Fenntarthatóság: elmélet és gyakorlat
A környezet védelme, a fenntarthatóság elérése mindannyiunk közös ügye, és a kutatási eredmények azt mutatják, hogy szerencsére ezzel a magyar lakosság is egyetért. Amellett, hogy a vállalatoktól is elvárja, hogy tegyenek a tevékenységükkel járó környezeti terhelés csökkentése, a vállalat etikus működése érdekében, maguk is hajlandóak változtatni a fogyasztási, vásárlási, használati szokásaikon és ha csökkenő mértékben is, de tenni a környezet megóvása érdekében.

Vendégszerző:
Dorogi Adrienn
senior kutató
NMS Hungary
A cikk a Trade magazin 2023/8-9. lapszámában olvasható.
Legutóbbi, 500 fős reprezentatív kutatásunkban arról kérdeztük a lakosságot, hogy mit gondolnak az élelmiszer-előállítás, -szállítás és -értékesítés környezeti hatásairól, és ezek befolyásolják-e a fogyasztási szokásaikat. Konkrétan lemondanak-e valamilyen élelmiszerről azért, mert a környezetre nézve kevésbé károsnak tartanak valamilyen más alternatívát.
Lemondások nélküli környezetvédelem
Azt már korábbi kutatásokban is tapasztaltuk, hogy a vásárlási és fogyasztási döntésekben a kényelemnek nagyon nagy szerepe van. Ahhoz még a magukat tudatos vásárlóknak nevezők többsége sem elég elkötelezett, hogy mindenáron kitartson a környezet védelme mellett, így, ha a boltok nem kínálnak többféle alternatívát, a vásárló azt fogja megvenni, amit talál. Inkább csak olyan kérdésekben fog „tudatos” döntést hozni, amire van ráhatása, például, hogy vigyen-e magával saját bevásárlószatyrot, vagy szelektív kukába dobja-e a hazavitt csomagolóanyagokat.
Ezért is meglepő, hogy a megkérdezettek 53%-a úgy véli, hogy befolyásolja az étkezési szokásait és termékválasztásait, hogy mely élelmiszerek előállítása jelent kisebb terhelést a környezetre. Ugyan a nagy többségükre csak kisebb mértékben van hatással, és valójában csak 7% az, akire ez jelentős mértékben igaz, de azért érdemes megnézni, hogy mit jelent ez a gyakorlatban; a környezeti hatásokra való odafigyelés milyen szinten, miben képes befolyásolni a fogyasztókat.
57% keresi a hazai termékeket a friss zöldségek és gyümölcsök polcain és elsősorban ezeket vásárolja. 45% csökkentette a feldolgozott élelmiszerek fogyasztását, míg 22% odafigyel, hogy a megvásárolt termék pálmaolajmentes legyen. Ezek mellett az állati eredetű élelmiszerek fogyasztásának csökkentése leginkább már csak azokra jellemző, akiket jelentős mértékben befolyásol a termék környezeti hatása. Látható tehát, hogy a környezetre való odafigyelés nem jelent valódi lemondásokat és radikális változásokat vásárlási szokásokban.
Növényi sem jobb az állatinál?
Míg a lakosság nagy többsége úgy gondolja, hogy a növényi alapú étkezés elterjedésével, az állati eredetű összetevők elhagyásával nem, vagy nem számottevő módon csökkenthető az élelmiszeripar környezetszennyező hatása, addig a növényi alternatívákat nem érdemes ezzel az érvvel reklámozni. Azon kevesek körében, akik szerint a növényi alapú étkezés kevésbé szennyezi a környezetet, nem meglepő módon az átlaghoz képest négyszeres (20%) a vegetáriánusok, vegánok és flexitáriánusok aránya együttesen.
Jelenleg a lakosság 30%-a követ valamilyen speciális étrendet vagy diétát, de közülük is csak 5% csökkentette vagy hagyta el teljesen az állati eredetű élelmiszereket az étkezéséből. A többség valamilyen betegség vagy allergia miatt kényszerül arra, hogy speciális étrendet kövessen, és még az állati eredetű összetevők csökkentésének vagy elhagyásának is ez a legfőbb oka. 22% figyel az étkezésére az egészségének, fittségének megőrzése érdekében, és további 16% diétázik a súlyának csökkentése céljából. Az állatok jólléte 5%-nak fontos annyira, hogy emiatt bizonyos élelmiszerekről lemondjon, míg a környezet védelme érdekében erre csak 2% hajlandó.
A nők között magasabb a speciális étrendet követők és az egészségügyi okokból diétázók aránya, míg a férfiakat inkább az egészség és fittség megőrzése céljából lehet rávenni valamilyen étkezési szabály betartására.
Növényi alternatívák, nem csak diétázóknak
A statisztikák alapján úgy tűnik, a növényi eredetű tej- vagy húshelyettesítőket nem csak a speciális étrendet követők fogyasztják, időnként azok étrendjében is megtalálhatók, akik nem figyelnek oda különösképpen arra, hogy mit esznek. 28% fogyaszt legalább havonta növényi eredetű italokat (pl. szója-, zab-, rizs- mandula- vagy kókusztejet). Ezek a termékek jóval népszerűbbek azok körében, akiket a környezeti szempontok befolyásolnak az étkezésükben, nem csak magasabb arányban, de gyakrabban is fogyasztják őket. A húshelyettesítőknél, növényi alapú felvágottaknál nincs ekkora különbség, ilyen termékeket kevesebb mint a lakosság ötöde fogyaszt havonta vagy gyakrabban.
A lakosság tehát tisztában van vele, hogy az élelmiszerek előállítása, szállítása, értékesítése szennyezi a környezetet, de nincsenek tisztában ennek mértékével. Nem hisznek benne, hogy ha lecserélnék a megszokott ételeiket növényi alternatívákra, azzal jelentősen hozzájárulnának a környezet védelméhez, ezért, ha nincsenek rákényszerítve, akkor még viszonylag alacsony azok aránya, akik rendszeresen növényi alapú alternatívák mellett döntenek. Azonban a változatos táplálkozás érdekében, kíváncsiságból vagy a termék egyéb hasznos tulajdonsága miatt szívesen kipróbálják őket, a speciális étrendet nem követők ötöde is legalább havonta fogyaszt például növényi alapú tejitalokat.
Ha a környezet védelme érdekében dönt valaki úgy, hogy változtat az étkezési szokásain, az jellemzően nem érinti az alapanyagokat vagy azok minőségét (pl. bio, vegyszermentes), inkább a beszerzési forrásokat nézi meg, és többször dönt kevésbé feldolgozott élelmiszerek mellett.
Mi ebből a tanulság?
Környezetvédőként számomra leginkább az, hogy mennyire fontos lenne edukálni a lakosságot az élelmiszerek környezetre és egészségükre gyakorolt hatásaival kapcsolatban, tudatosítani a rendszeres döntéseik várható következményeit. A „zöld marketing” célja lehet például azoknak a terméktulajdonságoknak a kiemelése, hangsúlyozása, melyek valamilyen szempontból pozitív hatással vannak a környezetre vagy az egészségünkre. //
Kapcsolódó cikkeink
Elindult Németország legnagyobb kutatása a vegetarianizmusról és a vegán táplálkozásról
A növényi alapú táplálkozás világszerte egyre népszerűbb: egyre többen hagyják…
Tovább olvasom >Egy kattintás a boldogságért: tízből kilenc magyar impulzusvásárló
A magyarok ötöde vásárol rendszeresen olyan terméket, amit előre nem…
Tovább olvasom >PwC E-toplista: A legnagyobb és legismertebb online kereskedők
4 kategória: legnagyobb, FMCG, magyar, legismertebb – 2024 legsikeresebb e-kereskedőinek…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >