Hazai vásárlóerő és demográfiai változók
Európai viszonylatban Magyarország 2017-ben az 5. legmagasabb vásárlóerő-növekedést produkálta. A hazai kiskereskedelmi struktúra némileg elaprózott, a demográfiai adatok pedig fiatal fővárost és elöregedő keleti régiókat mutatnak. Életkor helyett a késői anyaság,
az egyedülálló 30-as és az aktív 50-es életmód diktálja a vásárlási trendeket.
A GfK saját adatai szerint, európai kitekintésben az 5. legnagyobb vásárlóerő-növekedést Magyarország érte el 10% fölötti, 655 Euro/fő/év mértékű növekedésével. Az 1 főre jutó, elméletileg elkölthető összes jövedelem 6204 euro/év. A 2014 óta tartó folyamatos emelkedés ellenére, az európai átlag vásárlóerőt még nem érjük el, hazánk vásárlóerő-dinamikája az európai átlag 40-44%-a körül mozgott a megelőző években.
Hazai indexek
A 2016-ról 2017-re vizsgált élelmiszer-vásárlóerő adatok szerint az ország különböző járásaiban elkezdődött a jövedelemviszonyok kiegyenlítődése. A nagyon alacsony jövedelmű, de intenzívebben növekvő járásokban az élelmiszerköltések is dinamikusan nőnek. Non-food kategóriákban a vásárlóerő dinamikája az élelmiszerhez képest más régiókban mutatott növekedést.
Boltszámok
A kiskereskedelmi üzletek száma és a vásárlási potenciál megyénkénti összefüggéseit vizsgálva az látható, hogy a vásárlási potenciált az üzletek száma nem követi le.
Ez különösen kiugró a magas potenciállal bíró Veszprém, Fejér, Baranya és Jász-Nagykun-Szolnok megyékben, ahol a potenciálhoz képest a legkevesebb a kiskereskedelmi üzletek száma. Ennek ellentétét mutatja Békés megye, ahol az üzletek magas számához alacsony vásárlóerő társul. Az ilyen régiókban elaprózottabb a kiskereskedelem szerkezete.
Korosztályok
A potenciális vásárlóerőt képező két legnagyobb korcsoport, a 35–49 és az 50–64 évesek járásonkénti megoszlása jelentős eltéréseket mutat. A 35–49-es korcsoport a magyarországi átlaghoz képest magasabb arányban koncentrálódik Budapesten és a főváros agglomerációjában, átlag alatti arányban pedig Északkelet-Magyarországon. Az 50–64 éves korcsoport aránya Baranya megye régióiban a legmagasabb, és a 35-49-es korcsoporttal ellentétben, Budapesten és környékén a leg-
alacsonyabb.
Demográfiai változások
Az elmúlt években jelentős demográfiai átalakulások rajzolják újra a vásárlóerőt képező korcsoportokat és azok motivációit, szokásait.
Generációkutatások és egyedi sajátosságok alapján a nemzetközi tanulmányok a következő 6-os felosztás szerint kategorizálják a jelenleg élő korosztályokat: 1952 előtt születtek az Újjáépítők, 1952 és 1966 között a Baby boomer korosztály; az X generáció 1967 és 1981, a Millenniálok 1982 és 1996, az iBrains korosztály pedig 1997 és 2011 közötti, míg a legfiatalabb Smarties korcsoportba a 2011 után születettek tartoznak.
Több mint korcsoport
A nemzetközi piackutatási adatok alátámasztják, hogy önmagában csak korosztályi besorolás szerint szegmentálni, és csupán az alapján vásárlási szokásokra, általános trendekre következtetni ma már nem elegendő. A GfK Háztartáspanel vizsgálatai a vásárlási adatokat és a forgalom mennyiségi változásait összeköti a fogyasztó demográfiai profiljával és vásárlási szokásaival, akár egészen márkák szintjéig is. Ez a vizsgálati módszer a korosztályon túl tovább árnyalja a fogyasztók csoportjait, így került a német GfK által meghatározásra 3, a fogyasztás szempontjából kulcsfontosságú szegmens: az első gyermeket 31 éves kor felett szülő nők ún. Late Motherhood csoportja, a 35 év feletti egyedülállók, az ún. Solo Going Professionals fogyasztók, valamint az aktívan dolgozó 55–64 évesek Silver Professionals csoportja. Ez a három korcsoport az általános korosztályi jellemzőktől eltérő igényekkel és életkörülményekkel vesz részt a kiskereskedelmi trendekben.
A piaci elemzés a Trade Marketing Klub április 26-i klubülésén hangzott el.
Kapcsolódó cikkeink
Tej- és tejtermék-alternatívák egészségre szabva
Az egészségtudatos életmód és a speciális étkezési igények egyre fontosabbá…
Tovább olvasom >Csökkent a hazai sonkafogyasztás
A Magyar Hússzövetség által kiadott friss adatok szerint a húsvéti…
Tovább olvasom >A várt javulás helyett romlott a fogyasztói hangulat Németországban
A várt javulás helyett csaknem egyéves mélypontra esett vissza a…
Tovább olvasom >További cikkeink
A kisállattartók tavaly több mint 182 milliárd eurót költöttek kedvenceikre világszerte
A kisállattartók tavaly 182,7 milliárd eurót költöttek házi kedvenceikre –…
Tovább olvasom >Hiper személyreszabást tesztel a Tesco az Eagle Eye-jal
A Tesco az Eagle Eye technológiai céggel hiper-személyre szabott hűségprogram…
Tovább olvasom >Indiai vállalkozás indításáról állapodott meg a Nestlé és a Dr. Reddy’s gyógyszeripari csoport
A svájci óriás indiai részlege kezdetben kisebbségi részesedéssel rendelkezik majd…
Tovább olvasom >