Magazin: Gyümölcsben gazdag, vitaminban dús
A fogyasztók egyre inkább igénylik a magas gyümölcstartalmú, adott esetben vitaminokkal dúsított gyümölcsleveket, és amellett, hogy hűségesek a hagyományos ízekhez, nyitottak az új ízek és ízkombinációk irányában is. Az egyes csatornák között egyértelműen a diszkontok dominanciája érzékelhető.
A Coca-Cola Magyarországnál úgy látják, a gyümölcslépiac bővülése folytatódott az idei évben is.
Ivády Gábor
kereskedelmi kiválóság vezető
Coca-Cola HBC Magyarország
– A kategóriában mindig is tapasztalható volt bizonyos mértékű szezonalitás, a nyári időszakban az alacsonyabb gyümölcstartalmú, frissítő termékek iránti kereslet megnő, míg a hűvösebb, téli időszakban a magas gyümölcstartalmú termékek népszerűsége emelkedik a vásárlók körében – tudjuk meg Ivády Gábortól, a Coca-Cola HBC Magyarország Kft. kereskedelmi kiválóság vezetőjétől.
Bogár Balázs, a Sió-Eckes Kft. trade marketing managere szerint a piaci növekedés egyik fő motorja a 100%-os dzsúsz szegmense, amely a korábbi trendekhez hasonlóan az év első nyolc hónapjában mennyiségben 16%-kal, értékben pedig 18%-kal tudott növekedni a tavalyi évhez képest, a Nielsen adatai alapján.
A Szobinál a hagyományos gyümölcsitalok szezonalitásában nem éreznek változást az elmúlt évekhez képest.
Olaszi Andrea
kereskedelmi igazgató
Szobi Italgyártó
– Az őszi-téli időszak még mindig erősebb, míg nyáron, amikor friss gyümölcsök vannak a piacon, inkább a szörpeladások nőnek. Az alapanyag (sűrítmények) árváltozásai jelentősen befolyásolják az árstratégiánkat, illetve a termékfejlesztéseket is – avat be Olaszi Andrea, a Szobi Italgyártó Kft. kereskedelmi igazgatója.
A Maspex Olympos Kft. által gyártott Topjoy márka az elmúlt években egyre nagyobb szerepet kap a gyümölcslépiacon, majdnem háromszorosára nőtt az értékbeli piacrésze az elmúlt 3 évben.
Cholnoky Anna
brand manager
Maspex Olympos
– A fejlődéshez hozzájárult a 0,25 literes üveges termékcsalád növekedése, a stabil fogyasztóréteggel rendelkező 1 literes kartonos kiszerelésű paradicsomlevek, illetve az elmúlt évek új termékbevezetései is – mondja Cholnoky Anna, a Maspex Olympos Kft. brand managere.
Az In-Food 2000 Kft. által forgalmazott Pfanner márka eladása az elmúlt években folyamatosan növekedett.
– Évek óta megfigyelt trend, hogy eladásainkban húzóterméknek számítanak a magas gyümölcslétartalmú gyümölcslevek. Nagy sikere van a 100%-os citromlevünknek is, amely a téli teázós időszak egyik kedvence, hiszen egyszerű, gyors, praktikus vitaminpótlást kínál. Az őszi időszak sikertermékei továbbá az ACE, BCE vitamintartalmú gyümölcslevek, valamint a 100% gyümölcslé tartalmú termékek, hiszen az emberek ilyenkor fokozottan figyelnek maguk és családjuk egészségére – fejti ki Balogh Zsóka, a vállalat marketingvezetője.
A Fidel Kft. bioültetvények gondozásával, annak feldolgozásával, és termékeinek forgalmazásával foglalkozik.
Farkas Judit
értékesítési- és marketing igazgató
Fidel
– Bár évről évre egyre többen tehetik meg, hogy ilyen jellegű terméket vásároljanak, még jóval le vagyunk maradva fejlettebb európai gazdaságokhoz képest, ahol a vásárlók már előbb választanak bio-, mint nem bioterméket – jelzi Farkas Judit, a Fidel Kft. értékesítési és marketingigazgatója.
