Magazin: Gyülekező felhők árnyékában
Vajon elegendő volt a járvány adta pofon ahhoz, hogy környezettudatosabban éljünk? Vagy túl késő már ezen gondolkodni? Cikkünkben a WWF, a GREEN BRANDS és a FAO osztja meg velünk gondolatait a fenntarthatósági törekvésekről és az azokkal szembenálló tényezőkről.
Szerző: Gyarmati Orsolya
A világjárvány váratlan kitörésekor nagyon sok környezetvédelmi szakemberben felmerült az a gondolat, hogy talán a kényszerű leállás fordulópontot hoz a fogyasztáscsökkentésben, az igazságos átmenetben, a környezet kíméletében, a rövid ellátási láncok sokasodásában is. Ma már látszik, hogy ez nem így lesz, a visszarendeződés igénye túl erős, és a koronavírus-járvány túl felkészületlenül érte még a fejlett társadalmakat is. A pandémia láthatóvá tette az országok egymással szemben fennálló igen erős és kockázatos függőségét, azt, hogy a környezet állapota azonnal javulni tud, amint megszüntetjük a szennyezéseket és azt is, hogy amikor mindenki számára érthető módon nagy baj van, akkor tudunk radikális változással válaszolni.
– A WWF Élő Bolygó jelentéséből kiderül, hogy a gerinces állatfajok állományainak kétharmadát vesztettük el a 70-es évek óta. Ám az ilyen adatok túl messze vannak személyes életünktől, nem érzékeljük a súlyukat. Azt viszont értjük, hogy az extrém hőhullámokban, a szokatlan tornádókban, a kiterjedt erdőtüzekben emberek és értékeik is pusztulnak, ha nem folyik ivóvíz a csapból, akkor bajban vagyunk és felháborodunk, amikor a szemünk láttára szárad ki a Velencei-tó. Sajnos ezek a problémák csak tünetei a sokkal mélyrehatóbb környezeti betegségeknek: a klímaváltozásnak és a természeti rendszerek széthullásának – vázolja a szomorú helyzetet Sipos Katalin.
A WWF igazgatója szerint feladat nem kisebb, mint a társadalmi-gazdasági rendszereink teljes átalakítása. Ám ehhez először valóban el kell hinni, hogy óriási bajban vagyunk. A globális léptéket öltött környezeti problémák válságjelenségei már itt vannak velünk.
Óvatosan az optimizmussal
Nem is olyan régen Magyarországon a klímavédelem még egy ködös, de annál divatosabb fogalom volt. A fősodorbeli kommunikáció kimerült a műanyag szemétbe szorult teknős szívszorító képében. Jó pár év, egy tucat természeti katasztrófa és egy világjárvány kellett ahhoz, hogy a szó elnyerje méltó jelentését: a klímavédelem ma már többnyire konkrét intézkedések sorozatát jelenti.
– 2021 az az év, amikor civil szervezetek pert nyernek a francia állam ellen, amit a legfelsőbb bíróság komolyabb klímaintézkedések bevezetésére ítél, az Egyesült Királyság kitűzi az új belsőégésű motorok értékesítésének végső határidejét, a magyar kormány megtiltja az egyszer használatos műanyagtermékek forgalomba hozatalát. A szabályozásokat követve, vagy épp azokat megelőzve a gazdasági szektorban is felfedezhető a paradigmaváltás – sorolja a változásokat Wiszkidenszky András, a GREEN BRANDS regionális igazgatója.
– A GREEN BRANDS-nél azt tapasztaljuk, hogy akik rendszeresen, kétévente pályáznak a védjegy megszerzésére, egyre jobban teljesítenek a szigorú auditon. Gyakran az első próbálkozók is meglepően magas GREEN BRANDS-indexet érnek el, a széles körben rendelkezésre álló környezetbarát megoldásoknak és az egyre gyakoribb sikeres, alulról jövő zöld innovációnak köszönhetően. A technológiaoptimizmust azonban mindig érdemes magunkban kiegészíteni: egy megoldás önmagában nem elég, egy innováció önmagában nem csodaszer. Továbbra is hosszú útnak nézünk elébe, ahol kulcsfontosságú az egyének, az államok és a vállalatok komoly elköteleződése, illetve konzisztens, kitartó munkája – hangsúlyozza Wiszkidenszky András.
Gazdálkodj okosan
„Építsük vissza jobban” (Build back better) – tanácsolja az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezete (FAO) a koronavírus utáni időszakra. A szervezet hisz egy fenntarthatóbb és egészségesebb társadalom és gazdaság lehetőségében, ám ehhez okosan kell használni az erőforrásainkat.
