. A 2010-es évek elején a megszűnés szélén lévő ágazatban ma már biztos piaca van a terménynek, mivel a teljes mennyiséget hazai feldolgozóüzemek vásárolják fel.
Gyakorlatilag a megszűnés széléről éledt újjá az elmúlt két-három évben a hazai ipariparadicsom-termesztés. Míg a 2012-es, mélypontnak számító évben alig 210 hektáron foglalkoztak a zöldség termesztésével a gazdálkodók, tavaly már elérte az 1400 hektárt a termőterülete.
Mindez a betakarított mennyiséget tekintve még szembetűnőbb: míg 2010–2012-ben 16 ezer tonna volt a teljes ipariparadicsom-termelés, tavaly 120-125 ezer tonna került a feldolgozókhoz, amit a várakozások szerint idén is teljesíteni tudnak a termelők. Ledó Ferenc, a Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács (FruitVeb) elnöke szerint a pozitív tendencia egyértelműen a piaci kereslettel és az elmúlt évek feldolgozóipari fejlesztéseivel hozható összefüggésbe.
Az Univer tavaly átadott beruházásának eredményeképpen 70 ezer tonnáról 125 ezerre nőtt a feldolgozott paradicsom mennyisége.
Míg a 2010-es évek elején nagyon nehéz volt eladni az ipari paradicsomot, ma a belföldi és a külföldi kereslet is jelentős. Az utóbbi évek fejlesztéseinek köszönhetően a teljes megtermelt mennyiséget itthon dolgozzák fel. Bár a gazdálkodók akár további területeket is bevonnának a termelésbe, ennek egyelőre gátat szabnak a feldolgozókapacitások.
Ledó Ferenc szerint az augusztus 10-től szeptember végéig tartó időszakban így is megfeszített munkával dolgozzák fel a 120 ezer tonnányi paradicsomot. Ennél nagyobb mennyiséget csak a feldolgozóüzemek további bővítésével lehetne kezelni.
Az idei terméssel kapcsolatban a szakember elmondta: a palántákat április végén, május elején ültették ki a gazdálkodók, bár akkoriban elég hűvös idő volt, mostanra már kezd javulni a növények állapota. A paradicsom a rendkívül meleg és száraz időt szereti, amikor korszerű öntözőberendezésekkel, tápoldatozással be lehet állítani a szükséges víz- és tápanyagmennyiséget.
Az étkezésre szánt termés 95 százalékát belföldön értékesítik
Forrás: MTI
Az étkezésre szánt termés 95 százalékát belföldön értékesítik
– Mivel a termés cukortartalmának jót tesz a kevés eső, ezért a tavalyi aszályos évben rendkívül jól jártak a termelők, a minőség és a mennyiség is kitűnő volt – mondta Ledó Ferenc.
Az árakkal kapcsolatban jelezte: a felvásárlási árak hozzávetőlegesen a tavalyi szinten vannak, ez 25 forintos alapárat jelent, és a minőség és a szezon előtti betakarítás alapján felárat határoznak meg. Ha minden jól alakul, akár 30 forintot is kaphatnak egy kilóért a termelők.
A napokban kezdődik az étkezési paradicsom főszezonja is, a fóliás és üvegházas paradicsom most jelenik meg tömegesen a boltokban. Ledó Ferenc szerint ma már az üzletek kínálatának 90 százaléka magyar, az import aránya egyre csökken a zöldségpultokban.
Idén jó termést várnak a gazdák, ha nem történik valami váratlan esemény, 125-130 ezer tonna étkezési paradicsomot takaríthatnak be.
Ennek a 95 százalékát belföldön értékesítik.
A termelők éves szinten 400 forintos éves fogyasztói átlagárral lennének elégedettek, ez alatt nem éri meg paradicsommal foglalkozni. Ebben benne van a 800 forintos március végi és a 120-150 forintos augusztusi szint is.
Az árak egyébként mostanában kerülnek csökkenő pályára, így egyre nagyobb keresletre számítanak a piacon. (Köpöncei Csilla, Magyar Idők)
Kapcsolódó cikkeink
A szélsőséges időjárási körülmények ellenére is jó éve volt az olasz Muttinak
A paradicsomtermelő Mutti idén 565 000 tonna paradicsomot dolgozott fel.…
Tovább olvasom >2025. január 1-jétől kötelező feltüntetni a diófélék és szárított gyümölcsök származási helyét
A jövő év elejétől bizonyos diófélék és szárított gyümölcsök csomagolásán…
Tovább olvasom >Agrárkamara: élénkül a kereslet a dió iránt, nőtt az ültetvények nagysága
A dió, a karácsonyi bejgli, a zserbó és a hókifli…
Tovább olvasom >További cikkeink
Mesterséges intelligenciával küzd a brit Co-op 40 millió fontnyi vesztesége ellen
A brit Co-op szupermarketlánc mesterséges intelligenciát (AI) alkalmaz a tolvajok…
Tovább olvasom >Íz és minőség nélkül nem maradnak versenyben a növényi alapú márkák
Ian Hepburn, a Flora Food Group marketingigazgatója figyelmeztetett: a növényi…
Tovább olvasom >Elmarad a Kroger és az Albertsons egyesülése
Az Albertsons bejelentette, hogy felbontja a Krogerrel kötött, 25 milliárd…
Tovább olvasom >