Magazin: Gyümölcsben gazdag, vitaminban dús
A fogyasztók egyre inkább igénylik a magas gyümölcstartalmú, adott esetben vitaminokkal dúsított gyümölcsleveket, és amellett, hogy hűségesek a hagyományos ízekhez, nyitottak az új ízek és ízkombinációk irányában is. Az egyes csatornák között egyértelműen a diszkontok dominanciája érzékelhető.
A Coca-Cola Magyarországnál úgy látják, a gyümölcslépiac bővülése folytatódott az idei évben is.
Ivády Gábor
kereskedelmi kiválóság vezető
Coca-Cola HBC Magyarország
– A kategóriában mindig is tapasztalható volt bizonyos mértékű szezonalitás, a nyári időszakban az alacsonyabb gyümölcstartalmú, frissítő termékek iránti kereslet megnő, míg a hűvösebb, téli időszakban a magas gyümölcstartalmú termékek népszerűsége emelkedik a vásárlók körében – tudjuk meg Ivády Gábortól, a Coca-Cola HBC Magyarország Kft. kereskedelmi kiválóság vezetőjétől.
Bogár Balázs, a Sió-Eckes Kft. trade marketing managere szerint a piaci növekedés egyik fő motorja a 100%-os dzsúsz szegmense, amely a korábbi trendekhez hasonlóan az év első nyolc hónapjában mennyiségben 16%-kal, értékben pedig 18%-kal tudott növekedni a tavalyi évhez képest, a Nielsen adatai alapján.
A Szobinál a hagyományos gyümölcsitalok szezonalitásában nem éreznek változást az elmúlt évekhez képest.
Olaszi Andrea
kereskedelmi igazgató
Szobi Italgyártó
– Az őszi-téli időszak még mindig erősebb, míg nyáron, amikor friss gyümölcsök vannak a piacon, inkább a szörpeladások nőnek. Az alapanyag (sűrítmények) árváltozásai jelentősen befolyásolják az árstratégiánkat, illetve a termékfejlesztéseket is – avat be Olaszi Andrea, a Szobi Italgyártó Kft. kereskedelmi igazgatója.
A Maspex Olympos Kft. által gyártott Topjoy márka az elmúlt években egyre nagyobb szerepet kap a gyümölcslépiacon, majdnem háromszorosára nőtt az értékbeli piacrésze az elmúlt 3 évben.
Cholnoky Anna
brand manager
Maspex Olympos
– A fejlődéshez hozzájárult a 0,25 literes üveges termékcsalád növekedése, a stabil fogyasztóréteggel rendelkező 1 literes kartonos kiszerelésű paradicsomlevek, illetve az elmúlt évek új termékbevezetései is – mondja Cholnoky Anna, a Maspex Olympos Kft. brand managere.
Az In-Food 2000 Kft. által forgalmazott Pfanner márka eladása az elmúlt években folyamatosan növekedett.
– Évek óta megfigyelt trend, hogy eladásainkban húzóterméknek számítanak a magas gyümölcslétartalmú gyümölcslevek. Nagy sikere van a 100%-os citromlevünknek is, amely a téli teázós időszak egyik kedvence, hiszen egyszerű, gyors, praktikus vitaminpótlást kínál. Az őszi időszak sikertermékei továbbá az ACE, BCE vitamintartalmú gyümölcslevek, valamint a 100% gyümölcslé tartalmú termékek, hiszen az emberek ilyenkor fokozottan figyelnek maguk és családjuk egészségére – fejti ki Balogh Zsóka, a vállalat marketingvezetője.
A Fidel Kft. bioültetvények gondozásával, annak feldolgozásával, és termékeinek forgalmazásával foglalkozik.
Farkas Judit
értékesítési- és marketing igazgató
Fidel
– Bár évről évre egyre többen tehetik meg, hogy ilyen jellegű terméket vásároljanak, még jóval le vagyunk maradva fejlettebb európai gazdaságokhoz képest, ahol a vásárlók már előbb választanak bio-, mint nem bioterméket – jelzi Farkas Judit, a Fidel Kft. értékesítési és marketingigazgatója.