– Az élelmiszerláncok jól vizsgáztak a járvány idején. Az agrárium érezte meg a legkevésbé a COVID-19 hatását, éppen ezért lehet az ágazat fontos motorja az újjáépítésnek. Ehhez teljes változásra van szükség a mezőgazdasági támogatások terén. A fejlődő országokban a nemzeti agrártámogatások a járvány előtt elégtelenek voltak, főleg ahhoz képest, hogy a szektor milyen mértékben járul hozzá az adott ország GDP-jéhez. A járvány egyik tanulsága, hogy az agrárium támogatása ígéretes lehetőség egy fenntarthatóbb és egészségesebb társadalom és gazdaság kialakítása terén – mondja Pedro Arias, a FAO közgazdásza.
– Az elmúlt években a FAO számos országnak segített a Fenntartható Fejlődési Célok megvalósításának nyomon követésében és a számukra releváns indikátorrendszer kialakításában a FAO felügyelete alá eső 21 mutató tekintetében. Emellett lehetőséget kaptak tudásuk és tapasztalataik megosztására, partnerségek kialakítására. Alig egy éve a FAO kezdeményezésére intézményesült nyolc, ENSZ-szakosított szerv (mint az UNICEF, az Élelmezési Világprogram és a WHO) együttműködése a fenntartható élelmiszer-ellátási rendszerekért – hangsúlyozza Valeria Rocca, a FAO Fenntartható Fejlődési Cél tanácsadója. //
Nehéz helyzetben a hulladékgazdálkodás
Höflinger Norbert, a HWD Recycling Kft. stratégiai igazgatója abban bízik, hogy legalább a fenntarthatóság tekintetében megváltoztak az elképzelések a járvány következtében.
– Rájöttünk, hogy online is meg lehet beszélni azt, amihez korábban órákat utaztunk, hogy megfelelő szervezéssel okosabban is be lehet vásárolni. Hulladékkezelés tekintetében már nem vagyok ennyire optimista. A nagy kérdés számomra az, hogy ha a pandémia lecseng, akkor visszaáll-e a régi rend, vagy megváltozik-e a világ e tekintetben is – feszegeti a jövőt a stratégiai igazgató.
Höflinger Norbert szerint jelenleg mindenkit az egyszer használatos műanyagok kivezetése foglalkoztat, illetve a helyébe lépő termékek hulladékkezelése, mely jelenleg még tervezeti szinten sem megoldott.
– Félek, hogy ennek megoldása egyelőre nem lesz napirendi kérdés, ugyanis a szakmát inkább a 2023 júliusától életbe lépő koncessziós rendszer foglalkoztatja, amely lényegében a szektor burkolt államosításával egyenértékű, és senki nem érti, miért is van rá szükség – mutat rá a fő problémára Höflinger Norbert.//
DS Smith: Körforgásos gondolkodás a csomagolásban
A DS Smith által kidolgozott, a csomagolási iparágban úttörő Circular Design Metrics (Körforgásos Tervezési Mérőszámok) segítségével könnyen beazonosítható, hogy egy adott csomagolási megoldás mennyire környezettudatos és milyen változtatással lehet még fenntarthatóbbá tenni.
– A vállalat tavaly elindított fenntarthatósági stratégiája több célkitűzésének elérését ünnepeljük: minden csomagolóanyag-tervezéssel foglalkozó munkatársunkat kiképeztük a Circular Design Principles (Körforgásos Tervezési Alapelvek) szerinti megközelítésre; a vízhiány kockázatának kitett telephelyeink 100%-ánál megvalósítottuk a probléma mérséklését célzó terveket; a működésünk során használt papír 100%-át továbbra is újrahasznosított vagy ellenőrzött beszállítói láncból származik; erdőink 100%-a fenntartható erdőgazdálkodási tanúsítvánnyal rendelkezik; a CO2-kibocsátást 23%-kal mérsékeltük 2015-ös képest. A jövőt illetően pedig határozott célunk, hogy 2050-re elérjük a nettó zéró kibocsátást – sorolja az eredményeket és terveket Szabó Levente, a DS Smith Packaging Hungary sales és marketingigazgatója. //
Úton a karbonsemlegesség felé
A környezetvédelmi fenntarthatóság terén a Rondo alapvető hosszú távú célja a karbonsemlegesség elérése. A cégnél gyakorlatilag teljes mértékben megvalósul a körforgásos gazdaság. A termelésben keletkező papírhulladékot értékesítik, az ebből gyártott alappapírból új terméket állítanak elő, így minimalizálva a környezetterhelést. Alapvető tervezési és gyártási szempont a funkció, a hatékonyság, az ár-érték arány, a környezetvédelem és a fenntarthatóság.
– Törekszünk a 100 %-ban újrahasznosított alapanyagok felhasználására. Kiemelt szerepet kap a termékek kialakításánál a kombinált kínáló- és szállítói csomagolásfunkció, melynek előnye, hogy nincs szükség átcsomagolásra a szállítási lánc során, ezáltal jelentősen csökken a csomagolási hulladék mennyisége. A műanyag és faalapú csomagolásokat alapvetően hullámkartonból készült termékekkel váltja ki a piac, amire kapacitásbővítéssel, új berendezések üzembe helyezésével reagálunk. A jövőre nézve több zöldenergia-felhasználást elősegítő beruházást tervezünk – sorolja Miklós Zsolt, a Rondo Hullámkartongyártó Kft. ügyvezető igazgatója. //
Fenntarthatósági menedzserképzés a GREEN BRANDSTŐL
Fenntarthatósági menedzser-képzést indít ősztől a GREEN BRANDS Hungary, melynek célja, hogy a vállalati fenntarthatóság iránt érdeklődő, egyre nagyobb számú vállalatvezetői kör tagjai átlátható, jól strukturált, a téma minden aspektusát átfogó tudást szerezzenek. A tervek szerint idén november elején induló, féléves kurzusok 5 modulban, 10 témakört ölelnek fel, az elméleti alapoktól a mérésen és jelentéseken, erőforrás-gazdálkodáson, logisztikán, terméktervezésen át egészen a vállalatirányításig, CSR-ig és felelős pénzügyekig. A Certified Sustainability Manager (CSM) oklevelet adó kurzus hibrid formában, online és személyes órákkal zajlik, és az egyes témák legnevesebb szakértői tartják az előadásokat. A kurzusra jelentkezni augusztustól lehet, early bird, non-profit és önkormányzati kedvezmények is elérhetőek lesznek.
//
Fenntarthatók minden tekintetben
Az Essity közel 30 éve dolgozik az úgynevezett élet-ciklus-management alapján, így folyamataikat régóta a fenntarthatósági szempontok figyelembevételével tervezik. A cég az ENSZ 17 fenntarthatósági célja közül kiválasztott 6-ot, amelyeket a jóllét, a kevesebből többet elve, illetve a körforgásos gazdaság mentén csoportosított. Az Essity célja, hogy 2025-re csomagolóanyagaik 100%-ban újrahasznosíthatóak legyenek, és minimum 85%-ban tartalmazzanak újrahasznosított vagy megújuló forrásból származó alapanyagokat.
– 2030-ra szeretnénk az energia- és elektromos felhasználásunkat 25%-kal csökkenteni. Az alapanyagból, a fuvarozásból és a hulladékból származó környezeti lábnyomunkat is csökkentenénk 18%-kal. A jóllét elősegítése céljából termékeink, innovációink, kommunikációnk harmadát tervezzük olyan projektekben, amelyek valamilyen módon elősegítik a szociális és a környezeti javulást. 2020-ban a Dow Jones-index a legfenntarthatóbb európai háztartási cikkekkel foglalkozó cégnek választotta az Essityt, a Corporate Knights felmérése alapján benne vagyunk a világ 100 legfenntarthatóbb vállalata között – hangsúlyozta Nagy Réka customer marketing manager CEE. //
Kapcsolódó cikkeink
A Lidl kiadta 3. fenntarthatósági jelentését
Megjelent a Lidl Magyarország 2022/2023-as üzleti évekre vonatkozó fenntarthatósági jelentése.…
Tovább olvasom >ESG – a fenntarthatósági szabványokról jogi szemmel
2023 decembere óta számos jogszabály látott napvilágot az ESG-részletszabályokról, amelyben…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >További cikkeink
A Lidl kiadta 3. fenntarthatósági jelentését
Megjelent a Lidl Magyarország 2022/2023-as üzleti évekre vonatkozó fenntarthatósági jelentése.…
Tovább olvasom >A Trade magazin idén is megkérdezi az Olvasói véleményét a karácsonyi tv-reklámokról! Szavazzon Ön is!
A közönségszavazás 2024. december 12. és 19. között zajlik. 🎁…
Tovább olvasom >Zárás után extra vásárlási lehetőséggel várja törzsvásárlóit az Auchan
December 14-én záróra után különleges vásárlási lehetőséget biztosít Bizalomkártyás törzsvásárlóinak…
Tovább olvasom >