– Az egészséges gyümölcsitalok fogyasztása kis mértékben folyamatosan növekszik, főként a rostos levek örvendenek kiemelkedő népszerűségnek – osztja meg észrevételét Gulácsi Mihály, a Szatmári-Ízek Kft. ügyvezetője.
Hajdú Péter a Rivan-Nova Kft. ügyvezető igazgatója arról számol be, hogy szintén jelentős hatással van a forgalomra, ha a médiában ebben a témában közismert szakemberek akár pozitív, akár negatív kicsengéssel nyilatkoznak.
Hajdú Péter
ügyvezető igazgató
Rivan-Nova
Kutasi Kelly
master trainer, alapító
KELLYS HUNGARY
– Azt látjuk, hogy az őszi-téli időszak beköszöntével az emberek többsége pontosan tudja, hogy a vitaminszükségleteik is megnőnek. Különböző ízesítésű, 100% gyümölcstartalommal rendelkező, tartósítószer hozzáadása nélkül készült, adalékanyagoktól mentes gyümölcsleveink emiatt egyre népszerűbbek lesznek – hívja fel a figyelmet Kutasi Kelly, master trainer, életmódszakértő, a KELLYS HUNGARY márka alapítója.
A Garden Juice Kft. eladásait elsősorban szakképzett értékesítői tudják befolyásolni.
– Fontos számunkra, hogy munkatársaink milyen piaci ismeretekkel rendelkeznek, mert a napi tapasztalataikat folyamatosan megosztják a vezetőikkel, ezáltal gyorsan tudunk reagálni az újabb és újabb igényekre – hangsúlyozza Kozma Mihály, a vállalat kereskedelmi vezetője
Növekvő vitamin-, csökkenő cukortartalom
Bogár Balázs elárulja, hogy hohes C márkájuk 2017-ben jelentős sikereket ért el, mennyiségi eladás tekintetében 15%-os növekedést hozott az év első 8 hónapjában a tavalyi évhez képest.
Bogár Balázs
trade marketing manager
Sió-Eckes
– A PLUS+ almárka égisze alatt bevezetésre került a PLUS+ Vas alma-gránátalma-málna íz, mely a természetes C-vitamin-tartalom mellett, hozzáadott vas formájában a szervezet számára fontos ásványi anyagot is tartalmaz. Emellett, bevezettük az új 0,25 literes kis kiszerelésű PET-palackos hohes C termékcsaládot. A már ismert és népszerű Mild narancs és Mild multivitamin ízek mellett, ebben a portfólióban is elérhető az új hohes C PLUS+ Vas – avat be Bogár Balázs.
A Coca-Cola HBC Magyarország Kft. szakemberei úgy látják, hogy a nektár és gyümölcslé szegmensek növekedésével párhuzamosan az alacsonyabb gyümölcstartalmú gyümölcsital kategória részaránya csökkent.
– A hagyományos ízek, úgymint a narancs, barack és az alma továbbra is meghatározóak a piacon, ezzel párhuzamosan a kevert ízek aránya növekedett. A C-vitamin tartalmú gyümölcslevek – így a kínálatunkban elérhető Cappy Great Start termékek is – keresettek a vásárlók körében – jelzi Ivády Gábor.
Balogh Zsóka kiemeli, hogy a tradicionálisan kedvelt ízek mellett fogyasztóik kifejezetten kedvelik a Pfanner multivitamint és az ananászlevet is. Hozzáteszi:
– A jelenlegi trendet a cukortartalom tudatos visszaszorítása is jellemzi.
Gulácsi Mihály kiemeli, hogy megfigyelésük szerint a magasabb vitaminkoncentrációval rendelkező italok, valamint a biováltozatok egyre keresettebbek a piacon.
– Abból is látszik, hogy a vásárlók fokozottan figyelnek az egészségmegőrzésre, hogy a céklalé, a gránátalmalé, a zöldséglé, valamint a narancs-sárgarépa keverékéből készült italok fokozódó népszerűségnek örvendenek. A hagyományos ízek mellett mi inkább a különlegesebbek felé fordultunk, kedveltek a birsalma és a trópusi gyümölcsitalaink is – egészíti ki Olaszi Andrea.
Kozma Mihály kiemeli, hogy az eladási csatornák és technikák napról napra újulnak meg, a jövő az online lehet a hatékonyság és a rövid reakcióidő miatt.
– A mi piacunkon, jellemzően csak kereskedelmi márkák léteznek. Az eladási csatornákban markánsan nő a webáruházak részesedése. Ez a mi esetünkben már nagyjából 30%-os – avat be Hajdú Péter.
A Sió-Eckes Kft-nél azt tapasztalják, hogy a diszkont csatorna növekedési dinamikája továbbra is töretlen a hazai kereskedelemben, és ez a gyümölcslépiacon is ugyanúgy tapasztalható. 2017 első nyolc hónapjában a teljes forgalom több mint 30%-a diszkontokban realizálódott, jelzi Bogár Balázs.
– A teljes gyümölcslépiacot tekintve a kereskedelmi márkák mind részarányukban, mind az értékbeli eladásokban növekedtek, ami elsősorban a magas gyümölcstartalmú szegmensben volt tapasztalható – fűzi hozzá Ivády Gábor.
Fontos a pozitív márkaélmény
A Coca-Cola HBC Magyarország célja, hogy továbbra is minden szegmensben jelen legyen, széles portfólióval és versenyképes árakkal.
– Az idei évtől a legnépszerűbb 1 literes Cappy 100%-os gyümölcstartalmú termékeink már összecsomagolt, fogófüles duo-pack verzióban is elérhetőek a releváns csatornákban, amellyel egy kedvező árú, kényelmi csomagolást biztosító választási lehetőséget kínálunk a vásárlóknak – mondja Ivády Gábor.
A Sió-Eckes Kft. célja, hogy a termékfejlesztéseik a fogyasztói igényekkel összhangban, az ízlésüknek megfelelően történjenek.
– Kollaboratív marketing keretében a SIÓ márka szeptembertől novemberig tartó „Keverd ki a hangulatod ízét!” kampányában, a fogyasztók saját maguk keverhetik ki kedvenc gyümölcslémixeiket, melyben a közkedvelt ízek mellett 1-1 egészséges és funkcionális összetevőt is használhatnak, mint például az acerola, a szőlőmagkivonat vagy a homoktövis. A legnépszerűbbek közül egy szakmai zsűri által kerül kiválasztásra az a termék, amelyet a jövő évben be fogunk vezetni – avat be Bogár Balázs.
A hohes C márka idei sikereit és a PLUS+ almárkát tovább építve, az 1 literes termékcsaládot bővítik a PLUS+ D-vitamin termékkel.
Márkaépítő játékok
A Szobi Italgyártó Kft. 2017-ben erősítette a Golden Valley termékcsaládot, melyek 100%-os gyümölcs- és zöldségtartalommal rendelkező termékek.
– Az elmúlt évek hagyományait követve fogyasztói nyereményjátékot indítottunk a dobozos termékekre. Ezt rádióban, sajtóban, illetve magán a termékeken kommunikáljuk – mondja Olaszi Andrea, a Szobi Italgyártó Kft. kereskedelmi igazgatója.
A vállalat nyitott a környező országok mellett távolabbi területekre is, ennek szellemében kiállítóként jelent meg az ANUGA Nemzetközi Szakkiállításon.
A kis kiszerelésű italok között a Maspex Olympos Kft. Topjoy itala meghatározó szerepet tölt be a kiskereskedelmi eladások tekintetében is, megelőzve ezzel a főbb versenytársakat.
– A termék különlegessége, hogy minden kupakban üzenet található, összesen több mint 400-féle különböző üzenet. A kommunikációt is erre építjük: TV és online kampány mellett folyamatos Facebook-aktivitással és nyereményjátékkal készülünk az elsősorban fiatal (13–25 éves) rajongóinknak – fejti ki Cholnoky Anna.
A Garden Juice Kft. termékfejlesztési irányait elsősorban a vevői igények határozzák meg, az egészséges életmódot szem előtt tartva.
– Innovációinkban követni vagy inkább megelőzni szeretnénk a trendeket, ezt folyamatos vevői reakciókkal lehet véghezvinni. A fejlődési munkánk csomagolásban, ízösszetételben és kiszerelésben jelenik meg. Hogy jó irányban haladunk, azt szakmai díjaink is tükrözik, hiszen két évben is sikerült elnyernünk az OMÉK-díjat – tudjuk meg Kozma Mihálytól.
– A Pfanner gyümölcslevek 2017-ben vadonatúj csomagolásba bújtak. Az új csomagolás a vásárlóktól is rendkívül jó visszajelzéseket kapott, 80%-uk az új dizájnt sokkal innovatívabbnak érzi, 60%-uk pedig a hagyományos csomagoláshoz képest lényegesen praktikusabbnak. A visszajelzések is megerősítették a márkát abban, hogy a gyümölcsök szeretete és a tudatos szemlélet ötvözete továbbra is a legjobb irány a piacon – állapítja meg Balogh Zsóka.
Természetes lépések
A Fidel Kft. termékei kizárólag ökológiai gazdálkodásból származó gyümölcsökből készülnek, nem tartalmaznak semmiféle ízfokozót, adalékanyagot, tartósítószert vagy hozzáadott cukrot.
– Szeretjük kommunikálni, hogy ha egy gyümölcs önmagában tökéletes, miért is adnánk hozzá bármi mást? Jelenleg egy környezetbarát csomagolás kialakításán munkálkodunk, ezzel is egy lépéssel közelebb kerülve a természetességhez – tájékoztat Farkas Judit.
A Rivan-Nova Kft. importálja a termékeit, így a német gyártó termékfejlesztésébe nincs beleszólási lehetőségük, de saját ötletük – a különböző üvegek összecsomagolása egy koncepció mentén – kimondottan sikeres lett az „5 Napos Fitness Program” nevű termékük esetében.
– Mindegyik levünk funkcionális gyümölcs- vagy zöldséglé. Marketingkommunikációnk lényege a prevencióra, az egészséges táplálkozásra való figyelemfelkeltés, amelynek tolmácsolására celebeket, bloggereket kérünk fel, emellett pedig, a social médiát is egyre nagyobb arányban használjuk – mondja Hajdú Péter, a vállalat ügyvezető igazgatója.
A KELLYS HUNGARY-nél innovatívan és előremutatóan próbálnak gondolkodni, és eszerint választják meg az újabb termékeket is, amelyeket forgalmazni fognak.
– Teljes választékot szeretnénk nyújtani azoknak, akik egy új, tisztább és tudatosabb táplálkozást kívánnak kialakítani – mondja Kutasi Kelly.
A vállalatnál azon a véleményen vannak, hogy ennek a kornak az online marketing a kulcsa, azon a területen lehet elérni a legtöbb embert, akikhez szólni szeretnének. Emellett rengeteg rendezvényen vesznek részt, ahol tanácsadással egybekötve mutatják be a termékeiket.
A Szatmári-Ízek Kft.-nél évente 10 000 tonna almát termesztenek, de jelentős a körte-, szilva- és meggytermesztésük is.
– Igyekszünk természetes és jó minőségű termékeket előállítani, ezáltal nem tudunk árban versenyezni a nagy áruházak tömegáruival. Eladásainkban egyre hangsúlyosabb szerephez jut az internetes vásárlás. Kis cég vagyunk, főként a direkt marketing eszközeivel élünk, esetünkben a BTL-csatornák aránya növekszik az ATL rovására – mondja Gulácsi Mihály, a Szatmári-Ízek Kft. ügyvezetője.
Budai Klára
Kapcsolódó cikkeink
Burn Narancs
A tűz megszelídítése megváltoztatta az emberiséget, és kiemelt minket a…
Tovább olvasom >A kaktusz világa
Prémiumizáció, kereslet a minőségi italok iránt, fejlődő koktélkultúra, élményt kereső…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >