Franchise: a válság csak gyorsítja a változásokat

Szerző: Ipacs Tamás Dátum: 2020. 05. 15. 13:28

Milyen hatással van a válság a hazai franchise világának jelenére és jövőjére – a témáról dr. Mandel Katalinnal, a Magyar Franchise Szövetség főtitkárával beszélgettünk.

dr Mandel Katalin - Franchise Szövetség

Dr. Mandel
Katalin
főtitkár
Magyar Franchise Szövetség

A vírusválság kitörésekor a szövetség is home office-ba kényszerült, de az élet nem állt meg: folyamatos kapcsolatban maradtunk partnereinkkel. Kéthetente szervezünk webinárokat, amelyekhez díjmentesen lehet csatlakozni, de telefonon is tagjaink rendelkezésére állunk – sokan így kérnek tanácsot, segítséget.

Különösen a horeca-­szektort sújtja a válság, nem is csoda, hogy a könnyítések bevezetésekor azonnal újraindították egységeiket. Az üzletek zárva tartása idején, akinek volt lehetősége, próbált alkalmazkodni a helyzethez, a McDonald’s például most indította be házhozszállítási szolgáltatását. Ez egyébként jól érzékelhető trend a gyorséttermi szegmensben – csak egy példa illusztrációként: az USA-ban csak a Domino Pizza és a Papa John’s 50 ezer új alkalmazottat vett fel a veszélyhelyzetben.

Úgy vélem, a hazai franchise világában a válság elsősorban a fiatal hálózatokat veszélyezteti; nincs még meg rendszerükben a szükséges összetartás. A  nehéz időkben még nagyobb szükség van a rutinra, és bár a franchise-gazdák hozzáállása a mostani helyzethez kimondottan személyiségfüggő, úgy tűnik, az új rendszerek tulajdonosai hajlamosabbak is a depresszióra. Náluk fordul inkább elő, hogy a – gyakran ugyancsak tapasztalatlanabb – átvevők teljesíthetetlen kérésekkel állnak elő, ami persze nem segíti a lánc túlélését. Félek, lesznek tagjaink között vesztesek is – a horecában is.

A nagyobb láncoknál nem várok komoly módosításokat – összetartóbbak, rendszeresen megtárgyalják az adódó problémákat, pozitív üzeneteket közvetítenek egymás felé. Ezeknél, ha egy egység bedobja a törölközőt, a stafétát mindenképpen átveszi valaki, akár egy már meglévő, megbízható partner is.

A szegmens kilábalás utáni helyzete már feltehetően soha nem lesz olyan, mit a válság előtt volt. A turistákra építő vállalkozások valószínűleg jóval nehezebben fognak újraépülni, de az idő majd meghozza a megoldást. Van azonban ennél egy nagyobb gond is!

A kiskereskedelem egy része áttevődik az online-ra – ez már az IFA (Nemzetközi Franchise Szövetség) tavalyi konferenciáján is téma volt –, és a válság csak gyorsítja ezt a tendenciát. Az, hogy a plázák tönkremennek, a csillogó üzletek nagy hányada eltűnik, az a franchise jövőjét is befolyásolja. Elveszik a személyes kapcsolat a kereskedő és a vevő, a vendég között, és félő, hogy a vásárlóknak a fele, vagy inkább több, az online-on marad. A válság a franchise-gazdákat is a webre kényszeríti; ez most természetes ugyan, később azonban érdekellentétek forrása lehet köztük és bérlő partnereik között.

A szövetség felmérése a hálózatok franchise partnereink 10 százalékának elvesztését prognosztizálja.//

Kapcsolódó cikkeink