Franchise híradó

Szerző: trademagazin Dátum: 2008. 02. 01. 08:00

Nem hozott eredményt a Magyar Fran­c­hise Szövetség főtitkári posztjára kiírt pályázat. Amint dr. Kiss Istvántól, a szövetség leköszönő főtitkárától megtudtuk, 2008 első negyedévében még biztosan posztján marad, utódjának személyére vonatkozóan pedig vélhetően új pályázat kerül kiírásra.

Külföldi elemzők írásai szerint is várakozások feletti sikerrel zárult a Dakexpo által szervezett 4. Budapesti Nemzetközi Franchise Kiállítás és BuyBrand Show.
A november elején megtartott szakkiállítás egyik leglátogatottabb kiállítója a Sr Patata volt. A spanyol franchise hálózat, amely zömmel burgonyaalapú fogásokat kínál gyorséttermeiben, tavaly augusztusban nyitotta meg magyarországi mintaegységét Debrecenben. A legkomolyabb érdeklődések a főváros mellett Nyíregyházáról, Miskolcról és Egerből érkeztek.

Újra kipróbálja magát a magyar gyorsétterempiacon a Nordsee.
A néhány évvel ezelőtt két egységgel induló, majd rövidesen a piacról kivonuló, német eredetű lánc megtalálta a megfelelő franchise partnerét, és 2008-ban ismét nagy tervekkel kezdi újra magyarországi tevékenységét. A tengeri ínyencségek kínálatával csábító Nordsee szakemberek szerint annak idején a hibásan pozicionált árszínvonal miatt vált sikertelenné. A fővárosban nyíló mintaegység után a tervek szerint a korábbiaknál komolyabb piaci részesedést kíván szerezni a cég a magyar piacon is.

Újabb fővárosi egységet nyitott a California Coffee Company. A dinamikusan javuló mutatókkal büszkélkedő Teréz körúti mintaegység után immáron a Kálvin téri új irodaházban is megtalálhatók a cég termékei. Ezzel együtt továbbra is ugyanolyan fontosnak tartják a vidéki terjeszkedést, és a biatorbágyi és kecskeméti kávézók után hamarosan Debrecenben, majd a tervek szerint további „egyetemi” városokban veti meg a lábát a kávézólánc.

Robbanásszerű terjeszkedésbe kezdett a Coffeeshop Company is. A sokáig csak egy mintaegységet üzemeltető cég 2007 végére hatra növelte üzleteinek számát, ebből öt a fővárosban, egy Sop­ronban üzemel. A hálózat tagegységeinek száma 2008 végére a tervek szerint eléri a húszat Budapesten és a vidéki nagyvárosokban. A visegrádi négyek tagországainak üzletembereiből álló befektetői csoport vállalt célja, hogy Magyarországon, Szlovákiában, Csehországban és Lengyelországban 160 kávézó képviselje a brandet a közeljövőben. A magyarországi üzletek egyelőre teljes mértékben a cég irányítása alatt működnek, nem tervezik franchise partnerek bevonását a rendszerbe.

A tervek szerint az idei évben megnyitja első magyarországi egységét a Starbucks. A jelenleg 13 ezer üzlettel rendelkező óriáslánc vezérigazgatója tavaly negyvenezer új egység nyitására – egyes hírek szerint a meglévő mennyiség erre a szintre történő emelésére – tett ígéretet, amelynek fele az USA-n kívül nyílik. Néhány helyen azonban bizonyosan nehéz feladat lesz a márka elfogadtatása, hiszen a folyamatos nacionalista támadások hatására például veszélybe került a pekingi Tiltott Város közvetlen szomszédságában üzemelő kávézó jövője. A hírek szerint Budapesten, Prágában és Lengyelországban összesen húsz Starbucks Coffee nyílik majd.

Úgy tűnik, igaznak bizonyultak a hírek az amerikai Hot-Dog franchise lánc hazai bukásáról. A cég korábban ismert telefonszámain senki sem jelentkezik, az üzemeltető vállalkozás honlapjára kattintva „a lap nem jeleníthető meg” üzenet látható. Mivel a vállalkozás vezetőit nem tudták elérni, így a 2006-ban „Az év franchise rendszere” címet elnyerő vállalkozás tagságát a Magyar Franchise Szövetség felfüggesztette.

Kapcsolódó cikkeink