FruitVeb: túl drága a zöldség

Szerző: trademagazin Dátum: 2011. 09. 05. 14:00

Drága a zöldség, holott nem kellene annak lennie – mondja Mártonffy Béla, a FruitVeb Magyar Zöldség-Gyümölcs Terméktanács és Szakmaközi Szervezet elnöke. A paradicsomért például a termelők kilónként mindössze 50-60 forintot kapnak (amit egyébként korrekt árnak tartanak), közben a fogyasztó ezért már 200 forint feletti összeget fizet.

Az elnök elmondta azt is, hogy tavaly a kedvezőtlen időjárás miatt keresleti piac alakult ki, ezért a kereskedőknek, az élelmiszerláncok beszerzőinek is többet kellett fizetniük. Az idén viszont bőven termett szinte mindenből, az áruházláncok viszont most az árrésüket srófolták magasra.

Tavaly ötmilliárd forint értékben értékesített friss zöldséget a szentesi Délkertész Szövetkezet, az idén ennél kisebb lesz az árbevétel, holott az eladott áru mennyisége nőtt 2010-hez képest. Az első hét hónap tapasztalatai szerint harmadával alacsonyabb áron tudják a terményt értékesíteni – tudtuk meg Lédó Ferenc elnöktől. A háztartások takarékoskodnak, kevesebb zöldség-, gyümölcsféle fogy, a kereskedők pedig bevételeiket a visszaeső forgalom miatt nagyobb árréssel igyekeznek kipótolni. Tapasztalataik szerint az akcióktól eltekintve gyakran százszázalékos árrést alkalmaznak.

Ledó Ferenc elmondta azt is, hogy június közepétől az exportpiacokon a tavalyinál lényegesen kevesebb mennyiséget lehet eladni. Ennek oka, hogy míg az elmúlt két évben a válság miatt a németek kevesebbet nyaraltak, addig idén már nagyobb számban mentek szabadságra, s emiatt két hónapra harmadára csökkent a fogyasztás, így a magyar export is. Gondot jelent az is, hogy most a szezon közepén például paradicsomból rendkívül sok a külföldi áru, ami érthető is, hiszen amikor kitört a németországi kólijárvány, a tömeghisztéria miatt a holland, belga, spanyol zöldséget nem lehetett eladni, ráadásul az orosz piacról, Moszkvából is kitiltották a terményeket, ahová viszont benyomult a jó minőségű török áru. Most, amikor már újra lehetne szállítani, a törököket kellene ezekről a piacokról kiszorítani, s amíg ez nem megy, addig a magyar boltokban is dúskálhatunk a külföldi paradicsomban.

Házi Zoltán, a Budapesti Nagybani Piac Zrt. vezérigazgatója szerint az idei nyár különleges volt abból a szempontból, hogy a nagybani piacon is érződött: a kánikula idején erősen visszaesett a fogyasztás. Pontosan látható volt, hogy az átlagos időjárású nyári napokhoz képest 5-10 százalékkal csökkent a piacra érkező teherautók száma. Kiderült, hogy a termelők el sem indultak, hiszen tapasztalataik szerint ilyenkor feleslegesen várták a kereskedőket, s mire az áruval visszaértek, az már a nagy melegben megromlott.

Mártonffy Béla mindehhez hozzátette, rövidesen érezhetően változik a magyarországi kertészeti piac szabályozása, vélhetően csökken a most még 40-60 százalékosra becsült feketekereskedelem részesedése is, ugyanis a parlament július 4-én elfogadta a borszőlő és zöldség-gyümölcs piacszabályozási rendeletén belül a szakmaközi tevékenység magyar szabályozását. A jövőben a FruitVeb a kormánnyal közösen alkotja azokat a rendeleteket, melyek az ágazat érdekeit védik. Ténykedésüket az új, kereskedelmi szabályozással akarják kezdeni. Az elnök elmondta, hogy bevezetik a kis- és nagykereskedők regisztrációkötelezettségét, a termésbecsléshez az adatszolgáltatást is megerősítik, de létrehozzák a közös marketingalapot, aminek növelésére uniós támogatásra is számítanak. A terveik szerint adó módjára fogják majd beszedni a forgalomba hozott termék után fizetendő összeget, amelyet a magyar termékek népszerűsítésére kívánnak fordítani – írja a Népszabadság Online.

Kapcsolódó cikkeink