Magazin: GlassTigers -A mi Üvegtigrisünk gazdag amerikai rokonai

Szerző: Trade Horeca Dátum: 2012. 03. 09. 12:40

A mi Üvegtigrisünk gazdag amerikai rokonai rendkívül közkedveltek az USA nagyvárosaiban. Két évvel ezelőtti elemzésünkben még nem mertük őket a top-trendek közé sorolni, ma viszont a furgonos-kisbuszos mozgóárusok világa már a vendéglátás leggyorsabban fejlődő ágai közé tartozik.

Kemény munkahely az utca, de a foodtruckok (nevükre még nincs megfelelő magyar szó) vendégei kimondottan lojálisak, állítja elemző cikkében a MobileFoodNews.com. Akik már kipróbálták kínálatukat, azok 91 százaléka azt szeretné, ha az árusok a jövőben mozgásban is maradnának. Tegyük persze hozzá: minden népnek megvan a saját kultúrája az utcai étkezés területén, és ez itt az Egyesült Államok, ahol az emberek ebédjüket gyakran parkokban, utcákon fogyasztják.

Ha a fagylaltos vagy hot dogos tricikliket tekintjük az alapnak, azoknak sokadik hatványát jelentik a ma a metropoliszokban tucatjával megjelenő kisbuszos – sokszor egyetlen, néha több járművel működő – vállalkozások, amelyek leginkább hagyományos vagy etnikai ételeket, esetleg édességeket kínálnak. Egy ilyen vállalkozás jóval kisebb befektetést igényel, mint a „telepített” éttermek, és persze a fenntartásuk is jóval olcsóbb, viszont olyan speciális költségekkel is számolniuk kell a tulajdonosaiknak, mint az üzemanyag és a szervizelés.

Bár a motorizált büfék szegmense a vendéglátás teljes vertikumában még kicsi, a szakemberek szerint a foodtruckok speciális adottságaik révén igen komoly befolyással vannak a városlakóknak az étkezésről és a fogyasztói kommunikációról alkotott elképzeléseire.

A foodtruckok kínálata – ezt itthon nem lehet könnyű elhinni – nagyrészt magas minőségű. Erre talán nem is kell jobb bizonyíték, mint hogy nemrégiben az USA-ban komoly „étterembirodalommal” rendelkező Daniel Boulud is beszállt a mozgóüzletbe. Bár a Zagatnak nem tetszenek, az amerikaiak teljesen elfogadják a foodtruckok létét, a felnőttek 60 százaléka például örömmel venné, ha kedvenc étterme ilyen „egységet” is üzemeltetne.

A foodtruckok átlagszínvonala felfelé tendál. Nem egy pizzás olasz fatüzelésű kemencét épít be járművébe, mások HDTV-t működtetnek. Akárcsak a pop-up éttermek esetében, előfordul, hogy különleges reklámfunkciókat látnak el: tavaly tavasszal New York belvárosában az Air France úgy reklámozta luxusszolgáltatását, hogy egy foodtruckból 3000 adagot ingyen osztott szét a járatai komfortosztályán kínált fine dining menüből.

A tipikusan 21. századi vendéglátási forma természetesen 21. századi kommunikációs lehetőségeket használ: a foodtruckok magától értetődően vannak ott minden közösségi médiában, méghozzá nem kis sikerrel, a legjobbak ezrével, tízezrével gyűjtik a rajongókat (Facebook) és a követőket (Twitter). A potenciális vevők azonban nemcsak így értesülhetnek a menüről, az útvonalról és más fontos információkról: erre specializálódó honlapok sorolják fel és közvetítik jó néhány nagyvárosból az utcákon árusító foodtruckokat és ajánlatukat, jelzik pillanatnyi helyzetüket, sőt, kínálatuk és kedveltségük szerint csoportosítják is őket. És ahogy várható volt, az elmúlt évben megjelentek az ugyanezekre a funkciókra kifejlesztett okostelefon-alkalmazások is. (folytatjuk)

Kapcsolódó cikkeink