GKI: Januárban novemberi szintjére emelkedett a GKI fogyasztói bizalmi indexe
A GKI fogyasztói bizalmi index januárban a decemberi jelentős csökkenést követően csaknem novemberi szintjére erősödött vissza. Az index értéke az év első hónapjában (-33,8 pont) 4,7 ponttal emelkedett, de így is érezhetően elmarad a tavaszi zuhanást követő eddigi, júliusi csúcsától (-26,9 pont), s különösen a járvány előtti -12 pont körüli értékétől. Igaz, az áprilisi pánikot jellemző -50 pont körüli értékhez képest számottevő a javulás. Az adatfelvétel módszerét 2020. áprilistól-júliusig, valamint 2021. januártól kényszerűségből újra változtatni kellett. A személyes interjúk helyébe ismét az online felmérés került.
Januárban a lakosság saját pénzügyi helyzetének alakulását az előző hónaphoz képest közepesen javulónak értékelte, s ezzel összességében az áprilisi esés csaknem 60%-a visszaépült. A magyar gazdaság jövőbeli helyzetének megítélése is valamelyest javult januárban, de e téren az áprilisi esésnek mindössze 44%-át sikerült ledolgozni. Áprilisban a legnagyobb mértékben a munkanélküliségtől való félelem erősödött, itt a decemberi esést januárban is jelentős romlás követte, így összességében a pesszimizmus erősödésének mindössze egynegyedét sikerült eltüntetni. A saját jövőbeli megtakarítási képesség megítélése a 2019 nyárközepi értékre emelkedett vissza (amiben azonban a kényszerű módszertani váltásnak is szerepe lehetett). Ugyancsak kedvezőbb lett, jelentősen csökkent a fogyasztók inflációs várakozása, akik javulónak érzékelték a nagy értékű tartós fogyasztási cikkek jelenlegi vásárlási lehetőségét is. A jelenlegi megtakarítási helyzet megítélése januárban javult az előző hónaphoz képest. érzékelték az emberek.
Kapcsolódó cikkeink
GKI elemzés: Keresetek – mennyi az annyi?
Az utóbbi hónapok egyik leggyakoribb kérdése, hogy a rendkívül magas…
Tovább olvasom >Magasak a lakosság árvárakozásai: alig változnak az inflációs illúziók
2022–23-ban az árak növekedése állt a közbeszéd középpontjában, ám ez…
Tovább olvasom >GKI elemzés: Kicsi a bors, de erős: a magyar KKV-k helyzete
Az elmúlt két hónapban a kormány az új gazdasági akcióterv…
Tovább olvasom >További cikkeink
DélKerTÉSZ: Rekordmennyiségű magyar zöldség került a boltláncokba
Rekordmennyiségű magyar zöldséget juttatott el a belföldi áruházláncokba a DélKerTÉSZ…
Tovább olvasom >A Baltikumban terjeszkedik az Anora Group
A prémium borokat és szeszes italokat gyártó Anora Group baltikumi…
Tovább olvasom >3,7%-kal emelkedtek az árak novemberben
Az októberi 3,2%-os év/év alapú áremelkedést követően novemberben 3,7%-kal nőttek átlagosan…
Tovább olvasom >