– Az egészséges gyümölcsitalok fogyasztása kis mértékben folyamatosan növekszik, főként a rostos levek örvendenek kiemelkedő népszerűségnek – osztja meg észrevételét Gulácsi Mihály, a Szatmári-Ízek Kft. ügyvezetője.
Hajdú Péter a Rivan-Nova Kft. ügyvezető igazgatója arról számol be, hogy szintén jelentős hatással van a forgalomra, ha a médiában ebben a témában közismert szakemberek akár pozitív, akár negatív kicsengéssel nyilatkoznak.
Hajdú Péter
ügyvezető igazgató
Rivan-Nova
Kutasi Kelly
master trainer, alapító
KELLYS HUNGARY
– Azt látjuk, hogy az őszi-téli időszak beköszöntével az emberek többsége pontosan tudja, hogy a vitaminszükségleteik is megnőnek. Különböző ízesítésű, 100% gyümölcstartalommal rendelkező, tartósítószer hozzáadása nélkül készült, adalékanyagoktól mentes gyümölcsleveink emiatt egyre népszerűbbek lesznek – hívja fel a figyelmet Kutasi Kelly, master trainer, életmódszakértő, a KELLYS HUNGARY márka alapítója.
A Garden Juice Kft. eladásait elsősorban szakképzett értékesítői tudják befolyásolni.
– Fontos számunkra, hogy munkatársaink milyen piaci ismeretekkel rendelkeznek, mert a napi tapasztalataikat folyamatosan megosztják a vezetőikkel, ezáltal gyorsan tudunk reagálni az újabb és újabb igényekre – hangsúlyozza Kozma Mihály, a vállalat kereskedelmi vezetője
Növekvő vitamin-, csökkenő cukortartalom
Bogár Balázs elárulja, hogy hohes C márkájuk 2017-ben jelentős sikereket ért el, mennyiségi eladás tekintetében 15%-os növekedést hozott az év első 8 hónapjában a tavalyi évhez képest.
Bogár Balázs
trade marketing manager
Sió-Eckes
– A PLUS+ almárka égisze alatt bevezetésre került a PLUS+ Vas alma-gránátalma-málna íz, mely a természetes C-vitamin-tartalom mellett, hozzáadott vas formájában a szervezet számára fontos ásványi anyagot is tartalmaz. Emellett, bevezettük az új 0,25 literes kis kiszerelésű PET-palackos hohes C termékcsaládot. A már ismert és népszerű Mild narancs és Mild multivitamin ízek mellett, ebben a portfólióban is elérhető az új hohes C PLUS+ Vas – avat be Bogár Balázs.
A Coca-Cola HBC Magyarország Kft. szakemberei úgy látják, hogy a nektár és gyümölcslé szegmensek növekedésével párhuzamosan az alacsonyabb gyümölcstartalmú gyümölcsital kategória részaránya csökkent.
– A hagyományos ízek, úgymint a narancs, barack és az alma továbbra is meghatározóak a piacon, ezzel párhuzamosan a kevert ízek aránya növekedett. A C-vitamin tartalmú gyümölcslevek – így a kínálatunkban elérhető Cappy Great Start termékek is – keresettek a vásárlók körében – jelzi Ivády Gábor.
Balogh Zsóka kiemeli, hogy a tradicionálisan kedvelt ízek mellett fogyasztóik kifejezetten kedvelik a Pfanner multivitamint és az ananászlevet is. Hozzáteszi:
– A jelenlegi trendet a cukortartalom tudatos visszaszorítása is jellemzi.
Gulácsi Mihály kiemeli, hogy megfigyelésük szerint a magasabb vitaminkoncentrációval rendelkező italok, valamint a biováltozatok egyre keresettebbek a piacon.
– Abból is látszik, hogy a vásárlók fokozottan figyelnek az egészségmegőrzésre, hogy a céklalé, a gránátalmalé, a zöldséglé, valamint a narancs-sárgarépa keverékéből készült italok fokozódó népszerűségnek örvendenek. A hagyományos ízek mellett mi inkább a különlegesebbek felé fordultunk, kedveltek a birsalma és a trópusi gyümölcsitalaink is – egészíti ki Olaszi Andrea.
Kozma Mihály kiemeli, hogy az eladási csatornák és technikák napról napra újulnak meg, a jövő az online lehet a hatékonyság és a rövid reakcióidő miatt.
– A mi piacunkon, jellemzően csak kereskedelmi márkák léteznek. Az eladási csatornákban markánsan nő a webáruházak részesedése. Ez a mi esetünkben már nagyjából 30%-os – avat be Hajdú Péter.
A Sió-Eckes Kft-nél azt tapasztalják, hogy a diszkont csatorna növekedési dinamikája továbbra is töretlen a hazai kereskedelemben, és ez a gyümölcslépiacon is ugyanúgy tapasztalható. 2017 első nyolc hónapjában a teljes forgalom több mint 30%-a diszkontokban realizálódott, jelzi Bogár Balázs.
– A teljes gyümölcslépiacot tekintve a kereskedelmi márkák mind részarányukban, mind az értékbeli eladásokban növekedtek, ami elsősorban a magas gyümölcstartalmú szegmensben volt tapasztalható – fűzi hozzá Ivády Gábor.
Fontos a pozitív márkaélmény
A Coca-Cola HBC Magyarország célja, hogy továbbra is minden szegmensben jelen legyen, széles portfólióval és versenyképes árakkal.
– Az idei évtől a legnépszerűbb 1 literes Cappy 100%-os gyümölcstartalmú termékeink már összecsomagolt, fogófüles duo-pack verzióban is elérhetőek a releváns csatornákban, amellyel egy kedvező árú, kényelmi csomagolást biztosító választási lehetőséget kínálunk a vásárlóknak – mondja Ivády Gábor.
A Sió-Eckes Kft. célja, hogy a termékfejlesztéseik a fogyasztói igényekkel összhangban, az ízlésüknek megfelelően történjenek.
– Kollaboratív marketing keretében a SIÓ márka szeptembertől novemberig tartó „Keverd ki a hangulatod ízét!” kampányában, a fogyasztók saját maguk keverhetik ki kedvenc gyümölcslémixeiket, melyben a közkedvelt ízek mellett 1-1 egészséges és funkcionális összetevőt is használhatnak, mint például az acerola, a szőlőmagkivonat vagy a homoktövis. A legnépszerűbbek közül egy szakmai zsűri által kerül kiválasztásra az a termék, amelyet a jövő évben be fogunk vezetni – avat be Bogár Balázs.
A hohes C márka idei sikereit és a PLUS+ almárkát tovább építve, az 1 literes termékcsaládot bővítik a PLUS+ D-vitamin termékkel.
Márkaépítő játékok
A Szobi Italgyártó Kft. 2017-ben erősítette a Golden Valley termékcsaládot, melyek 100%-os gyümölcs- és zöldségtartalommal rendelkező termékek.
– Az elmúlt évek hagyományait követve fogyasztói nyereményjátékot indítottunk a dobozos termékekre. Ezt rádióban, sajtóban, illetve magán a termékeken kommunikáljuk – mondja Olaszi Andrea, a Szobi Italgyártó Kft. kereskedelmi igazgatója.
A vállalat nyitott a környező országok mellett távolabbi területekre is, ennek szellemében kiállítóként jelent meg az ANUGA Nemzetközi Szakkiállításon.
A kis kiszerelésű italok között a Maspex Olympos Kft. Topjoy itala meghatározó szerepet tölt be a kiskereskedelmi eladások tekintetében is, megelőzve ezzel a főbb versenytársakat.
– A termék különlegessége, hogy minden kupakban üzenet található, összesen több mint 400-féle különböző üzenet. A kommunikációt is erre építjük: TV és online kampány mellett folyamatos Facebook-aktivitással és nyereményjátékkal készülünk az elsősorban fiatal (13–25 éves) rajongóinknak – fejti ki Cholnoky Anna.
A Garden Juice Kft. termékfejlesztési irányait elsősorban a vevői igények határozzák meg, az egészséges életmódot szem előtt tartva.
– Innovációinkban követni vagy inkább megelőzni szeretnénk a trendeket, ezt folyamatos vevői reakciókkal lehet véghezvinni. A fejlődési munkánk csomagolásban, ízösszetételben és kiszerelésben jelenik meg. Hogy jó irányban haladunk, azt szakmai díjaink is tükrözik, hiszen két évben is sikerült elnyernünk az OMÉK-díjat – tudjuk meg Kozma Mihálytól.
– A Pfanner gyümölcslevek 2017-ben vadonatúj csomagolásba bújtak. Az új csomagolás a vásárlóktól is rendkívül jó visszajelzéseket kapott, 80%-uk az új dizájnt sokkal innovatívabbnak érzi, 60%-uk pedig a hagyományos csomagoláshoz képest lényegesen praktikusabbnak. A visszajelzések is megerősítették a márkát abban, hogy a gyümölcsök szeretete és a tudatos szemlélet ötvözete továbbra is a legjobb irány a piacon – állapítja meg Balogh Zsóka.
Természetes lépések
A Fidel Kft. termékei kizárólag ökológiai gazdálkodásból származó gyümölcsökből készülnek, nem tartalmaznak semmiféle ízfokozót, adalékanyagot, tartósítószert vagy hozzáadott cukrot.
– Szeretjük kommunikálni, hogy ha egy gyümölcs önmagában tökéletes, miért is adnánk hozzá bármi mást? Jelenleg egy környezetbarát csomagolás kialakításán munkálkodunk, ezzel is egy lépéssel közelebb kerülve a természetességhez – tájékoztat Farkas Judit.
A Rivan-Nova Kft. importálja a termékeit, így a német gyártó termékfejlesztésébe nincs beleszólási lehetőségük, de saját ötletük – a különböző üvegek összecsomagolása egy koncepció mentén – kimondottan sikeres lett az „5 Napos Fitness Program” nevű termékük esetében.
– Mindegyik levünk funkcionális gyümölcs- vagy zöldséglé. Marketingkommunikációnk lényege a prevencióra, az egészséges táplálkozásra való figyelemfelkeltés, amelynek tolmácsolására celebeket, bloggereket kérünk fel, emellett pedig, a social médiát is egyre nagyobb arányban használjuk – mondja Hajdú Péter, a vállalat ügyvezető igazgatója.
A KELLYS HUNGARY-nél innovatívan és előremutatóan próbálnak gondolkodni, és eszerint választják meg az újabb termékeket is, amelyeket forgalmazni fognak.
– Teljes választékot szeretnénk nyújtani azoknak, akik egy új, tisztább és tudatosabb táplálkozást kívánnak kialakítani – mondja Kutasi Kelly.
A vállalatnál azon a véleményen vannak, hogy ennek a kornak az online marketing a kulcsa, azon a területen lehet elérni a legtöbb embert, akikhez szólni szeretnének. Emellett rengeteg rendezvényen vesznek részt, ahol tanácsadással egybekötve mutatják be a termékeiket.
A Szatmári-Ízek Kft.-nél évente 10 000 tonna almát termesztenek, de jelentős a körte-, szilva- és meggytermesztésük is.
– Igyekszünk természetes és jó minőségű termékeket előállítani, ezáltal nem tudunk árban versenyezni a nagy áruházak tömegáruival. Eladásainkban egyre hangsúlyosabb szerephez jut az internetes vásárlás. Kis cég vagyunk, főként a direkt marketing eszközeivel élünk, esetünkben a BTL-csatornák aránya növekszik az ATL rovására – mondja Gulácsi Mihály, a Szatmári-Ízek Kft. ügyvezetője.
Budai Klára
Kapcsolódó cikkeink
Nagy István: a rendszeres mézfogyasztás az élhetőbb jövőért tett lépés
A rendszeres mézfogyasztás az élhetőbb jövőért tett fontos lépés –…
Tovább olvasom >280 milliárd forintos piacon fejleszti a reggelizés kultúráját a Caffè Vergnano és a Félegyházi Családi Pékség
A közelmúltban bejelentett együttműködés keretében a budapesti Budapart Piknikségben tartott…
Tovább olvasom >Signature 40 újra – Szintet lépett a Signature Platform: elindult a Signature Alumni Club
2024-ben soha nem látott magaslatokra ért a Signature 40 lista.…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >